Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboozle
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-01-2023
Op dit moment heb ik een Onkyo receiver (TX-NR555) met Atmos/DTS:X ondersteuning maar heb maar een 5.1 set van Onkyo (SKS-HT648)

Ik wil graag eindelijk eens hoogtegeluid toevoegen aan mijn setup maar twijfel enorm. Wat mij betreft heb ik de volgende opties:
  • De hele set vervangen voor de Onkyo SKS-HT588; de opvolger van mijn huidige set maar dan met front + height speakers in één.
  • Alles weg en de LG SL9YG Soundbar kopen.
Mijn nieuwe TV de OLED55C9 van LG dus de soundbar klinkt logisch maar ik twijfel omdat ik al best een oké receiver heb en wil gaan voor het beste geluid van deze twee opties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@timboozle Waarom is dat logisch? Omdat ze beide van LG zijn? Ik zou als je de mogelijkheid hebt altijd voor losse speakers gaan.

Soundbar < standaard 5.1 setje < receiver met losse speakers
en
Atmos soundbar < losse upfiring speakers < hoogtespeakers

Ook qua aansluitingen wint een losse receiver het meestal van een compleet setje, of een soundbar.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Een soundbar kan nooit surround sound geven, puur om het feit dat het allemaal uit dezelfde bar komt. Bij surround en dan met name Atmos is nou juist de sterkte dat het geluid van rondom èn boven komt, een soundbar kan dat nooit evenaren en alles wat je hoort is digitale trucage.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timboozle
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-01-2023
Thanks, inderdaad wat ik al dacht. Het is lastig omdat soundbars tegenwoordig vaak enorm de hemel ingeprezen worden. Ik ga in dit geval dan toch voor Atmos Enabled speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soudbars zijn hip, maar een degelijke (niet eens dure) 5.1 set klinkt al zoveel beter met 5.1 geluid als een Soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-09 02:04
Ik heb een LG 55B8 in combinatie met de SK9Y soundbar en de aparte draadloze achterluidsprekers SPK8.
Heb ik surround? ja
Heb ik atmos? ja
Alles hangt natuurlijk af van de kamer waarin "uw homecinema" staat, bij mij is dit een kamer van 4 meter op 4 meter. Een kleine kamer, met een vlak plafond, waardoor het geluid voor mij ideaal is.
Ik kan hem wel spijtig genoeg niet vergelijken met uw Onkyo.
Ik heb voor de soundbar gekozen omdat deze perfect onder men tv past, en omdat onze katten hun tanden al is graag in kabels zetten.
Ik had dus geen goesting om heel men kamer vol met kabels te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Swiss Recon schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:27:
Ik heb een LG 55B8 in combinatie met de SK9Y soundbar en de aparte draadloze achterluidsprekers SPK8.
Heb ik surround? ja
Heb ik atmos? ja
Je hebt inderdaad surround en atmos ondersteuning en weergave. Hoor je het? Nee, onmogelijk.
Geluid weerkaatst, eens, maar surround en geluid van boven uit één bar is gewoonweg een marketing gimmick. Wellicht dat het in een perfect akoestische ruimte surround en hoogte geluid kan creëren, maar de doorsnee woonkamer (ja ook die van jou) is akoestisch een nachtmerrie.
Swiss Recon schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:27:
Ik had dus geen goesting om heel men kamer vol met kabels te leggen ;)
Wel een heel vreemde manier van kabels leggen als je hele kamer er vol mee ligt. Het is de bedoeling dat je dat netjes weg werkt, waardoor je dat probleem niet.

@timboozle, ik zou die upfiring frontspeakers links laten liggen als je een echte atmos ervaring wilt. Dan ga je echt uitkomen op het monteren van speakers in je plafond/hoek van muren en plafond

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 28-08-2019 09:40 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
Hulleman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:38:

Je hebt inderdaad surround en atmos ondersteuning en weergave. Hoor je het? Nee, onmogelijk.
Geluid weerkaatst, eens, maar surround en geluid van boven uit één bar is gewoonweg een marketing gimmick. Wellicht dat het in een perfect akoestische ruimte surround en hoogte geluid kan creëren, maar de doorsnee woonkamer (ja ook die van jou) is akoestisch een nachtmerrie.
Ik hoor atmos nochtans zeer goed hoor, voor mij is dit geen marketing gimmick.
Zoals ik al eerder postte heb ik ook de draadloze achterluidsprekers voor surround.
Technisch heb ik nu een 7.1.2 opstelling: 3 boxen in de voorkant van de bar, 1 links, 1 rechts en 2 omhoog voor atmos + 2 draadloze achterluidsprekers en de subwoofer.
Mijn tv en soundbar staan in de slaapkamer, niet in de woonkamer.
Mijn slaapkamer is 4m op 4m en 2,5m hoog, het enigste dat er in staat is een bed en 1 muur is volledig ingemaakte kasten. Dus mijn slaapkamer moet dan perfect akoestisch zijn? Ocharme, de buren ;)
Voor mij werkt het, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het voor iedereen zal werken, bijvoorbeeld bij mensen met een grote woonkamer die vol rommel staat.
Hulleman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:38:
Wel een heel vreemde manier van kabels leggen als je hele kamer er vol mee ligt. Het is de bedoeling dat je dat netjes weg werkt, waardoor je dat probleem niet.
In mijn geval had ik dan de kabels naar de achterluidsprekers onder mijn bed moeten leggen, wat ik niet zag zitten. Onze katten zijn zot van kabels, en die luidsprekerkabels zijn zo dun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
https://www.nl.onkyo.com/en/products/skh-410-118692.html

Ik zou zoiets erbij kopen en dan op de tv muur tegen het plafond monteren.
Dan krijg je front high atmos dat werkt nog wel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
Wintervacht schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:57:
Een soundbar kan nooit surround sound geven, puur om het feit dat het allemaal uit dezelfde bar komt. Bij surround en dan met name Atmos is nou juist de sterkte dat het geluid van rondom èn boven komt, een soundbar kan dat nooit evenaren en alles wat je hoort is digitale trucage.
Dit is niet helemaal waar. Ik heb zelf deze set en het verschil tussen links, rechts en midden is zéér goed hoorbaar. Vergeet niet dat een soundbar best lang is, en dat rechts best ver van links vandaan zit.

Dat losse speakers beter zijn staat buiten kijf (ik ben voor de Teufel gegaan vanwege huiskamer-look boven geluid) Maar dat een soundbar geen surround kan weergeven is niet waar (oke, oke, je hebt wel extra rears nodig nog, maar dat lijkt me enigszins vanzelfsprekend).

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Jimmy J. schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:23:
[...]
Dit is niet helemaal waar. Ik heb zelf deze set en het verschil tussen links, rechts en midden is zéér goed hoorbaar. Vergeet niet dat een soundbar best lang is, en dat rechts best ver van links vandaan zit.

Dat losse speakers beter zijn staat buiten kijf (ik ben voor de Teufel gegaan vanwege huiskamer-look boven geluid) Maar dat een soundbar geen surround kan weergeven is niet waar (oke, oke, je hebt wel extra rears nodig nog, maar dat lijkt me enigszins vanzelfsprekend).
Dat is voor jou vanzelfsprekend maar voor jan en alleman bij de mediamarkt niet ;)
En je zegt zelf: je hebt er rears bij nodig, dus het is geen surround :p
Feit blijft dat de positie van het geluid (de afstand tussen de linker en rechter speakers in de bar daargelaten) pure digitale trucage met timings en interferentie is die de illusie wekt ergens anders vandaan te komen, vergelijkbaar met '3d sound' in een stereo koptelefoon.

Ik ben hier ook niet om schenen te schoppen, als je blij bent met het geluid van een soundbar vooral doen, alles is beter dan het geluid van de tv zelf :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Swiss Recon
Wintervacht schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:02:
[...]

Dat is voor jou vanzelfsprekend maar voor jan en alleman bij de mediamarkt niet ;)
En je zegt zelf: je hebt er rears bij nodig, dus het is geen surround :p
Feit blijft dat de positie van het geluid (de afstand tussen de linker en rechter speakers in de bar daargelaten) pure digitale trucage met timings en interferentie is die de illusie wekt ergens anders vandaan te komen, vergelijkbaar met '3d sound' in een stereo koptelefoon.

Ik ben hier ook niet om schenen te schoppen, als je blij bent met het geluid van een soundbar vooral doen, alles is beter dan het geluid van de tv zelf :p
Uiteraard is een soundbar alleen niet voldoende voor surround, je moet er de achterluidsprekers bijnemen.
Ik denk dat de meeste tweakers dit wel zullen weten, maar jan met de pet bij mediamarkt is iets anders.
LG, Samsung, Sony en Bose bieden achterluidsprekers aan voor hun topmodellen.
Zelf heb ik mijn LG sk9y gekocht bij amazon voor 367 euro en de rears (LG spk8) bij art&craft voor 129 euro.
Ik heb nog even getwijfeld over Sonos maar die subwoofer alleen kost 700 euro 8)7 en Sonos ondersteund geen atmos noch dts alleen dolby digital.
Pagina: 1