Advies motorfiets optillen / liften voor onderhoud in garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
Goedemiddag,

Zit even na te denken over hoe ik mijn motorfiets onderhoud het beste zelf kan uitvoeren in de garage.

Rij 30.000 per jaar en vind gemiddeld 2000 euro van 2 beurten per jaar te duur worden. Ik rij nu bijna 3 jaar en had nooit de ruimte voor onderhoud, maar sinds een jaar wel. Zou dan enkel 1x per jaar, net voor de winter, laten controleren op echte technische mankementen zodat er iemand met ‘ervaring naar kijkt.

Wat zijn de eisen:
– Motor optillen met voor en-achterband van de grond voor onderhoud
– Geen grote nieuwe apparaten in de garage, vrij kleine ruimte
– Kosten onder 200 euro
– (optioneel) Op werkhoogte werken
– (optioneel) ook fietsen/brommer optillen en niet motortype afhankelijk

Wat zijn de opties die ik tot nu toe heb bedacht:
Optie 1: Stalen frame lassen in de garage (2 staanders met daarop een ligger en hoekstukken). Puur omdat ik twijfel of de houten liggers max 500 kilo (motor incl. wrik kracht tijdens sleutelen) kunnen tillen. Met spanbanden gewoon dan de motor aan het stalen frame omhoog takelen.
Optie 2: Middenbok voor motor kopen, twijfel of ik hier al het onderhoud makkelijk mee kan doen en kan dan niet op hoogte werken. Voordeel is wel dat je er onderweg ook een stevige standaard bij hebt.
Optie 3: Paddock systeem. Kan dan niet op hoogte werken en kwaliteit vind ik vaak ver te zoeken in mijn prijscategorie.

Voorkeur is dus wel optie 1, die checkt ook alle eisen en wensen, alleen dus wel het meest tijdsintensief. Mocht het niet werken of nadelige side effects heeft, dan vind ik het zonde van tijd en geld.

Ik kan een beetje lassen, heb zelf geen lasapparaat en misschien is er ook wel een optie dat ik niet hoef te lassen, maar wel een stevige constructie?

Zijn er hier ervaringsdeskundige, klussers met soortgelijke oplossingen qua takelen van zware objecten in hun schuur? Iemand met andere opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:05
Waarom geen tweedehands motorheftafel? Deze zijn genoeg te vinden voor <200euro. Als je deze een vaste plek kan geven, kun je nog 2 haken in je plafond maken om je wielen (beide of 1 voor 1) te liften. Zelf deed ik dit altijd gewoon door mijn blok of achterbrug te onderstoppen. Altijd al het onderhoud zelf gedaan, zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://www.motor-forum.nl/media/434857/full

Momenteel een enduro in combinatie met deze, alleen dat werkt met een normale motorfiets niet zo prettig.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:34
2e hands motorheftafel zoals @virtualJac zegt. Kun je ook eenvoudig meenemen als je ooit verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
Idd @virtualJac & @Paul Hewson, goed idee , nu nog even kijken dat de liggers het gewicht kunnen dragen. Van die houten draagbalken van ongeveer 50-150mm...

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 26-08-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Los van het sleutelen aan de motor en hoe tof dit kan zijn, wellicht moet je het over een geheel andere boeg gooien door een elektrische motor aan te schaffen?
Je hebt dan praktisch geen onderhoud meer nodig. Zelf onderhoud uitvoeren is natuurlijk goedkoper maar kost ook behoorlijk veel tijd, en zoals je zelf al aangeeft wil je hoe dan ook iemand eens per jaar naar de motor laten kijken.
Wil overigens dit topic hiermee niet laten afdrijven naar een discussie rondom een elektrische motor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Tikje WVB >> VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Met spanbanden kun je wel iets "rustig" en "gecontroleerd" optillen.
Maar terug naar beneden gaat niet echt bepaald rustig.
Spanbanden "lossen" in 1 keer.

Is je graag/sleutelplaats verwarmd??
Zo niet of maar minimaal zou ik zeker van de grond af gaan om te sleutelen.
Je wil echt niet bij koud weer op de grond moeten zitten om bij voorbeeld je remblokken te vervangen.

Mijn keuze zou dus ook een heftafel zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Idd, een eettafel.
Indien geen ruimte, dan een paddockstand achter en eentje voor (die je in het balhoofd steekt)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:13

steveman

Comfortabel ten onder

Ik heb een heftafel van HBM in de garage: https://www.hbm-machines....motorheftafel-hydraulisch (Hmm was toen 370...)

ëchter...

Als ik die niet had gehad zou ik denk ik naar zoiets kijken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
abba Sky Lift Product Demonstration Video

Heb je ook geen paddockstands meer nodig bij een wielwissel bijvoorbeeld. Voor ketting smeren blijft de stand achter wel handig/sneller.

Overweeg nu om de heftafel in de vloer te verzinken... Gaat wel een rommel geven :+

Als je echt de mogelijkheid tot optie 1 hebt qua lassen ben ik jaloers :+ en kun je ook elektrische takels overwegen, die kun je wel rustig laten zakken.

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 26-08-2019 22:56 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Pagina: 1