Huis koelen met buitenwater?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:45
Nu het weer zo warm in huis is (28,5...), komt het idee weer bij me naar boven. Ik woon aan het water. Zou het niet mogelijk moeten zijn om het huis af te koelen met buitenwater?
Dat wordt nooit veel warmer dan 18-19 graden Celsius. Via een warmtewisselaar zou het toch mogelijk moeten zijn koele lucht het huis in te blazen? Ik kan er echter niets over vinden, een aantal jaren geleden ook al niet.

Inmiddels zie ik wel dat er gedacht wordt over Aquathermie, om huizen via het buitenwater te verwarmen. Dat lijkt echter nog in de kinderschoenen te staan. Wel een interessante ontwikkeling. Via hetzelfde systeem moet koelen ook mogelijk zijn? Al heb ik liever koele lucht in huis dan een koele vloer (ik ga er vanuit dat je dan vloerverwarming krijgt), je hebt dan snel een erg koude vloer, wat me niet comfortabel lijkt, en bovendien condensvorming.

Heeft iemand wat meer kennis over het huis koelen met buitenwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
Stenen (op de grond en/of huis) natmaken met een tuinslang werkt gewoon, maar verwacht geen wonderen. Je omgeving is groter dan je huis en tuin. Je praat dus maar over een paar graden koeler.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
subwaysurfer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:05:
Inmiddels zie ik wel dat er gedacht wordt over Aquathermie, om huizen via het buitenwater te verwarmen. Dat lijkt echter nog in de kinderschoenen te staan. Wel een interessante ontwikkeling. Via hetzelfde systeem moet koelen ook mogelijk zijn?
Ik denk dat dat onwenselijk is, immers brengt dat aardig wat vervuiling met zich mee als het op schaal wordt toegepast.
(en ja, opgewarmd water lozen is inderdaad vervuiling. "Thermische vervuiling" met een mooi woord.)

Een enkel huis zal geen probleem zijn. Maar een woonwijk koelen in een hittegolf zal ongetwijfeld voor aardig wat dode vissen zorgen ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
Dat is waar. Ik dacht ook niet gelijk aan hele woonwijken maar aan een enkel systeem voor mezelf. Ik kan me voorstellen dat er ook nog een vergunning nodig is, en die krijg ik waarschijnlijk niet, op basis van wat je zegt.
Aan de andere kant, in onderstaand artikel maken ze geen probleem van het afkoelen van het buitenwater met 5 graden (ten behoeve van warmte), dat heeft toch ook een negatief effect op de natuur, maar dan andersom:

https://www.trouw.nl/duur...-schone-energie~bec1b762/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Schiet niet echt op. Met warmtepomp er tussen wel.

Systeemkosten zijn echter dusdanig dat dit waarschijnlijk toch niet loont voor een enkel woonhuis. Ofwel; koop een split airco en isoleer je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ook wel eens aan gedacht.
Met een autoradiator, gekoeld door (grond of rivier) water koele lucht in je huis blazen.

Geen idee hoe goed dat gaat lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Simba op 27-08-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

Als je een plat dak hebt van bitumen kan het wel veel zin hebben om het dak te koelen met grondwater of uit een sloot, bitumen wordt makkelijk 80 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
wat betreft een eventueel plat dak-als je dat hebt, het scheelt veel-in de zomer- als je een wit dak hebt (PP of PVC) ipv bitumen,maar voor zomer en winter is de beste oplossing een dak met mos
zorgen dat de steenmassa van een huis (vloeren,binnenmuren) niet opwarmt door zonnescherm,screens,rolluiken etc is natuurlijk een goed begin,
terras natspuiten helpt ook wand gloeiend hete terrastegels stralen veel warmte uit
bedenk wel dat HR+ ruiten een IR filter hebben die warmte alleen binnenlaat,dat moet voorkomen worden.
laat op de avond en ś nachts ramen openzetten helpt vrijwel altijd omdat het dan koeler is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
Simba schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:37:
Ook wel eens aan gedacht.
Met een autoradiator, gekoeld door (grond of rivier) water koele lucht in je huis blazen.

Geen idee hoe goed dat gaat lukken.
Dat vind ik eigenlijk wel een leuk idee voor een proof of concept :)

Is vrij snel met houten behuizing, waar de fan in zit, te maken, ook op te schalen met een vrachtwagenradiator :P

Leuk winterproject, moet wel op zoek naar een stillere fan dan in de gemiddelde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Temperatuurverschil is veel te klein. Je moet dan echt heel veel oppervlak hebben om het doorheen te pompen. Ventilatoren brengen ook warmte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Dit wordt tegenwoordig wel toegepast op woonboten met een water-water warmtepomp. Er wordt dan geen aardlus gemaakt maar er wordt oppervlaktewater gebruikt. Er zijn verschillende soorten warmtewisselaars voor waaronder domweg geintegreerd in de bodem van het casco.
Zonder warmtepomp heb je inderdaad een hele grote warmtewisselaar nodig vanwege het meestal lage temperatuurverschil. Als je diep stilstaand water hebt kun je best veel kouder water vinden dan de genoemde 18-19 graden. Probleem met een water-lucht systeem wordt dan dat je wellicht condenswater moet gaan afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb er wel eens aan zitten denken om in de zomer de vloerverwarming te laten koelen door in plaats van CV water, koud bron water door de wisselaar te sturen ( ik heb wisselaar ivm tyleenslangen)

Alleen dan moet je heel erg oppassen met condens.. als je dauwpunt 16 graden is zoals vannacht...

denk dat airco toch makkelijker is.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
Het grote probleem zijn de benodigde oppervlaktes of een fatsoenlijk vermogen over te brengen. Stel je je binnen temperatuur is 28 graden met ene buitentemperatuur van 18 graden. Je Delta T is 10 graden maximaal. om dat voldoende warmte te kunnen transporteren heb je aan beide kanten veel oppervlak nodig.

Daarnaast zit je ook met de luchtvochtigheid. De hoge relatieve luchtvochtigheid blijft en zal bij koelen zelfs verder toenemen. Kwa klimaat zal het er zelfs op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hoezo thermische vervuiling van het oppervlakte water @subwaysurfer wil zijn huis afkoelen door verdamping .. dus het water word niet terug de sloot in gedumpt .. teminste dat is niet de insteek als ik het zo lees.
Los daarvan ik denk dat "slootwater" verdampen ook stankoverlast geeft .. (zwembad legen ruikt de buurt ook al zou ik dat leeg laten lopen de tuin in)

Zelf zou ik een hemelwater --> opslag/infiltratie / circulatie systeem maken met een ruime wateropslag en eventueel die via filtratie ertussen aan laten vullen met slootwater (om stank te verminderen) het grijze water kan je gebruiken voor wc en andere "activiteiten" en indien nodig je huis mee besproeien voor verkoeling .. door het infiltratie systeem vang je het weer op.. alleen opgewarmd water = kans op legionella of andere nare bacterie-en..(grijs water is daarom niet voor consumptie maar toch .. risico)

maar denk dat prijs / prestatie (investerings kosten) zijn hoger dan de aanschaf van een airco voor die 10 dagen p/j

Maar ik snap de TS wel .. je wilt die paar extreme dagen voorkomen dat je huis opwarmt op een groene manier.. immers het duurt anders lang om die hitte weer uit huis te krijgen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
vso schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:22:
Hoezo thermische vervuiling van het oppervlakte water @subwaysurfer wil zijn huis afkoelen door verdamping .. dus het water word niet terug de sloot in gedumpt .. teminste dat is niet de insteek als ik het zo lees.
Nee dat lees ik er juist niet in.

De TS wil een warmtewisselaar gebruiken om het huis te koelen. Geen verdamper (wat ook een waardeloos idee is met ons klimaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19

Punkrocker

Mostly harmless

cactusman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:11:
Ik heb er wel eens aan zitten denken om in de zomer de vloerverwarming te laten koelen door in plaats van CV water, koud bron water door de wisselaar te sturen ( ik heb wisselaar ivm tyleenslangen)

Alleen dan moet je heel erg oppassen met condens.. als je dauwpunt 16 graden is zoals vannacht...

Dit is het principe van koelen met een warmtepomp. Alleen zorgt die ervoor dat de temperatuur van dat water niet onder de 18 graden komt. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

timberleek schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Nee dat lees ik er juist niet in.

De TS wil een warmtewisselaar gebruiken om het huis te koelen. Geen verdamper (wat ook een waardeloos idee is met ons klimaat)
Of topic:

Adiabatische koelers werken prima in ons klimaat hoor, alleen moet je dat niet willen met simpele en goedkope adiabaten zoals ze in extreem droge klimaten (Australie e.d.) doen. Dat maakt het voor een woonhuis in Nederland geen interessante investering. Voor fabriekshallen e.d. werkt het meer dan uitstekend in Nederland.

On topic: Oppervlakte/grondwater gebruiken voor het koelen van je huis dien je een vergunning voor te hebben. Niet zozeer vanwege het onttrekken ervan maar vanwege het "dumpen" van het verwarmde water.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Raym09 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Of topic:

Adiabatische koelers werken prima in ons klimaat hoor, alleen moet je dat niet willen met simpele en goedkope adiabaten zoals ze in extreem droge klimaten (Australie e.d.) doen. Dat maakt het voor een woonhuis in Nederland geen interessante investering. Voor fabriekshallen e.d. werkt het meer dan uitstekend in Nederland.
Die goedkope bedoel ik (denk ik) inderdaad. Die blazen oververzadigde lucht het huis in. Ja het is kouder, maar de luchtvochtigheid is door het dak.

Een variant van de "betere" staat nog op mijn projectenlijstje (leuk om eens te proberen).

Grote radiator buiten met luchtstroom waarin ik water vernevel. Door de radiator wordt lucht van binnen gepompt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Anoniem: 1050445 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:35:
Als je een plat dak hebt van bitumen kan het wel veel zin hebben om het dak te koelen met grondwater of uit een sloot, bitumen wordt makkelijk 80 graden
Sproeier op het dak dan maar?

Zou dit echt een impact hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 28-08-2019 10:30 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

Anoniem: 1050445 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:35:
Wanneer doe je dit? Begin van de avond? Je wilt ook geen warm water op je dak hebben lijkt me. Als is dat weer geen 80 graden. Trekt wel muggen aan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Vos schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Wanneer doe je dit? Begin van de avond? Je wilt ook geen warm water op je dak hebben lijkt me. Als is dat weer geen 80 graden. Trekt wel muggen aan? ;)
Je moet zorgen dat het water continu in beweging is en dus ook weer wordt afgevoerd.
Dan pomp je dus continu "koud" water over je dak en voer je ook continu af. Het kan dan dus niet opwarmen en je dak dus ook niet.
Toevallig zag ik het van de week nog bij een soort van restaurant/strandtent in Alkmaar op de kade. Die pompte ook water uit het kanaal over zijn eigen platte dak en voerde dat aan de achterkant weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03
Als je dit goed wil doen, neem je inderdaad een water-water warmtepomp. Die zijn veel efficiënter dan lucht-water warmtepompen en kan je in de winter ook gebruiken om te verwarmen. Het is even een investering, maar kan wel een goede stap richting gas-loos zijn. Als je het wil gebruiken om te koelen, is het helemaal ideaal als je het combineert met zonnepanelen, want die leveren flink op de momenten dat je wil koelen.

Zoals hierboven al gezegd, is hier mogelijk wel een vergunning voor nodig. Maar de hoeveelheid warmte die je loost is relatief verwaarloosbaar, dus dat zal als het goed is geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Zo'n 20 jaar geleden was ik bij ex-Familie in America, waar ze een Swamp Cooler op het dak hadden staan.
Grote vierkante bak met aan alle 4 kanten geperst houtvezelplaat waar koud water door heen sijpelt/stroomt.

Middenin een grote ventilator die de buitenlucht door deze (gekoelde) vezelplaten heen voerde zo het huis in.
Lachend werd het ook wel een 'poors man airco' genoemd, maar effectief was het wel, het huis bleef in de zomer goed gekoeld.

Voorbeeldje: https://www.thespruce.com/parts-of-a-swamp-cooler-2718628

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nu het weer zo warm in huis is (28,5...), komt het idee weer bij me naar boven. Ik woon aan het water. Zou het niet mogelijk moeten zijn om het huis af te koelen met buitenwater?
Dat wordt nooit veel warmer dan 18-19 graden Celsius. Via een warmtewisselaar zou het toch mogelijk moeten zijn koele lucht het huis in te blazen? Ik kan er echter niets over vinden, een aantal jaren geleden ook al niet.

Inmiddels zie ik wel dat er gedacht wordt over Aquathermie, om huizen via het buitenwater te verwarmen. Dat lijkt echter nog in de kinderschoenen te staan. Wel een interessante ontwikkeling. Via hetzelfde systeem moet koelen ook mogelijk zijn? Al heb ik liever koele lucht in huis dan een koele vloer (ik ga er vanuit dat je dan vloerverwarming krijgt), je hebt dan snel een erg koude vloer, wat me niet comfortabel lijkt, en bovendien condensvorming.

Je kunt ook luchten in de avond en ochtend. binnen 28gr. is erg warm, en duid op slecht luchten/zonbescherming.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

timberleek schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:59:
[...]

Die goedkope bedoel ik (denk ik) inderdaad. Die blazen oververzadigde lucht het huis in. Ja het is kouder, maar de luchtvochtigheid is door het dak.

Een variant van de "betere" staat nog op mijn projectenlijstje (leuk om eens te proberen).

Grote radiator buiten met luchtstroom waarin ik water vernevel. Door de radiator wordt lucht van binnen gepompt.
Een goede adiabatische opstelling voert net zoveel lucht af als toe, die luchtvochtigheid is geen probleem echter moet je die koele vochtige lucht niet in je huis/gebouw willen houden. Die warmt dan weer op en dan heb je warme vochtige lucht in huis. Een adiabaat moet je doorspoelend gebruiken dus een toevoer en een afvoer voorziening die in balans is.

@Luppie Dat noemen ze dus een adiabaat ;)

Grote probleem is dat je in Nederland ook lange periodes slecht weer hebt, dan moeten die pakketten wel droog blijven anders gaat dat schimmelen. Dat is het hele probleem met die goedkope (chinese) adiabaten, die hebben geen droog cyclus, geen naventilatie tijd, pakketten direct blootgesteld aan de buitenlucht. Dan heb je 1 zomer koeling en de volgende zomer een ziektebron.

[ Voor 20% gewijzigd door A13X op 28-08-2019 12:29 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Ik denk dat je snel tegen regelgeving aan gaat lopen. Bij warm weer is er bijvoorbeeld op veel plaatsten een sproeiverbod m.b.t. oppervlakte water. Niemand zal moeilijk doen als je een emmertje water uit de sloot haalt. Maar als je structureel water over je huis heen pompt ga je hier zeker last van krijgen. En het is natuurlijk erg jammer dat als het 32+ is je je koeling weer uit moet zetten.

Anders kom je op een warmtepomp uit op basis van grondwater. Dat bestaat zeker maar is duur (En koelen op basis van water is erg slecht voor de plaatselijke luchtvochtigheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:03
peltco schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:13:
Ik denk dat je snel tegen regelgeving aan gaat lopen. Bij warm weer is er bijvoorbeeld op veel plaatsten een sproeiverbod m.b.t. oppervlakte water. Niemand zal moeilijk doen als je een emmertje water uit de sloot haalt.
Bij een warmtepomp heb je daar geen last van, die ontrekt geen water. Hij loost alleen een miniem beetje warmte, wat je in het water waar TS aan woont niet gaat merken. Tenminste, ik ga er vanuit dat het geen halfdroge sloot is waar we het over hebben.
Anders kom je op een warmtepomp uit op basis van grondwater. Dat bestaat zeker maar is duur (En koelen op basis van water is erg slecht voor de plaatselijke luchtvochtigheid)
TS hoeft geen duur grondwatersysteem te hebben, als hij een water-water warmtepomp direct in het oppervlaktewater kan hangen of water kan rondpompen. Dat hebben woonboten tegenwoordig ook vaak.
Zo'n warmtepomp doet ook niks met de luchtvochtigheid, het water komt niet in huis of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 28-08-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 19:51

Om mezelf maar eens te quoten:
geekeep schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:09:
Bomen en planten rondom je huis. Beter voor de temperatuur, jezelf en de omgeving.
Persoonlijk zou ik willen dat mensen met een tuin verplicht wordt om x% van het oppervlak groen te laten.
1. Verslechtering van regenwaterafvoer kost de gemeente (en dus ons gezamenlijk) simpelweg geld
2. Steen houdt de warmte lang(er) vast
3. Groen zorgt door verdamping voor afkoeling van de omgeving
Dat is gewoon mogelijk. Zulke systemen bestaan al. Bij mij is het nu 21-22 graden binnen. Kan kouder, maar is niet aangenaam meer. Leidraad is zo'n 5 graden kouder dan buiten met zomerse (30+) temperaturen voor een aangenaam klimaat. Ik zet in mijn auto ook nooit de airco op 19 graden als het buiten zo warm is. Onnodig verbruik en je krijgt een klap in je gezicht plus gevoelsmatig heb je het nog warmer dan voordat je in de auto stapte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raym09 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:40:
Of topic:

Onzin. Luchtvochtigheid is in Nederlandse zomers sowieso al te hoog. Het verder verhogen brengt geen comfort. Alleen als je de luchtsnelheid drastisch verhoogd.
Om fatsoenlijk te koelen in Nederlandse zomers heb je vochtafvoer nodig. Punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

kabeltjekabel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:50:
[...]

Onzin. Luchtvochtigheid is in Nederlandse zomers sowieso al te hoog. Het verder verhogen brengt geen comfort. Alleen als je de luchtsnelheid drastisch verhoogd.
Om fatsoenlijk te koelen in Nederlandse zomers heb je vochtafvoer nodig. Punt uit.
Goede argumenten voer je ook aan voor je stelling :O

De luchtvochtigheid hier op dit moment (bij 30C) 47% (is dat hoog?40-60 is de comfort zone) verhoog dat naar 95% en je blaast met 21graden in. Voor een industriële hal waar gewerkt word meer dan genoeg voor comfort van je werknemers. Toen het een paar weken terug 40 graden was haalde we zelfs 14 graden koeling t.o.v. de buitenlucht. En ja, je blaast in met 95% luchtvochtigheid. Maar als je zo stellig bent kun je vast wel uitleggen waarom we praten over voelbaar (temperatuur) en latent (vochtigheid) met het bepalen van het koelvermogen en waarom ze zo heten O-)

Ja onze luchtvochtigheid is hoger dan bij een landklimaat, maar nog lang niet zo erg als in de tropen. Bangkok zit momenteel rond de 32/70% en dan kan het idd niet meer.

Maar neem aan dat je dat al had uitgezet in je Mollier diagram :>

Disclaimer ik werk bij een internationaal bedrijf die niet anders verkoopt in Nederland en de rest van Europa :w

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raym09 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

Goede argumenten voer je ook aan voor je stelling :O
Jij voert ook geen argumenten aan, behalve je eenzijdige claim dat het prima is.

Ik kom geregeld in zulke hallen en spreek de medewerkers daar ook over het klimaat, en de consensus is gewoon; het is hier zweterig. Verschil is alleen dat slechts enkelen doorhebben waardoor... maar zowel de autochtonen als de mewerkers van Spaanse, Afrikaanse en Turkse afkomst kunnen je allemaal vertellen; het klimaat hier binnen is zweterig // we passen ons werktempo er wel op aan. Dan krijg je dus ook dat mensen gaatjes gaan prikken in persluchtslangen om een beetje verkoeling te krijgen... allerlei eigen ventilatoren mee gaan slepen, PBM's niet dragen, een kwartier per uur bij de waterkoeler staan, etc.
De luchtvochtigheid hier op dit moment (bij 30C) 47% (is dat hoog?40-60 is de comfort zone)
Ja, 40% bij 20 graden. Niet 40% bij 30 graden.
verhoog dat naar 95% en je blaast met 21graden in.
Precies; nog steeds smerig dus. Plus dat het boven het maximale vochtigheidspercentage komt wat in de handleiding staat van allerlei elektronica.
Voor een industriële hal waar gewerkt word meer dan genoeg voor comfort van je werknemers.
En dat is dus een vieze grote leugen.
Toen het een paar weken terug 40 graden was haalde we zelfs 14 graden koeling t.o.v. de buitenlucht.
Waarmee je dus 26 graden met een hoge luchtvochtigheid overhoudt; alsnog veel te warm en plakkerig.
En ja, je blaast in met 95% luchtvochtigheid. Maar als je zo stellig bent kun je vast wel uitleggen waarom we praten over voelbaar (temperatuur) en latent (vochtigheid) met het bepalen van het koelvermogen en waarom ze zo heten O-)
Gevoelstemperatuur heeft te maken met temperatuur, vochtigheid en luchtsnelheid. In zo'n fabriekshal blijft de luchtsnelheid nihil tenzij je precies onder zo'n unit staat. Dat is dan ook de enige plek dat het enigsinds te harden is. In de rest van de hal is er bijna geen luchtsnelheid, is de temperatuur ook iets hoger en het aanwezig vocht zorgt voor een zweetklimaat.
Ja onze luchtvochtigheid is hoger dan bij een landklimaat, maar nog lang niet zo erg als in de tropen. Bangkok zit momenteel rond de 32/70% en dan kan het idd niet meer.
Dus?
Maar neem aan dat je dat al had uitgezet in je Mollier diagram :>
Correct. Maar die kennis zit ook gewoon in de hersenpan, dus ik hoef dat niet apart uit te zetten.
Disclaimer ik werk bij een internationaal bedrijf die niet anders verkoopt in Nederland en de rest van Europa :w
Fijn voor je. Een internationaal bedrijf die niets anders verkoopt dan koeling waardoor medewerkers in getroffen panden zich kapot zweten en allerlei fouten maken. Meestal passen ze hun werktempo ook wel aan... dus goedkoop is het uiteindelijk ook niet.

Is het fijn om te werken bij een bedrijf waarvan je de producten alleen verkocht krijgt door een kennisgebrek bij de klant?

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-08-2019 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen idee waarom, maar het lijkt alsof je je enorm aangevallen voelt. Dat maakt je niet bepaald objectief, ook gezien je argumentatie. Laat je anekdotisch bewijs doorspekt met een nogal negatief verwoordde mening buiten beschouwing blijft er op een paar drogredeneringen niks over.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Lapa schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Bij een warmtepomp heb je daar geen last van, die ontrekt geen water. Hij loost alleen een miniem beetje warmte, wat je in het water waar TS aan woont niet gaat merken. Tenminste, ik ga er vanuit dat het geen halfdroge sloot is waar we het over hebben.
En nog steeds moet je er een vergunning voor hebben en ben je afhankelijk van Rijkswaterstaat die de voorwaarden bepaald voor het gebruik van oppervlakte water. Zie ook
https://www.helpdeskwater...uiksfuncties/proceswater/
TS hoeft geen duur grondwatersysteem te hebben, als hij een water-water warmtepomp direct in het oppervlaktewater kan hangen of water kan rondpompen. Dat hebben woonboten tegenwoordig ook vaak.
Zo'n warmtepomp doet ook niks met de luchtvochtigheid, het water komt niet in huis of zo.
Zie ook het Tweakers warmtepomp topic. Daarin word aangegeven dat veel mensen dit minder fijn ervaren. Als jij koelt en je onttrekt geen vocht uit de lucht gaat de relatieve vochtigheid omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik heb zoiets in een nieuwbouwappartement. Nuon levert koud water, wat via de vloerverwarming de boel moet koelen. Ondanks dat er redelijk koud water wordt geleverd, helpt het maar een beetje. Voor de koelte-ervaring merk je van een airco echt veel meer.

Ook is condens inderdaad al snel een probleem, de condensbeveiliging schiet al snel aan (je wilt geen vocht onder de vloer).

De ΔT lijkt dus te laag om een voelbaar verschil te maken. Binnen is het op zo'n dag ca. 26º.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkregting
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 23:23
Veel plezier naar alle mogelijkheden: https://www.stowa.nl/teo
Al zullen de publicaties/onderzoeken die ik heb geschreven (15 jaar geleden) tijd hier waarschijnlijk niet meer bij staan ;)

Platgeslagen: voor 1 woning is het niet rendabel, maar kijk je naar een wijk of een appartementencomplex dan wordt het interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FirePuma142 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:56:
[...]

Geen idee waarom, maar het lijkt alsof je je enorm aangevallen voelt. Dat maakt je niet bepaald objectief, ook gezien je argumentatie. Laat je anekdotisch bewijs doorspekt met een nogal negatief verwoordde mening buiten beschouwing blijft er op een paar drogredeneringen niks over.
Dank voor de persoonlijke aanval. Wat is er mis met mijn argumentatie?

Heb jij soms ook belangen bij het verkopen van deze niet-werkende systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kabeltjekabel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:28:
[...]

Dank voor de persoonlijke aanval. Wat is er mis met mijn argumentatie?

Heb jij soms ook belangen bij het verkopen van deze niet-werkende systemen?
Persoonlijke aanval? Say what now? Belangen bij verkoop? Complete onzin. Sorry, maar je slaat hier nogmaals de plank totaal en volledig mis.

Ik heb al aangegeven wat er mis is met je argumentatie: die is niet bestaand. Je geeft slechts anekdotisch (lees: waardeloos) bewijs en je zeer negatief verwoordde mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

Jezus wat een rancune, blijkbaar kom jij niet bij onze installaties. Overigens kan ik net zoveel voorbeelden opvoeren voor de klachten over "gewone" koeling hoor. Tocht, nekklachten, spotkoeling/slechte doorspoeling. Alles staat of valt met een goed ontwerp.
kabeltjekabel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Jij voert ook geen argumenten aan, behalve je eenzijdige claim dat het prima is.

Ik kom geregeld in zulke hallen en spreek de medewerkers daar ook over het klimaat, en de consensus is gewoon; het is hier zweterig. Verschil is alleen dat slechts enkelen doorhebben waardoor... maar zowel de autochtonen als de mewerkers van Spaanse, Afrikaanse en Turkse afkomst kunnen je allemaal vertellen; het klimaat hier binnen is zweterig // we passen ons werktempo er wel op aan. Dan krijg je dus ook dat mensen gaatjes gaan prikken in persluchtslangen om een beetje verkoeling te krijgen... allerlei eigen ventilatoren mee gaan slepen, PBM's niet dragen, een kwartier per uur bij de waterkoeler staan, etc.
Heb je diezelfde medewerkers gevraagd om even buiten te gaan werken? Adiabatische koeling is een tussenstap tussen natuurlijk ventileren en een koelmachine plaatsen. Ja bij 35 graden buiten is het binnen nog steeds 25 graden, maar wat hebben ze liever 25 of 35+?

[/quote]
Ja, 40% bij 20 graden. Niet 40% bij 30 graden.
Nee buiten 47% bij 30 graden buiten, speciaal net nog voor je opgezocht.Controleer het maar op een willekeurige weersite.
Precies; nog steeds smerig dus. Plus dat het boven het maximale vochtigheidspercentage komt wat in de handleiding staat van allerlei elektronica.
[...]
Kolder wat je hier zegt, deze luchtconditie mengt zich namelijk direct met de omgevingslucht dus die 9 zal 6 worden en de luchtvochtheid iets van 60%. En ja dat is comfortabel als het alternatief 10+ graden hoger ligt.
En dat is dus een vieze grote leugen.
Vertel dat tegen onze (grote internationale& Nederlandse) klanten die terug blijven komen omdat het weldegelijk werkt. Je moet het alleen goed toepassen en weten wat je doet, zowel de koeling als het inbrengen in de ruimte.
Waarmee je dus 26 graden met een hoge luchtvochtigheid overhoudt; alsnog veel te warm en plakkerig.
Kwats die 26 graden mengt zich met de omgevingslucht, de ruimte temperatuur zal iets hoger zijn en de luchtvochtigheid lager. Wederom het alternatief is 40+.
Gevoelstemperatuur heeft te maken met temperatuur, vochtigheid en luchtsnelheid. In zo'n fabriekshal blijft de luchtsnelheid nihil tenzij je precies onder zo'n unit staat. Dat is dan ook de enige plek dat het enigsinds te harden is. In de rest van de hal is er bijna geen luchtsnelheid, is de temperatuur ook iets hoger en het aanwezig vocht zorgt voor een zweetklimaat.
kwats, temperatuur is de grootste factor en pas bij lage temperaturen de luchtsnelheid. Tevens is juist spotkoeling de bedoeling in een fabriekshal. Of ga jij je klanten adviseren om 100% van de hal te koelen terwijl ze maar in 10% van de ruimte werken? Wij werken veel bij productielijnen van spuitgietmachines, aluminium gietmachines, assemblage lijnen in opslaghallen. Dan wil je de hal niet in het geheel koelen, dat kost je bakken met vermogen zelfs al doe je het adiabatisch.

Of ga jij spotkoelen met 13 graden? Of maak je het toch weer 26graden door menging? Het eerste geeft zonder spotkoeling al genoeg klachten in een kantoor (VRF systemen) het tweede is dezelfde temperatuur waarop wij uitkomen, die 10% luchtvochtigheid hoger merkt niemand dan meer.
Dus?
Toon even aan dat wij zulke waarden halen in Nederland, en dan niet net na een regenbui. Zowel voor gewone koeling (doen wij ook) als adiabatisch word er in Nederland gerekend met 30gr 40% dat kan eens 32/50 zijn maar nog nooit 70% rel voorbij zien komen als rekenfactor.
Correct. Maar die kennis zit ook gewoon in de hersenpan, dus ik hoef dat niet apart uit te zetten.
Blijkbaar wat roestig, anders had je geweten dat je van 31/47 naar 21/95 gaat als je langs de lijn van constante enthalpie gaat.
Fijn voor je. Een internationaal bedrijf die niets anders verkoopt dan koeling waardoor medewerkers in getroffen panden zich kapot zweten en allerlei fouten maken. Meestal passen ze hun werktempo ook wel aan... dus goedkoop is het uiteindelijk ook niet.

Is het fijn om te werken bij een bedrijf waarvan je de producten alleen verkocht krijgt door een kennisgebrek bij de klant?
Het grappige is dat jij je alternatief nog niet hebt toegelicht behalve roepen dat je moet ontvochtigen. Wat niet alleen een giga investering is als je geen interne warmtelast mee rekend. Wij hebben genoeg klanten die zelf 400kW-1,5MW aan warmte produceren in de bedrijfshal die we koelen.Genoeg tweakers die je die energierekening ook wel even voor kunnen rekenen. Dus of tonnen investeren en tonnen per jaar afrekenen aan energie en onderhoud. Of adiabatische koeling installeren en 80% van de koeling krijgen tegen 10% van de kosten (investering en onderhoud).

Heerlijk overigens, ladingen met tevreden klanten. Wij monitoren onze installaties altijd tot minimaal een jaar/vol zomer seizoen naar dato. Geven garanties op de condities die we voorspiegelen en sluiten ook SLA's af met klanten die heel nauwkeurig (+\-1k) (water)koeling willen hebben voor in meetkamers e.d. .En die klanten komen ook nog eens continu terug voor nieuwe installaties. Wij produceren en installeren alleen zelf onze eigen producten en daar durf ik 100% achter te staan.

Maar vind jij het fijn om 800kW koel/freon installaties te plaatsen om complete fabrieken naar 20 graden te koelen en de klant staat dan te springen om zijn (vertienvoudigde) energie/onderhouds rekening van 100k+ af te tikken? Om wat? bewegende mensen bij 20graden te laten werken? Mensen die dan lekker met lange mouwen aan kunnen werken?

Oh en hoe doe jij dat met (rol)deuren die praktisch gezien continu openstaan (op/overslag loodsen)? Jij gooit je geconditioneerde lucht zo naar buiten? Dat zal goed voor je rendement en ruimte condities zijn.

De kennisgebrek ligt niet bij je klanten die ligt bij jouw, blijkbaar heb je geen idee hoe adiabatisch koeling werkt en wat de verwachtingen behoren te zijn. Geef een monteur de keuze om in 40+ met alleen ventileren te werken of met 26gr+ en adiabaat. Hij kiest het laatste. Geef de klant de keuze om een paar ton te investeren en nog eens elk jaar aan onderhoud en energie af te rekenen of een tiende daarvan en hij kiest het laatste. Dan hoef je hem nog niet eens te laten zien wat het op zijn CO2 balans doet.

Tuurlijk zijn bij jou de klachten in de ruimte weg, maar een mug kun je ook met een moker kapot slaan ipv met een vliegenmepper. Je word alleen niet vrolijk van de kosten die het met zich meebrengt.

Nee adiabatisch koeling is niet perfect, ik zei dan ook goed genoeg. Een verschil van 15graden in een hal (25 ipv 40) is misschien nog niet perfect. Maar dat verlies wat je zelf omschrijft is wel een stuk kleiner dan dat het was met 40gr. (dan vallen mensen letterlijk om en doen echt niks meer) En wij hebben klanten die binnen al aan de 30 graden zitten in het voorjaar bij 8 graden buiten. (en nee dan doe adiabatisch koeling niks maar kun je vrij koeling toepassen. Je mag mij wel eens vertellen welke bedrijven het zich kunnen veroorloven om joekels van bedrijfshallen met x honderd kW interne en externe warmte om dat met een watermachine te kunnen koelen.

Je hoeft mij overigens niet op mijn woord te geloven, je mag gerust hier eens langskomen om het tegendeel te ervaren. Ik en ons bedrijf staan achter ons product en zijn enorm gericht op kennis. Voel je vrij om een DM te sturen. Verder hebben we genoeg het topic gekaapt, we hebben ons zegje gedaan. Een optie voor de TS is het namelijk toch niet.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
Wij zitten ook met een warmte "probleem". Eenmaal de warmte in huis krijgen we het niet/amper afgekoeld. Laatst beide deuren (tuindeuren) de gehele nacht open gehad toen het goed afkoelde (14 graden), bij opstaan de deuren dicht en een half uur later was het weer 24 graden binnen...

Anyways.. Onze oplossing: 21 zonnepanelen waarvan 6 op het platte dak van onze aanbouw die in de volle zon staat. Vervolgens 2x 3.5 kW Airco (of lucht-lucht warmtepomp wat het eigenlijk zijn tegenwoordig) waarvan 1 in de woonkamer en 1 richting slaapkamer.

We hebben de zonnepanelen wel wat over gedimensioneerd i.v.m. dat we ook met gebruik van beide aico's in vaste lasten niets willen merken. Daarnaast moeten we nog over naar inductie en gebruiken we relatief gezein toch al wel veel stroom (amper gas overigens).

Nu zit het er nog niet op en is 21 panelen wellicht overdreven voor de meeste mensen, maar ik vermoed dat een airco met wat zonnepanelen ter compensatie (wanneer het heet is, schijnt de zon immers meestal flink op je dak(!)), lijkt mij een betere oplossing dan een of andere oplossing met slootwater ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raym09 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:48:
Jezus wat een rancune, blijkbaar kom jij niet bij onze installaties.
Ik zou het merk niet weten. Aan de binnenzijde staat er meestal geen stickertje op. Logisch ook, want niet bepaald goede reclame.. Naja, voor de magazijnhal is het prima, daar wordt toch niet gewerkt naast wat heen en weer rijden met een heftruck.

Wat heeft Jezus er overigens mee te maken?
Overigens kan ik net zoveel voorbeelden opvoeren voor de klachten over "gewone" koeling hoor. Tocht, nekklachten, spotkoeling/slechte doorspoeling. Alles staat of valt met een goed ontwerp.
Allemaal klachten van een systeem wat op zich goed kan werken maar fout is toegepast. Zo'n swamp koeler werkt sowieso nooit goed (in Nederland).
[...]

Heb je diezelfde medewerkers gevraagd om even buiten te gaan werken?
Aah. Het hoeft dus niet comfortabel te worden... enkel minder slecht dan buiten? En nee, dat niet gevraagd. Ik ken wel een groep die recent 6 uur 's ochtends begon zodat ze vroeger konden stoppen... domweg omdat het te heet werd binnen.

Terugkomend op je vraag; in het fietsenhok is het vaak een beter klimaat.. daar is namelijk wel luchtsnelheid.
Adiabatische koeling is een tussenstap tussen natuurlijk ventileren en een koelmachine plaatsen. Ja bij 35 graden buiten is het binnen nog steeds 25 graden, maar wat hebben ze liever 25 of 35+?
Ofwel; een halfbakken oplossing.
[...]

Nee buiten 47% bij 30 graden buiten, speciaal net nog voor je opgezocht.Controleer het maar op een willekeurige weersite.
We hadden het over wat comfortabel was. Jij had het over de comfortzone van "40-60% RV". De box waarin 40-60% RV comfortabel is eindigd ver onder de 30 graden...

De 47% buiten bij 30 graden wat het buiten was klopte zeker.
[...]
Kolder wat je hier zegt, deze luchtconditie mengt zich namelijk direct met de omgevingslucht dus die 9 zal 6 worden en de luchtvochtheid iets van 60%. En ja dat is comfortabel als het alternatief 10+ graden hoger ligt.
Dan dien je dus te zeggen "minder oncomfortabel". Grappig om te zien hoe in twee posts het veranderd van "comfortabel" naar "buiten is het nog erger".
[...]

Vertel dat tegen onze (grote internationale& Nederlandse) klanten die terug blijven komen omdat het weldegelijk werkt. Je moet het alleen goed toepassen en weten wat je doet, zowel de koeling als het inbrengen in de ruimte.
Oh geen probleem hoor. Stuur maar langs. De mensen die zulke systemen kopen zijn zelf vaak van het totale passieve soort dat het 's winters ook lekker vind bij 25 graden. Die hebben geen flauw benul van comfort en luchtvochtigheid.
[...]

Kwats die 26 graden mengt zich met de omgevingslucht, de ruimte temperatuur zal iets hoger zijn en de luchtvochtigheid lager. Wederom het alternatief is 40+.
Oooh... dus die 26 was niet het eindresultaat, maar alleen bij de exit? Ofwel; nog warmer dan 26. Zeg dat er dan ook gewoon meteen bij.
[...]

kwats, temperatuur is de grootste factor en pas bij lage temperaturen de luchtsnelheid.
De mate waarin je zweet verdampt hangt af van delta x en de luchtsnelheid. Dat trekt zich 0,0 aan van de temperatuur. En laat nu net het grootste deel van de koeling van een mens werken op basis van verdamping... Wellicht hebben jij en ik wat verschillende opvattingen over "werken" in een fabriekshal...
Tevens is juist spotkoeling de bedoeling in een fabriekshal. Of ga jij je klanten adviseren om 100% van de hal te koelen terwijl ze maar in 10% van de ruimte werken? Wij werken veel bij productielijnen van spuitgietmachines, aluminium gietmachines, assemblage lijnen in opslaghallen. Dan wil je de hal niet in het geheel koelen, dat kost je bakken met vermogen zelfs al doe je het adiabatisch.
Aaah, dat verklaard een hoop. Je bent met een absolute worst-case. Veelal zijn die ruimtes alsnog beter af met een joekel van een fan in de muur...
Of ga jij spotkoelen met 13 graden? Of maak je het toch weer 26graden door menging? Het eerste geeft zonder spotkoeling al genoeg klachten in een kantoor (VRF systemen) het tweede is dezelfde temperatuur waarop wij uitkomen, die 10% luchtvochtigheid hoger merkt niemand dan meer.
Als je toch al kleddernat bent merk je dat wellicht inderdaad niet meer.
Toon even aan dat wij zulke waarden halen in Nederland, en dan niet net na een regenbui. Zowel voor gewone koeling (doen wij ook) als adiabatisch word er in Nederland gerekend met 30gr 40% dat kan eens 32/50 zijn maar nog nooit 70% rel voorbij zien komen als rekenfactor.
Waar heb je het over? Jij noemt dat het in land X vochtiger is dan hier. Wat zou dat?

Blijkbaar wat roestig, anders had je geweten dat je van 31/47 naar 21/95 gaat als je langs de lijn van constante enthalpie gaat.
Dat zeg ik toch al... wellicht heb je wat last van de warmte?
[...]

Het grappige is dat jij je alternatief nog niet hebt toegelicht behalve roepen dat je moet ontvochtigen. Wat niet alleen een giga investering is als je geen interne warmtelast mee rekend. Wij hebben genoeg klanten die zelf 400kW-1,5MW aan warmte produceren in de bedrijfshal die we koelen.Genoeg tweakers die je die energierekening ook wel even voor kunnen rekenen. Dus of tonnen investeren en tonnen per jaar afrekenen aan energie en onderhoud. Of adiabatische koeling installeren en 80% van de koeling krijgen tegen 10% van de kosten (investering en onderhoud).
Creative manier hoe je bij die 80% komt... maar ok. Veelal ook gerekend met een vergelijking met een fictief laag warmtepomp rendement.

In jouw specifieke gevallen waar er een hoge interne warmtelast is telt het harder op ja. Dat is echter eerder de uitzondering.

De overgrote meerderheid moet allereerst veel beter isoleren, lichtgrijs EPDM gaan gebruiken ipv zwarte dakbedekking (of PV als zonnescherm...), de lichtkoepels voorzien van zonwerende folie, etc. Dan daalt je weg te koelen last al enorm en dan het laatste beetje wegkoelen zoals ik thuis ook doe.
Heerlijk overigens, ladingen met tevreden klanten. Wij monitoren onze installaties altijd tot minimaal een jaar/vol zomer seizoen naar dato. Geven garanties op de condities die we voorspiegelen en sluiten ook SLA's af met klanten die heel nauwkeurig (+\-1k) (water)koeling willen hebben voor in meetkamers e.d. .En die klanten komen ook nog eens continu terug voor nieuwe installaties. Wij produceren en installeren alleen zelf onze eigen producten en daar durf ik 100% achter te staan.
Dan ben ik benieuwd waar al die klanten toch zitten..
Maar vind jij het fijn om 800kW koel/freon installaties te plaatsen om complete fabrieken naar 20 graden te koelen en de klant staat dan te springen om zijn (vertienvoudigde) energie/onderhouds rekening van 100k+ af te tikken? Om wat? bewegende mensen bij 20graden te laten werken? Mensen die dan lekker met lange mouwen aan kunnen werken?
Leuk joh. Er zijn hallen waar mensen met lange mouwen _moeten_ werken. Het hoeft ook geen 20 graden te worden. Al wordt het 24 maar dan mét onvochtiging dan heb je al veel bereikt. En dan 's nachts met hoog rendement gewoon doorkoelen naar 19 en overdag de piek opvangen in de warmtecapaciteit. Paar honderd man personeel wat 10% trager werkt en 10% meer fouten maakt kost ook gewoon geld... maar het verband niet willen zien is kenmerkend voor mensen die ook het h-x diagram niet begrijpen.
Oh en hoe doe jij dat met (rol)deuren die praktisch gezien continu openstaan (op/overslag loodsen)? Jij gooit je geconditioneerde lucht zo naar buiten? Dat zal goed voor je rendement en ruimte condities zijn.
Verhogen van de luchtsnelheid, zoals dat nu ook al gedaan wordt... en absoluut tegengaan van zonne instraling. Een heet plafond is ook negatief voor het comfort.
De kennisgebrek ligt niet bij je klanten die ligt bij jouw, blijkbaar heb je geen idee hoe adiabatisch koeling werkt en wat de verwachtingen behoren te zijn. Geef een monteur de keuze om in 40+ met alleen ventileren te werken of met 26gr+ en adiabaat. Hij kiest het laatste. Geef de klant de keuze om een paar ton te investeren en nog eens elk jaar aan onderhoud en energie af te rekenen of een tiende daarvan en hij kiest het laatste. Dan hoef je hem nog niet eens te laten zien wat het op zijn CO2 balans doet.
Ofwel; je wilt als werkgever niks uitgeven, maar toch de illusie geven dat je een comfortabel binnenklimaat regelt als werkgever. En dat het voor geen hol werkt is dan een kwestie van de foute verwachtingen hebben. Duidelijk. Dat is overigens ook gewoon onderdeel van het kennisgebrek. Dat gebrek zit in veel gevallen denk ik aan beide zijden (klant en leverancier). De klant weet niet exact wat hij wil en de leverancier belooft iets wat niet gehaald wordt en de klant is te lui om te meten en te begrijpen. In scholen is dat ook schering en inslag; 's winters de ramen open om het niet te warm te krijgen...
Tuurlijk zijn bij jou de klachten in de ruimte weg, maar een mug kun je ook met een moker kapot slaan ipv met een vliegenmepper. Je word alleen niet vrolijk van de kosten die het met zich meebrengt.
De declaraties die volgen uit fouten gemaakt door oververhitte medewerkers.... plus de declaraties die volgen uit het niet op tijd afleveren.... in veel gevallen was die koeling gewoon gratis geweest. Ik ken gevallen waar een fout eindproduct per vliegtuig terug komt naar de fabriek... wat doet dat met je CO2 balans...?
Nee adiabatisch koeling is niet perfect, ik zei dan ook goed genoeg.
Goed genoeg bij erg lage verwachtingen ja.
Een verschil van 15graden in een hal (25 ipv 40) is misschien nog niet perfect. Maar dat verlies wat je zelf omschrijft is wel een stuk kleiner dan dat het was met 40gr. (dan vallen mensen letterlijk om en doen echt niks meer) En wij hebben klanten die binnen al aan de 30 graden zitten in het voorjaar bij 8 graden buiten. (en nee dan doe adiabatisch koeling niks maar kun je vrij koeling toepassen. Je mag mij wel eens vertellen welke bedrijven het zich kunnen veroorloven om joekels van bedrijfshallen met x honderd kW interne en externe warmte om dat met een watermachine te kunnen koelen.
Alweer is dus de vergelijking; "het kan nog erger".
Je hoeft mij overigens niet op mijn woord te geloven, je mag gerust hier eens langskomen om het tegendeel te ervaren. Ik en ons bedrijf staan achter ons product en zijn enorm gericht op kennis. Voel je vrij om een DM te sturen. Verder hebben we genoeg het topic gekaapt, we hebben ons zegje gedaan. Een optie voor de TS is het namelijk toch niet.
Maar al te graag, afhankelijk van waar "hier" is. Maargoed, ik heb het niet over hallen met extreme interne warmtelast dus vraag me af hoe relevant het uberhaupt is.
FirePuma142 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:47:
[...]

Persoonlijke aanval? Say what now? Belangen bij verkoop? Complete onzin. Sorry, maar je slaat hier nogmaals de plank totaal en volledig mis.

Ik heb al aangegeven wat er mis is met je argumentatie: die is niet bestaand. Je geeft slechts anekdotisch (lees: waardeloos) bewijs en je zeer negatief verwoordde mening.
1) Ja
2) Het was maar een vraag
3) Nee, je hebt nog steeds niet aangegeven wat er mis is
4) Negatieve bewoording voor een negatief resultaat. Perfecte match. Merk ook op hoe het verschuift van "comfortabel" naar "minder erg dan [...]".

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-08-2019 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@kabeltjekabel Als je het verschil tussen anekdotisch bewijs, een mening en een gefundeerd argument niet kent en als je een zeer bescheiden aanval op je argumentatie niet kunt onderscheiden van een aanval op de persoon dan heeft het niet bijzonder veel zin om verder te discussiëren.

Toedels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FirePuma142 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:38:
@kabeltjekabel Als je het verschil tussen anekdotisch bewijs, een mening en een gefundeerd argument niet kent en als je een zeer bescheiden aanval op je argumentatie niet kunt onderscheiden van een aanval op de persoon dan heeft het niet bijzonder veel zin om verder te discussiëren.

Toedels.
Ik wacht nog steeds op je inhoudelijke kritiek.

Ik zie het wel als je nog eens inhoudelijk kritiek gaat leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-08-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kabeltjekabel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:40:
[...]

Ik wacht nog steeds op je inhoudelijke kritiek.

Ik zie het wel als je nog eens inhoudelijk kritiek gaat leveren.
Dat je denkt dat dat nog niet gebeurd is zegt genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:59
Heb zelden zulke uitgebreide posts gezien. Krijg het er warm van...

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 00:49
Mooi dit! Dus de conclusie is dat als je in je fabriek hal met vloeibare aluminium aan de gang bent, je liever adiabatisch gaat dan airco omdat je anders dweilt met de kraan open. Als je echter onderbroeken naait in je fabriekshal kun je toch beter een fatsoenlijke airco installeren zodat je niet constant vliegtuigladingen defecte slipjes terug krijgt, en dat is niet goed voor het milieu.

Is dat het of kan @kabeltjekabel toch nog verleid worden tot een laatste ronde?

Ben zelf nog wel benieuwd of je dakpannen besproeien met slootwater nog effectief kan zijn, die vraag is een beetje verloren gegaan in de tumult.

• kabeltjekabel
d-snp schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 00:10:
Mooi dit! Dus de conclusie is dat als je in je fabriek hal met vloeibare aluminium aan de gang bent, je liever adiabatisch gaat dan airco omdat je anders dweilt met de kraan open. Als je echter onderbroeken naait in je fabriekshal kun je toch beter een fatsoenlijke airco installeren zodat je niet constant vliegtuigladingen defecte slipjes terug krijgt, en dat is niet goed voor het milieu.

Is dat het of kan @kabeltjekabel toch nog verleid worden tot een laatste ronde?

Ben zelf nog wel benieuwd of je dakpannen besproeien met slootwater nog effectief kan zijn, die vraag is een beetje verloren gegaan in de tumult.
Ik besproei privé een plat dak. Werkt prima. Maar je moet niet te veel sproeien. Precies zo dat het verdampt. Ik heb een Gardena sproeier op het dak die dmv een door een Arduino aangestuurd magneetventiel een dom programma afloopt van 40 seconden sproeien (twee keer heen en weer) per 30 minuten, of zoiets. Die zet ik aan als de zon er vol op staat. Dat is per half dus 10 liter en dat verdampt dan (bijna) volledig en onttrekt warmte uit het dak, verlaagd daarmee de temperatuur van het dak, verlaagd de delta T over het dak en daarmee de warmteoverdracht naar binnen toe.

Maar euh, als je de timing niet goed doet loopt je waterrekening hard op... Een vol uur sproeien is 880L bij mij, dus die 80 seconde per uur is 19,5 L per uur. Je moet net de poriën nat houden... that's all.

Continue spoelen kan ook, maar dan heb je dus verkoeling van het koelere leidingwater... dat is echt een dure hobby.

Overigens heb ik later alsnog een split airco neergezet; dat werkt gewoon nog beter. Maar het plafond blijft dan te warm, dus af en toe heb ik de sproeier nog aan. :P

Verder zou ik niet weten wat je van een volgende "ronde" verwacht. De vraag van de TS staat ook compleet los van de swampkoelers..

Ohja; wil je geen knallen in je leidingnet met zo'n magneetventiel; installeer een waterslagdemper. Alternatief; elektrische kogelkraan.

Qua dakpannen besproeien met "gratis" water; njah, waarom niet? Dan heb je alleen de pomp die je moet betalen. Een schuin dak heeft echter volgens mij al veel minder last van warmtebinnendringing dan een plat dak, de winst is dan dus ook navenant kleiner.

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023

Ligt aan je situatie, wij hebben dus zo'n hippe warmtepomp. Deze is ook aangesloten op enkele sensoren waardoor deze altijd boven de condenstemperatuur blijft koelen.

Met deze hitte is het echter echt super goed te doen in ons huis. Het gaat dan ook wel over een nieuwbouw huis uit dit jaar. Deze bouwen ze hier in Eindje met warmtepompen waar je jezelf blauw aan betaald.

Maar dat werkt verder echt prima, temperatuur is eigenlijk altijd tussen de 20 en 25 graden. Ik hoop dat die tussen die temperaturen echter gewoon niet verwarmt.
Pagina: 1