Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Sinds ik de verkeerde kant van de 50 heb bereikt (net 51 nu), de professionele ambitie minder is geworden, het lichaam wat begint te kraken met allerlei kleine kwaaltjes, en ik soms het idee heb dat een burn-out om de hoek kan staan te wachten, begin ik wel eens over vervroegd pensioen te mijmeren. Collega's kijken wel eens verrast als ik zeg "als ze me morgen een financieel verantwoord voorstel doen, dan maak ik graag plaats voor de volgende generatie" :+ . Heb een bovenmodaal salaris, woon in een erg dure buurt (binnen de London forenzen cirkel, dwz 40% van mijn netto salaris gaat op aan huur alleen :( ).

Maar goed, vervroegd pensioen. Ik woon nu in het VK (Engeland), en dat is zeker geen land waar pensioen hoog in het vaandel staat. Van https://www.weforum.org/a...100-of-a-working-salary/:
Afbeeldingslocatie: https://assets.weforum.org/editor/large_1NdKFj5drWaEGI892K6mnpU-ZRUacn4FW4x-97vyxjU.png
Het VK heeft gemiddeld 29% van het werkloon als pensioen. Ik ga de Brexit maar even buiten de discussie laten :p

Nu heb ik pensioen via 3 pensioenfondsen: het Britse JSS (semi-ambtenaren, goed, 9 jaar inleg voor eind-salaris gebaseerd pensioen), USS (universiteit, redelijk maar veel problemen mee voor toekomstige inleg, weet niet wat uitbetaling is, 6 jaar inleg nu), en het Nederlandse ABP (14 jaar inleg). Mijn NL AOW is 30% lager intussen, en verminderd 2% per jaar dat ik in het buitenland woon. Ik huur nu, maar heb een erg leuk bedrag op de bank en ben vrijgezel zonder kinderen.

Nu gaat me dit topic niet alleen om mezelf, maar ook om een algemene discussie er van te maken.

De vraag is namelijk: waar met (vervroegd) pensioen te gaan?

Hoe ziet het ideale pensionado land er uit, bestaat dat walhalla? Zomaar wat ideetjes over wat het zou moeten hebben, zeker niet compleet dus vul vooral aan!

- prettig weer > dus niet VK of Nederland :+
- goede en betaalbare gezondheidszorg (hoe daarvoor te betalen?) > binnen EU?
- betaalbare woningen > mogelijkheid tot kopen door buitenlanders
- goede infrastructuur
- belastingklimaat zou van belang kunnen zijn? Wil nog wel wat kunnen freelancen
- Easyjet of andere LCC vluchten zou fijn zijn, zeker gezien het freelancen
- Als je er met Engels een beetje terecht kan zou fijn zijn aan het begin ;)

Zo maar wat ideeen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier wel eens over nadenkt :)

Landen die wel eens genoemd worden zijn Portugal, Spanje is natuurlijk een favoriet pensioenland maar ik zou het niet erg vinden als er niet teveel Ollanders zijn :+ . Het Britten-probleem lost zich vanzelf op in de volgende jaren...

Ben benieuwd of er ideeen zijn, dingen die genakkelijk vergeten worden, etc :)

Voor de duidelijkheid: dit is algemeen bedoeld, niet alleen voor mij. Ik neem aan dat anderen hier ook wel eens over nadenken, en er zijn genoeg GoT-bejaarden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Goed topic.

Als zzp'er heb ik ook wel eens zitten denken na een paar biertjes.
Zelf lijkt een land als Spanje, Italie of Griekenland me wel mooi. Lekker warm, lekker chillen niet al teveel doen. Hoe het echter fiscaal ligt weet ik zo niet.

Ben echter nog geen 40, denk dat nu niks meer doen enorm gaat vervelen

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 26-08-2019 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 13:45
Malta misschien? Voordeel is dat er Engels gesproken word en 't er altijd mooi weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 09:29
Slovenië/Kroatië? EU, dus gemakkelijk, mooi weer, gevarieerd landschap. Toch niet een roteind van de bewoonde wereld, maar buiten de toeristengebieden nog niet vreselijk duur.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Maaark schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:08:
Malta misschien? Voordeel is dat er Engels gesproken word en 't er altijd mooi weer is.
SkiFan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:13:
Slovenië/Kroatië? EU, dus gemakkelijk, mooi weer, gevarieerd landschap. Toch niet een roteind van de bewoonde wereld, maar buiten de toeristengebieden nog niet vreselijk duur.
De vraag is natuurlijk hoe het zit met gezondheidszorg, regels met huizen kopen enzovoort :)

Het is wat anders dan een vakantiebestemming waar je een paar weekjes verblijft. Ik heb ook wel eens aan Nieuw Zeeland gedacht, ik heb links met dat land en het is er prachtig leven. Maar ook erg duur en ver weg van alles.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ze hebben in Spanje van die bejaarden te huizen. Iedereen heeft een kamer en je kan gezamenlijk eten in de aula enzovoort. En elke dag zelf doen wat je wil.

Ergens een huis kopen in het zuiden kan ook, maar dan ben je weer de zoveelste die daar heen gaat. Daar smullen die mensen van. Lekker geld aftroggelen van oude mensen.

Gibraltar zou ook een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 10:05
Ik zal zeggen dat trinidad en tobago veel van de checkboxes aanvinken. Medische zorg is volgens mij heel goedkoop of zelf gratis daar. Engels is de voertaal en het is mijn ervaring dat het beter verstaanbaar is dan het britse engels. Lekker weer de infrastructuur is volgens mij ook goed en volgens mij hebben ze niet veel tegen buitenlanders.

De andere punten weet ik niet zeker maar het zal me niet verbazen als die ook goed waren.

Lees dit even anders :)

https://www.gov.uk/guidance/living-in-trinidad-tobago

[ Voor 19% gewijzigd door Bartosy op 26-08-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Eigenlijk zou je nu moeten wonen in een land met hoge salarissen, en gaan pensioeneren in een land waar de levenskosten lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Ga met ons mee - je weet wel waarheen ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Scandinavie misschien, afhankelijk van wat je mooi weer vindt.

Maar ja, wel fors duur leven daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Thailand? Indonesië?
Maar je zou ook even moeten kijken waar er wel of niet gekort wordt op een pensioen uitkering. De AOW wordt namelijk behoorlijk gekort afhankelijk van de leefkosten in het bepaalde land. Kijk maar bij de SVB op https://www.svb.nl/int/nl...n_nederland/beu/index.jsp
Kies je bijvoorbeeld voor Moldavië of Algerije dan krijg je maar 50%....

Of je joint een Exotic Marigold achtig idee ;)
Het is natuurlijk een puur eigen keuze waar jij jezelf thuis gaat voelen (op je oude dag).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:25:
Thailand? Indonesië?
Maar je zou ook even moeten kijken waar er wel of niet gekort wordt op een pensioen uitkering. De AOW wordt namelijk behoorlijk gekort afhankelijk van de leefkosten in het bepaalde land. Kijk maar bij de SVB op https://www.svb.nl/int/nl...n_nederland/beu/index.jsp
Kies je bijvoorbeeld voor Moldavië of Algerije dan krijg je maar 50%....

Of je joint een Exotic Marigold achtig idee ;)
Het is natuurlijk een puur eigen keuze waar jij jezelf thuis gaat voelen (op je oude dag).
Als ik het van de AOW moet hebben (ik noem die meer AUW :+ ), dan heb ik een probleem, ik ben al 30% kwijt :p door het het 15 jaar geemigreerd zijn. Die pagina werkt trouwens niet zodra je iets kiest?

Thailand mag je niets kopen? Al meerdere verhalen gelezen over mannen die een lokale schone trouwden, wat kochten, een scheiding kregen en niets meer hadden want buitenlanders mogen geen vastgoed hebben? Kan ook broodje aap zijn, hoor.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer het meer algemeen te houden, zodat andere mensen er ook wat aan hebben :)
Bartosy schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:20:
Ik zal zeggen dat trinidad en tobago veel van de checkboxes aanvinken. Medische zorg is volgens mij heel goedkoop of zelf gratis daar. Engels is de voertaal en het is mijn ervaring dat het beter verstaanbaar is dan het britse engels. Lekker weer de infrastructuur is volgens mij ook goed en volgens mij hebben ze niet veel tegen buitenlanders.

De andere punten weet ik niet zeker maar het zal me niet verbazen als die ook goed waren.

Interessant, dank :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:37
Ik heb ook altijd gezegd dat ik m'n pensioen waarschijnlijk niet hier ga doen. Als je wat centen hebt zou ik richting de Caribbean gaan. Lekker weer, genoeg te chillen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:49
gambieter schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:18: Ik heb ook wel eens aan Nieuw Zeeland gedacht, ik heb links met dat land en het is er prachtig leven. Maar ook erg duur en ver weg van alles.
Een ander punt van overweging is visum. Wil dat land jou wel? Iets dat met EU anders ligt, maar als je aan NZ gaat denken is het niet direct automatisch dat dat land met hun zorgsysteem z'n deuren voor je opent.

Ik weet dat landen zoals Belize speciaal pensioenvisa hebben (als je een goed inkomen kan laten zien) maar voor NZ vraag ik me dat wel af.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Semyon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:35:
Een ander punt van overweging is visum. Wil dat land jou wel? Iets dat met EU anders ligt, maar als je aan NZ gaat denken is het niet direct automatisch dat dat land met hun zorgsysteem z'n deuren voor je opent.
Goed punt. Ik heb zelf behoorlijke links daar en zou NZ wel lukken, desnoods met een deeltijd aanstelling bij een universiteit of onderzoeksinstituut. Heb er wel eens aan gedacht, alleen nu nog niet gezien familie-links.

Maar EU landen zijn makkelijker met Freedom of Movement en gezondheidszorg :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:50
In Portugal is er een regeling waarbij "niet-gewone ingezetenen" (residentes não habituais) hun pensioen in Portugal tien jaar lang belastingvrij kunnen incasseren. Je bent zo’n ‘niet-gewone’ Portugees als je de afgelopen vijf jaar niet in Portugal, maar aantoonbaar in een ander land belastingplichtig was. Ook moet je inkomen uit een land buiten Portugal komen, terwijl je speciale fiscale status bij de Portugese fiscus moet zijn geregistreerd. Volgens dit artikel: zijn er wel beperkingen voor Nederlanders maar wellicht voor jou niet ;-)

Er staat ook nog een interessante reactie onder: Met veel landen lopen nog verdragen zonder regeling van de heffingsrechten bij fiscaalvriendelijke afkoop van pensioen in het andere land. Zo worden in het verdrag met Singapore de heffingsrechten over particuliere pensioenuitkeringen aan de woonstaat van de pensioengenieter toegewezen. Bij belastingverdragen van vóór opname van het huidige art. 19b in de Wet LB 1964, of zonder bepaling over afkoop van pensioenrechten, kan Nederland niet eenzijdig de heffingsrechten naar zich toe trekken. Daarom is emigratie naar een land waar pensioen onbelast is of tegen lage tarieven kan worden afgekocht vaak nog steeds lonend. Gerard van Westen, advocaat-belastingdeskundige

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03

defiant

Moderator General Chat
Bij elke locatie keuze op de langere termijn is het imho ook verstandig om rekening te houden met klimaatverandering. Landen met een traditioneel aangenaam mediteraan klimaat in het verleden zoals Spanje of Portugal zullen steeds meer te maken krijgen met extreme hitte/droogte en bijhorende effecten zoals watertekorten en grootschalige bosbranden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik weet wel waar ik zou willen wonen na mijn pensioen: Zuid Frankrijk.

Een paar keer op vakantie geweest in St Aygulf waar we een appartement huurden. Elke ochtend als ik van het appartement naar de bakker liep kwam ik voorbij de lokale makelaar. Ik heb diverse keren verlekkerd naar het aanbod staan kijken, genoeg leuke huizen vanaf de 150 K.

Bij mijn weten is emigratie naar Frankrijk voor een Nederlander geen probleem, je zult echter wel de taal machtig moeten zijn daar lang niet iedereen Engels of Duits spreekt.

Maar qua omgeving, cultuur etc. zou ik het wel weten ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik in NL gaan wonen en part-time freelancen en dan in Spanje overwinteren. Of als je niet zo van de zon houdt, kan je ook overzomeren in Noorwegen of Zweden.
Je gekochte vakantiehuisje kan je ook nog verhuren voor wat extra inkomsten.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2019 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
gambieter schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:02:
Sinds ik de verkeerde kant van de 50 heb bereikt (net 51 nu), de professionele ambitie minder is geworden, het lichaam wat begint te kraken met allerlei kleine kwaaltjes, en ik soms het idee heb dat een burn-out om de hoek kan staan te wachten, begin ik wel eens over vervroegd pensioen te mijmeren. Collega's kijken wel eens verrast als ik zeg "als ze me morgen een financieel verantwoord voorstel doen, dan maak ik graag plaats voor de volgende generatie" :+ . Heb een bovenmodaal salaris, woon in een erg dure buurt (binnen de London forenzen cirkel, dwz 40% van mijn netto salaris gaat op aan huur alleen :( ).

Maar goed, vervroegd pensioen. Ik woon nu in het VK (Engeland), en dat is zeker geen land waar pensioen hoog in het vaandel staat. Van https://www.weforum.org/a...100-of-a-working-salary/:
[Afbeelding]
Het VK heeft gemiddeld 29% van het werkloon als pensioen. Ik ga de Brexit maar even buiten de discussie laten :p

Nu heb ik pensioen via 3 pensioenfondsen: het Britse JSS (semi-ambtenaren, goed, 9 jaar inleg voor eind-salaris gebaseerd pensioen), USS (universiteit, redelijk maar veel problemen mee voor toekomstige inleg, weet niet wat uitbetaling is, 6 jaar inleg nu), en het Nederlandse ABP (14 jaar inleg). Mijn NL AOW is 30% lager intussen, en verminderd 2% per jaar dat ik in het buitenland woon. Ik huur nu, maar heb een erg leuk bedrag op de bank en ben vrijgezel zonder kinderen.

Nu gaat me dit topic niet alleen om mezelf, maar ook om een algemene discussie er van te maken.

De vraag is namelijk: waar met (vervroegd) pensioen te gaan?

Hoe ziet het ideale pensionado land er uit, bestaat dat walhalla? Zomaar wat ideetjes over wat het zou moeten hebben, zeker niet compleet dus vul vooral aan!

- prettig weer > dus niet VK of Nederland :+
- goede en betaalbare gezondheidszorg (hoe daarvoor te betalen?) > binnen EU?
- betaalbare woningen > mogelijkheid tot kopen door buitenlanders
- goede infrastructuur
- belastingklimaat zou van belang kunnen zijn? Wil nog wel wat kunnen freelancen
- Easyjet of andere LCC vluchten zou fijn zijn, zeker gezien het freelancen
- Als je er met Engels een beetje terecht kan zou fijn zijn aan het begin ;)

Zo maar wat ideeen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier wel eens over nadenkt :)

Landen die wel eens genoemd worden zijn Portugal, Spanje is natuurlijk een favoriet pensioenland maar ik zou het niet erg vinden als er niet teveel Ollanders zijn :+ . Het Britten-probleem lost zich vanzelf op in de volgende jaren...

Ben benieuwd of er ideeen zijn, dingen die genakkelijk vergeten worden, etc :)

Voor de duidelijkheid: dit is algemeen bedoeld, niet alleen voor mij. Ik neem aan dat anderen hier ook wel eens over nadenken, en er zijn genoeg GoT-bejaarden.
Ik ben dan nog lang niet met pensioen, maar wel freelancer in het buitenland en ik denk vaak over precies dezelfde dingen na. Het zal vrij lastig zijn om een land te vinden dat aan al je eisen voldoet, waar we nu wonen voldoet uiteindelijk ook niet.

Ik zit te denken aan Tsjechië, vlak over de grens met Beieren. Engels spreken ze vrijwel niet maar met Duits moet je je wel redelijk kunnen redden daar. Wel alle voorzieningen van Duitsland op korte afstand, redelijk betaalbaar met alles, gunstig belastingklimaat voor freelancers, beter klimaat dan NL en over het algemeen heeft Tsjechië zich tot bijna West Europees niveau ontwikkeld. Eventueel nog Slovenië vlak bij de Oostenrijkse grens.

Ik kan ook niet tegen Nederlanders en Brits vakantiegedrag en wil daar ook niet tussen wonen, verder is Nederland uit financieel oogpunt vrijwel het allerslechtste land om te wonen en is het klimaat mij ook te slecht. Ik heb ooit de fout gemaakt om weer terug te keren naar Nederland en zou dat niet nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Israel? Mooi weer, zeer goede gezondheidszorg, betaalbaar leven. Ook hoge ICT sector kwalitatief (als je daarin werkt) ihkv freelancen. En de vluchten heen en terug zijn bijv met Transavia uit Amsterdam prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Voor mij duurt het nog lang, maar als ik het geld en de keuze vrijheid had wist ik het wel :) met een bootje op een Grieks eiland pensioeneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 17:01
Ik zou ook kijken waar je kinderen/vrienden/andere familie naar toe wilt komen en wat zij daar voor nodig hebben. En ook kijken wat je plan is als je 'echt oud' bent.

De eerste paar jaar van pensioen is nooit een probleem. Dan ben je relatief fit, en ga je alle leuke dingen zien. Een jaar op vakantie is (bijna) overal wel leuk.
Het probleem is daarna. Als je een verpleegster krijgt om je te verzorgen die je niet eens kunt aanspreken omdat je de taal niet spreekt en je blij mag zijn dat je je kinderen met kerst nog 2 dagen ziet dan worden het hele lange dagen. Ook voor familie als jij de opa bent die toch ver weg is is het erg makkelijk om veel aansluiting te verliezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Batavia op 27-08-2019 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:08
Als je EU wilt maar met een flinke Britse invloed zou ik bij Malta of Cyprus uitkomen.
Als je EU wilt maar iets betaalbaarder (niet dat bovenstaande landen extreem duur zijn) kan je ook de Zwarte Zee kust van Bulgarije en Roemenië overwegen.

Als migrant in Griekenland weet ik dat hier de huizenprijzen ook niet hoog zijn als je buiten de hele toeristische gebieden kijkt (http://spitogatos.gr is de lokale funda), alleen de belastingen zijn erg hoog en ik heb geen idee hoe dat met een pensioen zou werken. Griekenland zit een beetje tussen bovenstaande opties in. Het Engels is hier ook prima trouwens, misschien niet bij alle ouderen maar wel bij de meeste jongeren en die worden er zo bij gehaald als het nodig is.

Nog iets dichter bij huis is ook Kroatië het overwegen waard nu ze bij de EU zijn, en je kan er ook op gokken dat andere landen in het voormalig Joegoslavië vroeger of later bij de EU komen, daar kan je misschien nu iets goedkoper heen.

Buiten de EU is natuurlijk ook prima te doen, maar dan kosten zaken op de korte en lange termijn gewoon allemaal iets meer moeite (maar kan het zeker waard zijn natuurlijk). Dan kan je gaan kijken naar zuid-oost Azië (daar heb ik kort gewoont voor mijn werk, maar zou daar persoonlijk niet voor hele lange tijd willen blijven, enkel een aantal jaar), of midden/zuid-Amerika of de Caribische eilanden.

Wat je ook moet overwegen is of je gelijk op 1 plek wilt settlen of liever een jaartje of 5-10 rondreist. Zelf kost het mij wel 6-8 maanden op een plek voor ik een goede beslissing kan nemen of ik er langer zou willen blijven of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
Finland! Heerlijk weer, niet zo warm in de zomer als het hier is. Voldoende ruimte en niet superduur (als je jezelf niet elke dag laveloos wil drinken) en goede gezondheidszorg. Al kan alleen Zwitserland tippen aan de kwaliteit in Nederland.
https://healthpowerhouse....index-matrix-A3-sheet.pdf

En voor de hobby kan je natuurlijk rallyrijden daar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Classic way-to-go voor FO natuurlijk. Vermogen opbouwen op een locatie waar dat snel gaat, en de FO periode doorbrengen waar het geld er langzamer uitgaat.

Opbouw periode bijvoorbeeld in een land waar salarissen hoog liggen, of ondernemerschap goed wordt beloond en grote slaagkans heeft.

FO periode is al wat persoonlijker. Zelf zou ik volgende criteria mee laten wegen:
  • Stabiel, veilige locatie (b.v. PESTEL analyse)
  • Fijn klimaat
  • Optimale cost-of-living (lage kosten voor levensonderhoud, maar wel op een fatsoenlijk niveau)
  • Fiscaal gunstig en afgestemd op je FO periode (hangt enorm van je inkomstenbron af. Haal je bijvoorbeeld inkomsten uit dividend, stijging van aandeelwaarde, huurpandjes, of gewoon spaarrekening opeten? Dikwijls zal je in een lang belastingplichtig willen zijn die geen of lage capital-gains kent - feitelijk ook NL, waar het vermogen met een fixed rendement in rekening wordt gebracht)
In dat opzicht is Nederland (b.v. Limburg of Brabant) zo gek nog niet.

Divide and conquer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:34

Yucon

*broem*

wimpie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:18:
Classic way-to-go voor FO natuurlijk. Vermogen opbouwen op een locatie waar dat snel gaat, en de FO periode doorbrengen waar het geld er langzamer uitgaat.

Opbouw periode bijvoorbeeld in een land waar salarissen hoog liggen, of ondernemerschap goed wordt beloond en grote slaagkans heeft.

FO periode is al wat persoonlijker. Zelf zou ik volgende criteria mee laten wegen:
  • Stabiel, veilige locatie (b.v. PESTEL analyse)
  • Fijn klimaat
  • Optimale cost-of-living (lage kosten voor levensonderhoud, maar wel op een fatsoenlijk niveau)
  • Fiscaal gunstig en afgestemd op je FO periode (hangt enorm van je inkomstenbron af. Haal je bijvoorbeeld inkomsten uit dividend, stijging van aandeelwaarde, huurpandjes, of gewoon spaarrekening opeten? Dikwijls zal je in een lang belastingplichtig willen zijn die geen of lage capital-gains kent - feitelijk ook NL, waar het vermogen met een fixed rendement in rekening wordt gebracht)
In dat opzicht is Nederland (b.v. Limburg of Brabant) zo gek nog niet.
In Zeeland zit je misschien ook wel lekker dan. Hele lage huizenprijzen in sommige gebieden en tevens relatief veel zon-uren. Met de hete zomers van de laatste jaren is het daar bij de kust ook net nog iets beter uit te houden dan in het binnenland.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 27-08-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mykene
  • Laatst online: 02-05 09:53
Als je nu in Engeland woont zou ik eerst mijn eigen pensioen optimaliseren. Ik woon en werk zelf ook in Londen, ben alleen een stuk jonger.

Ik kan niet goed opmaken of je een DC (defined contribution) of DB (defined benifit) pensioen hebt. De meeste pensioenen in Nederland zijn DB. Zelf werk ik in de bancaire sector en heb daar een DC pensioen. Je kan daar vaak zelf geld bij storten. Als dat niet kan, kun je zelf een SIPP openen en dan geld terugvragen van HMRC.

Dit is handig omdat als je 55 bent of ouder je met pensioen mag gaan, je kan onder het belastingstelsel van het VK 25% belastingvrij opnemen! Als je daarna emigreert, val je onder het belastingstelsel van het land waar je naar toe gaat. Veel mensen kiezen er dan voor om hun DC pensioen te exporteren naar Malta als je in de EU blijft.

Qua locatie zou Portugal handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Kanaaleilanden? Wikipedia: Guernsey heeft een lekker klimaat want precies in de goede golfstroom :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:39:
Kanaaleilanden? Wikipedia: Guernsey heeft een lekker klimaat want precies in de goede golfstroom :)
En onbetaalbaar duur ;) . Ook mag niet zomaar iedereen daar kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:24

bonzz.netninja

Niente baffi

gambieter schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:56:
[...]

En onbetaalbaar duur ;) . Ook mag niet zomaar iedereen daar kopen :)
ow...ja dat zal ook wel eigenlijk. Schrappen we die weer van het lijstje :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
svenk91 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:12:
... Zelf kost het mij wel 6-8 maanden op een plek voor ik een goede beslissing kan nemen of ik er langer zou willen blijven of niet.
Dit inderdaad, gewoon eerst een tijdje wat huren voordat je beslist ergens te definitief te blijven en je van te voren er ook op instellen dat je misschien na 6 maanden tot een jaar weer weg wil gaan en dat als oriënterende fase en niet als 'mislukte emigratie' te zien.

Wij hebben ook verschillende landen versleten die ik best wel wilde proberen maar waar we uiteindelijk na vrij korte tijd weer weg zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 19:08
Suriname spreekt iedereen Nederlands. Via notaris daar kan je alles vastgoed kopen in eigendom. Maar ook veel te huur door uitstroom van middenklasse. En bij eventuele problemen ben je in paar uur in Frankrijk (Frans Guyana). Kan je makkelijk euro pinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1247372

51 jaar dat is, zeker een leeftijd om goed na, te denken over je pensioen. Echter je verhaal begrijpende is je pensioen een gatenkaas. Je hebt diverse pensioenbreuken gehad. Heb je een eigen huis met geen hypotheek of met veel overwaarde dan is dat natuurlijk ook een pensioenpot. Maar OK waar met je pensioen naar toe. Dat is afhankelijk wat je wensen zijn. Goedkoop met het verweg avontuur maar acceptatie van een andere cultuur. Dan zou Indonesië iets, kunnen zijn. Ik ben met 60 op vervroegd pensioen gegaan en ga eerst maar eens, flink reizen om eerst eens de cultuur te gaan ontdekken, maar ook de leefgewoonten. Verblijf eten drinken, geen alcohol, zijn daar 30/35% van wat het in NL kost. Verhuizen naar een ander land kost tijd heel veel tijd, en vergt ook veel voorstudie waar je ook heen wil. Helaas denk ik in jou situatie dat je nog een tijdje moet doorwerken laat je pensioen checken door een pensioendeskundige. En gaat met hem haar na welke wensen mogelijkheden er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 20:45
Als ik het kan doen dan zou ik graag met vervroegd pensioen naar Canada gaan.
Prachtig land en ik zie me daar wel een tijdje vertoeven.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 13:54

SeatRider

Hips don't lie

Mooi topic. Ik sorteer ook voor op dit scenario, in het kort wil ik dit doen:

Ik wil de komende 10 jaar een (of twee ;-) appartementen hebben (afgelost en wel), en als ik 55 ben ga ik naar een Aziatisch land waar ik een hobby kan uitoefenen, bvb een duikschooltje beginnen/financieren en lekker een biertje drinken in de zon. De appartementen hier voorzien middels de huuropbrengsten in mijn onderhoud aldaar. En als het met de gezondheid minder gaat, moveer ik terug naar NL en kick ik 1 van de 2 huurders eruit.

De leeftijd van 55 komt trouwens van de regeling die in elk geval in Indonesië geldt, vanaf die leeftijd hanteren ze een pensionado-verblijfsvergunning-mogelijkheid.

(Ik ben overigens zelfstandig ondernemer, heb wellicht daardoor iets meer mogelijkheden om die vastgoedcomponent te kunnen realiseren).

Wat me met name interesseert zijn de mogelijkheden om na die "pensioendatum" alsnog dingen te kunnen ondernemen, klein adviesklusje hier en daar, of natuurlijk vastgoed-exploitatie vanuit mijn BV.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maleisië: De eerste jaren belastingvrij leven (je betaalt geen inkomstenbelasting en geen belastingen over uitgaven, ook niet als je een huis of auto koopt), gezondheidszorg op een hoog peil (beter dan de UK vermoed ik maar zo), veilig, flink verwesterd en in de regio genoeg vraag naar freelance westerlingen mocht je nog willen doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:22
Bonaire! Bijzondere gemeente van Nederland. Taal is prima. Veilig. Goede gezondheidszorg. En je bent in 10 uur weer in Nederland met TUI of KLM.
Ook Curacao/Aruba is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Chielemans schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:54:
Bonaire! Bijzondere gemeente van Nederland. Taal is prima. Veilig. Goede gezondheidszorg. En je bent in 10 uur weer in Nederland met TUI of KLM.
Ook Curacao/Aruba is prima.
Op zich is vliegen natuurlijk goed te doen. Je moet alleen ook kijken naar de kosten. Als je zelf nog mobiel bent hoef je maar 1 ticket te kopen. Maar als je kleinkinderen hebt (met een gezin) komen die dus niet even op de koffie.

Mogelijk dat wonen in het buitenland dus pas aantrekkelijk is als je ook de kosten van (andere) heen en weer vliegen mee rekent.

[ Voor 11% gewijzigd door Batavia op 27-08-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 20:18
Bartosy schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:20:

Oom van me heeft wel moeite gehad daar je moest steeds een paar maanden het land uit om je visa te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Anoniem: 1247372 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:00:
51 jaar dat is, zeker een leeftijd om goed na, te denken over je pensioen. Echter je verhaal begrijpende is je pensioen een gatenkaas. Je hebt diverse pensioenbreuken gehad.
Tja, dat is in het academische wereldje heel normaal.
Heb je een eigen huis met geen hypotheek of met veel overwaarde dan is dat natuurlijk ook een pensioenpot. Verder zijn er opties voor lump sum uitbetaling van een deel van het Britse pensioen, daar moet ik me nog in verdiepen :)
Ik heb een hypotheekvrij huis gehad, verkocht eind 2016 en dat geld staat op de bank. Ik heb het equivalent van een behoorlijk prijzig huis op de spaarrekeningen staan, dus wat dat betreft heb ik geld en ook nog eens direct bruikbaar, niet afhankelijk van verkoop :)
Maar OK waar met je pensioen naar toe. Dat is afhankelijk wat je wensen zijn. Goedkoop met het verweg avontuur maar acceptatie van een andere cultuur. Dan zou Indonesië iets, kunnen zijn. Ik ben met 60 op vervroegd pensioen gegaan en ga eerst maar eens, flink reizen om eerst eens de cultuur te gaan ontdekken, maar ook de leefgewoonten. Verblijf eten drinken, geen alcohol, zijn daar 30/35% van wat het in NL kost. Verhuizen naar een ander land kost tijd heel veel tijd, en vergt ook veel voorstudie waar je ook heen wil.
Ik weet wat emigreren is, heb het twee keer gedaan ;) . Eerst gaan reizen en uitproberen, zoals door meerderen gesuggereerd is absoluut een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Hongarije !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik doe eens een suggestie out of the box... Cuba.

Paar jaar geleden geweest. Standaarden liggen wat lager, maar de sfeer is helemaal relaxed. Vastgoed kost niks, gezondheidszorg is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Gezien de situatie in het VK zou ik mijn plannen wel eens kunnen gaan versnellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:39
Krijg je jouw pensioen uitbetaald in ponden?

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 28-08-2019 21:02 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ergens in zuid-Zweden of (IMHO beter) Denemarken? Zeg maar een cirkeltje rond Kopenhagen? Al heb je volgens mij behoefte aan een warmer klimaat dan ik vermoed ik. Maar slecht vind ik het weer daar niet...

Wat betreft de belastingen moet je dan wel even goed plannen wat je wil doen etc. Trouwens belasting op pensioenen (m.n. overheidsgerelateerde) is vaak speciaal geregeld in belastingverdragen, dus die bekijken kan ook zinvol zijn, als het een concreet plan wordt. (Kan ook een hele klus zijn, bij mijn moeder snapte de belastingdienst het verdrag niet, en werd uiteindelijk gewoon maar iets afgesproken...)

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 28-08-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Monkeydancer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:01:
Krijg je jouw pensioen uitbetaald in ponden?
Helaas wel voor 2/3e...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Roozzz

Plus ultra

Scandinavië overwogen? Huizen kosten buiten de grote stad een appel en een ei, levensonderhoud is vergelijkbaar met NL, gezondheidszorg simpelweg prima en Engels is geen probleem (mijn oom spreekt nog steeds amper Zweeds en redt zich al jaren prima).
Geen tropisch belastingparadijs en de winters zijn koud en donker, maar de rest van het jaar prima toeven.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:39
Dat is best wel balen. Pond is nu erg instabiel. Misschien een idee om aan afspraak te plannen met een adviseur om te kijken of er mogelijkheden zijn om dat op te vangen? of belletje naar pensioenfonds?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb wel eens aan Marokko zitten denken. Maar wellicht is dat een raar idee.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is misschien niet de meest voor de hand liggende bestemming maar het viel me op dat Zuid Afrika nog niet genoemd is. Dat lijkt me juist voor Nederlanders en Britten geen verkeerde plek zolang je je bewust bent van de veiligheidssituatie in delen van het land. Financieel is ZA wat toegankelijker dan NZ of AU en met 11,5 uur vliegen ook een stuk dichterbij.

https://www.expatica.com/...-in-south-africa-1071364/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn vader is na z'n pensionering eerst naar Duitsland en daarna naar Tsjechië gegaan. Beiden is hem goed bevallen, maar Tsjechië is echt een heel stuk goedkoper, zeker als je genoegen neemt met 'n dorpje buiten de steden. Ik spreek 'm niet heel veel en ben er maar 1x geweest, maar an sich kwam het me wel ok voor.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Ardana schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:38:
Mijn vader is na z'n pensionering eerst naar Duitsland en daarna naar Tsjechië gegaan. Beiden is hem goed bevallen, maar Tsjechië is echt een heel stuk goedkoper, zeker als je genoegen neemt met 'n dorpje buiten de steden. Ik spreek 'm niet heel veel en ben er maar 1x geweest, maar an sich kwam het me wel ok voor.
Ik denk dat dat precies het probleem is. Als je vloeiend Tsjech spreekt en/of een grote vriendenkring hebt zitten daar kan je natuurlijk heerlijk vakantie vieren.
Alleen je kinderen komen een keer, je vrienden worden ouder en als je dan niet heel makkelijke een Babel meer praat (ook door invloed van ouderdom) dan zit je daar. Best ok maar ook niet meer dan dat.

Ik zou daarom ook niet snel naar het buitenland verhuizen (op latere leeftijd) zonder een duidelijke exit strategie

Daar komt nog bij dat we veel dingen best aardig geregeld hebben in dit kikkerlandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Als je wil weten hoe met je (Nederlandse) pensioen in het buitenland wordt omgegaan is deze site misschien wel handig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
peltco schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat dat precies het probleem is. Als je vloeiend Tsjech spreekt en/of een grote vriendenkring hebt zitten daar kan je natuurlijk heerlijk vakantie vieren.
Alleen je kinderen komen een keer, je vrienden worden ouder en als je dan niet heel makkelijke een Babel meer praat (ook door invloed van ouderdom) dan zit je daar. Best ok maar ook niet meer dan dat.

Ik zou daarom ook niet snel naar het buitenland verhuizen (op latere leeftijd) zonder een duidelijke exit strategie

Daar komt nog bij dat we veel dingen best aardig geregeld hebben in dit kikkerlandje
Ongeacht waar je naar toe gaat, vrienden komen en gaan. Zelfs indien je binnen Nederland vanuit de randstad naar Maastricht verhuisd, kun je veel van je oude vriendengroep toch redelijk vaarwel zeggen. De vraag is natuurlijk, is dit erg? De één zal er meer moeite mee hebben dan de ander om nieuwe contacten aan te gaan. Eveneens zal de één juist weer helemaal geen problemen hebben met een leven in rust en weinig sociale interactie.

Het aanleren van een taal hoeft overigens ook op oudere leeftijd zeker nog geen probleem te zijn. Net als dat er jongeren zijn die de grootste moeite hebben om een tweede of derde taal te leren op jong volwassen leeftijd, zijn er ook voldoende ouderen die er niet al te veel problemen mee hebben om zich verstaanbaar te kunnen maken in een taaltje of 5 - 10.

Het is gewoon allemaal iets dat bij je persoonlijkheid moet aansluiten. En Tsjechië is daarin toch wel een beetje gaan voor het 'onbekende'. Weinig Nederlanders, dus je kunt je niet begegeven in het buitenland en nog altijd de bitterballen op het terras bestellen zoals in de Nederland in het klein locaties in bijvoorbeeld Spanje.

Persoonlijk zou ik sterk neigen naar een land als Noorwegen. Maar financieel gezien is dat natuurlijk een drama om op je 51ste naar toe te gaan indien je geen spectaculair pensioen hebt en geen grote reserves. Wat uiteraard wel een optie zou kunnen zijn is om niet te gaan pensioneren, maar om er naar toe te gaan met als insteek om het werken wel voort te zetten, maar gewoon echt in een totaal andere omgeving.
Pagina: 1