Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-09 19:50
Beste mede Forum lezers,

Ik heb een paar dagen geleden een gloednieuwe pc inelkaar gezet en hij leek perfect te werken maar nu helaas niet meer. Het probleem: als ik de pc opstart en dan direct een game probeer te openen crasht hij (meestal soms niet) als ik een game afsluit crasht hij (meestal soms niet) en het is nu ook 1 keer voorgekomen dat hij crashte midden in de game. De crash zelf is heel raar want ik kan nog wel mijn muis bewegen alleen gebeurd er gewoon niks meer op het scherm (behalve de cursor die heen en weer gaat) ik kan hem ook niet normaal afsluiten want dan sluit hij alle programma's af en kan ik ook niet verder. afsluiten via cntrl alt delete kan wel alleen dan blijft hij hangen in het laadschermpje dus is de enige mannier van uitzetten via de fysieke knop. Nu heb ik zelf echt geen idee wat dit probleem kan veroorzaken en hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.

specs:
Ryzen 3600
Aorus rtx 2060 super
16Gb 3600 corsair vengeance rgb
Asus rog strix x570 E
cooler master ML360R
Cooler master MWE 750
Lian li pc-011 dynamic razer edition

ik heb het al een paar keer zelf proberen op te lossen maar dit werkte niet.
Drivers updaten van de GPU werkte helaas niet en het moederbord geeft AA aan op het kleine display en dat betekent dat alles oke is. Nu heb ik ook windows nog niet geactiveerd misschien heeft dat er wat mee te maken (ik denk van niet).

Nu staat er ook bij deze pc nog een ander pci apparaat waar een probleem zou zijn met de drivers (die kunnen niet gevonden worden) ik zou zelf niet weten wat dat apparaat is aangezien ik alleen de videokaart in een pci slot heb zitten (die wordt aangegeven onder beeldschermadapters).

andere pci apparaat

Zouden jullie bij alsjeblieft hiermee willen helpen? Heel erg bedankt voor het lezen en meedenken O+

Groetjes,

Jip

ps mocht dit onder de verkeerde categorie staan sorry daarvoor deze leek mij het meest relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door Stormjip op 26-08-2019 12:39 ]

Beste antwoord (via Stormjip op 26-08-2019 15:42)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

AMD chipset drivers installeren, dan zouden die onbekende PCI-apparaten 'gefixed' moeten zijn.
Zitten waarschijnlijk wel drivers bij het moederbord, maar vaak zit daar ook onzinnige 'meuk' bij dus kun je denk ik het beste kijken bij AMD zelf:
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

En welke drives gebruik je voor opslag/besturingsysteem?

Zijn namelijk bekende problemen met bijvoorbeeld Kingston HyperX SSD's die oververhitten en dat je PC dan ook praktisch nergens meer op reageert (maar niet compleet vast loopt).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

AMD chipset drivers installeren, dan zouden die onbekende PCI-apparaten 'gefixed' moeten zijn.
Zitten waarschijnlijk wel drivers bij het moederbord, maar vaak zit daar ook onzinnige 'meuk' bij dus kun je denk ik het beste kijken bij AMD zelf:

Zijn namelijk bekende problemen met bijvoorbeeld Kingston HyperX SSD's die oververhitten en dat je PC dan ook praktisch nergens meer op reageert (maar niet compleet vast loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:36:

Opslag is de corsair mp510 en daar heb ik zelf geen drivers voor geïnstaleerd dat werd automatisch door windows gedaan (windows geeft er ook geen ! Bij dus dan zal die wel goed zijn) ik zal even kijken of die moederbord drivers werken 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:36:

Ik weet trouwens niet hoeveel ik je nu moet bedanken❤️❤️ De ! Zijn weg gelukkig💪🏼💪🏼 Nu hopen dat hij niet meer crasht😉 Heel erg bedankt voor je hulp💪🏼💪🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

SSD is geen driver nodig (althans, hoef je zelf niet te installeren, doet Windows inderdaad zelf). Maar het ging erom dat bepaalde SSD's (model/merk) soms kuren kunnen hebben, dan kun je je suf zoeken terwijl daar bijvoorbeeld het probleem ligt (zoals de genoemde Kingston HyperX SSD).

Crashes/vastlopers kunnen ook komen uit geheugen settings die niet (helemaal) goed staan. Is nog wel eens een 'dingetje' bij Ryzen CPU's (al is dat inmiddels een stuk beter dan bijvoorbeeld de eerste generatie).
Meer info daarover (mocht het nodig zijn) zou je bijvoorbeeld in het AMD Ryzen ervaringen topic kunnen kijken bij Processors Moederborden en Geheugen categorie op het forum.

Maar eerst even kijken of de chipset drivers hebben geholpen tegen de crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:38:
SSD is geen driver nodig (althans, hoef je zelf niet te installeren, doet Windows inderdaad zelf). Maar het ging erom dat bepaalde SSD's (model/merk) soms kuren kunnen hebben, dan kun je je suf zoeken terwijl daar bijvoorbeeld het probleem ligt (zoals de genoemde Kingston HyperX SSD).

Crashes/vastlopers kunnen ook komen uit geheugen settings die niet (helemaal) goed staan. Is nog wel eens een 'dingetje' bij Ryzen CPU's (al is dat inmiddels een stuk beter dan bijvoorbeeld de eerste generatie).
Meer info daarover (mocht het nodig zijn) zou je bijvoorbeeld in het AMD Ryzen ervaringen topic kunnen kijken bij Processors Moederborden en Geheugen categorie op het forum.

Maar eerst even kijken of de chipset drivers hebben geholpen tegen de crashes.
Helaas hebben de driver updates niet geholpen hij is net weer gecrasht toen ik een liedje op had staan en fornite aan het opstarten was😢 ram zou dus dit probleem kunnen veroorzaken zei je? Ram werkt gewoon op de aangegeven snelheid (3600mhz met D.O.C.P. Settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Stormjip schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:00:
[...]
Helaas hebben de driver updates niet geholpen hij is net weer gecrasht toen ik een liedje op had staan en fornite aan het opstarten was😢 ram zou dus dit probleem kunnen veroorzaken zei je? Ram werkt gewoon op de aangegeven snelheid (3600mhz met D.O.C.P. Settings)
update: dit lijkt nu zelfs vaker te gebeuren😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:56
Kan je in je windows logboeken kijken om te zien of er een Waarschuwing, fout, of kritiek vermeld wordt, en wat daar de meldingen van zijn?
Misschien kom je daarmee sneller achter de oorzaak.

Zo had ik van de week ook dat ik telkens een BSOD kreeg, bleek het de encryptie van mijn SSD te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Fitzer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:16:
Kan je in je windows logboeken kijken om te zien of er een Waarschuwing, fout, of kritiek vermeld wordt, en wat daar de meldingen van zijn?
Misschien kom je daarmee sneller achter de oorzaak.

Zo had ik van de week ook dat ik telkens een BSOD kreeg, bleek het de encryptie van mijn SSD te zijn.
Daar heb ik inderdaad naar gekeken alleen leek het niet dat er iets vermeld werd over crashes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:56
Je hebt dit probleem alleen als je games speelt?
Of ook als je op Youtube filmpjes kijkt?

En met dat je alleen je cursor kan bewegen maar niets werkt, bedoel je dan dat het beeld letterlijk bevroren lijkt? Dus als jee en spel speelt dan blijft ie dat beeld hangen wat ie liet zien?

En als ie crasht bij het afsluiten, zie je dan je bureaublad maar reageert nergens op, of heb je een zwart scherm, met alleen je cursor die je kan bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Fitzer schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:28:
Je hebt dit probleem alleen als je games speelt?
Of ook als je op Youtube filmpjes kijkt?

En met dat je alleen je cursor kan bewegen maar niets werkt, bedoel je dan dat het beeld letterlijk bevroren lijkt? Dus als jee en spel speelt dan blijft ie dat beeld hangen wat ie liet zien?

En als ie crasht bij het afsluiten, zie je dan je bureaublad maar reageert nergens op, of heb je een zwart scherm, met alleen je cursor die je kan bewegen?
Ik kijk nooit echt youtube filmpjes dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen maar ik durf ook niet 100% zeker te zeggen dat het alleen bij het gamen voorkomt want het is de afgelopen paar dagen best vaak gebeurd en dan ga je een paar keer vergeten. Het beeld is letterlijk bevroren ja en het is nooit echt in een game gebeurd meestal tijdend het opstarten of afsluiten van de game. 1keer in game in de lobby van fortnite en daar bleef hij echt hangen ja alles bevroor op de cursor na. Ik zie als hij crasht bij het afsluiten gewoon nog mijn bureaublad alleen is alles weer bevroren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Geheugen eens op de SPD setting zetten (dus geen XMP profiel of iets dergelijks, geen automatische overclocks). Dan is het wel traag, maar kun je kijken of de crashes dan weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:48:
Geheugen eens op de SPD setting zetten (dus geen XMP profiel of iets dergelijks, geen automatische overclocks). Dan is het wel traag, maar kun je kijken of de crashes dan weg zijn.
Ik ga dat even proberen thx man👍🏼 En stel je voor de crashes komen niet meer voor dan is dus mijn ram defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Stormjip schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:25:
[...]

Ik ga dat even proberen thx man👍🏼 En stel je voor de crashes komen niet meer voor dan is dus mijn ram defect?
Nee hoeft niet. Maar Ryzen is gewoon wat gevoelig met RAM instellingen. Dit zie je ook regelmatig terug in het Ryzen ervaringen topic. Bij de een werkt het prima, bij de ander moet je veel handmatig instellen (2933Mhz is een veel voorgekomen werkende suggestie) , ook soms kleine aanpassingen met voltages enz.
Maar soms ook dat het goed werkt, en na een BIOS update plots niet meer.

Op de SPD snelheden (zal waarschijnlijk iets van 2133 of 2400Mhz zijn) lopen ze over het algemeen altijd wel stabiel. Daarboven is het vaak hit or miss , wat lastig is gezien Ryzen erg veel baat heeft bij snel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:48:
Heb even gekeken maar dat leek het probleem niet te zijn😢 Maar! Het waren een paar corrupte windows files (denk ik) die zijn nu gerepareerd door windows en nu even kijken of ie jog crasht🙂 bedankt voor het meedenken en je hulp💪🏼❤️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Bestanden kunnen ook corrupt geraakt zijn omdat die eerst niet stabiel liep.

Ik zou dus eerst toch nog even op de SPD snelheid laten lopen (inclusief de nu schijnbaar weer gefixte files) en kijken of die stabiel blijft. Kun je eventueel later nog weer proberen het geheugen sneller te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormjip
Nemesizz schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:59:
Bestanden kunnen ook corrupt geraakt zijn omdat die eerst niet stabiel liep.

Ik zou dus eerst toch nog even op de SPD snelheid laten lopen (inclusief de nu schijnbaar weer gefixte files) en kijken of die stabiel blijft. Kun je eventueel later nog weer proberen het geheugen sneller te laten lopen.
Sorry voor de late reactie was een klein beetje druk😅 maar als het goed is is het probleem verholpen door een windows automoatic repair en een bios update dus alles is goedgekomen😊
Pagina: 1