Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel vertoef ik op een 6600K met een kleine OC in combinatie met een 1070. De racerig is bijna binnen en de VR racespellen nemen serieuzere vormen aan. Ik wil daarom graag upgraden naar een nieuw systeem om met name stabielere framerates te behalen tijdens racegames. Naast VR worden er FPS games gedaan in de vorm van BF:V, CS:GO (Ja oké hiervoor behoeft geen upgrade
) en dergelijke. Dit alles wordt gedaan op twee 1440p monitoren
Wat mag het systeem gaan kosten?
De grens van de apparatuur samen ligt rond de 1000 euro, nieuw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee uit mijn huidige systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit systeem voor nu in elkaar gedraaid na wikken en wegen:
En als tweede lijst de net iets meer 'budget' optie, maar wellicht ook ruimschoots afdoende
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet persé merktrouw, maar de nieuwste ryzen serie icm amd gpu is wel het meest mogelijke bang for buck, dus lijkt mij de meest logische optie
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC is fluisterstil, dit wil ik graag zo houden, maar dat moet wel lukken
Ga je overklokken?
Momenteel wel een OC draaien tot 4,5ghz maar ik weet dat de Ryzens er al aardig max uitkomen en lijkt mij voorlopig niet nodig
Wat verwacht je van ons?
Er zijn een aantal zaken waar ik nog niet uit ben en waar ik graag advies over zou willen krijgen.
• Processor: 3600 of 3600X?
• Geheugen: Via Amazon (prime) 3600mHz geheugen (zoals gelinkt, maar linkt niet door) te krijgen voor nagenoeg zelfde bedrag als 3000mHz. Dit lijkt mij betere combo icm x570 bord dan x470 (haalt meer potentie uit de ryzen 3, plus de x470 borden kunnen tot max 3333mHz?)
• GPU: De extra tientjes met de extra mHz baseclock / turboclock. Is dit het waard, ga ik het merken in de praktijk of is de pulse een betere optie en schuif ik de extra euro's ergens anders heen?
• M2 SSD: Kingston iets beter uit de test, echter slecht verkrijgbaar en iets duurder dan de intel. Praktijkverschil? Nada. Wordt wellicht een game op geschreven maar geen massieve data geschreven (server voor ook in huis). Of zien jullie dit anders?
• Moederbord: Tja, ik weet dat het x570 bord nog duurder is, maar ik houd ook wel weer van wat futureproof (makkelijker onderdelen wisselen indien nodig). Daarnaast icm sneller geheugen en een flink aantal USB poorten (die ik nodig heb voor het racen en mods ed) leek mij dit de beste optie. Ook genoeg gelezen over niet werkende bordjes zonder bios update wat zonder ryzen cpu niet lukt (en heb geen ryzen 2 CPU).
Alvast bedankt voor het lezen van dit uitgebreide topic
Momenteel vertoef ik op een 6600K met een kleine OC in combinatie met een 1070. De racerig is bijna binnen en de VR racespellen nemen serieuzere vormen aan. Ik wil daarom graag upgraden naar een nieuw systeem om met name stabielere framerates te behalen tijdens racegames. Naast VR worden er FPS games gedaan in de vorm van BF:V, CS:GO (Ja oké hiervoor behoeft geen upgrade
Wat mag het systeem gaan kosten?
De grens van de apparatuur samen ligt rond de 1000 euro, nieuw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mee uit mijn huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart | € 89,50 | € 89,50 |
1 | Ventilatoren | Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm | € 9,96 | € 9,96 |
1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 103,05 | € 103,05 |
1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 480GB | € 54,- | € 54,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 256,51 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit systeem voor nu in elkaar gedraaid na wikken en wegen:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600X Boxed | € 243,90 | € 243,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Videokaarten | Asus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming | € 519,- | € 519,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 | € 111,03 | € 111,03 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.235,52 |
En als tweede lijst de net iets meer 'budget' optie, maar wellicht ook ruimschoots afdoende
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT EVOKE OC | € 464,- | € 464,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 | € 103,05 | € 103,05 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.133,54 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet persé merktrouw, maar de nieuwste ryzen serie icm amd gpu is wel het meest mogelijke bang for buck, dus lijkt mij de meest logische optie
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC is fluisterstil, dit wil ik graag zo houden, maar dat moet wel lukken
Ga je overklokken?
Momenteel wel een OC draaien tot 4,5ghz maar ik weet dat de Ryzens er al aardig max uitkomen en lijkt mij voorlopig niet nodig
Wat verwacht je van ons?
Er zijn een aantal zaken waar ik nog niet uit ben en waar ik graag advies over zou willen krijgen.
• Processor: 3600 of 3600X?
• Geheugen: Via Amazon (prime) 3600mHz geheugen (zoals gelinkt, maar linkt niet door) te krijgen voor nagenoeg zelfde bedrag als 3000mHz. Dit lijkt mij betere combo icm x570 bord dan x470 (haalt meer potentie uit de ryzen 3, plus de x470 borden kunnen tot max 3333mHz?)
• GPU: De extra tientjes met de extra mHz baseclock / turboclock. Is dit het waard, ga ik het merken in de praktijk of is de pulse een betere optie en schuif ik de extra euro's ergens anders heen?
• M2 SSD: Kingston iets beter uit de test, echter slecht verkrijgbaar en iets duurder dan de intel. Praktijkverschil? Nada. Wordt wellicht een game op geschreven maar geen massieve data geschreven (server voor ook in huis). Of zien jullie dit anders?
• Moederbord: Tja, ik weet dat het x570 bord nog duurder is, maar ik houd ook wel weer van wat futureproof (makkelijker onderdelen wisselen indien nodig). Daarnaast icm sneller geheugen en een flink aantal USB poorten (die ik nodig heb voor het racen en mods ed) leek mij dit de beste optie. Ook genoeg gelezen over niet werkende bordjes zonder bios update wat zonder ryzen cpu niet lukt (en heb geen ryzen 2 CPU).
Alvast bedankt voor het lezen van dit uitgebreide topic
[ Voor 14% gewijzigd door Mu.siQ op 28-08-2019 02:28 ]
Therefore I must know what I am doing. Maybe.