Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bouw veranda, wat is nou het beste?

Pagina: 1
Acties:

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:19
Vragen over het maken van veranda,

De zomer is onderhand voorbij en we zitten ieder jaar toch maar te denken dat een schuur met aangebouwde veranda hier wel heel wenselijk is in de tuin.
De vrouw des huizes is het internet opgegaan en ik ben de klos ;)
Avondje tekenen wat er allemaal wel niet nodig is. En verdere ideeën opdoen.

We hebben nu een schuur/krot staan van 6x3 meter, welke in 2-delen is.
Hebben wij die ruimte nodig? Nee!
Een schuur van 3,5 bij 3 meter is meer als voldoende.
Kan ik het houtwerk of iets anders nog hergebruiken? Nee, het is oud en op, dus alles kan zo in de container.

De totale breedte van de tuin is 9,5 meter, over deze breedte willen wij graag een schuur met veranda, lees veranda met schuurtje ;) .
De diepte zonder overstek zal 3 meter zijn, met overstek zo’n 3.30 meter.
De totale hoogte 2,25/2,30 meter.

De buurvrouw maakt het niet veel uit, aangezien we de tussenliggende schutting ook direct mee willen pakken, en die kosten zijn voor ons.
Aan de achterkant en de andere zijkant staat alleen veel groen, er woont echt verder niemand.
Of we dit gevaarte zo mogen bouwen zal ook een vraag richting de gemeente zijn.
Op het forum hier en het internet lees je verschillende verhalen dus lijkt mij toch verstandig dat ik even naar de gemeente ga.

Ik wil hetgeen vanaf de grond ongeveer zo’n 40cm optrekken met een nette baksteen. Daartussen de nodige staanders van 20x20cm van Douglas balken. Op de staanders komen Douglas liggers van 20x20cm. De grootste overbrugging is 3 meter.
Boven het metselwerk wil ik gebruik maken van regelwerk met Douglas Zweeds rabat in de naturel kleur en de zwarte kleur. (afwerking van de schuur wordt zwart).
De balklaag voor het platte dak worden Douglas balken 50x150mm, verdeeld op ongeveer 46cm onderling.
Deze balken leg ik in de diepte richting (3mtr per balk).

De dakbedekking wordt uitgevoerd met EPDM, met daarop het liefst een “groen” dak. Gezien de constructie moet dit wel mogelijk zijn.

Ik zit nu alleen met een 2-tal vragen.

1.
Maak ik alleen een fundering rondom? Of maak ik een betonplaat over het volledige oppervlak van ca. 30cm dikte?

2.
Wat leg ik op de balklaag voor de dakbedekking? Ik zat zelf te denken aan vellingdelen 18x115mm. Dit lijkt mij mooier en net wat beter dan een underlayment platen.
De onderzijde wordt niet afgewerkt.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

2 afhankelijk van de ligging van je schuur/veranda misschien een stel zonnepanelen, liefst op de kant was je niet tegenaan kijkt?

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:15
Punt 1.
Voor de staniliteit van de constructie heb je geen betonplaat nodig. Maar is een fundering voldoende.
Een betonplaat kan wel dienen als vlakke vloer afwerking. Maar met goed bestratingswerk kom je er ook.

Voor de rest klinkt het als goed doordacht. Wel kan het zijn dat de balken 50x150, die groot genoeg zijn. iel ogen ivm de robuuste 200x200. Je kan ook kiezen voor 150x150 of de 70x150/200, of je laat het zo ;)

barry86 wijzigde deze reactie 27-08-2019 06:48 (24%)

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:59
@etienne001

Mbt vraag 2: hier staat vrij veel informatie over het bouwen van een overkapping. Qua dakcobstructie komt dat redelijk overeen met hetgeen jij wilt. Vergeet ook de isolatie niet.

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:12
barry86 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 06:45:
Punt 1.
Voor de staniliteit van de constructie heb je geen betonplaat nodig. Maar is een fundering voldoende.
Een betonplaat kan wel dienen als vlakke vloer afwerking. Maar met goed bestratingswerk kom je er ook.

Voor de rest klinkt het als goed doordacht. Wel kan het zijn dat de balken 50x150, die groot genoeg zijn. iel ogen ivm de robuuste 200x200. Je kan ook kiezen voor 150x150 of de 70x150/200, of je laat het zo ;)
150x150 zijn wel ontzettende dikke balken om als dwarsbalken/liggers te gebruiken hoor. Je moet ze ook nog op die hoogte krijgen. Wij zijn voor onze veranda voor 75x195 gegaan, wat ontzettend robuust lijkt.

Vergeet je tussen je platen en je EPDM geen isolatie aan te brengen, zodat je houtrot kan voorkomen. Een PIR laag van 2cm is al genoeg.

Wij hebben het plafond ook niet afgewerkt en het enige nadeel is dat het wegwerken van electra wel in het zicht komt. Nu heb ik dat alsnog achter allerlei randjes kunnen stoppen, maar het is wel iets om even over na te denken.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Vraag 1
Compleet funderen is niet nodig. Je hoeft alleen onder je penanten te zorgen voor fundering. Dat kun je doen door er eerst wat beton onder te storten, maar je kunt natuurlijk ook een kuil graven, een grindtegel erin mikken en daarop gaan metselen.

Vraag 2
Bij een maximale overspanning van 3 meter is 200x200 echt overkill. Ik zou 150x150 pakken als staanders en liggers. Bovenop mik je dan een balklaag en pak je geen 50x150 (kans op doorhangen) maar beter (zoals @depl0y) zegt 75x195 of een soortgelijke maat.
Daar bovenop kun je leggen wat je wil; vellingdelen of underlayment. Underlayment is natuurlijk het goedkoopste, maar ziet er natuurlijk ook minder mooi uit. Of je dat optische verschil de prijs vind rechtvaardigen moet je natuurlijk zelf weten. Als je na de bouw je afdak beitst kun je ook de underlayment meebeitsen, imho komt het er dan wel beter uit te zien.

• whitedrag152
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:04
Denk er wel aan om dakisolatie te gebruiken, als je de EPDM rechtstreeks op het Douglas legt is de kans groot dat de planken dan zwart doorslaan op den duur.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:15
Ik was inderdaad niet duidelijk genoeg, maar bedoelde hetzelfde als jullie.
150x150 ipv 200x200 en dan dwarsliggers rond de 70dik. Dat is meer inverhouding dan ontzettende dikke staanders en iele liggers.

200x200 kan ook gewoon, maar neem dan wel dikkere liggers voor de verhouding

barry86 wijzigde deze reactie 27-08-2019 09:38 (21%)

• JesseAMD
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-11 19:44
Zou zelf in het schuurgedeelte een betonplaat wel fijn vinden. Is wat opgeruimder en makkelijker schoon te maken.

• maikelbeerkens
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15-11 21:03
Ga je het metselwerk tussen de douglaspalen in metselen of laat je deze ervoor langs lopen?
Je kunt ook steenstrips gebruiken als je deze alleen voor het uiterlijk gebruikt.
Dan hoef je alleen de palen op poeren te zetten.

Zoiets bijvoorbeeld
https://www.stange-elburg...rasramen-van-steenstrips/

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07:54
Ik zou zelf de vloer van de veranda hoger leggen dan tuinniveau om het wat warmer aan de voeten te hebben.

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:19
gwystyl schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 02:43:
2 afhankelijk van de ligging van je schuur/veranda misschien een stel zonnepanelen, liefst op de kant was je niet tegenaan kijkt?
Hebben we wel over nagedacht, maar omdat de schuur voor 70% van de zomerdag in de schaduw ligt is dit niet echt rendabel.
Punt 1.

We gaan inderdaad voor een fundering rondom, een minigraver is er ook dus een sleuf is zo gemaakt.

We vinden juist die 200x200 er erg mooi uitzien, je hebt denk ik wel gelijk dat het 50x150 balkje dan wat karig is. De kosten voor een maatje groter vallen ook nog wel te overzien dus ik ga deze optie zeer zeker meenemen.
titan1901 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 06:57:
@etienne001

Mbt vraag 2: hier staat vrij veel informatie over het bouwen van een overkapping. Qua dakcobstructie komt dat redelijk overeen met hetgeen jij wilt. Vergeet ook de isolatie niet.
Isolatie was ik inderdaad niet van op de hoogte, nemen we zeker mee.
Thnxs voor de bruikbare link _/-\o_
depl0y schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:13:
[...]

150x150 zijn wel ontzettende dikke balken om als dwarsbalken/liggers te gebruiken hoor. Je moet ze ook nog op die hoogte krijgen. Wij zijn voor onze veranda voor 75x195 gegaan, wat ontzettend robuust lijkt.

Vergeet je tussen je platen en je EPDM geen isolatie aan te brengen, zodat je houtrot kan voorkomen. Een PIR laag van 2cm is al genoeg.

Wij hebben het plafond ook niet afgewerkt en het enige nadeel is dat het wegwerken van electra wel in het zicht komt. Nu heb ik dat alsnog achter allerlei randjes kunnen stoppen, maar het is wel iets om even over na te denken.
Inderdaad die Isolatie moet er nog bij. Die PIR platen kan ik dan beter schroeven lijkt mij toch?

Elektra is geen probleem, een net grijs buisje kan ik zeker wel aanleggen. Vind het ook nog wel wat hebben.
Harrie_ schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:01:
Vraag 1
Compleet funderen is niet nodig. Je hoeft alleen onder je penanten te zorgen voor fundering. Dat kun je doen door er eerst wat beton onder te storten, maar je kunt natuurlijk ook een kuil graven, een grindtegel erin mikken en daarop gaan metselen.

Vraag 2
Bij een maximale overspanning van 3 meter is 200x200 echt overkill. Ik zou 150x150 pakken als staanders en liggers. Bovenop mik je dan een balklaag en pak je geen 50x150 (kans op doorhangen) maar beter (zoals @depl0y) zegt 75x195 of een soortgelijke maat.
Daar bovenop kun je leggen wat je wil; vellingdelen of underlayment. Underlayment is natuurlijk het goedkoopste, maar ziet er natuurlijk ook minder mooi uit. Of je dat optische verschil de prijs vind rechtvaardigen moet je natuurlijk zelf weten. Als je na de bouw je afdak beitst kun je ook de underlayment meebeitsen, imho komt het er dan wel beter uit te zien.
Tja... we blijven toch echt die 200x200 mooi vinden.
Ik zal het toch eens aan de opzichter des huizes voorleggen ;)

Tja poeren onder de palen maken en dan die grindtegels is ook een optie. Dat heb ik in het verleden al eens gedaan. Ook heb ik al eens gewerkt met een complete fundering. Ik moet zeggen dat ik dit wel makkelijker vond werken. Het kost wat meer tijd om die fundering te maken, maar het werkt wel wat makkelijker.
De 1e 3 metsellagen worden opgetrokken uit kalkzandsteen daarop de uiteindelijke baksteen.

Ik heb ook ergens gelezen dat underlayment van klasse 3 moet zijn ivm vocht.
En naderhand beits op de platen rollen lijkt mij ook niet wat ivm spatten/druipen.
Vanavond samen nog even op Pinterest gekeken, die vellingdelen lijkt ons toch netter staan.
JesseAMD schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:55:
Zou zelf in het schuurgedeelte een betonplaat wel fijn vinden. Is wat opgeruimder en makkelijker schoon te maken.
Daar heb je gelijk in, vandaar mijn vraag, 1 betonplaat of fundering. Ik zal naderhand in de schuur zeker een vloertje storten.
maikelbeerkens schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:00:
Ga je het metselwerk tussen de douglaspalen in metselen of laat je deze ervoor langs lopen?
Je kunt ook steenstrips gebruiken als je deze alleen voor het uiterlijk gebruikt.
Dan hoef je alleen de palen op poeren te zetten.

Zoiets bijvoorbeeld
https://www.stange-elburg...rasramen-van-steenstrips/
De muren komen tussen de staanders in, wij vinden het mooier als je overal de staanders kunt zien.
De prijs van steenstrips is ook niet mis, dat te bedenken dat je het dan aan 2 kanten zou moeten doen wordt aardig aan de prijs.
geekeep schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:12:
[...]

Ik zou zelf de vloer van de veranda hoger leggen dan tuinniveau om het wat warmer aan de voeten te hebben.
We hebben bedacht om in de veranda tegels van 60x60 of 100x100 te leggen, dit willen we ook doortrekken in de tuin. We hebben bedacht om een lijngoot voor de veranda met schuur te leggen en een lijngoot halverwege de tuin. Dan moeten we wel droge voetjes houden toch.

Verder wil ik iedereen alvast danken voor de bruikbare tips _/-\o_ .
Ik heb vandaag contact gehad met de gemeente, ik mag een mail sturen met een soort tekening en wat foto's van de situatie. Men bekijkt deze info even en dan horen we of we mogen bouwen zonder vergunning.

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07:54
etienne001 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 00:10:
[...]

We hebben bedacht om in de veranda tegels van 60x60 of 100x100 te leggen, dit willen we ook doortrekken in de tuin. We hebben bedacht om een lijngoot voor de veranda met schuur te leggen en een lijngoot halverwege de tuin. Dan moeten we wel droge voetjes houden toch.
De regen maak ik mij minder druk om, vandaar dat ik het over warmte had ;) Het is een techniek die wordt gebruikt in survival maar ook bij convertorputten van toepassing is; koude lucht gaat naar beneden c.q. warme lucht zit hoger. Daarnaast zal er minder makkelijk (koude) wind langs je voeten gaan als het niet één groot oppervlak met de tuin is. Vandaar dat ik het vloerniveau van de veranda hoger zou leggen dan de rest van de tuin.
Hoeveel het zal schelen is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, maar als mensen het niet geloven zou ik voorstellen om het eens uit te proberen door je voeten iets te verhogen met een kistje/stapel boeken/kussen tijdens een (koelere) avond. Met de tropische dagen van nu zul je natuurlijk die koelte omarmen, maar ik kan mij voorstellen dat je de beschutte verandazit ook op minder warme dagen kunt/zult gebruiken.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True