Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RS232/Null Modem Script/Batch file, run bij start Win10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MisterA79
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2020
Mijn eerste post ooit op het Tweakers forum, in de hoop hulp te krijgen met deze uitdaging. Op voorhand mijn excuus als de formulering niet geheel conform protocol is. Daarnaast was ik ook niet helemaal zeker, waar deze vraag precies te posten. Mocht ik hier een vergissing in gemaakt hebben, hoop ik dat de Mods deze vraag op de juiste plek posten.

De situatie is als volgt.Een Windows 10 pc, die opstart op een gezet tijdstip. Vervolgens wil ik graag dat er bij het opstarten een script/batch o.i.d. gerund wordt, wat tegen het scherm wat aan de andere kant van de RS232 kabel hangt zegt 'ga aan'. Hoe ik een programma/batch moet draaien direct bij het opstarten, weet ik. Echter weet ik dus niet, hoe ik een script/batch bestand maak, wat tegen de RS232 poort zegt, 'stuur dit signaal naar de ontvanger'.

...

Met Termite ben ik aan het spelen geweest, alleen kan ik hier niet de optie vinden om een 'gepland' commando te sturen. Daarnaast heb ik een overzicht gevonden van de RS232 commando's die het scherm in kwestie accepteert op de RS232 poort.

...

Alvast bedankt voor enige en alle input.

Alle reacties

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Misschien kun je wat meer uit de doeken doen wat je nu precies moet sturen. Dat maakt het meedenken denk ik makkelijker. Maar als ik het goed lees, zoek je gewoon een manier om vanuit een script een paar commando's naar een COM-poort te sturen, lees ik dat goed?

Dan zou ik dit eens doornemen en je daarbij focussen op het Powershell-gedeelte: https://learn.sparkfun.co...nd-line-windows-mac-linux

offtopic:
Het was trouwens niet je eerste post ooit maar je derde al! O-)

[Voor 15% gewijzigd door u34186 op 26-08-2019 13:58]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met batch gewoon redirect naar com..
echo aan > COM1

Dat vervolgens in een scheduled task opnemen.

[Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 26-08-2019 13:58]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• u34186
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:57:
echo aan > COM1

Inderdaad, zo simpel kan het zijn. Met Powershell is het wel wat makkelijker om dit meer interactief te maken, dus controleren of de response ook correct is en daarop reageren. Maar als dat niet nodig is, is dit 100x simpeler.

• MisterA79
Bedankt voor alle reacties zover! Fijn dat er meegedacht wordt.
DukeBox schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:57:
echo aan > COM1

Dit klinkt inderdaad als hetgeen ik zoek. Als ik nog even brutaal verder mag vragen.

Als ik deze webpagina goed interpreteer is het daarna simpelweg twee keer een '01' sturen naar de ontvangende poort.

Hoe zou de volgende regel van de batch er dan uitzien?

• DukeBox

DukeBox

Zie dat moet exact in die tabel staan, er moet hoe dan ook een cr in.

In batch wordt het dan al rommeliger i.v.m. delayed expansion en het escapen van chars.

Makkelijker is dan het commando in een txt file incl. CR zetten en die redirecten.
Dus type on.txt > COM1

• u34186
  • Niet online
Die CR kun je ook door een "echo. > COM1" te sturen. Geheel wordt het dan:
echo ka 01 01 > COM1
echo. > COM1

• MisterA79
Beide wederom bedankt !

Morgen ga ik kijken, of ik het met jullie tips aan de gang kan krijgen.

• DukeBox

DukeBox

Evanescent schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:39:
Die CR kun je ook door een "echo. > COM1" te sturen.
Weet je zeker dat het dan geen newline/linefeed is i.p.v. cariage return ? (0x0D / 0x0A)

• u34186
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Weet je zeker dat het dan geen newline/linefeed is i.p.v. cariage return ? (0x0D / 0x0A)
Hmmm... Nee en dat kan ik nu helaas niet testen (heb alleen Linux bij de hand).

• DukeBox

DukeBox

Evanescent schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:01:
[...]

Hmmm... Nee en dat kan ik nu helaas niet testen (heb alleen Linux bij de hand).
Zojuist getest, we zaten er beide naast ;)

code:
1
2
3
echo.>tst.txt
fprint -sa tst.txt
^CR^LF

ECHO geeft dus zowel een CR als een LF. Vermoedelijk gaat het wel goed omdat de CR eerst verzonden wordt en daarmee de actie wordt gestart.

@MisterA79 Via PowerShell kan je het hoe dan ook netjes voor elkaar krijgen maar voor iets simpels als dit is dat wel wat overhead. Mocht ECHO niet werken zou je ook naar printf.exe kunnen kijken, daarmee kan je zowel text, control characters als hex waardes netjes versturen zonder je te verdiepen in escape codes e.d.

• MisterA79
Ben een heel eind opgeschoten dankzij jullie suggesties, waarvoor dank.

In aanvulling op het voorgaande echter een nieuwe vraag.

Niet alle schermen die we gaan gebruiken zijn LG schermen, er is ook een wat ouder NEC scherm bij.
Na wat zoeken, vond ik deze pagina.

Hier wordt echter specifiek vermeld dat je het scherm moet aansturen door er Hex commando's naar te sturen. Is er een mogelijkheid om een batch script te maken wat Hex code verstuurd ?

Wederom alvast bedankt.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True