Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 08:58
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
moederbord voor mijn nog aan te schaffen Ryzen 9 3950x.

Wat is je budget?
Ik wil een betrouwbaar bord, liefst met 5 jaar garantie. Budget is rekbaar. Ik ga geen overkill kopen en wil ook niet besparen op kwaliteit of zeer nuttige features.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, hoewel ik de laatste tijd zoveel gedoe heb met RMA van Asus en zoveel slechte dingen over de service van Asus lees dat ik sterk de neiging heb om Asus min of meer uit te sluiten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaat vooral om véél rendering met zerene stacker, welke perfect multi-core werkt. RAM heb ik nog, dus ik zoek alleen een werkend moederbord de Ryzen 9 3950x.

Grote issue is deze: het liefste zou ik een videokaart, HP raid kaart en SAS expanderkaart alledrie willen kunnen plaatsen. Dan heb ik dus 1x PCIe x16 + 2x PCIe x8 nodig en op de meeste borden zie ik er maar twee. Waarschijnlijk is alleen de HP raid kaart met 2 SAS poorten (wordt 8 x SATA) + 6 x SATA onboard voldoende, maar het is krap en ik zou het erg iriitant vinden als het straks te weinig is. De SAS expander kaart is dan een zegen met 6 extra SAS poorten. Dit ga ik in ieder geval nooit allemaal gebruiken.

Op ebay zie ik ook deze HP raid cards met 4 poorten. Zou dat ook een alternatief voor mijn huidige 2-poort LSI RAID card kunnen zijn? De ebay-text zegt volgens mij dat het SAS poorte opzitten, maar deze website heeft het over SATA poorten, wat niet gaat helpen omdat het er maar 4 zijn.

Of is een LSI 9201-16i een betere optie? Deze lijkt echt 4 SAS poorten te hebben, maar is een stuk duurder. Of hebben jullie nog andere ideeen voor SAS kaarten met 4 poorten?

Nog iets wat ik me afvraag: als ik meet is de heatsink van mijn huidige 2-poort SAS kaart een graad of 50. Is dat niit wat warm en is het niet beter een kleine fan op de heatsink te plaatsen?

Sorry dat de vragen niet alleen over het moederbord gaan :)

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:44
Wat ben je van plan met deze setup? Je hebt het over renderen met zerene stacker, maar 14 SATA aansluitingen is niet genoeg? Is het ook een NAS/workstation?
Is de videokaart echt nodig of is een workstation/server moedervord met onboard video ook een optie? (Al zullen er niet veel zijn voor Ryzen)
Is het niet makkelijker om grotere HDD's te kopen in plaats van meer aansluitingen nodig te hebben?

[Voor 5% gewijzigd door MewBie op 27-08-2019 13:23]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• nielsgeode
@MewBie

Het is mijn werkstation met NAS ineen. Ik heb geen losse NAS en maak voor backup gebruik van losse SATA schijven die in een datasafe liggen, samen met een cloudbackup die geen netwerkschijven toestaat voor de backup, alleen SATA.

Grotere schijven kán wel, maar is duurder dan een 100euro-RAIDkaartje met 4-saspoorten :) In principe heb ik op dit moment nog wel genoeg aan 14 poorten. Ik houd er alleen niet zo van nu al tegen de limit aan te zitten.

Videokaart moet dus wel, het is geen server oid en ik gebruik die kaart voor photoshop e.d.

Waarom heeft het meerendeel van de X570 borden uberhaupt maar 2 PCIe x16 sloten en geen PCIe x8 sloten? Het is toch gewoon heel handig om een extra slot (of 2) ter beschikking te hebben? Zo heb ik bv nog een HDMI-input kaart die ik kan gebruiken voor videocapture. Doe het bijna nooit, maar het is wel praktisch als het kan.

[Voor 34% gewijzigd door nielsgeode op 27-08-2019 13:50]

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
X570 borden hebben zo weinig grote sloten omdat de CPU zelf 16+4+4 PCIe 4.0 lanes heeft, 16 naar die x16 sloten (worden x8 elk als je ze beide gebruikt, dus dat tweede slot gebruiken voor een SAS kaart gaat ten koste van bandbreedte naar je GPU), 4 voor een M.2 SSD en 4 naar de X570 chipset. Die chipset zelf verdeelt dan lanes over diens IO, dat ziet er dan uit als volgt:

Moest je wel naar Asus willen kijken, was de pricewatch: Asus Pro WS X570-ACE misschien een alternatief, al heeft die dan wel weer maar 4 SATA poorten. Ik heb persoonlijk weinig ervaring met Asus de laatste jaren, heb het ook niet zo met de meerprijs die je voor ROG spullen meestal moet betalen, maar volgens mij is dat bedrijf niet slechter dan een MSI of Asrock. Je kunt over alle merken wel slechte verhalen vinden. Het heeft ook lang geduurd voor het BIOS van mijn pricewatch: ASRock X370 Taichi op punt stond, als je al kunt zeggen dat het punt staat.

Je kunt ook één van je uitbreidingskaarten in een PCIe x1 slot steken, als dat maar is voor harde schijven zal de bandbreedte wel meevallen.

Maar als je spreekt van zoveel uitbreidingskaarten, moet je eigenlijk kijken naar HEDT, in het geval van AMD is dat het Threadripper platform.

[Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 27-08-2019 17:27]

• nielsgeode
@MacPoedel

Volgens mij is het goedkoper om $120 kostende LSI 9201-16i te halen dan veel aan het platform te veranderen. Deze kaart heeft 4 SAS poorten en ondersteunt dus met één enkel PCIe x8 (of x16) slot al 16 extra harddisks, dat is al meer dan zat. Heb het liefste wel een bord met tenminste 6 SATA poorten direct onboard.

In dat geval is het prima te doen met x570 / Ryzen9. Van Asus lees ik vooral veel slechts over garantie, iets wat ik nu zelf ook weer merk. Mijn onlangs aangeschafte bij webshop tweedehandse Rampage V edition 10 kwam defect aan. Teruggestuurd voor RMA naar verkoper. Asus: "nee". Verkoper: "hier geld terug, doei".

Threadripper klinkt heel leuk, maar als ik cpubnechmark.net moet geloven is de 3900x al sneller dan welke TR4 dan ook en wordt de 3950x nog sneller. Voor de duidelijkheid: single-core interesseert me niet. Ik ga alleen voor multi-core benchmarks.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:51
@nielsgeode Threadripper gaat tot 32 cores. Hoewel nieuwe Ryzen per core sneller is zijn 32 cores met 64 threads sneller dan een 16 core met 32 threads indien je software goed schaalt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nielsgeode Wat is je budget en wat is je eigen voorstel qua MB waar je vragen over hebt ?
Weet niet of je haast hebt, maar X590 komt ook al binnenkort

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nielsgeode
Hackus schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:51:
@nielsgeode Wat is je budget en wat is je eigen voorstel qua MB waar je vragen over hebt ?
Weet niet of je haast hebt, maar X590 komt ook al binnenkort
Budgetvraag is altijd ingewikkeld. Ik vind het zonde om geld uit te geven als het niet moet. Als ik het voldoende toegevoegde waarde heeft kan het budget zomaar opeens omhoog :9 Veel meer dan 1000 euro voor een losse CPU vind ik echter wel echt te gek, zeker gezien dat de 3900x al bloedsnel is en 'slechts' 549 euro is op moment van schrijven.

An sich kan ik wel even wachten. Wanneer denk je dat X590 verkrijgbaar is? De 3950x is er ook nog niet.

@Hackus : Bedoel je de 2990WX? Die is 1799 euro :o

[Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 27-08-2019 18:22]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nielsgeode schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:20:
[...]

Budgetvraag is altijd ingewikkeld. Ik vind het zonde om geld uit te geven als het niet moet. Als ik het voldoende toegevoegde waarde heeft kan het budget zomaar opeens omhoog :9 Veel meer dan 1000 euro voor een losse CPU vind ik echter wel echt te gek, zeker gezien dat de 3900x al bloedsnel is en 'slechts' 549 euro is op moment van schrijven.

An sich kan ik wel even wachten. Wanneer denk je dat X590 verkrijgbaar is? De 3950x is er ook nog niet.
@Hackus : Bedoel je de 2990WX? Die is 1799 euro :o
Die zal ongeveer gelijktijdig uitkomen is het gerucht.(Asus als 1e :o)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nielsgeode
@Hackus Ik zal binnenkort eens even kijken naar de X590 :)

@Hackus Ik lees op meerdere plekken dat de rumors verkeerd waren en dat de X590 gewoon de X570 is. Waar zie jij dat er nog daadwerkelijk een nieuwe chipset komt?

[Voor 58% gewijzigd door nielsgeode op 27-08-2019 21:15]

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:04

Praetextatus

the dutch_paki

Wellicht dat je toch kunt kijken naar bijvoorbeeld de pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed zoals ook @chaoscontrol aangeeft en dan in combinatie met pricewatch: ASRock X399 Taichi

Wellicht dat jij toch software gebruikt waarbij de extra cores en threads van meer waarde zijn ipv een hogere ipc? Ik zelf zoek altijd usescases ipv een website waarbij heel veel benchmarks toch games zijn :p

Of anders wachten tot de TR3xxx series?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• nielsgeode
@Praetextatus Waarom zou ik een TR 2950X nemen? Ding scoort 25542 punten in PassMark. De Ryzen 9 3900x is 229 euro goedkoper en scoort 31835 punten.

Ik heb met diverse CPU's zerene stacker op dezelfde set input files laten draaien. De tijden heb ik gemeten en vergeleken met de PassMark scores. De verhouding tussen de tijden is echt nagenoeg gelijk aan de verhouding tussen de scores. De verschillen zijn <5%. Hier geldt dus echt: meer punten is beter.

Komt daarna het tweede ding: aantal punten / euro. Die verhouding is voor de 3900x gewoon extreem gunstig. Veel gunstiger dan voor welke TR ook. Daarom vraag ik me af waarom je tóch voor een TR zou kiezen?

• GromuhlDjun
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 04-12 19:37
Ik zie zo in de pricewatch de meeste gigabyte x570 borden met 3 fysieke x16 sloten (natuurlijk maar in 16x/4x/4x of 8x/8x/4x, maar toch, fysiek kan het passen)

De gigabyte borden hebben ook allen een goede vrm, zodat die 3950x geen probleem gaat worden.

:edit: de meeste hogere budget x570 borden van andere merken hebben ook 3 fysieke 16x sloten.

[Voor 37% gewijzigd door GromuhlDjun op 28-08-2019 11:00]

• nielsgeode
@GromuhlDjun Er is meer dan alleen dat natuurlijk. Ik vind garantie en betrouwbaarheid nog belangrijker omdat ik inmiddels achter ben gekomen dat kaarten met meer SAS poorten ook prima verkrijgbaar zijn. Daarmee spaar ik al één PCIe x16 slot en heb ik er nog maar twee nodig. Mocht ik opeens iets vaker willen doen met de vidoecapturekaart dan zie ik dan wel hoe/wat. Die kans is heel klein en ik kan dan altijd nog een ouder systeem neerzetten daarvoor. Kaartje doet toch alleen HD, dus de eisen zijn dan laag.

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
Voornaamste redenen om TR te nemen (tegenover AM4) zijn:
- Cores/threads (maar met de 3950X wordt dat nu wel ongeveer gelijk getrokken met de X TR's)
- Geheugenbandbreedte (quad channel vs dual channel)
- PCIe lanes

Gezien je vraag over PCIe lanes suggereerde ik TR, maar je kunt dat inderdaad ook oplossen door minder kaarten te gebruiken. Je stelde alleen de vraag luidop waarom X570 niet meer grote PCIe slots hebben, en de reden daarvoor is dat het TR platform daarvoor dient.

Geheugenbandbreedte kan voor jou ook een factor zijn, maar ik weet niet goed hoe afhankelijk je software daarvan is. Voor 16 cores zijn twee kanalen wel wat weinig, afwachten of dat ook gaat blijken uit de benchmarks van de 3950X, in het verleden zou ik ook gezegd hebben dat twee kanalen niet veel is voor een 12 core en de 3900X lijkt er voor de meeste software niet echt last van te hebben.

Als je verder nog wilt weten welke moederborden geschikt zijn voor de 3950X, hierbij een lijstje met daarin wat voor kwaliteit stroomvoorziening die moederborden hebben. https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=639584818. Alle X570 borden zijn wel geschikt voor een 3900X/3950X op stock snelheid.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nielsgeode als je nu kijkt naar
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
of
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ULTRA

welk bordje past beter bij je wensen qua totaalplaatje ?

• nielsgeode
@Hackus De Ultra heeft onboard WiFi en bluetooth, erg handig om verbinding te maken met mijn camera's. Ik weet dat je makkelijk een usb-oplossing hebt, maar het is gewoon leuker als het onboard zit :)

De elite heeft niet iets wel wat de ultra niet heeft of kijk ik verkeerd?

Owja, en ik wil wel erg graag 3 jaar garantie :) Het liefste 5 jaar, maar dat schijnt niet te bestaan tegenwoordig.

[Voor 17% gewijzigd door nielsgeode op 28-08-2019 20:23]

• digiguy
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 01-05 10:53
Hallo Niels.
Zal waarschijnlijk al heel wat te laat zijn echter voel mij toch genoodzaakt om te reageren.
De SAS expander kaart is slechts een x4 kaart maar gebruikt géén enkele datalijn,
enkel de voedinglijnen van het pci-e slot.
Dus zolang er een derde fysieke x4 pci-e slot voorhanden is vormt dit geen probleem.
Maar je kan ook via bvb een x1 naar x16 riser gebruiken.
Dat is heel simpel de reden waarom deze uitbreidingskaart twee SAS ingangen heeft
(buiten de zes uitgangen).
Zij worden dus niet via het moederbord gegenereerd en ook niet via de kaart zelf.
Deze komen dan bvb van de 8i kaart (meestal ook slechts een x4 kaart)
en worden dan pas door de expander kaart naar 6 x sas poorten uitgebreid.
Deze expander kaarten worden dus gebruikt in uitbreidingskasten
waar helemaal geen moederborden met pci-e slots inzitten.
Dus in de praktijk hoef je enkel een moederbord met 1 maal x16
+ 1 maal x4 (of gebeurlijk 2 maal x4) + 1 maal x1 (of gebeurlijk geen)
gr. Guy
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee