Hallo iedereen,
Intro
Mijn plan is dit jaar mijn setup van 3 HP Microserver Gen8's te vervangen door één krachtiger en energiezuinger systeem. De setup ziet er nu ongeveer zo uit:
pricewatch: Aruba Aruba 2930F 24G PoE+ 4SFP
(Ik heb d'r 2 van liggen hier. Leftovers van kantoor en ze lijken relatief zuinig en stil te zijn.)
Ziggo modem/router, EdgeRouter en de AP's blijven uiteraard ook.
De Microservers wil ik vervangen.
Ik heb flink gezocht naar een goede kast en kwam uiteindelijk uit op de InWin IW-MS08.

https://www.ipc.in-win.com/IW-MS08
Helaas, die is extreem slecht verkrijgbaar, de reviews zijn niet geweldig (amper luchtstroom over de disks) en alles groter of anders dan dat voelt als een verspilling van geld. Dus ik heb besloten mijn oude, ongeveer 10 jaar oude CoolerMaster kast te recyclen.
Dit kastje:

Grootste voordelen van die kast:
Ook heb ik nog een AMD FirePro W4100 liggen die er in zou kunnen:
pricewatch: AMD FirePro W4100
Verder gaan nog mee:
Ik ga d'r Proxmox (PVE) op draaien, net als nu. - https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Op Proxmox gaan een aantal services draaien zoals mijn spamfilter (Proxmox Mail Gateway, PMG), shelldoos, webserver, monitoring, etc. Extra functionaliteit gaat de NAS functionaliteit zijn. Dat doe ik nu met FreeNAS die zowel NFS (voor PVE) als SMB (voor mijn laptops en PC) aan bied. Deze functionaliteit zal ik op de eoa manier moeten overnemen.
Daarnaast wil ik graag ruimte over houden om te experimenteren. Ik heb zware (test/lab) hardware thuis liggen, maar dat spul staat amper aan omdat het én te veel herrie maakt én te veel stroom vreet. (200W+) Kortom, ik wil wat extra CPU power en memory hebben zodat ik mijn labdozen nóg minder nodig heb.
Kortom, mijn belangrijkste eisen zijn:
Ik kom voorlopig uit op deze lijst:
Optioneel hierin zijn:
Ik heb geen haast. Globale planning is ergens tussen "volgende maand" en "rond november". Huidig spul draait en voldoet.
Budget
Variabel. Ik wil er niet de hoofdprijs aan uitgeven (daarom dus bezuiniging op de kast en het recyclen van wat andere onderdelen) maar wil wel een systeem dat én een beetje energiebewust is én performt.
Vraag
De CPU lijkt me zo'n beetje de enig logische keuze maar qua board ben ik er absoluut niet over uit. Kortom: Mijn vraag is of deze samenstelling inderdaad een prima samenstelling is, of dat ik gezien de use-case, nog zaken kan verbeteren.
Volgens mij ben ik erwel zo'n beetje.
Mochten me nog dingen te binnen schieten, vul ik dat uiteraard of in de TS of in de reacties aan.
Intro
Mijn plan is dit jaar mijn setup van 3 HP Microserver Gen8's te vervangen door één krachtiger en energiezuinger systeem. De setup ziet er nu ongeveer zo uit:
- 2x Hypervisor (16G RAM, 128G SSD voor het OS)
- 1x FreeNAS (16G RAM, 128 SSD voor het OS, 4x5T storage)
- 8 poorts PoE switch
- 24 poorts non-PoE switch
- Firewall/Router (Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
- Ziggo modem/router (Ziggo Zakelijk Pro)
- 2x AP (Ubiquiti Unifi Pro)
- Servers terugbrengen naar één
- Switches terugbrengen naar één
pricewatch: Aruba Aruba 2930F 24G PoE+ 4SFP
(Ik heb d'r 2 van liggen hier. Leftovers van kantoor en ze lijken relatief zuinig en stil te zijn.)
Ziggo modem/router, EdgeRouter en de AP's blijven uiteraard ook.
De Microservers wil ik vervangen.
Ik heb flink gezocht naar een goede kast en kwam uiteindelijk uit op de InWin IW-MS08.

https://www.ipc.in-win.com/IW-MS08
Helaas, die is extreem slecht verkrijgbaar, de reviews zijn niet geweldig (amper luchtstroom over de disks) en alles groter of anders dan dat voelt als een verspilling van geld. Dus ik heb besloten mijn oude, ongeveer 10 jaar oude CoolerMaster kast te recyclen.
Dit kastje:

Grootste voordelen van die kast:
- Std. ATX board past er in
- Std. ATX voeding past er in
- 5x5,25" aan de buitenkant
- 2x3,5" aan de buitenkant (als ik de front USB verwijder)
- 7x Full-height PCIe slots
- Geluidsisolerend materiaal
Ook heb ik nog een AMD FirePro W4100 liggen die er in zou kunnen:
pricewatch: AMD FirePro W4100
Verder gaan nog mee:
- Een gloednieuwe 12cm casefan (Corsair HD120 RGB LED - pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm ) die ik nog over heb van mijn PC build van 2 jaar geleden.
- Mijn huidige 5T HDD's waarvan ik er 7 (1 nieuw) op de plank heb liggen en 4 op dit moment in gebruik zijn. Bedoeling is er 4-6 in te zetten en de rest spare te houden.
- 4x 1GBit Ethernet kaart (HP, ligt hier op de plank)
- 64G RAM uit een paar DL20 Gen9's
Ik ga d'r Proxmox (PVE) op draaien, net als nu. - https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Op Proxmox gaan een aantal services draaien zoals mijn spamfilter (Proxmox Mail Gateway, PMG), shelldoos, webserver, monitoring, etc. Extra functionaliteit gaat de NAS functionaliteit zijn. Dat doe ik nu met FreeNAS die zowel NFS (voor PVE) als SMB (voor mijn laptops en PC) aan bied. Deze functionaliteit zal ik op de eoa manier moeten overnemen.
Daarnaast wil ik graag ruimte over houden om te experimenteren. Ik heb zware (test/lab) hardware thuis liggen, maar dat spul staat amper aan omdat het én te veel herrie maakt én te veel stroom vreet. (200W+) Kortom, ik wil wat extra CPU power en memory hebben zodat ik mijn labdozen nóg minder nodig heb.
Kortom, mijn belangrijkste eisen zijn:
- CPU met genoeg power, redelijk wat cores en HyperThreading
- 64G geheugen
- 8x SATA-600
- 2x NVMe
- Voldoende PCIe slots zodat er wanneer nodig een HBA geplaatst kan worden.
Ik kom voorlopig uit op deze lijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Moederborden | ASRock X570 Phantom Gaming 4 | € 173,01 | € 173,01 |
1 | Backup drives en removable storage | Fantec SNT-BA2131-1 | € 75,19 | € 75,19 |
8 | Kabels | Delock 0.5m SATA Cable | € 1,17 | € 9,36 |
1 | Casemodding | Icy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack | € 38,50 | € 38,50 |
1 | Ventilatoren | Corsair HD120 RGB LED (zonder PWM-controller), 120mm | € 19,- | € 19,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 86,- | € 86,- |
2 | Solid state drives | Corsair Force MP300 120GB | € 33,45 | € 66,90 |
2 | Solid state drives | Transcend SSD230S 128GB | € 30,95 | € 61,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 734,76 |
Optioneel hierin zijn:
- 3x 3,5" in 2x 5,25" hot-swap bay (kan ik nu inbouwen, kan ook later als nodig)
- GFX kaart (mogelijk recycle ik een van de 2 die ik al heb)
- NVMe's (wil ik gebruiken als read/write cache, ik ga ZFS gebruiken, kan zijn dat dit voorlopig niet nodig is)
- SSD's (ik heb nog 2x 128G liggen, kan zijn dat ik die recycle)
Ik heb geen haast. Globale planning is ergens tussen "volgende maand" en "rond november". Huidig spul draait en voldoet.
Budget
Variabel. Ik wil er niet de hoofdprijs aan uitgeven (daarom dus bezuiniging op de kast en het recyclen van wat andere onderdelen) maar wil wel een systeem dat én een beetje energiebewust is én performt.
Vraag
De CPU lijkt me zo'n beetje de enig logische keuze maar qua board ben ik er absoluut niet over uit. Kortom: Mijn vraag is of deze samenstelling inderdaad een prima samenstelling is, of dat ik gezien de use-case, nog zaken kan verbeteren.
Volgens mij ben ik erwel zo'n beetje.
[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 27-08-2019 09:54 . Reden: Vergeten dat ik ook nog 64G RAM heb liggen. ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.