Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 16:01
Wij zijn afgelopen week een koop overeengekomen van een nieuwe woning, aangezien we een leuke overwaarde hebben op onze oude woning wilde ik een deel hiervan gebruiken om zonnepanelen te laten plaatsen.
De woning is pas per maart beschikbaar, offertes aanvragen en dergelijke is dus lastig, aangezien we nog geen toegang tot de woning hebben. Ik heb helaas dus ook nog geen exacte dakmaten om daarmee iets met een legplan te kunnen doen.

De gezinssamenstelling is nagenoeg gelijk aan de onze, de huidige eigenaar zat qua stroomverbruik op ~2600kwh op jaarbasis, dit zal voor ons gezin wel iets hoger komen te liggen schat ik zo (plasma TV, desktop e.d. die ik bij huidige eigenaar niet heb gezien)

De vragen:
- Alleen panelen op de achterzijde, aangezien de voorzijde niet echt efficiënt is gezien de ligging en aanwezigheid van boom?

Voorzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ec5sReCuro24ED2Yuoy8AMt0/thumb.jpg

Ligging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zc3bCut70G2xG8nz4mlEexkt/thumb.png

- Gezien de grote hoeveelheid dakramen, de hele zaak aan de achterzijde vol leggen in portret en landscape? Welke panelen zouden hier het beste voor geschikt zijn?

Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xdVIkBIM89OBbFHQTe9h0Dm1/thumb.jpg

- Iemand ervaring met een goede installateur in regio Zwolle, of een installateur die ook in die regio plaatst?

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even kort:
Je hebt niet de ligging genoemd, maar ik ga ervan uit dat voor noordelijk ligt. Dat is niet onoverkomelijk en je zal opbrengst hebben, zij het de helft van zuid. Die boom kan je laten snoeien door de gemeente.

Uiteraard vol leggen, maar welke panelen (hit kuro?) weet je pas als je kan meten. Evt kan je met dakpannen tellen een ruwe schatting doen.

En kan bijvoorbeeld dat kleine raampje vervallen? Heb je nog een schuur, veranda?

Wise enough to play the fool

• EelcoB
De ligging aan de voorzijde is een beetje noordoost, zie ook de bijgevoegde foto, dak afmetingen kan ik uiteraard wel schatten op de plattegrond, uitgaande van een dakhoek van 45 graden. Ik zou dan op een dakoppervlak komen van 5,10m*6,85m

Het kleine raam aan de achterzijde is verantwoordelijk voor de lichtinval op de overloop van de 2e etage, en indirect op de overloop op de 1e, ik verwacht dat het erg donker wordt als dit raam verdwijnt.

De Hit Kuro kende ik niet, deze zijn wat kleiner dan de geldende maten, en hebben een aardig hoge opbrengst, en zouden net het verschil kunnen maken in wat je in de hoogte en breedte kwijt kan.

Achter het huis is een kleine houten schuur met plat dak, elektra is hier aanwezig, de afmetingen weet ik niet precies, maar ik vermoed iets van om en nabij 3 bij 3m

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@EelcoB
die boom aan de voorkant is wel een object, jep mee eens.
maar een echt probleem, nee eigenlijk niet.
de zon schijnt daar nog genoeg over heen, dus nog steeds kosten effectief om er wel iets te doen als je wil.
(schaduw is niet tof, maar nieuwbies zijn er vaak veel te bang voor en dat is eigenlijk niet nodig. ;) )

de hit panelen of de hit kuro, dat is een weg.
maar hoeft zeker niet de weg te zijn.

als je niet perse de hit kuro wil, maar genoegen neemt met de hit. (of te wel panasonic want dat is hit en kuro.)
dan kun je wel erg leuke dingen doen.
panasonic heeft 3 panelen in de hit serie.
de 245Wp 295Wp en 320Wp, en die hebben allemaal een andere maat.
en kunnen gewoon allemaal in 1 string gecombineerd worden.
met de maten 1,6x0,8 en 1,4x1 en 1,6x1 kun je mischien leuk rond de dakramen werken. :?

ander leuk dingetje als je wil.
met die hit panelen kun je erg simpel 2 stringen parallel maken.
(de 2 stringen moeten dan even veel cellen bevatten.)
en je hebt veel omvormers die 2 mpp's hebben.
dus hier kun je 4 stringen aan hangen.
parallel stringen hoeven niet de zelfde kant op te kijken, dus je zou 1 parallel string toch hoog aan de voorkant kunnen hangen.

dus plan je leuk, dan kun je net zo als ik gewoon flink in de over productie, en een warmtepomp (met subsidie) ophangen.
en niet alleen elektra besparen maar ook gas. :7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• EelcoB
Klopt zeker migjes, er zijn meer wegen naar Rome, ik had er alleen niet bij stilgestaan dat er nog afwijkende maten zijn qua panelen, de meesten die ik zag waren 1.7 of 1,9m, het kan in de parktijk best zo zijn dat die het beste passen op het dak. Nadeel is dat de hit panelen een stukje kostbaarder zijn vergeleken met bv een JA Solar.

Vanavond maar eens kijken of ik een legplan kan fabriceren gebaseerd op de dakpan afmetingen, zodat ik in ieder geval een indicatie kan krijgen van wat er mogelijk is.

Overcapaciteit is wel iets dat niet verkeerd zou zijn, ik wil in de toekomst namelijk wel wat gaan doen met een L/L warmtepomp om mee te kunnen bijverwarmen, en uiteraard koelen bij temperaturen zoals we nu hebben. Helaas geen subsidie op die dingen, en de locatie van de buitenunit wordt daarvoor nog wel een dingetje...

Plaatsing van een Warmtepomp boiler oid is geen optie, er is namelijk geen plek om een groot boiler wat kwijt te kunnen, maargoed, de warmtepomp staat hier verder los van.

• migjes
@EelcoB
jep er zijn best wel wat verschillende maten te krijgen.
2x1 of 1,7x1 of 1,6x0,8 en 1,4x1 en 1,6x1
maar je kunt niet zomaar panelen in 1 string mixen.
door voor heb je wel de zelfde cellen nodig en dan kan het wel.
(panasonic heeft 5" cellen en zijn mixbaar, met 6" cellen word het wet lastiger weet niet zo snel een merk die dat levert in verschillende maten. :? )

maar je hebt ook nog een minimaal aantal cellen nodig in een string en een maximaal.

gelukkig zijn er omvormer met 2x een mpp, dan kun je 2 stringen maken. ;)
en die 2 stringen kunnen dan weer bestaan uit elk 2 stringen parallel (mits even veel cellen.).

en dan krijg je een opstelling zo als ik heb b.v:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
jep vol oost-west, dus een omvormer die kleiner is als totaal Wp is dan een leuke optie.
dan word het ook niet te duur. ;)

maak van je dak eens een goede tekening (of de foto) met maten er bij.
mischien als je geluk hebt wil @AUijtdehaag wel eens gaan puzzelen voor een leuke tetris.
(is hij goed in. ;) )

• EelcoB
Gisteravond nog even ouderwets bezig geweest met pet en papier om een en ander op te zetten(Schaal 1:50):

Layout

Dit is uiteraard een schatting gebaseerd op de gegevens die ik heb van de plattegrond van de woning, hierop is de woonkamer op 5.10m gezet, de totale woning zal iets breder zijn ivm muren e.d. De hoogte heb ik ingeschat op basis van een dakhoek van 45graden, wat me aardig lijkt te kloppen op basis van wat ik op de foto's van de woning zie, en telling van dakpannen. Het uitmeten van de dakramen heb ik op basis van de dakpannen gedaan, en daarbij de geldende maten van Velux ramen gezocht.

Daarna nog even zitten puzzelen, en dan kom ik op zoiets uit:
Legplan

Ik weet niet of het gaat passen met de panelen rond het dakraam rechtsonder, maar daar zou altijd nog voor een slim variant van de Panasonic Hit kunnen gaan, weliswaar minder Wp, maar beter dan leeg laten :) .

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

EelcoB schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:37:

Het kleine raam aan de achterzijde is verantwoordelijk voor de lichtinval op de overloop van de 2e etage, en indirect op de overloop op de 1e, ik verwacht dat het erg donker wordt als dit raam verdwijnt.
Daglichtbuis/suntunnel/solatube :Y

Wise enough to play the fool

• migjes
@EelcoB
ouderwets op papier is soms het simpelste, en geeft je best veel probeer mogenlijkheden.
dus netjes gedaan. ;)

rond dakramen werken is soms wel wat lastig, de ramen lopen vaak nog een aardig stuk onder de dakpannen door.
dus lastig haken vast te krijgen, maar dat zijn geen problemen die een goede installateur of hobbyist kunnen oplossen.
(ik heb voor de onderste 2 panelen een extra lange stang besteld, zodat ik de dak haken buiten het gebied van de dakramen kon maken, met een paar variabele haken bij de ramen er bij.
dus er is wel een oplossing, moet je alleen een beetje creatief zijn. ;) )

ik ga er maar even van uit dat je voor panasonic hit(of kuro) gaat.
met deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4MlD3pwwdigwvresucP96pCJ/thumb.jpg
die panelen kun je niet met te veel serieel aansluiten ongeveer max 7 stuks.
dus een omvormer pakken met 2x een mpp zodat je 2 stringen van 6 en 7 kunt maken.

het leuke van die panelen is: je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp zetten.
parallel stringen moeten even veel cellen bevatten.
en parallel stringen hoeven niet de zefde kant op te kijken.
dus je kunt er 6 op de voorkant van het huis zetten. (zo hoog mogenlijk van wegen boom.)
en die op de 6x parallel op de achterkant.
de andere mpp krijgt dan 7 panelen.
dan heb je 19x330Wp = 6270Wp.
door oost-west kun je een iets lagere W omvormer gebruiken, ik schat een 5kW variant.
en zal dan ongeveer een 5400kWh per jaar opleveren.
(dit weet ik uit ervaring met mijn 6430Wp set.
jouw situatie is vrijwel het zelfde als de mijne. ;)
ik heb alleen een beter verdeling tussen oost-west dus kan zelfs werken met een 4kW omvormer. )

maar stop er nog wat meer tijd in, en je vind mischien nog wel een betere oplossing. ;)

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Zonsimpel uit Heerde of Groenopgewekt 5.0 uit Meppel zijn goede partijen.
Niet de goedkoopste maar ik zou ze een keer uitnodigen om je te laten adviseren.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Je hebt niet eigenlijk niet meer dan 3000 kWh per jaar nodig.
Een set van 9 of 10 panelen met en eenvoudige 3k stringomvormer is prima.
Als je een beetje direct wil aansluiten bij je buurman (zeker die twee landscape rijen van 3) dan kijk je naar black on white panels misschien zelfs van het zelfde merk (maar dan nieuwere generatie die iets meer opleveren per paneel)

Een set van 9/10 panelen met een eenvoudige stringomvormer kan voor minder dan 3500 euro gekocht en gelegd worden.

p.s. je getekende legplan wordt lastig als die schoorsteen gedeeltelijk op jou dak staat

[ Voor 42% gewijzigd door TWyk op 29-08-2019 13:28 ]

• EelcoB
TWyk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:10:
Je hebt niet eigenlijk niet meer dan 3000 kWh per jaar nodig.
Een set van 9 of 10 panelen met en eenvoudige 3k stringomvormer is prima.
Als je een beetje direct wil aansluiten bij je buurman (zeker die twee landscape rijen van 3) dan kijk je naar black on white panels misschien zelfs van het zelfde merk (maar dan nieuwere generatie die iets meer opleveren per paneel)

Een set van 9/10 panelen met een eenvoudige stringomvormer kan voor minder dan 3500 euro gekocht en gelegd worden.

p.s. je getekende legplan wordt lastig als die schoorsteen gedeeltelijk op jou dak staat
Ik zit momenteel met het gezin op ~4300kwh, waarvan in de huidige woning ook het koken elektrisch is, in de nieuwe woning zit weer een gasaansluiting, dus zal het verbruik iets omlaag gaan, maar ik wil in de toekomst wel iets gaan doen met een L/L warmtepomp, dus een overproductie vind ik dan niet zo erg.

Aansluiten bij de buurman daar til ik niet zo zwaar aan, het is de achterzijde van de woning, dus qua paneel kan het vanalles zijn, de Kuro hit heeft als voordeel dat je paneeltypes kunt mixen in dezelfde string begreep ik van migjes, dit is minder een issue als ik om het dakraam heen wegkom met de standaardmaat paneel ipv de slim variant.

Schoorsteen staat vermoedelijk wel op mijn dak als ik zo kijk, in dat geval zou het 1 paneel minder op de bovenste rij worden, wellicht kan ik nog wat spelen met de plaatsing van de andere panelen er onder (afmetingen van het dak zijn geschat op dakpanlengte, dus het kan sowieso nog wel anders uitpakken)
Vantage92 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:06:
Zonsimpel uit Heerde of Groenopgewekt 5.0 uit Meppel zijn goede partijen.
Niet de goedkoopste maar ik zou ze een keer uitnodigen om je te laten adviseren.
Ik heb beide aanbieders even bekeken, ik kan ze tzt altijd eens benaderen met de vraag wat zij kunnen doen, qua paneelgrootte zit ik toch wel vast aan 1.6x1m, rondom het dakraam wellicht kleiner zoals ik al aangaf, en ik weet niet of de panelen die zij leveren ook in afwijkende maten te krijgen zijn, maargoed het duurt nog een dikke 5 maand voordat de woning beschikbaar komt voor ons.

[ Voor 14% gewijzigd door EelcoB op 30-08-2019 12:45 ]

• EelcoB
deEven een oud topic uit de sloot halen, Inmiddels wonen we een aantal weken in onze nieuwe woning, en ik heb de gelegenheid gehad om wat maten te nemen van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C3xZinnsjkagmFWgp2zYNMEAgs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zUBWtiVgVPkSUnVaWGuEyta.jpg?f=fotoalbum_medium

De maat boven het bovenste dakraam heb ik moeten schatten op basis van het aantal dakpannen, aangezien ik niet met een meetlint naar boven toe kan meten.

@migjes @AUijtdehaag Zouden jullieer eens een blik op kunnen werpen wanneer jullie een keer in de gelegenheid zijn nu de maten duidelijk zijn?

Ik heb inmiddels een aantal offertes aangevraagd.

Van de eerste heb ik inmiddels een eerste reactie:
Legplan is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNlIXjbyD2-JGe0iWqeCRHfQ17M=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IOH2z6CfOHrqGmGemdAmnD7q.png?f=fotoalbum_small

Panelen zijn: DM320-M158-60BK
Omvormer, is een Goodwe, ik vermoed de GW3000-XS, gezien het aantal Wp.

Prijs:
€ 4200 compleet geïnstalleerd.
€ 4600 voor 10 stuks

Prijs per Wp na BTW teruggave: 1.32€/Wp

EDIT:

Ook een 2e prijsopgave inmiddels binnengekregen:

- 19x Jinka Solar Monmo 320Wp (9 achter, 10 voor)(6080Wp)
- Solaredge optimizers
- Solaredge SE3000H omvormer
- ABB Zonneverdeler
- Alle montagematerialen + kabels

Prijs:
Ex BTW: 5532
Inc BTW: 6693

Prijs per Wp na BTW teruggave: 0.90€/Wp

Ik heb een vraag betreffende deze offerte, aan de achterkant heb ik eigenlijk amper schaduwvorming, zijn daar de solaredge optimizers dan noodzakelijk vraag ik me af.
Voor de rest volgens mij een scherpe prijs voor een Solaredge systeem.
Het liefst zou ik aan de achterkant nog een paar panelen extra willen, dat zou moeten kunnen, maar estetisch gezien is dat niet zo fraai volgens de installateur. (Ik heb zelf zoiets van lekker boeiend :X )

[ Voor 21% gewijzigd door EelcoB op 29-04-2020 15:55 ]

• EelcoB
De kogel is door de kerk, volgende week vrijdag worden er hier als het goed is 23 panelen geplaatst.

De layout kon gezien de afmetingen van het dak toch nog anders, een rij van 5 in portretstand boven en onder aan de achterzijde, en dan een rij van 3 in landschap er tussen.

Aan de voorzijde komen 10 panelen te liggen, in 2x 5 portretstand, dus laat de zon straks maar schijnen :9~

• EelcoB
Na een dag zwoegen in de hitte liggen ze er eindelijk op, en natuurlijk is de eerste volle dag daarna waardeloos qua weer.... Al is de regen wel goed om de zonnebrand van de panelen te spoelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjam1ufv2lDytCPX2OACg1plrRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uXA7C4dvZlFKsioVDCKDW36.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3HnQ2pXC6aXJhsurH4eeqS49aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbefaAJ9s9CD08p0ceLsM6VH.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Het ligt er netjes op.
Niet duur voor SolarEdge.
Kleine spleet tussen de panelen. Weet je hoe ze bevestigd zijn?
Heb je de logging al voor elkaar?
Welke omvormer is het precies geworden?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• EelcoB
busscherski schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:53:
Het ligt er netjes op.
Niet duur voor SolarEdge.
Kleine spleet tussen de panelen. Weet je hoe ze bevestigd zijn?
Heb je de logging al voor elkaar?
Welke omvormer is het precies geworden?
De spleet tussen de panelen komt door de klemmen die zijn gebruikt. Montage materiaal is van van der Valk
verbruik/opwek kan ik momenteel inzien door de app, en via de slimme meter, maar de logging heb ik nog niet voor elkaar.

De eerste volle dag met weliswaar prutweer leverde bijna 24.5kwh op. Omvormer is een Solar Edge SE4000 geworden.

De wasmachinegroep verzwaren naar 4mm2 was een hele tour omdat de draden er nu niet echt soepel doorheen gingen.

• busscherski
O een kleinere omvormer dan ik verwacht had bij SolarEdge.
Het zal af en toe aftoppen maar het verlies lijkt veel meer dan het werkelijk is. Maak je daar geen zorgen over. Prima zo.

Goed dat er 4 mm2 is getrokken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Wel een cowboy die dit gedaan heeft. 1. Niet houden aan advies afstand tot de dakgoot. 2. Niet houden aan richtlijnen Solar Edge m.b.t. overdimensioneren (max 155% voor enkelfase). 3. Niet houden aan max vermogen wat op een PV verdeler kan worden aangesloten.

• busscherski
@lothar
1. Mag van mij nog wel als de klant ervoor gewaarschuwd is of als de goot bijzonder groot is.
2. Ja merkwaardig maar ik hoor steeds meer signalen dat die 155% bij SolarEdge gewoon maar een richtlijn is en niet bindend.
3. Waarom niet? Er is toch netjes een 4 mm2 kabel getrokken?

• lothar
1. Hoe weet jij dat dit het geval is?
2. https://www.solaredge.com...er_dc_oversizing_nl_0.pdf
3. In een ABB zit een een aardlekautomaat van 16 A dus dan zou het volgens mij 16A * 230V = 3680 Watt zijn. ongeacht de kabel. De specs geven 3000 watt aan https://new.abb.com/docs/..._lr.pdf?sfvrsn=d04de016_2

[ Voor 25% gewijzigd door lothar op 28-06-2020 12:45 ]

• busscherski
@lothar
1. Dat weet ik niet, ik zei als.
2. Ja die info ken ik maar ik heb ook andere informatie gezien. Volgens @Rouske geeft de SolarEdge designer tegenwoordig wel eens oplossingen met onderdimensioneren buiten de 155% limiet.
En dan heb ik het nog niet over Belgie waar ze, ook met SolarEdge, nog veel verder gaan.
3. Een 16 A aardlekautomaat is inderdaad niet conform. Ik denk dat TS daar wel een foto van wil maken. Sinds de post van dinsdag 28 april 2020 21:36 is de omvormer vergroot van 3 naar 4 kW AC. Het zou alleen conform zijn als er nu netjes een aardlekautomaat in is gekomen van 20A. Niet dat ik verwacht dat die 16A alamat eruit klapt maar je hebt gewoon gelijk dat het niet hoort.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waar lezen jullie dat er nu 16A inzit dan? Ook PV verdelers kun je aanpassen.

• EelcoB
De PV verdeler is intern omgebouwd naar 25A en 4mm2 daar waar nodig, uitgang naar de wasmachine is op 2.5mm2 en 16A afgezekerd. Dus dat is technisch gezien geen probleem, ook in de meterkast is de groep op 25A afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOGHIsqcLy537bAO42D74n63TJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IFCMKQSPAeIo014lUQn9hhQ.jpg?f=fotoalbum_large

De dakgoten zijn breed zat, dus dat is geen probleem voor de waterafvoer, bovendien is er maar 1 rij onderop waar het water vanaf loopt de dakgoot in, als het hele dak nu in 1 vlak zou liggen zou de hoeveelheid water die daar af komt vele malen groter zijn. Gisteren met de stortbuien geen problemen gehad.

Wat betreft het overdimensioneren zal het wel loslopen, door de ligging van de panelen zal de omvormer inderdaad om sommige momenten aftoppen,maar we zullen nooit aan beide zijden tegelijk het maximale vermogen leveren. Het geheel is doorberekend in de Solar Edge designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DrzKsgDgmEovfzBUOXvy_aJ82M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yl7j4F1m3HdidCRrvOXzKvAQ.png?f=user_large

• busscherski
Je bent op de hoogte van dakgoot situatie (die daarnaast ook erg mee lijkt te vallen) dus dan vind ik het prima.

Dat een installateur de SolarEdge designer gebruikt zien we helaas veel vaker niet dan wel. Groot pluspunt voor deze installateur. Scoort veel punten. 9 van de 10 had perse een 3 fase 6 kW omvormer willen toepassen die veel meer kost en in veel gevallen zelfs energie clipping veroorzaakt.

Ik ben niet zo vertrouwd met de SE designer maar uit jouw plaatje maak ik op dat ze eerst een maximaal DC vermogen berekenen en op basis daarvan de DC/AC oversizing berekenen.
Dus niet 7360/4000=> 184% maar 4820/4000 => 120%
En 120% ligt ruim onder de 155%.

Totaal afgetopte energie van 0.01% zal wel ongeveer kloppen en is natuurlijk bijna niets.

En dat voor in totaal 0.90 euro / Wp voor een SolarEdge systeem. Prima installateur denk ik.

• lothar
Bedankt voor de aanvulling, dit is denk ik belangrijk voor mensen die dit mogelijk lezen en ook zo gaan installeren. Ik viel een beetje over de zin ligt er netjes op terwijl dit niet vermeld was.

• busscherski
lothar schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:48:
Bedankt voor de aanvulling, dit is denk ik belangrijk voor mensen die dit mogelijk lezen en ook zo gaan installeren. Ik viel een beetje over de zin ligt er netjes op terwijl dit niet vermeld was.
Dat van die dakgoot had ik overigens zo snel niet gezien.

Pagina: 1