Sinds ik de verkeerde kant van de 50 heb bereikt (net 51 nu), de professionele ambitie minder is geworden, het lichaam wat begint te kraken met allerlei kleine kwaaltjes, en ik soms het idee heb dat een burn-out om de hoek kan staan te wachten, begin ik wel eens over vervroegd pensioen te mijmeren. Collega's kijken wel eens verrast als ik zeg "als ze me morgen een financieel verantwoord voorstel doen, dan maak ik graag plaats voor de volgende generatie"
. Heb een bovenmodaal salaris, woon in een erg dure buurt (binnen de London forenzen cirkel, dwz 40% van mijn netto salaris gaat op aan huur alleen
).
Maar goed, vervroegd pensioen. Ik woon nu in het VK (Engeland), en dat is zeker geen land waar pensioen hoog in het vaandel staat. Van https://www.weforum.org/a...100-of-a-working-salary/:

Het VK heeft gemiddeld 29% van het werkloon als pensioen. Ik ga de Brexit maar even buiten de discussie laten
Nu heb ik pensioen via 3 pensioenfondsen: het Britse JSS (semi-ambtenaren, goed, 9 jaar inleg voor eind-salaris gebaseerd pensioen), USS (universiteit, redelijk maar veel problemen mee voor toekomstige inleg, weet niet wat uitbetaling is, 6 jaar inleg nu), en het Nederlandse ABP (14 jaar inleg). Mijn NL AOW is 30% lager intussen, en verminderd 2% per jaar dat ik in het buitenland woon. Ik huur nu, maar heb een erg leuk bedrag op de bank en ben vrijgezel zonder kinderen.
Nu gaat me dit topic niet alleen om mezelf, maar ook om een algemene discussie er van te maken.
De vraag is namelijk: waar met (vervroegd) pensioen te gaan?
Hoe ziet het ideale pensionado land er uit, bestaat dat walhalla? Zomaar wat ideetjes over wat het zou moeten hebben, zeker niet compleet dus vul vooral aan!
- prettig weer > dus niet VK of Nederland
- goede en betaalbare gezondheidszorg (hoe daarvoor te betalen?) > binnen EU?
- betaalbare woningen > mogelijkheid tot kopen door buitenlanders
- goede infrastructuur
- belastingklimaat zou van belang kunnen zijn? Wil nog wel wat kunnen freelancen
- Easyjet of andere LCC vluchten zou fijn zijn, zeker gezien het freelancen
- Als je er met Engels een beetje terecht kan zou fijn zijn aan het begin
Zo maar wat ideeen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier wel eens over nadenkt
Landen die wel eens genoemd worden zijn Portugal, Spanje is natuurlijk een favoriet pensioenland maar ik zou het niet erg vinden als er niet teveel Ollanders zijn
. Het Britten-probleem lost zich vanzelf op in de volgende jaren...
Ben benieuwd of er ideeen zijn, dingen die genakkelijk vergeten worden, etc
Voor de duidelijkheid: dit is algemeen bedoeld, niet alleen voor mij. Ik neem aan dat anderen hier ook wel eens over nadenken, en er zijn genoeg GoT-bejaarden.
Maar goed, vervroegd pensioen. Ik woon nu in het VK (Engeland), en dat is zeker geen land waar pensioen hoog in het vaandel staat. Van https://www.weforum.org/a...100-of-a-working-salary/:

Het VK heeft gemiddeld 29% van het werkloon als pensioen. Ik ga de Brexit maar even buiten de discussie laten
Nu heb ik pensioen via 3 pensioenfondsen: het Britse JSS (semi-ambtenaren, goed, 9 jaar inleg voor eind-salaris gebaseerd pensioen), USS (universiteit, redelijk maar veel problemen mee voor toekomstige inleg, weet niet wat uitbetaling is, 6 jaar inleg nu), en het Nederlandse ABP (14 jaar inleg). Mijn NL AOW is 30% lager intussen, en verminderd 2% per jaar dat ik in het buitenland woon. Ik huur nu, maar heb een erg leuk bedrag op de bank en ben vrijgezel zonder kinderen.
Nu gaat me dit topic niet alleen om mezelf, maar ook om een algemene discussie er van te maken.
De vraag is namelijk: waar met (vervroegd) pensioen te gaan?
Hoe ziet het ideale pensionado land er uit, bestaat dat walhalla? Zomaar wat ideetjes over wat het zou moeten hebben, zeker niet compleet dus vul vooral aan!
- prettig weer > dus niet VK of Nederland
- goede en betaalbare gezondheidszorg (hoe daarvoor te betalen?) > binnen EU?
- betaalbare woningen > mogelijkheid tot kopen door buitenlanders
- goede infrastructuur
- belastingklimaat zou van belang kunnen zijn? Wil nog wel wat kunnen freelancen
- Easyjet of andere LCC vluchten zou fijn zijn, zeker gezien het freelancen
- Als je er met Engels een beetje terecht kan zou fijn zijn aan het begin
Zo maar wat ideeen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier wel eens over nadenkt
Landen die wel eens genoemd worden zijn Portugal, Spanje is natuurlijk een favoriet pensioenland maar ik zou het niet erg vinden als er niet teveel Ollanders zijn
Ben benieuwd of er ideeen zijn, dingen die genakkelijk vergeten worden, etc
Voor de duidelijkheid: dit is algemeen bedoeld, niet alleen voor mij. Ik neem aan dat anderen hier ook wel eens over nadenken, en er zijn genoeg GoT-bejaarden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.