Kamers verhuren, hoe doen ze dat prijstechnisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
De titel spreekt denk ik voor zich. Ik ben op facebook nog lid van die groepen voor kamers gezocht in/rond Amsterdam. Daar zie ik met enige regelmaat kamers aangeboden worden voor bedragen van 400 tot 900 euro per maand. Dat gaat dan om onzelfstandige woonruimte waarbij je dus woonkamer, keuken, douche, balkon en berging deelt met andere huisgenoten. Bij mijn weten valt dit volledig onder het puntensysteem en kan onzelfstandige woonruimte nooit vrije sectorhuur zijn.
Goed, die prijs is dan meestal all-in, maar zelfs kan krijg je er toch nooit nog eens 400 euro aan kosten bij? Of je nou in je eentje of met 3 man in de woonkamer zit, het licht brand toch. Het huis stook je ook warm. Je zal meer stroom, gas en water gebruiken, maar niet exorbitant.

Zelf zit ik in de zoekfase voor een woning en denk wel eens: als ik een deel zou onderverhuren, kan ik sneller de hypotheek afbetalen. Zeker als ik de ruimte toch nog niet nodig heb. Verhuur eens 2 kamers voor 800 euro per kamer, kan je flink harder aflossen iedere maand. Maar hoe ik ook reken, ik kom niet richting eens in de richting van 700/800 euro. Wat mis ik hier?

Ik ben er nog niet uit of ik echt naar Amsterdam wil, maar dit soort dingen neem ik wel mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het puntensysteem is er alleen voor sociale huurwoningen.

Als jij een kamer in je huis wilt verhuren kan je vragen wat je wilt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je veronderstelling dat het netjes onder het puntensysteem zou vallen is fout. De prijs zit er meestal ver boven.
Menig student is meestal blij zat dat ze überhaupt een kamer hebben dat ze daar niet over gaan morren (en ook uit angst dat áls ze gaan morren ze hun kamer kwijt zouden raken).
Ernemmer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:51:
Het puntensysteem is er alleen voor sociale huurwoningen.

Als jij een kamer in je huis wilt verhuren kan je vragen wat je wilt.
Nee, hoor. Het puntensysteem is juist voor kamers.
https://www.rijksoverheid.../maximale-huurprijs-kamer

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:52:
Je veronderstelling dat het netjes onder het puntensysteem zou vallen is fout. De prijs zit er meestal ver boven.
Menig student is meestal blij zat dat ze überhaupt een kamer hebben dat ze daar niet over gaan morren (en ook uit angst dat áls ze gaan morren ze hun kamer kwijt zouden raken).

[...]

Nee, hoor. Het puntensysteem is juist voor kamers.
https://www.rijksoverheid.../maximale-huurprijs-kamer
Ah, er is nog een puntensysteem, speciaal voor kamer, dat wist ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:14

ralpje

Deugpopje

Pizza_Boom schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:49:

Zelf zit ik in de zoekfase voor een woning en denk wel eens: als ik een deel zou onderverhuren, kan ik sneller de hypotheek afbetalen. Zeker als ik de ruimte toch nog niet nodig heb. Verhuur eens 2 kamers voor 800 euro per kamer, kan je flink harder aflossen iedere maand. Maar hoe ik ook reken, ik kom niet richting eens in de richting van 700/800 euro. Wat mis ik hier?
Houd er rekening mee dat een hypotheekverstrekker het (onder)verhuren van (een deel van) je woning vaak niet toestaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
anandus schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:52:
Dat is leuk, maar tot wanneer men geld terug kan vorderen wordt mij niet helemaal duidelijk. Sommige sites spreken over 6 maanden na beëindiging, anderen vanaf dat het opgemerkt wordt.
Op zich natuurlijk wel raar dat een kamer in Amsterdam exact evenveel mag kosten als in Sappermeer, mja. So be it.
Jij zegt feitelijk dus gewoon dat alle kamers eigenlijk te duur zijn en de verhuurders schijt hebben aan de regels?
ralpje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:53:
Houd er rekening mee dat een hypotheekverstrekker het (onder)verhuren van (een deel van) je woning vaak niet toestaat.
Dat is stap 2 natuurlijk. Nou heb je met hospitaverhuur, zoals het officieel heet, de mogelijkheid om tot 9 maanden contracten te komen, exchangers die een half jaar komen kan je dan prima hebben. En zal ik er toch een deel spaargeld in moeten steken, dus risicoverlaging. Maar dat is inderdaad iets voor een gevecht met de bank.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-08-2019 11:13 ]

• Pizza_Boom
Ik zit nog even te denken: Hoe plausibel is het scenario dat het gehele huis gehuurd wordt en iedereen een evenredig portie betaald in de gevallen die ik zie (met huur van 500-900 euro)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
In principe kun je elk huurhuis of huurkamer checken aan de hand van het puntenstelsel. Het puntenstelsel bepaald onder andere of de woning in de sociale of vrije sector valt (grens volgens mij 142 punten. Valt het in de sociale sector dan is de huur die uit de telling komt de maximale huur die gevraagd mag worden. Vaak komt het voor dat zoals bijvoorbeeld Amsterdam er exorbitante bedragen huur gevraagd worden. De verhuurder mag dit ook vragen echter kun je als huurder binnen 6 maanden in beroep bij de huurcommissie. Als je beroep wordt toegekend dan ga je met terugwerkende kracht de lagere huur betalen. Na 6 maanden kun je niet meer in beroep en zit je vast aan de huur.

Komt de woning boven de sociale sector dus in de vrije sector dan mag de verhuurder vragen wat hij wil. Dit kun je dan als huurder accepteren of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Orange_Dirk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:16:
In principe kun je elk huurhuis of huurkamer checken aan de hand van het puntenstelsel. Het puntenstelsel bepaald onder andere of de woning in de sociale of vrije sector valt (grens volgens mij 142 punten. Valt het in de sociale sector dan is de huur die uit de telling komt de maximale huur die gevraagd mag worden. Vaak komt het voor dat zoals bijvoorbeeld Amsterdam er exorbitante bedragen huur gevraagd worden. De verhuurder mag dit ook vragen echter kun je als huurder binnen 6 maanden in beroep bij de huurcommissie. Als je beroep wordt toegekend dan ga je met terugwerkende kracht de lagere huur betalen. Na 6 maanden kun je niet meer in beroep en zit je vast aan de huur.

Komt de woning boven de sociale sector dus in de vrije sector dan mag de verhuurder vragen wat hij wil. Dit kun je dan als huurder accepteren of niet
Stel je beroept met succes binnen 6 maanden. Betekent dat je dan ook heel lang in die woning mag blijven tegen de juiste huurprijs. Want de woning valt volgens de huurcommissie onder sociale sector ivm te weinig punten (lees 142 punten).

Als dat zo is dan is de woning nood heel snel opgelost voor velen. Je huurt een kleine appartementje in Amsterdam waarvan je weet dat deze nooit genoeg punten zal hebben hebben. Je betaalt de veel te hoge huur. Bijvoorbeeld 1500 euro. Terwijl op punten niet meer dan 600 euro gevraagd kan worden.

Je beroept je bij de huurcommissie. Voila. Je krijgt je verschil terug a raison 900 per maand. Je betaald de lagere huur en je zit in hartje Amsterdam. En daarnaast sociale sector. Dat betekent dat de huurbaas je niet zomaar kan uittrappen. De tijdelijke huurcontract is dan ook niet meer valide dan.

[ Voor 4% gewijzigd door kevinl op 29-08-2019 16:29 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
kevinl schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:27:
[...]

Stel je beroept met succes binnen 6 maanden. Betekent dat je dan ook heel lang in die woning mag blijven tegen de juiste huurprijs. Want de woning valt volgens de huurcommissie onder sociale sector ivm te weinig punten (lees 142 punten).

Als dat zo is dan is de woning nood heel snel opgelost voor velen. Je huurt een kleine appartementje in Amsterdam waarvan je weet dat deze nooit genoeg punten zal hebben hebben. Je betaalt de veel te hoge huur. Bijvoorbeeld 1500 euro. Terwijl op punten niet meer dan 600 euro gevraagd kan worden.

Je beroept je bij de huurcommissie. Voila. Je krijgt je verschil terug a raison 900 per maand. Je betaald de lagere huur en je zit in hartje Amsterdam. En daarnaast sociale sector. Dat betekent dat de huurbaas je niet zomaar kan uittrappen. De tijdelijke huurcontract is dan ook niet meer valide dan.
Dat zal helemaal aan het huurcontract liggen. Als het een tijdelijk huurcontract is zal de huisbaas je contract waarschijnlijk niet verlengen. je kunt er natuurlijk op rekenen dat een beetje slimme huurbaas geen contracten voor onbepaalde tijd afsluit.

Daarnaast is het op plekken als Amsterdam en Utrecht maar de vraag of je piepkleine appartement niet in de vrije sector valt. Er komt in die steden al een aantal punten bij puur omdat het Amsterdam is. Daarnaast is de woz voor een groot deel bepalend en die is natuurlijk gigantisch gestegen. Dan heb je nog de opslag die er eventueel bij kan komen omdat het een monument is.

• Pizza_Boom
Orange_Dirk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:16:

Wat ik lees is dat een hospitakamer, zoals dat zo mooi heet, altijd onder het puntensysteem blijft vallen. Derhalve mijn verbazing van de diverse studentenhuizen waar men rustig 500+ ex vraagt/rekent. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.

Als ik het goed begrijp, gaan dergelijke regels over zelfstandige woonruimte.
kevinl schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:27:

Interessante theorie, maar dan moeten dat soort hokken natuurlijk wel vrij komen.
Orange_Dirk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:34:
Dat zal helemaal aan het huurcontract liggen. Als het een tijdelijk huurcontract is zal de huisbaas je contract waarschijnlijk niet verlengen. je kunt er natuurlijk op rekenen dat een beetje slimme huurbaas geen contracten voor onbepaalde tijd afsluit.

Daarnaast is het op plekken als Amsterdam en Utrecht maar de vraag of je piepkleine appartement niet in de vrije sector valt. Er komt in die steden al een aantal punten bij puur omdat het Amsterdam is. Daarnaast is de woz voor een groot deel bepalend en die is natuurlijk gigantisch gestegen. Dan heb je nog de opslag die er eventueel bij kan komen omdat het een monument is.
Die kan ik zo snel niet vinden. Wel de WOZ die meegenomen wordt, maar de locatie niet.

Wat er op dit moment te koop komt in mijn regio wat ik wel zou kunnen kopen, bevind zich op plekken die niet praktisch zijn. Ik ben OV afhankelijk om op mijn werk te komen. Vandaar mijn gedachtespinsel: Wat nou als ik meer richting mijn werkplaats trek, al dan niet tijdelijk, dus Amsterdam, en daar wat koop en eventueel wat zou onderverhuren, met de huidige prijzen best aantrekkelijk (hypotheek versneld aflossen ofzo). Maargoed, voordat je überhaupt heel veel moeite in zo'n avontuur zou stoppen, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten of zoiets überhaupt mag en hoe en wat de restricties liggen.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden."

Vrij simpel. Ja, als huisjesmelker kan je lekker veel geld vangen en versneld je hypotheek afbetalen. Wooptiedoo.

• Pizza_Boom
Michielgb schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:31:
"Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden."

Vrij simpel. Ja, als huisjesmelker kan je lekker veel geld vangen en versneld je hypotheek afbetalen. Wooptiedoo.
Het is geenszins mijn bedoeling als huisjesmelker aan de gang te gaan, dan zou ik geen hypotheek nemen, maar iets zoeken dat ik zonder hypotheek kan betalen (hint, dat is er niet). En als ik snel rijk wil worden, kan ik beter wat kopen, compleet verhuren en zelf blijven zitten waar ik nu zit, bij pa en ma. Maar dat is mijn doel niet, ik wil er ook gewoon uit. Alleen... In mijn omgeving is weinig te vinden dat mij ook nog in staat stelt op een enigszins normale manier te leven, zonder te leven voor het werk (ik heb nu al 2x 75 minuten reistijd). Of ik moet dusdanig dicht naar Amsterdam toe trekken, dat ik net zo goed in Amsterdam kan gaan zitten. Daar kom ik op 2 opties: of ik neem iets duurs en kleins in de stad, waar je je auto niet kwijt kan, etc., of ik ga wat meer naar buiten. Maar daar loop je vooral tegen ruimere appartementen aan. En gezien mijn leeftijd is dat wellicht wel de verstandigere keuze, iets meer ruimte en toekomstproof. En in de tussentijd die ruimte op een redelijke manier ten gelde maken, de mogelijkheden zijn er, er is voldoende vraag, dus waarom niet van die mogelijkheid gebruik maken om wat minder maand aan het einde van je geld over te houden :+ (en meteen de woning/kamernood in Amsterdam weer iets kleiner maken).

Voor 50 of 100 euro in de maand hoef ik het niet te doen, dan neem ik die ruimte zelf wel. Dat is mijn privacy deels opgeven mij niet waard. Maar dat ligt nogal in schril contrast met wat ik zelf langs zie komen. Want ik heb ook gekeken naar huren, maar als ik dan zie dat een kamer huren van 500 tot 900 en uitschieters naar 1200 euro per maand kan oplopen. 1200... Een hypotheek voor 3 ton is momenteel goedkoper. En als ik die kon krijgen, was er niet zoveel loos geweest, want met bijbehorend salaris en nu nog thuiswonend had ik ook wel wat meer kunnen sparen dan dat ik nu doe. Immers, om aan 300.000 hypotheek te komen moet je ca. 60k per jaar verdienen. Daarvan moet je dan makkelijk 25-30k per jaar kunnen sparen.

Goed, ik ben de heiligste niet, maar ook de beroerdste niet, dus ik zit gewoon eens te onderzoeken hoe je zo'n huurprijs zou kunnen bepalen zonder de wet te overtreden en naar een woekerhuur te gaan. En dan kom ik middels het puntenstelsel en funda consequent flink lager uit, tussen 300 en 900 zit immers nogal een gat. En vandaar mijn vraag: Hoe dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pizza_Boom schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:58:
[...]
En vandaar mijn vraag: Hoe dan?
Geen handhaving :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Is ook een optie ja. Samen met huur en onderhuur en dan de huursom delen door het aantal bewoners de meest voor de hand liggende opties ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 14:28

Aidix

Geluidspietlut

Als iedereen het puntensysteem zou hanteren dan stoppen vrijwel alle aanbieders van hospitakamers ermee, en wordt de woningnood voor studenten nog veel groter. Geen normaal persoon laat zich voor 240 euro per maand opzadelen met een vreemde in zijn peperdure koopwoning.

[ Voor 62% gewijzigd door Aidix op 30-08-2019 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

[...]
Het is geenszins mijn bedoeling als huisjesmelker aan de gang te gaan, dan zou ik geen hypotheek nemen, maar iets zoeken dat ik zonder hypotheek kan betalen (hint, dat is er niet). En als ik snel rijk wil worden, kan ik beter wat kopen, compleet verhuren en zelf blijven zitten waar ik nu zit, bij pa en ma. Maar dat is mijn doel niet, ik wil er ook gewoon uit. Alleen... In mijn omgeving is weinig te vinden dat mij ook nog in staat stelt op een enigszins normale manier te leven, zonder te leven voor het werk (ik heb nu al 2x 75 minuten reistijd). Of ik moet dusdanig dicht naar Amsterdam toe trekken, dat ik net zo goed in Amsterdam kan gaan zitten. Daar kom ik op 2 opties: of ik neem iets duurs en kleins in de stad, waar je je auto niet kwijt kan, etc., of ik ga wat meer naar buiten. Maar daar loop je vooral tegen ruimere appartementen aan. En gezien mijn leeftijd is dat wellicht wel de verstandigere keuze, iets meer ruimte en toekomstproof. En in de tussentijd die ruimte op een redelijke manier ten gelde maken, de mogelijkheden zijn er, er is voldoende vraag, dus waarom niet van die mogelijkheid gebruik maken om wat minder maand aan het einde van je geld over te houden :+ (en meteen de woning/kamernood in Amsterdam weer iets kleiner maken).

Voor 50 of 100 euro in de maand hoef ik het niet te doen, dan neem ik die ruimte zelf wel. Dat is mijn privacy deels opgeven mij niet waard. Maar dat ligt nogal in schril contrast met wat ik zelf langs zie komen. Want ik heb ook gekeken naar huren, maar als ik dan zie dat een kamer huren van 500 tot 900 en uitschieters naar 1200 euro per maand kan oplopen. 1200... Een hypotheek voor 3 ton is momenteel goedkoper. En als ik die kon krijgen, was er niet zoveel loos geweest, want met bijbehorend salaris en nu nog thuiswonend had ik ook wel wat meer kunnen sparen dan dat ik nu doe. Immers, om aan 300.000 hypotheek te komen moet je ca. 60k per jaar verdienen. Daarvan moet je dan makkelijk 25-30k per jaar kunnen sparen.

Goed, ik ben de heiligste niet, maar ook de beroerdste niet, dus ik zit gewoon eens te onderzoeken hoe je zo'n huurprijs zou kunnen bepalen zonder de wet te overtreden en naar een woekerhuur te gaan. En dan kom ik middels het puntenstelsel en funda consequent flink lager uit, tussen 300 en 900 zit immers nogal een gat. En vandaar mijn vraag: Hoe dan?
toon volledige bericht
Zoals eerder aangegeven. Je moet reclameren binnen 6 maanden na aangaan van het contract. Als je dat niet doet dan zit je er aan vast. Dus als je voorlopig wilt huren. Dan zou ik kijken of een appartement aan punten kan voldoen voor de prijs die gevraagd wordt. Als het in jouw ogen blijkt dat het sociale sector is terwijl ze een liberale prijs vragen. Dan moet je de weg van de huurcommissie gaan bewandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omdat je geintreseerd bent in verhuur, even een kleine tip voor de toekomst, stel je wilt de woning straks in zijn geheel verhuren. (misschien samen wonen in het huis van je partner, en jouw appartement als inkomstenbron zien.)
Kijk bij het afsluiten van een hypotheek niet alleen naar de rente, sommige hypotheek verstrekkers hebben minder moeite met verhuur dan andere.
Rabobank hanteerd vaak 50% van de hypotheek waarde als grens. kom je met aflossen daaronder krijg je zondermeer toestemming om te verhuren. er zijn volgens mij ook banken waar het nog steeds nooit mag.
Dus laat het je adviseur weten dat je in de toekomst mogelijk wil verhuren.

(het altenatief is namelijk een belegers hypotheek, en die is 5-7% ipv 2-3%)

je kan de ruimte ook gebruiken om plantjes te kweken;) voordeel: die eten je toetjes ook niet op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
[...]
En in de tussentijd die ruimte op een redelijke manier ten gelde maken, de mogelijkheden zijn er, er is voldoende vraag, dus waarom niet van die mogelijkheid gebruik maken om wat minder maand aan het einde van je geld over te houden :+ (en meteen de woning/kamernood in Amsterdam weer iets kleiner maken).
Een prima idee. Als je zelf in de woning woont ook, naast je huurder dan valt dit niet onder het huurrecht maar onder de hospitaregeling: https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling

Je mag het dan, belastingvrij!, verhuren voor maximaal €450 per maand. Een mooie extra bron voor jou inkomen en je kan het legaal doen zonder dat degene die erin komt teveel rechten krijgt.

Hierdoor heb je ook geen gedoe met je hypotheekverstrekker, want de huurder krijg geen huurrecht. Dat laatste is namelijk wat de woning aanzienlijk minder waard maakt bij (gedwongen) verkoop en dus risico draagt voor de hypotheekverstrekker.

[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 30-08-2019 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

@Pizza_Boom Zoals @Aidix al zie. Er is weinig handhaving. En veel durven ook niet. Zijn al blij dat ze een plek hebben.

Als je tijdelijk wilt wonen. Lees twee jaar voor een zelfstandige woning. Of lees max vijf jaar voor een hospitakamer. Dan zou ik huren en bij vaststelling dat ze nooit never aan de puntentelling kunnen komen. De stap naar de huurcommissie maken.

Je hebt geen volledige huurdersbescherming omdat je een tijdelijk contract hebt. Maar je hebt wel een huurprijsbescherming. Dat wil zeggen dat als er niet voldoende punten zijn de huurprijs verlaagd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
kevinl schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:59:
Als je tijdelijk wilt wonen. Lees twee jaar voor een zelfstandige woning. Of lees max vijf jaar voor een hospitakamer. Dan zou ik huren en bij vaststelling dat ze nooit never aan de puntentelling kunnen komen. De stap naar de huurcommissie maken.

Je hebt geen volledige huurdersbescherming omdat je een tijdelijk contract hebt. Maar je hebt wel een huurprijsbescherming. Dat wil zeggen dat als er niet voldoende punten zijn de huurprijs verlaagd word.
Wat de meeste huurbazen in dit soort gevallen doen zijn huurcontracten van 6 maanden tot een jaar uitschrijven en daarna kan dat verlengd worden.

Oftewel stap jij naar de huurcommissie dan mag je ten eerste wel stevig in je schoenen staan, want het water kan dan zomaar opeens 2x per week wegvallen waarna de eigenaar het weer komt fixen etc etc etc de treiterijen kunnen ver gaan in dat soort gevallen.
En dan alsnog na 6 maanden tot een jaar mag je op zoek naar een nieuwe woning want jouw huurcontract gaat niet verlengd worden en je huurbaas gooit het gewoon weer in de verhuur voor 1200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Gomez12 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:59:
[...]

Wat de meeste huurbazen in dit soort gevallen doen zijn huurcontracten van 6 maanden tot een jaar uitschrijven en daarna kan dat verlengd worden.

Oftewel stap jij naar de huurcommissie dan mag je ten eerste wel stevig in je schoenen staan, want het water kan dan zomaar opeens 2x per week wegvallen waarna de eigenaar het weer komt fixen etc etc etc de treiterijen kunnen ver gaan in dat soort gevallen.
En dan alsnog na 6 maanden tot een jaar mag je op zoek naar een nieuwe woning want jouw huurcontract gaat niet verlengd worden en je huurbaas gooit het gewoon weer in de verhuur voor 1200,-
Met tijdelijke contracten gaan verlengen betekent automatisch dat het een contract voor onbepaalde tijd gaat worden. Als de verhuurder tevreden is met de huur van bijvoorbeeld 1.200 euro. Dan is dit inderdaad de route die de verhuurder moet bewandelen.

Wat verhuurders vaak willen doen is de huurprijs na een periode van bijvoorbeeld een jaar of twee jaar verhogen. De wet doorstroming-nog-wat zorgt ervoor dat er een misselijk incentive ontstaat om tijdelijke contracten op deze wijze te misbruiken. Het nadeel is wel dat de verhuurder periodiek op zoek moet gaan naar een nieuwe huurder. Immers dezelfde huurder een nieuw contract aanbieden na een tijdelijke contract obv van die wet doorstroming-nog-wat is automatisch een contract voor onbepaalde tijd.

Om niet te vaak te wisselen en weer op zoek te gaan naar een huurder. Verhuren ze tegen een toptarief voor max 2 jaar. Althans dat is mijn ervaring.
Het verhaal van @Gomez12 gaat op als de verhuurder op zoek is naar een langdurige huurder die deze prijs wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik ga even stapsgewijs de diverse reacties af. Dank allen voor het reageren, een hoop informatie! _/-\o_

@Aidix Klopt. Daarom zeg ik ook: die privacyopoffering is mij geen 50 of 100 euro extra waard, dat zou echt wel meer moeten zijn. Anderzijds vind ik het momenteel (nog wel) verwerpelijk om iemand meer te laten betalen aan huur dan ik aan hypotheek zou betalen, zelfs als ik zelf een behoorlijke som eigen geld erin zou steken. Dat soort dingen zijn natuurlijk ook makkelijker als je iemand niet dagelijks ziet dan als je zelf ook nog in zo'n huis woont.

@kevinl Duidelijk verhaal. Ik heb momenteel echter zelf geen interesse in het huren van een woning. Maar wel handig voor mijn prijsbepaling.

@twain4me Goede tip. Nog niet bij stil gestaan. Weet jij of er verschil zit in hospitaverhuur en volledig verhuur voor wat betreft je hypotheekvoorwaarden? Ik heb overigens al uitgevogeld dat een hogere rente, met deze rentestanden, zo nu en dan bij langdurig vastzetten wel eens gunstiger kan zijn, omdat je dan meer hypotheekrenteaftrek krijgt en je daardoor netto lager kan zitten. Heel bizar. 8)7

@ApexAlpha @kevinl Nu wordt het dus interessant, want daarover is een hoop tegenstrijdige informatie te vinden. Op de ene website schrijft men dat je een proefperiode hebt van 9 maanden en daarna de normale huurbescherming gaat lopen. Op andere sites kom je tegen dat sinds 2016 de tijdelijke contracten tot 5 jaar kunnen zijn indien onzelfstandige woonruimte. Eigenlijk is het jammer dat je in geval van hospitaverhuur niet gewoon met jaarcontracten kan werken en word je dus gedwongen om, als je enigszins vrijheid wilt houden op wanneer iemand er uit zou moeten, ieder jaar een andere huurder te hebben (immers heb je de eerste 9 maanden opzegrecht). Ik lees namelijk dat wanneer je een huurder opnieuw de kamer (of een andere) aan zou bieden, je geen nieuwe opzegtermijn krijgt. Daarin wordt, voor zover ik boven water kan halen, geen nuance aangebracht tussen direct na het eerste contract of met tussenpozen. Materie om bij wakker te blijven dus.

@Gomez12 Maar water uit laten vallen is natuurlijk erg lastig als je er zelf ook woont. Tenzij je eerst de kraan in de meterkast dicht zou draaien, maar dat is gewoon treiteren en ik denk dat een rechter daar wel redelijk gehakt van maakt.

@kevinl Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Is het nou én/én of of/of? Én 9 maanden proef met een vaste afloop of is het 9 maanden proef of vaste verloopdatum? Je lijkt er ervaring mee te hebben.
Pagina: 1