Oude macbook update/upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-Pepper
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-08 09:54
Beste mensen,

Ik ben in het bezit gekomen van een oude macbook: https://everymac.com/syst...aaBxH6KTXQKeyaqROf9qUaLpA

Kan ik deze in zekere maten nog aanpassen of upgraden?
Eigenlijk zou ik hem of gebruiken als (Plex) server ofwel gewoon voor onderweg aan tekstverwerking te doen en spotify op te zetten.

Of is dit compleet overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
Plex zal niet lukken. De CPU is nog 32Bit en omdat MacOS al een behoorlijke tijd 64Bit is zal je Plex (en alle software die 64Bit nodig heeft) niet meer kunnen draaien.
Het OS is maximaal 10.7 we zitten nu op 10.14 je kunt je dus voorstellen dat best veel software niet meer werkt.
Spotify lijkt nog een oudere variant aan te bieden dus die zou wel kunnen. Dan heb je nog tekstverwerking maar dat zal met OpenOffice ook wel lukken.
Of het overbodig is is moeilijk te zeggen. Je zou eventueel nog Windows 7 (32bit) erop kunnen zetten. Ik denk dat je daarmee meer kans hebt tot succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pendora schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:55:
Plex zal niet lukken. De CPU is nog 32Bit en omdat MacOS al een behoorlijke tijd 64Bit is zal je Plex (en alle software die 64Bit nodig heeft) niet meer kunnen draaien.
Het OS is maximaal 10.7 we zitten nu op 10.14 je kunt je dus voorstellen dat best veel software niet meer werkt.
Spotify lijkt nog een oudere variant aan te bieden dus die zou wel kunnen. Dan heb je nog tekstverwerking maar dat zal met OpenOffice ook wel lukken.
Of het overbodig is is moeilijk te zeggen. Je zou eventueel nog Windows 7 (32bit) erop kunnen zetten. Ik denk dat je daarmee meer kans hebt tot succes.
De CPU is 64bit en de max officiële versie is Lion (Mountain Lion kan ook met een een hack) en die is er ook in 64bit, ook de EFI is 64bit. Het lijkt echter alsof Apple 32bit forceert, in elk geval bij Snow Leopard.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 27-08-2019 13:13 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

De CPU is 64bit en de max officiële versie is Lion (Mountain Lion kan ook met een een hack) en die is er ook in 64bit, ook de EFI is 64bit. Het lijkt echter alsof Apple 32bit forceert.
Je hebt gelijk maar er was iets waardoor het alleen 32bit kon. Ook wordt er maximaal 3.2GB RAM gebruikt. Ook al doe je er 4GB in.

ML heb ik er vroeger ook opgedraaid je had alleen geen GPU acceleratie waardoor het echt heel slecht werkte. Ik heb hem toen maar verkocht en een nieuwe gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pendora schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:14:
[...]

Je hebt gelijk maar er was iets waardoor het alleen 32bit kon. Ook wordt er maximaal 3.2GB RAM gebruikt. Ook al doe je er 4GB in.

ML heb ik er vroeger ook opgedraaid je had alleen geen GPU acceleratie waardoor het echt heel slecht werkte. Ik heb hem toen maar verkocht en een nieuwe gehaald.
Op de bovenstaande mac zou hardware acceleratie moeten werken. Mountain Lion is trouwens puur 64 bit, dus dan werkt 64 bit wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
|sWORDs| schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Op de bovenstaande mac zou hardware acceleratie moeten werken. Mountain Lion is trouwens puur 64 bit, dus dan werkt 64 bit wel degelijk.
Jep maar Apple heeft nooit 64bit drivers van de GPU uitgebracht. Dus dat werkte niet.
Hier is de link van toentertijd:
https://forums.macrumors....-unsupported-mac.1325709/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:55
In de specs die TS plaatst staat ook gewoon dat het de CPU 64 bits is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pendora schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Jep maar Apple heeft nooit 64bit drivers van de GPU uitgebracht. Dus dat werkte niet.
Hier is de link van toentertijd:
https://forums.macrumors....-unsupported-mac.1325709/
http://osxdaily.com/2012/...-on-old-unsupported-macs/

Bij de 2,1 versie is het probleem minder groot dan met oudere modellen omdat de EFI 64 bit is.
Ook is er een verschil tussen de GMA 950 en de X3100, ik weet niet meer zeker welke van de twee problematischer was.

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 27-08-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

nexhil

BAM!

Je zou er ook nog een SSD in kunnen stoppen. Dat scheelt een hoop en je doet onderweg iets langer met je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
@C-Pepper Mocht je de Mac willen gebruiken je zou kunnen proberen om hem te updaten naar een nieuwere variant dat kan via https://osxhackers.net/macpostfactor/

Persoonlijk zou ik er Windows opzetten als ik jouw was (ondanks dat ik een groot Apple fan ben) omdat ik denk dat Windows 7 meer ondersteuning heeft aan software dan een MacOs variant die je nog kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:38:
@C-Pepper Mocht je de Mac willen gebruiken je zou kunnen proberen om hem te updaten naar een nieuwere variant dat kan via https://osxhackers.net/macpostfactor/

Persoonlijk zou ik er Windows opzetten als ik jouw was (ondanks dat ik een groot Apple fan ben) omdat ik denk dat Windows 7 meer ondersteuning heeft aan software dan een MacOs variant die je nog kan installeren.
W7 is ook bijna EOL. Eigenlijk is een machine van 2007 nog serieus willen gebruiken in elk opzicht minder optimaal. Ik zou dan eerder uitwijken naar een lichtere Linux distro, zoals Xubuntu.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb deze machine gehad, vanaf 2008 tot eind 2014. Pracht apparaatje maar hdd en superdrive waren erg kwetsbaar.

Windows 7 draaide nooit echt soepel bij mij, driver ondersteuning via bootcamp was niet echt goed.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1