Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home Server tot €500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gimo100
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-08 07:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gaan gebruiken om Debian op te draaien met de volgende toepassingen:
  • Webserver voor een minimaal bezochte website voor privé doeleinden.
  • Nieuwsgroepen client
  • Torrent client
  • Afspelen van mkv's op tv via HDMI (niet meer dan 1080p
  • Self-hosted Bitwarden
  • Eventueel een Nextcloud server
  • Teamspeak Server
  • Experimenteren met Linux, het is naast mijn raspberry Pi mijn eerste Linux systeem
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag niet meer dan 500 euro kosten.
Minder is het altijd prettig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een muis, toetsenbord en monitor.
Verder wordt het een compleet nieuwe build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende onderdelen nodig:
  • CPU
  • Moederbord
  • Behuizing
  • Voeding
  • SSD
  • HDD (hoeft niet meer dan 1TB)
  • RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU wil ik het liefst Intel.
Verder heb ik geen voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het idee van deze server is dat ik de toepassingen die ik bij het eerste punt genoemd heb allemaal naast elkaar wil draaien.
Op dit moment heb ik een Raspberry Pi en ik merk dat ik op sommige punten tegen beperkingen aanloop.
Daarom leek ik een home server een logische volgende stap.
Ik bouw al jaren mijn eigen PC, maar die gebruik ik vooral voor games en andere dagelijke bezigheden.
Daardoor heb ik weinig verstand van hoeveel performance ik nodig heb voor de genoemde toepassingen.

Ik ga er niet mee gamen, maar de CPU moet wel een monitor aan kunnen sturen om films op te kijken.

Ik heb de Zelfbouw-htpc uit de Desktop Best Buy Guide van maart 2019 geprobeerd, maar een defecte CPU en behuizing lieten me met een nogal gefrustreerd gevoel achter.
Daarom vertrouw ik die onderdelen niet meer helemaal. Meer een gevoelskwestie dan iets anders, maar die build neem ik het liefst niet nog een keer onder handen!

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar advies over een CPU en de hoeveelheid RAM.
Advies over een voeding kan ik ook altijd gebruiken, dat vind ik altijd lastig om in te schatten.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-11 13:15
@gimo100 Wil je het ook lekker klein of maakt de grootte niet uit?

• gimo100
Grootte staat op de 2e plaats.
Het hoeft geen heel klein kastje te zijn, maar het liefst ook geen volledig desktop formaat.
Hoe kleiner hoe beter, maar het is geen dealbreaker.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:17
Zo heb ik twee server(tjes) thuis draaien, een is een lenovo desktopsysteem met een simpele Intel Pentium en de ander is een 2de hands laptop met een i5, 16GB ram. Deze laatste heeft een defect scherm, maar dat maakt niet veel uit. Je kunt op die manier een prima server draaien en bijkomend voordeel is dat je door de ingebouwde accu ook nog eens een "UPS" hebt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
Zoek je een echt werkstation/storage server of een klein servertje. De meeste applicaties die je noemt zijn achtergrondapplicaties. Dat kan een Intel NUC in je tv meubel wel doen.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 27-08-2019 10:31 ]

• Fabulous Gaming
@gimo100 volgens mij is dit een heel mooie build en valt ook ruim binnen het budget kan ook nog kleiner alleen dat zal wel duurder zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 32,50€ 32,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 71,24€ 71,24
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,46

Edit: ik vergeet de HDD helemaal deze: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 1TB

[ Voor 4% gewijzigd door Fabulous Gaming op 27-08-2019 10:40 ]

• gimo100
BernardV schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:23:
Zo heb ik twee server(tjes) thuis draaien, een is een lenovo desktopsysteem met een simpele Intel Pentium en de ander is een 2de hands laptop met een i5, 16GB ram. Deze laatste heeft een defect scherm, maar dat maakt niet veel uit. Je kunt op die manier een prima server draaien en bijkomend voordeel is dat je door de ingebouwde accu ook nog eens een "UPS" hebt.
Klinkt als een goed idee, maar ik heb het liefst toch iets nieuws.
jeroen3 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:30:
Zoek je een echt werkstation/storage server of een klein servertje. De meeste applicaties die je noemt zijn achtergrondapplicaties. Dat kan een Intel NUC in je tv meubel wel doen.
Een kleine server is prima.
De storage hoeft maar heel simpel te zijn en het wordt in mijn ogen geen werkpaard.

Over een Intel NUC heb ik ook na zitten denken.
Welke zou je adviseren als je naar mijn wensen kijkt?
Fabulous Gaming schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:38:
@gimo100 volgens mij is dit een heel mooie build en valt ook ruim binnen het budget kan ook nog kleiner alleen dat zal wel duurder zijn.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 32,50€ 32,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 71,24€ 71,24
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCrucial BX500 240GB€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,46

Edit: ik vergeet de HDD helemaal deze: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 1TB
Dit ziet er niet verkeerd uit, maar het liefst ga ik voor Intel.
Welke processor en moederbord zijn vergelijkbaar met deze AMD combinatie?

• Fabulous Gaming
@gimo100 eigenlijk kan je dit niet met Intel vergelijken voor deze prijs onder andere vanwege de igpu die veel sterker is als die van Intel.
In dit prijspunt en voor deze toepassing is Amd gewoon de way to go en meeste bang for the buck.

• gimo100
Fabulous Gaming schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:23:
@gimo100 eigenlijk kan je dit niet met Intel vergelijken voor deze prijs onder andere vanwege de igpu die veel sterker is als die van Intel.
In dit prijspunt en voor deze toepassing is Amd gewoon de way to go en meeste bang for the buck.
De build die je voorstelt ziet er ook wel erg goed uit.
Het probleem dat ik had met dat HTPC systeem uit de BBG van maart was dat de CPU pins gebogen waren.
Normaal ben ik heel voorzichtig, maar dit gebeurde zonder dat ik er erg in had.
De fout ligt uiteraard bij mij, maar het viel me toch op hoe snel het ging.

Ik bouw al meer dan 10 jaar systemen met Intel CPU's en dit was me nog nooit overkomen.
Misschien daarom een beetje die "angst" voor AMD.

Als je nog tips hebt over hoe ik die gebogen pins kan voorkomen dan hoor ik het graag!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
gimo100 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:16:
[...]
Over een Intel NUC heb ik ook na zitten denken.
Welke zou je adviseren als je naar mijn wensen kijkt?
[...]
Ze zijn aan de dure kant door het formaat. Maar je zou dit kunnen doen op basis van een NUC8i5BEH.
1Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 1TB (128MB cache)€ 41,90€ 41,90
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 372,50€ 372,50
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 32,60€ 32,60
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,96

Je kunt nog iets spelen met de prijs/capaciteit van de SSD/HDD of DDR4. Ik heb èèn dimm gekozen, want de processor is niet zo vlot dat je het verschil tussen single/dual channel zal merken.

Het zijn geen krachtpatsers, dan moet je echt voor een AMD ThreadRipper gaan. Meer lief klein in je tv meubel.

Plus: Linux* Support for Intel® NUC. Weliswaar de NUC7 serie, maar er is dus wel effort.
Ik heb een NUC8i3CYSN, en die heeft geen dimms, let daar op.

• Fabulous Gaming
gimo100 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

De build die je voorstelt ziet er ook wel erg goed uit.
Het probleem dat ik had met dat HTPC systeem uit de BBG van maart was dat de CPU pins gebogen waren.
Normaal ben ik heel voorzichtig, maar dit gebeurde zonder dat ik er erg in had.
De fout ligt uiteraard bij mij, maar het viel me toch op hoe snel het ging.

Ik bouw al meer dan 10 jaar systemen met Intel CPU's en dit was me nog nooit overkomen.
Misschien daarom een beetje die "angst" voor AMD.

Als je nog tips hebt over hoe ik die gebogen pins kan voorkomen dan hoor ik het graag!
Ik heb nog nooit gebogen pins gehad maar je moet echt heeeeel voorzichtig zijn en verder heb ik niet echt tips.

• gimo100
jeroen3 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:07:
[...]

Ze zijn aan de dure kant door het formaat. Maar je zou dit kunnen doen op basis van een NUC8i5BEH.
1Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 1TB (128MB cache)€ 41,90€ 41,90
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 372,50€ 372,50
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 32,60€ 32,60
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,96

Je kunt nog iets spelen met de prijs/capaciteit van de SSD/HDD of DDR4. Ik heb èèn dimm gekozen, want de processor is niet zo vlot dat je het verschil tussen single/dual channel zal merken.

Het zijn geen krachtpatsers, dan moet je echt voor een AMD ThreadRipper gaan. Meer lief klein in je tv meubel.

Plus: Linux* Support for Intel® NUC. Weliswaar de NUC7 serie, maar er is dus wel effort.
Ik heb een NUC8i3CYSN, en die heeft geen dimms, let daar op.
Bedankt voor het advies!
Ik ga nog even overwegen of het formaat me het extra geld waard is.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik snap je voorkeur voor Intel niet goed.
Juist in dit segment is AMD heel sterk geworden.

Denk dat het voorstel van @Fabulous Gaming prima is, kun je nog aanvullen met 2 harddisks die je in mirror zet. (Scheelt snelheid en er kan een disk uitvallen zonder dataverlies.)

Qua virtualisatieplatform, kijk zeker eens naar Proxmox VE: https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Is ook een mooi topic over hier op Tweakers: Het grote Proxmox VE topic

Een NUC zou ik in dit geval niet doen, veel te inflexibel. Juist een kast met een beetje ruimte voor disks is prettig.

Als je iets meer geld te besteden hebt zou je ook kunnen kijken naar de Ryzen 5 3600, maar die heeft geen GPU én is duurder dan de 3200G. Hij is wel meer dan 2x zo snel en van een nieuwere generatie. Ofwel: Toekomstbestendiger. Zie: https://www.cpubenchmark....-3-3200G/3498vs3481vs3497

EDIT:
Je zegt dat je er films op af wil kunnen spelen. Overweeg dat niet te doen, maar juist gewoon een mediaspeler onder je TV te zetten en je server puur als NAS in te zetten.

Zo'n doosje bijvoorbeeld: pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Draait OpenElec en gaat als een malle. Is ook nog eens heel stil. Grootste nadeel: De LED is echt *fel* blauw.

[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 27-08-2019 13:19 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• gimo100
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:10:
Ik snap je voorkeur voor Intel niet goed.
Juist in dit segment is AMD heel sterk geworden.

Denk dat het voorstel van @Fabulous Gaming prima is, kun je nog aanvullen met 2 harddisks die je in mirror zet. (Scheelt snelheid en er kan een disk uitvallen zonder dataverlies.)

Qua virtualisatieplatform, kijk zeker eens naar Proxmox VE: https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Is ook een mooi topic over hier op Tweakers: Het grote Proxmox VE topic

Een NUC zou ik in dit geval niet doen, veel te inflexibel. Juist een kast met een beetje ruimte voor disks is prettig.

Als je iets meer geld te besteden hebt zou je ook kunnen kijken naar de Ryzen 5 3600, maar die heeft geen GPU én is duurder dan de 3200G. Hij is wel meer dan 2x zo snel en van een nieuwere generatie. Ofwel: Toekomstbestendiger. Zie: https://www.cpubenchmark....-3-3200G/3498vs3481vs3497
Het probleem met AMD ligt niet aan de prestaties.
Het probleem ligt bij de HTPC build uit de BBG van maart.

Deze heb ik een aantal weken geleden besteld en in elkaar gezet.
Ik kreeg echter 0,0 leven uit de pc, ook niet na meerdere uren proberen en opnieuw in elkaar zetten.
Daarna heb ik alles uit frustratie terug in de doos gedaan en weer terug gestuurd.

Ik bouw alweer meer dan 10 jaar PC's voor mijzelf, vrienden en kenissen.
Dit was mijn eerste AMD build ooit, dus misschien begrijp je nu enigzijns mijn AMD twijfels.

Ik begrijp ook prima dat dit natuurlijk of puur toeval of pure pech was en dat ik me niet moet laten leiden door een eenmalige gebeurtenis.
Nu ik er zo over nadenk is het gewoon onzin dat ik alleen voor Intel wil gaan, dus die gedachte laat ik bij deze varen.

Over RAID heb ik inderdaad nagedacht, maar daar wil ik niet mee beginnen, misschien dat ik me hier later nog aan wil wagen.

Kun je me die virtualisatie iets beter uitleggen?
Ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Wat zijn de voorbeelden ten opzichte van het draaien van Debian?

Die Ryzen 5 3600 zie ik niet zo zitten omdat ik dan nog een externe GPU aan zou moeten schaffen en dat lijkt me zwaar overkill voor de zaken die ik wil doen met de server.

Bedankt voor je advies!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Ik zou hyper-v server nemen als OS en hardware met flink wat geheugen en wat leuke schijf ruimte.
Op hyper-v wat leuke servertjes aanmaken, debian / centos whatever.

PSN: plexforce (ps4)

• gimo100
WeHoDo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:37:
Ik zou hyper-v server nemen als OS en hardware met flink wat geheugen en wat leuke schijf ruimte.
Gaat de hardware in dat geval niet direct een stuk meer kosten?
Wat is de meerwaarde van Hyper-V als ik bijvoorbeeld alleen Debian installeer?

• unezra

unezra

gimo100 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:31:
[...]
Het probleem met AMD ligt niet aan de prestaties.
Het probleem ligt bij de HTPC build uit de BBG van maart.

Deze heb ik een aantal weken geleden besteld en in elkaar gezet.
Ik kreeg echter 0,0 leven uit de pc, ook niet na meerdere uren proberen en opnieuw in elkaar zetten.
Daarna heb ik alles uit frustratie terug in de doos gedaan en weer terug gestuurd.

Ik bouw alweer meer dan 10 jaar PC's voor mijzelf, vrienden en kenissen.
Dit was mijn eerste AMD build ooit, dus misschien begrijp je nu enigzijns mijn AMD twijfels.
Dat snap ik, maar dat klinkt echt als een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik bouw ook al heel wat jaren af en toe een PC (niet regelmatig en alleen voor mezelf), mijn laatste build van 2 jaar geleden was een Ryzen 1800X en eigenlijk ging dat helemaal prima. Ik had wel wat issues, maar die zaten op andere vlakken. (Geheugen, fans, etc.)
Ik begrijp ook prima dat dit natuurlijk of puur toeval of pure pech was en dat ik me niet moet laten leiden door een eenmalige gebeurtenis.
Nu ik er zo over nadenk is het gewoon onzin dat ik alleen voor Intel wil gaan, dus die gedachte laat ik bij deze varen.
:)
Over RAID heb ik inderdaad nagedacht, maar daar wil ik niet mee beginnen, misschien dat ik me hier later nog aan wil wagen.
Oh, dat is in de basis echt super simpel. Sterker nog, kies je voor Proxmox (PVE) kun je bij installatie opgeven dat je wil draaien op een ZFS mirror. :) ZFS kent wel wat quirks, een beetje inlezen kan geen kwaad, maar in de basis is het opzetten echt dood en dood simpel. De installer is totaal grafisch.
Kun je me die virtualisatie iets beter uitleggen?
Ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Wat zijn de voorbeelden ten opzichte van het draaien van Debian?
Zelf vind ik een van de grote voordelen, flexibiliteit en taakscheiding.
Ik heb thuis bijvoorbeeld (onder andere) een spam/virus filter, een shellserver, DNS/DHCP, wat monitoring, webservers, etc. Veel van die zaken zijn gescheiden en draaien op hun eigen virtuele machine. (Een aantal zaken *moeten* op een eigen VM. Mijn spam/virusfilter bijvoorbeeld. Dat is een aparte appliance. Ik gebruik daarvoor Proxmox Mail Gateway (PMG), dat ook gratis te gebruiken is net als Proxmox VE.)

Als ik eens wat kennis wil opdoen van een specifiek OS (Linux, FreeBSD, Windows), tuig ik in minuten een nieuwe vm op, installeer daarop het OS en doe wat ik er mee wil doen zonder mijn andere functionaliteiten in gevaar te brengen. Op die manier loop ik niet het gevaar mijn DHCP/DNS servers te beschadigen als ik bijvoorbeeld met mijn webserver aan de gang wil of even wat tests wil doen op een compleet ander platform. (Ook Windows draait prima en met minimaal performanceverlies gevirtualiseerd *mits* je de zgn. paravirtualisatiedrivers voor disk, geheugen en netwerk installeert. Die zijn vrij beschikbaar.)

Zoals ik het heb ingericht draai ik *niets* op mijn core, en alles in vm's. (De core, de hypervisor, bescherm ik op die manier. Die heeft maar 1 taak: andere machines laten draaien.)

Zeker omdat je aan geeft te willen experimenteren met Linux, kan dit denk ik heel interessant zijn. (Je bouwt gewoon een losse vm met Linux d'r in om mee te testen waar de rest in principe geen last van heeft. Nja, als je veel IO genereert of gekke dingen op je netwerk doet wel, maar dan zet je 'm uit en klaar.)
Die Ryzen 5 3600 zie ik niet zo zitten omdat ik dan nog een externe GPU aan zou moeten schaffen en dat lijkt me zwaar overkill voor de zaken die ik wil doen met de server.

Bedankt voor je advies!
Dat is het nadeel inderdaad. Zelf ga ik daar waarschijnlijk wel voor kiezen omdat 'ie zo enorm veel krachtiger is. Een losse GPU is overkill met zo'n ding, maar een noodzakelijk kwaad omdat 'ie dat zelf niet aan boord heeft. Voor mij is het puur performance. Ik denk dat ik niet gelukkig word van de performance van de 3200G of 3400G en dan is de 3600 de enige optie. (Er is nog geen 3600G helaas.)

Aan de andere kant, de CPU is te vervangen. Je kunt prima nu voor een 3200G of 3400G gaan, zonder losse GPU en wanneer je toch de extra performance nodig hebt, alsnog een 3600 of beter en GPU installeren. (Mijn geplande setup is ook omdat ik aan mijn huidige Intel G1610T's qua CPU te weinig heb en terug wil naar 1 systeem. Kortom, ik heb een referentiekader. Anders was ik mogelijk ook voor de 3200G of 3400G gegaan.)
WeHoDo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:37:
Hyper-V is een heel bijzondere keuze. Het kost je een Windows licentie die niet nodig is. Er zijn prima gratis alternatieven. :) (Proxmox VE of ESXi. Waarbij dat laatste wel de nodige beperkingen heeft.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 27-08-2019 13:45 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kan hier mijn eigen build van 2 maanden geleden tegenover zetten. Ook een AMD Ryzen 5. Ik had de koeler verkeerd om gemonteerd en bij het verwijderen van de koeler trok ik de CPU uit de socket :X Vastgeplakt aan de koeler.

Gewoon losgemaakt met een fohn en geen enkel probleem.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• gimo100
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Dat snap ik, maar dat klinkt echt als een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik bouw ook al heel wat jaren af en toe een PC (niet regelmatig en alleen voor mezelf), mijn laatste build van 2 jaar geleden was een Ryzen 1800X en eigenlijk ging dat helemaal prima. Ik had wel wat issues, maar die zaten op andere vlakken. (Geheugen, fans, etc.)

[...]

:)

[...]

Oh, dat is in de basis echt super simpel. Sterker nog, kies je voor Proxmox (PVE) kun je bij installatie opgeven dat je wil draaien op een ZFS mirror. :) ZFS kent wel wat quirks, een beetje inlezen kan geen kwaad, maar in de basis is het opzetten echt dood en dood simpel. De installer is totaal grafisch.

[...]

Zelf vind ik een van de grote voordelen, flexibiliteit en taakscheiding.
Ik heb thuis bijvoorbeeld (onder andere) een spam/virus filter, een shellserver, DNS/DHCP, wat monitoring, webservers, etc. Veel van die zaken zijn gescheiden en draaien op hun eigen virtuele machine. (Een aantal zaken *moeten* op een eigen VM. Mijn spam/virusfilter bijvoorbeeld. Dat is een aparte appliance. Ik gebruik daarvoor Proxmox Mail Gateway (PMG), dat ook gratis te gebruiken is net als Proxmox VE.)

Als ik eens wat kennis wil opdoen van een specifiek OS (Linux, FreeBSD, Windows), tuig ik in minuten een nieuwe vm op, installeer daarop het OS en doe wat ik er mee wil doen zonder mijn andere functionaliteiten in gevaar te brengen. Op die manier loop ik niet het gevaar mijn DHCP/DNS servers te beschadigen als ik bijvoorbeeld met mijn webserver aan de gang wil of even wat tests wil doen op een compleet ander platform. (Ook Windows draait prima en met minimaal performanceverlies gevirtualiseerd *mits* je de zgn. paravirtualisatiedrivers voor disk, geheugen en netwerk installeert. Die zijn vrij beschikbaar.)

Zoals ik het heb ingericht draai ik *niets* op mijn core, en alles in vm's. (De core, de hypervisor, bescherm ik op die manier. Die heeft maar 1 taak: andere machines laten draaien.)

Zeker omdat je aan geeft te willen experimenteren met Linux, kan dit denk ik heel interessant zijn. (Je bouwt gewoon een losse vm met Linux d'r in om mee te testen waar de rest in principe geen last van heeft. Nja, als je veel IO genereert of gekke dingen op je netwerk doet wel, maar dan zet je 'm uit en klaar.)

[...]

Dat is het nadeel inderdaad. Zelf ga ik daar waarschijnlijk wel voor kiezen omdat 'ie zo enorm veel krachtiger is. Een losse GPU is overkill met zo'n ding, maar een noodzakelijk kwaad omdat 'ie dat zelf niet aan boord heeft. Voor mij is het puur performance. Ik denk dat ik niet gelukkig word van de performance van de 3200G of 3400G en dan is de 3600 de enige optie. (Er is nog geen 3600G helaas.)

Aan de andere kant, de CPU is te vervangen. Je kunt prima nu voor een 3200G of 3400G gaan, zonder losse GPU en wanneer je toch de extra performance nodig hebt, alsnog een 3600 of beter en GPU installeren. (Mijn geplande setup is ook omdat ik aan mijn huidige Intel G1610T's qua CPU te weinig heb en terug wil naar 1 systeem. Kortom, ik heb een referentiekader. Anders was ik mogelijk ook voor de 3200G of 3400G gegaan.)

[...]

Hyper-V is een heel bijzondere keuze. Het kost je een Windows licentie die niet nodig is. Er zijn prima gratis alternatieven. :) (Proxmox VE of ESXi. Waarbij dat laatste wel de nodige beperkingen heeft.)
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

De virtualisatie klinkt inderdaad wel erg fijn.
Tegen de tijd dat ik de hardware heb en alles in elkaar zit ga ik hier zeker naar kijken.

• Fabulous Gaming
gimo100 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:28:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

De virtualisatie klinkt inderdaad wel erg fijn.
Tegen de tijd dat ik de hardware heb en alles in elkaar zit ga ik hier zeker naar kijken.
Dus je gaat voor mijn lijst?

• unezra

unezra

Hmm. Ik zou dat geheugen wel vervangen door 1x16.
Het board heeft 4 slots, als TS ooit naar 64G wil kan 'ie de 2x8G weggooien.

Plus, als ruimte geen probleem is: Std. ATX kast.
Ook daar met het oog op de toekomst.

Dat board zal vast prima werken, maar met een iets grotere kast is er opeens veel meer mogelijk qua boards en zijn het aantal PCI-e sloten niet de beperkende factor. :)

[ Voor 31% gewijzigd door unezra op 27-08-2019 14:40 ]

• Fabulous Gaming
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:38:
[...]

Hmm. Ik zou dat geheugen wel vervangen door 1x16.
Het board heeft 4 slots, als TS ooit naar 64G wil kan 'ie de 2x8G weggooien.

Plus, als ruimte geen probleem is: Std. ATX kast.
Ook daar met het oog op de toekomst.

Dat board zal vast prima werken, maar met een iets grotere kast is er opeens veel meer mogelijk qua boards en zijn het aantal PCI-e sloten niet de beperkende factor. :)
Ryzen werkt beter met dual channel geheugen.
Welke kast stel jij voor?

• unezra

unezra

Fabulous Gaming schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Ryzen werkt beter met dual channel geheugen.
Mja, dat is een overweging alleen de vraag is als het nu enkel wat performanceverlies oplevert, of het je dat waard is.
Welke kast stel jij voor?
*oef* Als je niet te veel eisen hebt is er zó veel keuze.

Als ik even snel in de pricewatch kijk, zie ik bijvoorbeeld dingen als dit:
pricewatch: Sharkoon VS4-S
pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart

(Die laatste is wel behoorlijk groot trouwens.)

In dit segment is de keuze echt absurd. Pas als je een paar gekke wensen en eisen hebt word het lastig. :)
(Let wel, ik ga er hierbij dus vanuit dat je je server niet in de woonkamer zet maar mee gaat in mijn advies een losse mediaspeler aan te schaffen en de server als NAS in te zetten.)

• gimo100
Ja, jouw lijst gaat het waarschijnlijk wel worden.
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Mja, dat is een overweging alleen de vraag is als het nu enkel wat performanceverlies oplevert, of het je dat waard is.

[...]

*oef* Als je niet te veel eisen hebt is er zó veel keuze.

Als ik even snel in de pricewatch kijk, zie ik bijvoorbeeld dingen als dit:
pricewatch: Sharkoon VS4-S
pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)
pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart

(Die laatste is wel behoorlijk groot trouwens.)

In dit segment is de keuze echt absurd. Pas als je een paar gekke wensen en eisen hebt word het lastig. :)
(Let wel, ik ga er hierbij dus vanuit dat je je server niet in de woonkamer zet maar mee gaat in mijn advies een losse mediaspeler aan te schaffen en de server als NAS in te zetten.)
De server komt wel in de woonkamer te staan.
De internet aansluitingen in mijn huidige appartement beperken zich helaas tot de woonkamer.
Ik wil de server ook inzetten als mediaspeler omdat het streamen van media niet erg stabiel is met het netwerk bij mij thuis.

Dus het liefst geen desktop formaat kast.

• unezra

unezra

gimo100 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:53:
[...]
De server komt wel in de woonkamer te staan.
De internet aansluitingen in mijn huidige appartement beperken zich helaas tot de woonkamer.
Ik wil de server ook inzetten als mediaspeler omdat het streamen van media niet erg stabiel is met het netwerk bij mij thuis.

Dus het liefst geen desktop formaat kast.
*oef*
Dan moet je écht naar een heel andere kast kijken ja. Eerder model HTPC, wat weer zijn beperkingen heeft.
(Plus dat je dan heel goed na moet denken over geluid. Een zoemende PC in je woonkamer kan wel eens niet zijn wat je wil.)

Kun je niet beter gewoon je netwerk verbeteren thuis en de aansluiting (laten) verplaatsen naar een meer centrale plek? Ik heb hier mijn Ziggo AOP met die redenen laten verplaatsen naar de meterkast.

Nu is dit wel een rijtjeshuis, koop ook, dus de investeringen voelen anders en zaken zijn makkelijker mogelijk dan in een huurappartement. Aan de andere kant, ook voor een huurappartement zijn er oplossingen. (Er bestaan holle plinten waar prima ethernet en coax doorheen kunt trekken en gaten in de muren zijn ook eenvoudig weer te dichten.)

Streamen van media zou geen probleem moeten zijn, dat red ik hier ook prima over WiFi. (Er hangen 2 AP's in ons 3 woonlagen hoge huis. Op de slaapkamer staat de mediaspeler die ik heb genoemd en die doet meer dan prima zijn werk terwijl er geen AP op die verdieping hangt.)

Kortom, denk daar goed over na. Voordeel van een server op een meer centrale plek, is dat je je minder zorgen hoeft te maken over geluid en meer vrijheid hebt in je componenten. Stabiel netwerk en WiFi is sowieso wel fijn. Als het stabiel genoeg is om vanaf je laptop te streamen, moet het ook stabiel genoeg zijn voor het streamen van media naar je TV.

EDIT: Overigens is dat qua virtualisatie ook een stuk lastiger. Moet je allerlei dingen op je hypervisor gaan draaien, of met passthrough werken. Al met al is dat niet een heel praktische situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 27-08-2019 15:01 ]

• gimo100
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:59:
[...]

*oef*
Dan moet je écht naar een heel andere kast kijken ja. Eerder model HTPC, wat weer zijn beperkingen heeft.
(Plus dat je dan heel goed na moet denken over geluid. Een zoemende PC in je woonkamer kan wel eens niet zijn wat je wil.)

Kun je niet beter gewoon je netwerk verbeteren thuis en de aansluiting (laten) verplaatsen naar een meer centrale plek? Ik heb hier mijn Ziggo AOP met die redenen laten verplaatsen naar de meterkast.

Nu is dit wel een rijtjeshuis, koop ook, dus de investeringen voelen anders en zaken zijn makkelijker mogelijk dan in een huurappartement. Aan de andere kant, ook voor een huurappartement zijn er oplossingen. (Er bestaan holle plinten waar prima ethernet en coax doorheen kunt trekken en gaten in de muren zijn ook eenvoudig weer te dichten.)

Streamen van media zou geen probleem moeten zijn, dat red ik hier ook prima over WiFi. (Er hangen 2 AP's in ons 3 woonlagen hoge huis. Op de slaapkamer staat de mediaspeler die ik heb genoemd en die doet meer dan prima zijn werk terwijl er geen AP op die verdieping hangt.)

Kortom, denk daar goed over na. Voordeel van een server op een meer centrale plek, is dat je je minder zorgen hoeft te maken over geluid en meer vrijheid hebt in je componenten. Stabiel netwerk en WiFi is sowieso wel fijn. Als het stabiel genoeg is om vanaf je laptop te streamen, moet het ook stabiel genoeg zijn voor het streamen van media naar je TV.

EDIT: Overigens is dat qua virtualisatie ook een stuk lastiger. Moet je allerlei dingen op je hypervisor gaan draaien, of met passthrough werken. Al met al is dat niet een heel praktische situatie.
Het wordt lastig om iets aan netwerk situatie te doen.
Mijn appartement is de eerste verdieping van een huis dat ik met 2 anderen deel.
Ik heb geen internetkabel op mijn verdieping en het modem staat in de woonkamer van mijn huisgenoot op de begane grond.
De bedrading is ook sterk verouderd en omdat internet niet in de meterkast binnenkomt kan ik ook niet eenvoudig een stroomkabel vervangen door een internetkabel.
Verder heb ik ook geen plek waar de server niet in de weg staat.

Al met al dus geen ideale situatie.
Toch wil ik iets van een server hebben om de toepassingen op te draaien die ik in mijn eerste post noem.
Als ik voor een HTPC formaat zou kiezen, wat zou je dan aanraden?

• unezra

unezra

Hmm.
Soort van studentenhuis dus?

Zijn je huisgenoten er eventueel voor te porren om het netwerk goed te regelen?
Modem kun je eventueel ook zelf verplaatsen. Niet supported, maar het gaat in de praktijk prima.

Plaats het modem op de gang, trek wat kabels, leg fatsoenlijk WiFi aan en klaar ben je.

Fin, als dat geen optie is, kun je natuurlijk jouw deel wél goed regelen.

Opzetje:

Zet een eenvoudig AP neer dat in client-mode draait en hang dat aan het WiFi van je huis. Bouw die server enigzins stil, met relatief stille fans en een geluiddempende kast. (Mijn oude CoolerMaster kast heeft geluiddempende platen aan de binnenkant, weet niet of dat soort kasten nog gemaakt worden.)

Knoop een streambox aan de switch van je AP, knoop je server aan het AP en je hebt in ieder geval een snelle verbinding tussen je NAS en je streambox/mediaspeler. (Op die manier hoef je niet te knoeien met passthrough en andere ellende en heb je meteen een situatie die je met een beter netwerk ook kunt gebruiken.)

Een stille tower is nog wel redelijk te bouwen. Het passthrough gebeuren en het met één machine oplossen is lastig. Het kan, het kan zeker, maar het maakt je setup relatief complex terwijl door het te splitsen, het allemaal veel eenvoudiger en flexibeler word.

• gimo100
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:19:
Hmm.
Soort van studentenhuis dus?

Zijn je huisgenoten er eventueel voor te porren om het netwerk goed te regelen?
Modem kun je eventueel ook zelf verplaatsen. Niet supported, maar het gaat in de praktijk prima.

Plaats het modem op de gang, trek wat kabels, leg fatsoenlijk WiFi aan en klaar ben je.

Fin, als dat geen optie is, kun je natuurlijk jouw deel wél goed regelen.

Opzetje:

Zet een eenvoudig AP neer dat in client-mode draait en hang dat aan het WiFi van je huis. Bouw die server enigzins stil, met relatief stille fans en een geluiddempende kast. (Mijn oude CoolerMaster kast heeft geluiddempende platen aan de binnenkant, weet niet of dat soort kasten nog gemaakt worden.)

Knoop een streambox aan de switch van je AP, knoop je server aan het AP en je hebt in ieder geval een snelle verbinding tussen je NAS en je streambox/mediaspeler. (Op die manier hoef je niet te knoeien met passthrough en andere ellende en heb je meteen een situatie die je met een beter netwerk ook kunt gebruiken.)

Een stille tower is nog wel redelijk te bouwen. Het passthrough gebeuren en het met één machine oplossen is lastig. Het kan, het kan zeker, maar het maakt je setup relatief complex terwijl door het te splitsen, het allemaal veel eenvoudiger en flexibeler word.
Bedankt voor het meedenken.
Misschien dat de eerste optie iets voor de toekomst is.
De tweede optie ga ik zeker proberen.

Bedankt voor al het advies.
Ik denk dat ik zo al een heel eind kom.

• unezra

unezra

Qua AP kan het heel simpel zijn trouwens. Dat hoeft je geen honderden € te kosten.
Ik heb zelf 2, 3 jaar lang dit als bridge gebruikt thuis:
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
pricewatch: Asus RT-N66U

De reden dat de N66U zo belachelijk duur is, is omdat het een oud beestje is. Zo'n AC66U is mogelijk al overkill. Soms kan het (als ik het goed heb begrepen), wel helpen een AP te pakken van hetzelfde merk/serie als het "hoofd AP".

Zulke apparaten zijn ook prima 2e hands te krijgen en mogelijk een goedkope oplossing voor jouw specifieke probleem. WiFi bridges zijn naar, normaliter raad ik ze altijd af maar in dit geval is het misschien de beste optie voor je. :) (Dat ding heeft ook een ingebouwde switch en is prima te configureren.)

Geen garanties dat specifiek dit apparaat werkt, maar het concept werkt prima. (Dusdanig goed, dat ik daarom 2, 3 jaar heb gewacht voordat ik mijn huis bekabelde en over ging op Ubiquiti AP's.)

Qua geluidarme kasten, daarn kunnen anderen wellicht wat over zeggen. Qua fans is het goed op te zoeken. De geluidsdruk en airflow staan in de pricewatch en daar is (naast met een goede temperatuurgestuurde afregeling op je mainboard), veel mee te winnen.

categorie: Ventilatoren

Harddisks kunnen wél flink herrie maken, maar ook daar zijn gegevens van beschikbaar. SSD's zijn uiteraard volledig stil, maar per G behoorlijk aan de prijs en de snelheid heb je zeker niet altijd nodg. Het kan zeker lonen om in plaats van SSD's, een paar stille HDD's in te zetten. (Met ZFS win je alsnog behoorlijk wat snelheid.)

Kortom, mogelijkheden zat, ook als geluid een uitdaging is. (Wel kan het betekenen dat je wat meer geld moet uitgeven.)

Qua fans trouwens nog een ding, grotere fans op lager toerental maken in de regel minder herrie bij gelijke luchtverplaatsing. :) Extra reden om dus te kijken naar een grotere kast waar bijvoorbeeld 14cm fans in passen ipv 12cm fans.

Uit een ander topic, deze vergelijking:
https://tweakers.net/pric...3;1302738;945771;1099299/

(Dit zijn RGB fans, daar gaat het ook niet op, deze vergelijking had ik nog staan en daar zie je bij gelijke fans maar andere diameter, forse verschillen in geluidsdruk.)

Wellicht dat anderen iets zinvols kunnen zeggen over geluidarme fans.
@GreNade, jij misschien?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Even advocaat van de duivel:
We adviseren een AMD CPU. Want meer bang voor buck in deze prijscategorie.
Gebruik: server taken, staat 24/7 aan maar vrij lichte taken + HPTC taken. Dus ongeveer 21 v/d 24 uur idle en 3 uur actief per dag.
Performance: Beetje CPU performance nodig voor server taken. Grafische performance nauwelijks nodig, behalve hardwarematige H264 en H265 decoding.

Welk platform levert genoeg performance voor het laagste idle verbruik? Als je in je achterhoofd houdt dat 1W verbruik 24/7 ongeveer 2 euro op jaarbasis kost dan zou ik het hele platform nog even voorleggen in het zuinige server topic....

Daarnaast minder verbruik = minder warmte = minder koeling = minder herrie in je woonkamer. Daarom zou ik ook zeker veel tijd in het uitzoeken van de juiste behuizing steken. Meegeleverde ventilatoren (van goede kwaliteit?) airflow, gescheiden compartimenten voor CPU en PSU? Stoffilters? Ophangrubbers voor HDD's? enz enz.

• kwintonkwinton
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-12-2024
Hier heb ik en erg mooie build voor weinig geld:

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 42,-€ 42,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 35,90€ 35,90
1Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 18,79€ 18,79
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 42,99€ 42,99
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 22,63€ 22,63
Bekijk collectie