Uitbreiding Devolo netwerk werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Kenissen van me hebben al geruime tijd een Devolo setje in gebruik om er voor te zorgen dat ze het signaal van hun router (die in de garage hangt) ook in de woonkamer en elders in het huis kunnen ontvangen. Dit werkte naar verluid zeer goed. Alleen... op de bovenverdieping hebben ze een heel onstabiele ontvangst.

Het gaat om een Devolo duo 500 (Non-Wifi) in combinatie met een Devolo Duo 500 Mini Wifi.

Ik stelde ze als oplossing voor om een extra devolo-ontvanger te kopen die het bestaande netwerk zou uitbreiden. De 500 kastjes zijn niet meer te krijgen (of ze zijn toch al vrij zeldzaam geworden, wat de prijs ook omhoog duwt...), maar de 550 zijn nog wel in overvloed te vinden. Deze zouden ook compatibel moeten zijn, zoals ik afleid uit onderstaande link en Tweakers-Thread:

https://www.broadbandbuye...compatible-with-old-ones/

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1585891

Op de site van Devolo lees ik ook:
Are dLAN adapters of different speed classes (200, 500, 650, 1200) compatible?

Yes, dLAN products of different speed classes are fully compatible with each other.

The only exception here is old devices with a speed of 14 and 85 Mbps. Unfortunately, these are not compatible with current products.

For technical reasons, devices from the devolo Magic series are not compatible with dLAN devices.

In a mixed network, each adapter connects to every other adapter at the highest possible speed. It does so independently of the other adapters in the network. In a network consisting of a 500 Mbps adapter and two 1200 Mbps adapters, for example, the 500 Mbps adapter will connect to the 500 Mbps adapters at a speed of 1200 Mbps. At the same time, the 1200 Mbps adapters connect to each other at the full 1200 Mbps.
Goed, na bestelling probeer ik dit netwerk uit te breiden. Ik lees in de handleidingen die ik op het internet vind (die allen ook weer lichtjes verschillen), dat de kern van de zaak is, om (na 50 sec wachten na inpluggen) eerst op een adapter van één van het oude netwerk op de encryptie-knop (het huisje) te drukken, om daarna hetzelfde te doen op de nieuwe adapter.

Ik merk dat na het drukken op deze knop het lampje begint te flikkeren (Ik vermoed dat dit een soort "scan-mode" aangeeft), maar bij het drukken op het tweede apparaat dit lampje ook gaat flikkeren, ipv. dat het uitgaat op de eerste.

De adapters lijken ook niet gelinkt, want na een tijdje wachten gaat het lichtje uit en maakt de nieuwe adapter gewoon een eigen wifi-netwerk aan met een andere naam. Ermee verbinden lukt ook niet, omdat het geen IP kan uitgeven. Met andere woorden: het linken is mislukt.

Heb al wat rondgegoogled, maar kon eigenlijk geen oplossing vinden.

Iemand raad?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ander stopcontact geprobeerd? Eventueel een dichtbij een van de andere adapters en dan de nieuwe adapter verplaatsen naar de plek waar ie moet komen.

Je zou ook eens met de software van Devolo kunnen proberen. Via de software kun je een adapter toevoegen met het security-id dat op de (nieuwe) adapter staat.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
@FlipFluitketel : Ja, heb zeker 5 verschillende stopcontacten uitgeprobeerd, zelfs vlakbij in dezelfde ruimte, of met beide adapters in een zelfde stekkerblok (zodat ze met 100% zekerheid op hetzelfde net zouden zitten). Ze wouden helaas niet syncen...

Over die Devolo Cockpit had ik in een handleiding gelezen dat het in de App-store te vinden was voor Android en iOS (van pc-versie werd geen melding gemaakt). Echter in de app-store kon ik enkel andere devolo apps vinden met een andere naam. Deze apps hadden allemaal een score rond de 1/5, met bijna uitsluitend negatieve reviews omdat de app zéér veel persoonlijke informatie vereist, om daarna gewoon niet te werken. Ben er dus niet mee verder gegaan.

Maar uit je link maak ik op dat de Devolo Cockpit software wel degelijk bestaat voor PC? Dat valt inderdaad wel eens uit te proberen dan!

Begrijp ik het goed dat ik de nieuwe adapter inplug, daarna verbind met het bestaande netwerk, om de nieuwe daarna toe te voegen via de cockpit software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Opifex De software is er inderdaad ook gewoon voor Windows.

Installeer de software, noteer het security-id dat op de nieuwe adapter staat, steek de adapter in het stopcontact, wacht even tot die adapter "gestart" is, start dan de software, klik onderaan op "Toevoegen" en dan kun je dat security-id invullen. Met wat geluk wordt ie dan wel gekoppeld (en je kunt sowieso al zien welke adapters er in het netwerk zitten en wat de snelheid van de onderlinge verbinding is).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ondertussen ben ik nog eens bij hen langsgeweest. Heb inderdaad de cockpit-software kunnen downloaden, en daarin zie ik beide adapters (+ de basisadapter zonder WiFi).

De ene adapter wordt aangegeven met een groene pijl, de andere met een gele (die later rood wordt?). Beide zitten voor zover ik de software goed interpreteer op hetzelfde powerline netwerk (ik vermoed dat dit wil zeggen dat ze gekoppeld zijn?), maar ze hebben allebei een andere SSID. Er is een functie om netwerkinstellingen over te nemen, maar deze werkt op basis van WPS. maw: hiermee zou ik beide adapters wel het oorspronkelijke netwerk van de Telenet modem kunnen laten overnemen, maar ik zie nergens een functie om de nieuwe devolo adapter de netwerkinstellingen van de bestaande over te laten nemen...

Nuja, om de één of andere reden leek elk netwerk nu welk te werken, en ze namen er vrede mee dat ze nu 3 WiFi netwerken hadden om mee te verbinden, ipv. 1.

Maar nu krijg ik zonet (enkele dagen later), dat geen enkele devolo netwerk nog werkt...

Ik krijg er kop nog staart aan...