Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verwarrende aansluitgegevens Ikea kookplaat

Pagina: 1
Acties:

• Michel!1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 29-08 21:27
Hoi ik heb me ook staan te verbazen over die verwarrende aansluit gegevens van die ikea kookplaat.
Passen die beide nul draden dan samen onder dat ene schroefje of moet je beide nul draden in zo'n aansluit huisje zetten die je met z,on tang aanknoopt.
Ik las in het verhaal dat men er vanuit gegaan word dat men aansluit met 2 verschillende fase,s en een Nul.
En dat je dan 400 volt hebt.
Maar zodra je toch ergens een Nul bij aansluit is er t.o. van nul toch nog maar 230 volt.
Waarom doet Ikea nou niet een schema erbij waarin duidelijk staat als je een kook groep hebt.
Ik heb een groepenkast 3 fase 3x 35 ampere.
Op een van die fase zit mijn kookgroep.
Dan kan er volgens de aansluit strip nog 2 extra groepen bijgemaakt worden.
Max. 4 achter een aardlek.
Is dat nog wel verstandig.
Want volgens het boekje trekt mijn plaat 29 ampere nominale stroom ?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
Michel!1 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 03:43:
Hoi ik heb me ook staan te verbazen over die verwarrende aansluit gegevens van die ikea kookplaat.
Er staat niet voor niks dat je het moet laten doen. Als je zelf basale kennis hebt is er niks vreemds aan die schema's.
Passen die beide nul draden dan samen onder dat ene schroefje of moet je beide nul draden in zo'n aansluit huisje zetten die je met z,on tang aanknoopt.
Geen van beide; je moet een 3-fase aansluiting regelen en dan gebruik je 4 van de 5 aders.
Ik las in het verhaal dat men er vanuit gegaan word dat men aansluit met 2 verschillende fase,s en een Nul.
En dat je dan 400 volt hebt.
Maar zodra je toch ergens een Nul bij aansluit is er t.o. van nul toch nog maar 230 volt.
120 graden verschuiving tussen de fasen, L1 op 16A + L2 op 16A leverd dan 16A door de nul op. Alle verbruiksdelen staan keurig tussen fase en nul en inderdaad op 230 ja.
Waarom doet Ikea nou niet een schema erbij waarin duidelijk staat als je een kook groep hebt.
Omdat de plaat daar niet geschikt voor is!!! Hoe moeilijk is dat om te bevatten? Dit is echt al tientallen keren afgehamerd op dit forum alleen al. Nederland is niks voor Ikea. Ikea maakt platen om over de hele wereld te verkopen en gaat daar logischerwijs geen rekening houden met obscure dingen als de Nederlandse kookgroep.

Om een plaat geschikt te maken voor een kookgroep dienen er twee gescheiden aansluitingen voor de nul te zijn. Dat kost dus een schroefje en een contactje extra. Zit dat er niet op, dan is de plaat niet geschikt voor een kookgroep... einde verhaal.
Ik heb een groepenkast 3 fase 3x 35 ampere.
3x35? U bent liefhebber van extra vastrecht?
Op een van die fase zit mijn kookgroep.
Er hoort geen kookgroep in jouw installatie voor te komen. De kookgroep is een gedrocht louter en alleen om op uitermate onhandige wijze 7 kW koken op een kleine enkelfase aansluiting mogelijk te maken. De rest van de wereld doet dat ofwel met 3-fase ofwel met een enkelfase 32A groep. En dan dus géén Perilex voor dat laatste. De pennen daarvan zijn niet geschikt voor 32A, en eveneens is het in Nederland gangbare 1,5mm2 aansluitsnoer niet geschikt voor 32A.
Dan kan er volgens de aansluit strip nog 2 extra groepen bijgemaakt worden.
Max. 4 achter een aardlek.
Is dat nog wel verstandig.
Kookgroep verplaatsen naar de prullenbak, of brugje er af en als twee normale automaten in gebruik nemen, hangt even af van welk merk...
Krachtgroep kopen daar je kookplaat op aansluiten. Indien geen 4P aardlekschakelaar aanwezig; krachtaardlekautomaat kopen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 27-08-2019 17:02 (6%)

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06:36

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je topic even afgesplitst naar een nieuw topic.

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:51
Met de reactie van kabeltjekabel is het redelijk /thread.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Welke plaat is het? En heb je een foto van het aansluitschema? Dat zou een boel duidelijk maken in dit geval.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

cactusman

nu met extra naalden

kabeltjekabel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Er staat niet voor niks dat je het moet laten doen. Als je zelf basale kennis hebt is er niks vreemds aan die schema's.

[...]

Geen van beide; je moet een 3-fase aansluiting regelen en dan gebruik je 4 van de 5 aders.

[...]

120 graden verschuiving tussen de fasen, L1 op 16A + L2 op 16A leverd dan 16A door de nul op. Alle verbruiksdelen staan keurig tussen fase en nul en inderdaad op 230 ja.

[...]

Omdat de plaat daar niet geschikt voor is!!! Hoe moeilijk is dat om te bevatten? Dit is echt al tientallen keren afgehamerd op dit forum alleen al. Nederland is niks voor Ikea. Ikea maakt platen om over de hele wereld te verkopen en gaat daar logischerwijs geen rekening houden met obscure dingen als de Nederlandse kookgroep.

Om een plaat geschikt te maken voor een kookgroep dienen er twee gescheiden aansluitingen voor de nul te zijn. Dat kost dus een schroefje en een contactje extra. Zit dat er niet op, dan is de plaat niet geschikt voor een kookgroep... einde verhaal.

[...]

3x35? U bent liefhebber van extra vastrecht?

[...]

Er hoort geen kookgroep in jouw installatie voor te komen. De kookgroep is geen gedrocht louter en alleen om op uitermate onhandige wijze 7 kW koken op een kleine enkelfase aansluiting mogelijk te maken. De rest van de wereld doet dat ofwel met 3-fase ofwel met een enkelfase 32A groep. En dan dus géén Perilex voor dat laatste. De pennen daarvan zijn niet geschikt voor 32A, en eveneens is het in Nederland gangbare 1,5mm2 aansluitsnoer niet geschikt voor 32A.

[...]

Kookgroep verplaatsen naar de prullenbak, of brugje er af en als twee normale automaten in gebruik nemen, hangt even af van welk merk...
Krachtgroep kopen daar je kookplaat op aansluiten. Indien geen 4P aardlekschakelaar aanwezig; krachtaardlekautomaat kopen.
Ik snap ook niet waarom mensen er nog voor kiezen om bij een 3 fase installatie alsnog zo`n ballen kookgroep toe te passen... dat is dom omdat 2 x 16 A op een 25A zekering al krap zeker als er dan nog 2 normale groepen bij hangen soms.. :X ik gebruik in zo`n situatie altijd een 3 fase almat.

euhmmmm

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:54
cactusman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:31:
Ik snap ook niet waarom mensen er nog voor kiezen om bij een 3 fase installatie alsnog zo`n ballen kookgroep toe te passen... dat is dom omdat 2 x 16 A op een 25A zekering al krap zeker als er dan nog 2 normale groepen bij hangen soms.. :X ik gebruik in zo`n situatie altijd een 3 fase almat.
Soms is het geen bewuste keuze. Projectmatige nieuwbouw wordt nog steeds volgegooid met kookgroepen en de koper, die geen verstand van elekta heeft, denkt dat een kookgroep geschikt is voor alle kookplaten. Gelukkig is het eenvoudig aan te passen.

Fabian wijzigde deze reactie 27-08-2019 20:00 (3%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True