Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Paulus0013
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 27-09 05:17
Mijn vraag

Hardware:
LG 55 inch
Onkyo TX NR 737
Kef Q series
NAS

Ik heb de LG via HDMI (ARC) aan de receiver geknoopt, ik krijg op deze manier echter geen geluid naar de receiver. Ik heb allerlei instellingen gewijzigd in het menu van de receiver, zonder enig succes.
Andersom stuurt de receiver wel gewoon beeld uit via deze poort.
Aangezien ik de tv gebruik voor YouTube, maar ook voor bv films vanaf mijn NAS, is het op zich wel handig om geluid naar de receiver te sturen. Ik heb deze nu optisch aangesloten. Ik heb geenzins de intentie de speakers in de tv zelf te gebruiken.
Ik heb diverse films met het predicaat Dolby Atmos 7.1, maar de receiver krijgt enkel DTS 5.1 geluid binnen.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik de tv 7.1 geluid naar de receiver laat sturen? Zie ik een beperking over het hoofd?
Ik heb namelijk het idee dat ik iets stoms over het hoofd zie, of iets simpels verkeerd doe nu.

Alle reacties

• Johnnelus
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
ARC ondersteund volgens mij alleen dezelfde formaten als SPDIF. Dus verder dan PCM 2.0, DD5.1 en DTS5.1 kom je niet.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-10 14:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Johnnelus schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:28:
ARC ondersteund volgens mij alleen dezelfde formaten als SPDIF. Dus verder dan PCM 2.0, DD5.1 en DTS5.1 kom je niet.
Dat klopt. Atmos 7.1 zal niet worden doorgegeven via ARC. Dan zul je echt een externe speler moeten gaan gebruiken en die aansluiten op je receiver en vanuit je receiver naar de TV.

(Vraag mij even niet exact welke HDMI versie, maar vanaf een bepaalde versie wordt het wel ondersteund, maar is nog bijna niet te vinden op receivers en TVs op dit moment.)

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:19

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ARC is audio return channel. Om DA te kunnen krijgen heb je dus een externe apparaat nodig (Apple TV, XBOX One etc..) die deze audio omzet.
Helaas zal DA en DTS via VLC mediaplayer vanuit je NAS naar de reciever dit gewoon omzetten naar Multi Channel. Dit heeft te maken op basis van Licenties en VLC zulke audio streams niet toe laat en dit gewoon omzet naar Multichannel geluid. (AC-3 of AC-6) had ik ergens gelezen op de HT forums.

De enige manier om echt DA 7.1 of DTS of DTS:X te krijgen is middels externe bron, zoals een UHD speler of Apple TV of Chome Cast.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 27-08-2019 09:44 (21%)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Paulus0013
Dat klopt. Atmos 7.1 zal niet worden doorgegeven via ARC. Dan zul je echt een externe speler moeten gaan gebruiken en die aansluiten op je receiver en vanuit je receiver naar de TV.
Wat niet handig is, want de receiver kan weer niets met HDR. Dus voor films iets vanuit de receiver naar de tv sturen is niet de juiste weg.

De tv wordt aangeprezen als Dolby Atmos (doe dan zonder externe speakers?), maar kan niet het signaal doorsturen? Uhuh?

En niet via ARC, maar gewoon de audio via HDMI out naar de receiver?

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paulus0013 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:00:
[...]

En niet via ARC, maar gewoon de audio via HDMI out naar de receiver?
Als je TV een echte HDMI out heeft kan dat. Dit zou in je handleiding moeten staan. Ik heb er nog nooit van gehoord.

• Paulus0013
Ik ben er zelf ook nog wat ingedoken.
Optical gaat inderdaad maar tot 5.1 en dan geeft ie een keurig DTS signaal naar de receiver, wat eigenlijk prima werkt.
Via ARC is de max ook 5.1 zie ik?

Dan is de enige optie via HDMI output, als de tv dit al heeft. Waarschijnlijk niet.
Of anders alsnog een losse speler kopen? Iets dat wellicht toch geen kwaad kan, de tv ondersteunt bv geen FLAC. Moet ik mij maar eens gaan inlezen in een externe speler.

Paulus0013 wijzigde deze reactie 28-08-2019 09:18 (16%)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:46
Gewoon niet via ARC aansluiten? Pak een willekeurige andere HDMI poort.

• Paulus0013
De HDMI van de tv stuurt in ieder geval geen losse audio uit.

Ik zit net eens te kijken voor een los apparaatje dat wel 7.1 via HDMI uitspuugt.
Een chromecast lijkt af te vallen, ook de Apple tegenhanger lijkt geen aparte audio uit te sturen via HDMI. En zo zie ik veel van dit soort apparaatjes dat eigenlijk helemaal geen 2e HDMI heeft puur om audio uit te sturen.

Een aantal BluRay spelers hebben wel een aparte HDMI output voor audio. Dat wordt nog wat.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Paulus0013 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:57:
De HDMI van de tv stuurt in ieder geval geen losse audio uit.

Ik zit net eens te kijken voor een los apparaatje dat wel 7.1 via HDMI uitspuugt.
Een chromecast lijkt af te vallen, ook de Apple tegenhanger lijkt geen aparte audio uit te sturen via HDMI. En zo zie ik veel van dit soort apparaatjes dat eigenlijk helemaal geen 2e HDMI heeft puur om audio uit te sturen.

Een aantal BluRay spelers hebben wel een aparte HDMI output voor audio. Dat wordt nog wat.
Waarom heb je een 2e hdmi nodig voor audio? :?
Je prikt je chromecast/blue ray/nvidia shield/... toch allemaal in de onkyo, ieder met 1 hdmi kabel dus.

Nvidia shield kan 7.1 via kodi, plex enz
Sommige Amazon tv sticks/boxen ook.

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:17
Heb je ARC of eARC (extended) want die laatste ondersteunt wel 7.1.
Enige is dat je daarvoor wel minimaal HDMI 2.1 nodig hebt.
https://cdn.mos.cms.futur...d5vzgn9TNWCYGJ-650-80.jpg

• Paulus0013
Je prikt je chromecast/blue ray/nvidia shield/... toch allemaal in de onkyo, ieder met 1 hdmi kabel dus.
De Onkyo die geen HDR ondersteunt.... Dan is de HDR tv wel een nutteloze gimmick geworden voor veel geld. Dus ik moet wel een bron hebben de zowel HDR kan uitsturen alsook een 2e poort voor de volledige audio. Of ik moet ook de receiver vervangen, maar dan heb ik nog steeds een apparaatje nodig dat 7.1 audio doorstuurt, want de tv doet dat niet. Kan ik net zo goed een apparaatje zoeken met de juiste uitgangen en de bestaande receiver behouden.

De Onkyo beschikt over ARC (zonder e), dus voor zover ik begrijp kan die slechts hetzelfde als de optische aansluiting nu en is dat beperkt tot 5.1 DTS.

Kortom, dan is de optie van een uitgebreide BluRay speler met 2x HDMI uit de weg om te gaan?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Paulus0013 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:26:
[...]

De Onkyo die geen HDR ondersteunt.... Dan is de HDR tv wel een nutteloze gimmick geworden voor veel geld. Dus ik moet wel een bron hebben de zowel HDR kan uitsturen alsook een 2e poort voor de volledige audio. Of ik moet ook de receiver vervangen, maar dan heb ik nog steeds een apparaatje nodig dat 7.1 audio doorstuurt, want de tv doet dat niet. Kan ik net zo goed een apparaatje zoeken met de juiste uitgangen en de bestaande receiver behouden.

De Onkyo beschikt over ARC (zonder e), dus voor zover ik begrijp kan die slechts hetzelfde als de optische aansluiting nu en is dat beperkt tot 5.1 DTS.

Kortom, dan is de optie van een uitgebreide BluRay speler met 2x HDMI uit de weg om te gaan?
Wat jij wilt is je reciever als 1 mainstream te gebruiken voor al je content. Dus HDR + Dolby Atmos.
Probleem is je reciever ondersteunt gewoonweg niet de HDR via de HDMI kanaal.
Je zal dan middels een extra apparaat moeten doen.De Apple tv bijvoorbeeld heeft 1 HDMI aansluiting, die zou normaliter naar je reciever gaan om als onderdeel "Media Player" te gebruiken.

Geluid zal die wel aansturen, maar je zit met de HDR bron die het dus naar de TV moet sturen en dat kan je reciever niet.

In dit geval, zal een UHD speler je ook niet redden omdat Dolby Atmos alleen middels HDMI te versturen is. Coax en Optisch werken hier niet bij (Ja, tot DD5.1)
Je reciever kan 4K overbrengen maar niet dat HDR. Hij speelt alleen de normale native 4k uit.

Om zowel van HDR/Dolby Vision met Dolby Atmos te genieten, zie ik niets anders in dan een andere reciever. Denon x2400h bijvoorbeeld, stuurt het wel aan en gebruik ik zelf ook met mijn Apple TV 4K en Dolby Atmos speakers.

• Paulus0013
Met enkel een andere receiver ben ik er natuurlijk niet, dan komt die chromecast of wat dan ook er ook nog bij.

Maar nogmaals denk ik dat ik ook gewoon de kant op kan van een uitgebreide blu-ray spelert. Die hebben vaak ook lan, dlna en de mikmak die ik nodig heb, en wél die 2e uitgang voor audio. Dan is het video out naar de tv en audio out naar de receiver.

Met de huidige hardware is het gewoonweg niet mogelijk om de receiver het brein te maken van alles.

Bv:
Panasonic DP UB824

Paulus0013 wijzigde deze reactie 28-08-2019 16:54 (4%)

• Jan-Remco
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:35
Ik zit met hetzelfde probleem. Het is jammer dat in de reviews hier geen aandacht aan wordt besteed. Mijn LG OLED B8 heeft geen audio out, allen via sp-dif en HDMI-ARC. De HDMI standaard die betere audio ondersteund is dacht ik HDMI 2.1, maar zowel mijn TV als versterker gaan tot HDMI 2.0 (A of B).

Ik heb daarom een 4kblurayspeler erbij gekocht, ook van LG. De netflix en youtube app die daarop zitten geven een zeer veel beter geluid (via HDMI) dan de netflix en youtube app van de TV.

Erg jammer, want de interface en bediening van de TV is veel beter dan van de Blueray speler.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Jan-Remco schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:03:
Ik zit met hetzelfde probleem. Het is jammer dat in de reviews hier geen aandacht aan wordt besteed. Mijn LG OLED B8 heeft geen audio out, allen via sp-dif en HDMI-ARC. De HDMI standaard die betere audio ondersteund is dacht ik HDMI 2.1, maar zowel mijn TV als versterker gaan tot HDMI 2.0 (A of B).

Ik heb daarom een 4kblurayspeler erbij gekocht, ook van LG. De netflix en youtube app die daarop zitten geven een zeer veel beter geluid (via HDMI) dan de netflix en youtube app van de TV.

Erg jammer, want de interface en bediening van de TV is veel beter dan van de Blueray speler.
Hoezo betere audio HDMI 2.1? Dolby Atmos, DTS:X dit zijn de nieuwe audio standaarden en die verlopen prima via HDMI 2.0a/b De bitstream die gebruikt wordt voor Dolby Atmos + Dolby Vision op 4K verloopt gewoon prima op 16~17GBps. De highstream HDMI 2.0 kabel zijn 18GBps, meer dan genoeg om alles eruit te pompen.

Ik heb het ook en mijn tv heeft geen HDMI 2.1 en heb perfect Dolby Vision en Dolby Atmos met 4K beeld. Zowel Netflix als mijn Apple 4K TV als UHD disc via mijn Xbox One X.
Kijk, je reciever moet wel deze dingen ondersteunen, zoals HDMI ARC, HDR, Dolby Atmos, DTS:X etc...

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 30-08-2019 09:25 (11%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat @Jan-Remco eARC bedoelt. Hiermee kunnen moderne surround formaten naar de receiver gestuurd worden.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19-10 14:01
Xtr3me4me schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:22:
[...]

Hoezo betere audio HDMI 2.1? Dolby Atmos, DTS:X dit zijn de nieuwe audio standaarden en die verlopen prima via HDMI 2.0a/b De bitstream die gebruikt wordt voor Dolby Atmos + Dolby Vision op 4K verloopt gewoon prima op 16~17GBps. De highstream HDMI 2.0 kabel zijn 18GBps, meer dan genoeg om alles eruit te pompen.

Ik heb het ook en mijn tv heeft geen HDMI 2.1 en heb perfect Dolby Vision en Dolby Atmos met 4K beeld. Zowel Netflix als mijn Apple 4K TV als UHD disc via mijn Xbox One X.
Kijk, je reciever moet wel deze dingen ondersteunen, zoals HDMI ARC, HDR, Dolby Atmos, DTS:X etc...
Als jij iets vanaf je tv afspeelt heb je dus geen atmos of dts x, dat wordt simpelweg niet ondersteunt door hdmi 2.0 over arc.

• Jan-Remco
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:35
Mooi overzicht wat allemaal niet werkt via HDMI 2.0 is te vinden op:
https://www.rtings.com/tv...urround-audio-passthrough

HDMI ondersteund diverse audio standaarden, maar als ik het goed begrijp alleen via HDMI out. Niet via HDMI ARC. Laat nu een LG TV geen HDMI out hebben.

Overigens heb ik een Marantz SR6011 versterker, die ondersteund de meeste audioformaten.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Malt007 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Als jij iets vanaf je tv afspeelt heb je dus geen atmos of dts x, dat wordt simpelweg niet ondersteunt door hdmi 2.0 over arc.
Weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar wat je zegt klopt dus geen reet van.

HDMI via ARC is niks anders dan Audio Return Channel. De functie die erachter zit is net als iedere HDMI output.
Als ik netflix afspeel via mijn tv waarbij mijn HDMI 2.0a/b kabel aangesloten zit op de HDMI ARC richting de reciever, heb ik gewoon Dolby Atmos 7.1

"De meest voorkomende optie voor mensen die content streamen van bijvoorbeeld Netflix. Je gebruikt in dit geval de Netflix app op de tv. Die is aangesloten op je geluidsoplossing via HDMI ARC (Audio Return Channel). Omdat de Dolby Atmos stream van alle streaming platforms steevast in Dolby Digital+ verpakt zit, is eARC niet vereist."

"Wat als je een externe bron gebruikt voor je streaming toepassingen? Bijvoorbeeld een Apple TV of een Blu-ray-speler die aangesloten is op je televisie via HDMI? Je soundbar of AV-receiver is via een andere HDMI-kabel verbonden met je tv. In dit geval moet de app op je externe speler uiteraard Atmos ondersteunen, en net als bij de voorgaande optie moeten de geluidsoplossing en de tv correct met elkaar communiceren zodat de tv weet dat er een Atmos compatibele geluidsoplossing aangesloten is. Is dat het geval dan moet de tv tot slot in staat zijn om die Atmos track door te sturen via ARC naar de geluidsinstallatie. Net als in optie 1 is eARC niet vereist, streaming platformen gebruiken exclusief Dolby Digital+. Ook voor dit scenario zien we op de 2019 modellen vrijwel universele ondersteuning."

"De speler is aangesloten op je televisie via HDMI. Je soundbar of AV-receiver is via een andere HDMI-kabel verbonden met je tv. Bevat de schijf een Atmos track in Dolby Digital+, dan val je onder optie 2. Maar wat als je een Atmos track in Dolby TrueHD wenst af te spelen? Dolby TrueHD kan niet via ARC doorgegeven worden, maar wel via HDMI eARC".

Bron: https://www.homecinemamag...by-atmos-op-tv-labyrinth/

• Malt007
Xtr3me4me schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar wat je zegt klopt dus geen reet van.

HDMI via ARC is niks anders dan Audio Return Channel. De functie die erachter zit is net als iedere HDMI output.
Als ik netflix afspeel via mijn tv waarbij mijn HDMI 2.0a/b kabel aangesloten zit op de HDMI ARC richting de reciever, heb ik gewoon Dolby Atmos 7.1

"De meest voorkomende optie voor mensen die content streamen van bijvoorbeeld Netflix. Je gebruikt in dit geval de Netflix app op de tv. Die is aangesloten op je geluidsoplossing via HDMI ARC (Audio Return Channel). Omdat de Dolby Atmos stream van alle streaming platforms steevast in Dolby Digital+ verpakt zit, is eARC niet vereist."

"Wat als je een externe bron gebruikt voor je streaming toepassingen? Bijvoorbeeld een Apple TV of een Blu-ray-speler die aangesloten is op je televisie via HDMI? Je soundbar of AV-receiver is via een andere HDMI-kabel verbonden met je tv. In dit geval moet de app op je externe speler uiteraard Atmos ondersteunen, en net als bij de voorgaande optie moeten de geluidsoplossing en de tv correct met elkaar communiceren zodat de tv weet dat er een Atmos compatibele geluidsoplossing aangesloten is. Is dat het geval dan moet de tv tot slot in staat zijn om die Atmos track door te sturen via ARC naar de geluidsinstallatie. Net als in optie 1 is eARC niet vereist, streaming platformen gebruiken exclusief Dolby Digital+. Ook voor dit scenario zien we op de 2019 modellen vrijwel universele ondersteuning."

"De speler is aangesloten op je televisie via HDMI. Je soundbar of AV-receiver is via een andere HDMI-kabel verbonden met je tv. Bevat de schijf een Atmos track in Dolby Digital+, dan val je onder optie 2. Maar wat als je een Atmos track in Dolby TrueHD wenst af te spelen? Dolby TrueHD kan niet via ARC doorgegeven worden, maar wel via HDMI eARC".

Bron: https://www.homecinemamag...by-atmos-op-tv-labyrinth/
Lekker taalgebruik, maar geloof lekker wat je zelf wilt. Zoals je kan lezen in je bron is het een zwaar gecomprimeerde versie die in de verste verte niet in de buurt komt van echte Atmos. Arc kan niet eens ongecomprimeerde 5.1 aan.

Vandaar ook dat earc 37Mbits doet tov 1Mbit voor arc.

• Paulus0013
Ik heb nog even gecheckt, ik heb in ieder geval HDMI 2.0 kabels in gebruik.
Nog wat met instellingen zitten klooien vandaag, maar het blijft max 5.1.
Zou het er nog aan kunnen liggen hoe ik het signaal gebruik? Ik gebruik de optie "direct" en dan leest ie DTS 5.1

De Onkyo is voor zover ik kan zien niet heel beperkend in de audioverwerking, hij lust wel wat signalen.
HDMI for 4K/60 Hz Video, 3D, Audio Return Channel, DeepColor™, x.v.Color™, LipSync, Dolby Atmos®, Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC
Ik ben nog even bezig, maar ondersteunt de tv het zelf eigenlijk wel om atmos uit te sturen?
Onder de digitale uitvoertypen staat namelijk geen atmos. Ik kan kiezen uit MPEG, dolby digital, dd plus of he-aac.

Paulus0013 wijzigde deze reactie 30-08-2019 15:08 (15%)

• Malt007
Paulus0013 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:58:
Ik heb nog even gecheckt, ik heb in ieder geval HDMI 2.0 kabels in gebruik.
Nog wat met instellingen zitten klooien vandaag, maar het blijft max 5.1.
Zou het er nog aan kunnen liggen hoe ik het signaal gebruik? Ik gebruik de optie "direct" en dan leest ie DTS 5.1

De Onkyo is voor zover ik kan zien niet heel beperkend in de audioverwerking, hij lust wel wat signalen.

[...]

Ik ben nog even bezig, maar ondersteunt de tv het zelf eigenlijk wel om atmos uit te sturen?
Onder de digitale uitvoertypen staat namelijk geen atmos. Ik kan kiezen uit MPEG, dolby digital, dd plus of he-aac.
De eerste reactie in dit topic gaf al antwoord op je vraag.

Dus als je atmos wilt moet een nieuwe versterker en een blurayspeler kopen (en waarschijnlijk de bijbehorende speakers aan het plafond).

Malt007 wijzigde deze reactie 30-08-2019 15:25 (3%)

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Malt007 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

De eerste reactie in dit topic gaf al antwoord op je vraag.

Dus als je atmos wilt moet een nieuwe versterker en een blurayspeler kopen (en waarschijnlijk de bijbehorende speakers aan het plafond).
En dat is het correcte antwoord! Het is niet dat HDMI 2.0a/b geen DA 7.1.2 of DTS:X doorlaat, het is dat je een externe omzetter nodig hebt om daadwerkelijk het geluid naar DA 7.1.2 of DTS:S te krijgen en in dit geval doet je reciever dat.

De TV zelf ondersteund geen DA 7.1.2 of DTS:X. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

TV-->HDMI ARC OUT-->Reciever ARC HDMI IN-->nu om Dolby atmos te krijgen of dts:x heb je nog een derde bron nodig die dit kan leveren: Apple 4K TV, Chrome Cast Ultra, UHD Speler. -->Input in reciever.

Nu is je reciever de CPU, deze behandelt elk inkomend signaal zolang deze imbedded is in het spoor van de audio.
Vervolgens stuurt je Reciever HDMI ARC naar ARC TV de video. De reciever handelt het proces van de audio af vanuit de externe bron en stuurt tegelijk de video bron door. De reciever moet wel HDR, HDR10+,Dolby Vision ondersteunen als je beetje mooi wilt genieten van je 4K Tv.

Maar hier komt het mooiste, Dolby Atmos werkt ook andersom. Als jij op je TV de app Netflix hebt en je speelt een serie of film af met Dolby Atmos, dan stuurt Netflix de audiospoor door naar je reciever die het voor jou omzet naar Dolby Atmos 5.1.2 of "meer" (Afhankelijk van je reciever).
Maar je reciever moet ten allertijde de audiospoor kunnen vertalen naar de juiste output en in dit geval bijvoorbeeld Dolby Atmos.

Vergeet niet in 4K moet je voor Dolby Atmos en Dolby Vision of HDR10+ wel de 18GBps HDMI kabels gebruiken.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 30-08-2019 16:07 (4%)

• Paulus0013
De receiver ondersteunt het wel, dus met bv een losse Blurayspeler zou ik klaar kunnen zijn.

Speakers aan het plafond, die zijn op dit moment nog niet opgehangen.
In een oude opstelling in een andere kamer hingen ze wel aan het plafond en dat voegde zeker iets toe.
Er zijn andere oplossingen dan het plafond, maar dat werkt vaak ook omslachtiger.

• Malt007
Xtr3me4me schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

En dat is het correcte antwoord! Het is niet dat HDMI 2.0a/b geen DA 7.1.2 of DTS:X doorlaat, het is dat je een externe omzetter nodig hebt om daadwerkelijk het geluid naar DA 7.1.2 of DTS:S te krijgen en in dit geval doet je reciever dat.

De TV zelf ondersteund geen DA 7.1.2 of DTS:X. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

TV-->HDMI ARC OUT-->Reciever ARC HDMI IN-->nu om Dolby atmos te krijgen of dts:x heb je nog een derde bron nodig die dit kan leveren: Apple 4K TV, Chrome Cast Ultra, UHD Speler. -->Input in reciever.

Nu is je reciever de CPU, deze behandelt elk inkomend signaal zolang deze imbedded is in het spoor van de audio.
Vervolgens stuurt je Reciever HDMI ARC naar ARC TV de video. De reciever handelt het proces van de audio af vanuit de externe bron en stuurt tegelijk de video bron door. De reciever moet wel HDR, HDR10+,Dolby Vision ondersteunen als je beetje mooi wilt genieten van je 4K Tv.

Maar hier komt het mooiste, Dolby Atmos werkt ook andersom. Als jij op je TV de app Netflix hebt en je speelt een serie of film af met Dolby Atmos, dan stuurt Netflix de audiospoor door naar je reciever die het voor jou omzet naar Dolby Atmos 5.1.2 of "meer" (Afhankelijk van je reciever).
Maar je reciever moet ten allertijde de audiospoor kunnen vertalen naar de juiste output en in dit geval bijvoorbeeld Dolby Atmos.

Vergeet niet in 4K moet je voor Dolby Atmos en Dolby Vision of HDR10+ wel de 18GBps HDMI kabels gebruiken.
Nogmaals, hdmi 2.0 met ARC kan geen atmos doorsturen, daar heb je eARC voor nodig en derhalve hdmi 2.1.

Las hier ook nog wat onzin over kabels, zo bestaat een hdmi 2.0 kabel officieel niet eens. Nu hebben we dan de 2.1 kabel, maar de laatst ingevoerde standaard daarvoor was 1.4 high speed in 2012-2013.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Malt007 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:51:
[...]

Nogmaals, hdmi 2.0 met ARC kan geen atmos doorsturen, daar heb je eARC voor nodig en derhalve hdmi 2.1.

Las hier ook nog wat onzin over kabels, zo bestaat een hdmi 2.0 kabel officieel niet eens. Nu hebben we dan de 2.1 kabel, maar de laatst ingevoerde standaard daarvoor was 1.4 high speed in 2012-2013.
Wikipedia: High-definition multimedia interface

HDMI 2.0 stuurt bij mij geheel prima Dolby Atmos door. Me reciever decodeert het uitstekend en heb gewoon geluid over me 5.1.2 opstelling.

Mijn tv heeft gewoon ARC en geen eARC en gebruik zelf de 18GBps HDMI 2.0 kabels. Als ik Netflix aanzet, krijg ik netjes Dolby Atmos geluid.

Het punt is dat je reciever het moet kunnen afspelen, als je dat hebt is er echt geen probleem.

Heb zelf Denon x2400h samen met de Sony XF90 75”

As we talked about in Part 1, Dolby Atmos is supported in two codecs - Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus. Before 2016, televisions only supported Dolby Digital over HDMI ARC and haven’t been upgraded to support Dolby Digital Plus passthrough. However, most recent televisions now support Dolby Digital Plus over HDMI ARC. Also, only the latest versions of some smart TV applications support Dolby Digital Plus, and these newer versions may not be available on older televisions. And lastly, some home theater devices don’t yet correctly advertise Dolby Atmos support over HDMI ARC, which means that a television cannot detect that a Dolby Atmos-capable device is connected.

HDMI ARC does not have enough data capacity to support the transmission of Dolby Atmos content that is encoded using Dolby TrueHD, which is the format used on Blu-ray Disc and UHD Blu-ray Disc. To support Dolby Atmos over HDMI ARC for Blu-ray Disc playback, a television has to decode Dolby TrueHD and transcode it to Dolby Digital Plus before output. Today, this feature is only supported in televisions that have native Dolby Atmos decoding

Bron: https://developer.dolby.c...over-hdmi-part-3-reality/

Het kan wel maar de tv moet wel zo’n beetje van het laatste model zijn die dus Dolby TruHD overzet naar Dolby Digital Plus voordat het overzet. Met andere woorden, mijn reciever voor zover ik weet transmit netjes Dolby Atmos.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 30-08-2019 18:12 (42%)

• Paulus0013
Laatste test hier met een wat oudere blu-ray speler die niet alle 4k films lust via het netwerk. Zit via HDMI aan de receiver en vanaf daar naar de tv.
Ik heb een hd film met atmos en die gooit netjes een atmos signaal naar de receiver. Die met de functie "direct", het ook zo goed doorstuurt naar de speakers.
Ook 7.1 wordt als zodanig doorgestuurd. Alleen kan ik daar niets mee, want ik heb een 5.1.2 opstelling. Of eigenlijk 5.2.2 want ik heb 2 subs.

Ik ga er voor nu dan maar even vanuit dat de tv er geen zin in heeft (of het niet kan) om via arc er iets moois van te maken.
Aan de bestanden ligt het niet, aan de receiver ook niet.

• Paulus0013
Inmiddels heb ik de Panasonic 824 Blu-ray speler binnen gekregen.
Ik ben eigenlijk absoluut niet enthousiast. Misschien doe ik iets verkeerd, maar hij stuurt niet het juiste signaal naar HDMI audio uit. En al krijg ik dat aan de gang, het blijkt dat deze speler bepaalde bestanden gewoonweg niet leest. Ik krijg bij sommige films de melding dat de audio niet afgespeeld kan worden. Daarnaast is dit apparaat echt tergend traag als ik door de bestanden op mijn NAS blader. De LG tv gaat er vrij soepel doorheen, deze speler geeft in iedere bladzijde wachttijden van enkele seconden.
Dit schiet dus niet echt op zo. Ik ga voor nu maar op zoek naar een andere speler.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, koop gewoon een aple TV, nvidia shield of een vero 4k als je een goeie mediaplayer wilt hebben. Zie zoeken naar 'vero 4k shield appletv'

JvS wijzigde deze reactie 12-09-2019 14:30 (37%)

• Paulus0013
Met als nadeel dat die apparaten maar 1 HDMI out hebben. Dan moet ik dus óók de receiver gaan vervangen.
In theorie kan ik klaar zijn met 1 apparaat dat een 2e hdmi heeft puur voor audio.

• ciris
Volgens mij snap jij echt niet hoe of wat.

• Paulus0013
ciris schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:31:
Volgens mij snap jij echt niet hoe of wat.
Lekker constructieve bijdrage op deze manier

• ciris
Er is genoeg constructief bijgedragen maar je doet er helemaal niets mee. Je leest niet, je luistert niet en je begrijpt het niet.

• Paulus0013
Misschien ben ik dan gek?

De opties die ik heb zijn:
- receiver updaten (kost zo weer 800 euro)
- dan kan ik daar een shield, apple, vero of weet ik het wat aanhangen en wordt HDR netjes doorgestuurd naar de tv.
Dan zijn de totale kosten ergens rond de 1000 euro. Dat is best wel wat geld. Ik kan dan mijn oude receiver en blurayspeler verkopen, erg rijk verwacht ik daar niet van te worden.

Optie 2:
Een mediaspeler ding geval uitzoeken met 2x hdmi output voor zowel video als audio. Of dat in een blurayspeler zit of als losse box is mij om het even.
- De luxe opties hierin zijn bv: Dune HD Ultra ($$$$), Zappito Pro ($$$$), dan ben je van erg veel opties voorzien, maar het kost nog meer dan optie 1.
- Een minder dure optie is een uitgebreide Blurayspeler, voor 3-400 vind je al redelijk wat, maar alles in die klasse heeft mitsen en maren en beperkingen. Zelfs de duurdere modellen die richting 4 cijfers gaan zijn allemaal een compromis, de een heeft deze optie wel, de andere die optie weer niet.
- Losse mediaspelers met 2x hdmi out... ze zijn zeer schaars? Het meeste is gewoon een klein doosje zonder 2e hdmi voor audio.

Ik vond op een forum nog een bepaalde andere optie voor bv de Shield. Een splitter voor de hdmi out, een splitter van 150 dollar die de audio kopieert naar een 2e hdmi.

Ik kan ook besluiten geen waarde te hechten aan Dolby Atmos en genoegen te nemen met 5.1 geluid en dan hoef ik niets te doen. Dan had ik heel dit topic ook niet hoeven te beginnen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat laatste is mijn tactiek :)

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Paulus0013 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 02:50:
Ik kan ook besluiten geen waarde te hechten aan Dolby Atmos en genoegen te nemen met 5.1 geluid en dan hoef ik niets te doen. Dan had ik heel dit topic ook niet hoeven te beginnen.
Als je geen Atmos speakers aan je plafond hebt hangen is dit in mijn ogen sowieso de beste optie.

Het woord "me" ≠ "mijn". Wel het irritantste woord van het jaar.

• Paulus0013
Kan zoiets mijn situatie ook niet enorm versimpelen?

https://www.conrad.nl/p/m...l-3840-x-2160-pix-1603310

Dan kan er gewoon video met HDR naar de tv en audio met allerlei codecs naar de receiver.

Dan kan ik gewoon voor bv een Shield gaan en zou ik daarmee klaar kunnen zijn? Ik zou dan enkel even moeten uitzoeken welke mediaspeler de meeste type bestanden ondersteunt, zodat ik niet tegen beperkingen ga aanlopen.

• Acemath
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:50
ik snap het ook niet helemaal. Ik zie hier raadgevingen van je sluit je tv aan via ARC(of eARC) op je recever en je hebt perfect geluid, waarom heb ik dan totaal geen geluid bij de netflix app op tv? Het lijkt allemaal zo simpel als het allemaal werkt vanaf de 1ste seconde, maar o wee, als het niet werkt, probeer dan maar eens een bevredigend antwoord te vinden...

Ik heb hier op het forum de vraag gesteld over het netflix probleem-> 18 verschillende antwoorden ( bij wijze van spreken ), laar geen enkel antwoord hielp.

• rilanda
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 18-10 09:29
je kunt in dit geval ook een PC gebruiken.
Dit heb ik zelf ook gedaan (had toevallig nog een oude GTX750 liggen)

2 vga kaarten erin.
Binnen windows stel je in dat kaartje 1 gebruikt wordt voor het beeld, hierbij sluit je je hdmi rechtstreeks aan op je tv
De tweede kaart stel je in als audio output en deze sluit je aan op je receiver.

Voordeel is dat je lipsync ook goed blijft lopen omdat de computer daar wel voor zorgt.

Ik had zelf namelijk de angst dat het problemen zou geven als ik een hdmi splitter zou gebruiken:
https://www.allekabels.nl...plitter-met-3d-en-4k.html
met betrekking tot de lipsync en HDR wat misschien niet over de poorten toegelaten wordt..
Maar je zou het allicht kunnen proberen.

• Paulus0013
Ik start net een film op via de tv en de receiver geeft iets anders aan dan 5.1 dts. Namelijk dts-esmtrx 6.1.

• Paulus0013
Goed er is nieuws.

Ik heb vandaag een Zappiti One SE 4K HDR Media Player binnen gekregen.
Deze gooit wel via de HDMI audio out 7.1 DTS en Atmos naar de receiver.
"Even" de videobestanden inlezen is ie wel even zoet mee. Het lijkt ook allemaal best aardig te werken. Hij maakt er een fancy overzicht van met wat mooie logootjes en plaatjes er bij, maar als je wilt kan je ook gewoon als een soort verkenner door je bestanden gaan. Ik heb wel een tip voor deze bouwers uit Frankrijk: ga eens bij LG kijken hoe de muiscursor op die AB werkt, dat werkt een stuk fijner.
Ik ga er van de week nog even mee stoeien, maar het lijkt vooralsnog een betere oplossing dan de blurayspeler.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True