Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-11-2021
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier goed stel maar daar gaan we dan...

Ik heb nu iets meer dan een week mijn nieuwe AMD 3900x systeem binnen en heb twee sticks van 16GB Corsair Vengeance LPX memory bij gekocht. Deze zouden volgens de specificatie op 3200 Mhz moeten draaien maar als ik in de bios het (enkele) XMP profiel selecteer om de memory op de gespecificeerde snelheid te kunnen draaien en de computer opnieuw opstart geraakt de bios in een boot-loop en is alles na de 3e keer herstarten gereset.

Ik heb de sticks zo ver gekregen om op 2933 Mhz te draaien door het XMP profiel te selecteren en ze terug te klokken op 2933. Alles hoger gaat fout.

Is er iets mis met mijn systeem of is het te verwachten dat memory niet op de verwachte snelheid draaien?
Zou erg jammer zijn want ik had gehoopt met mijn nieuwe systeem alles op volle kracht te kunnen draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Probeer het voltage eens handmatig op 1.35 te zetten en anders 1.4.
Je vergeet het meest relevante te noemen: Je moederbord en of je daar de laatste bios op hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

frietk0t schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:58:
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier goed stel maar daar gaan we dan...

Ik heb nu iets meer dan een week mijn nieuwe AMD 3900x systeem binnen en heb twee sticks van 16GB Corsair Vengeance LPX memory bij gekocht.
Bijgekocht? Zat er al ram in? Indien je nu alle slots gevuld hebt kan het kloppen dat je niet hoger komt dan 2933MHz.
Met 4 dimm's wordt de maximale snelheid beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
Mijn excuus.

Het moederbord is een Gigabyte X570 aorus elite met heb het geupdate naar de laatste (F4j) bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
Heb alles nieuw gekocht. Heb nu 2 slots gevult op a2 en b2.
Anoniem: 263284 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

Bijgekocht? Zat er al ram in? Indien je nu alle slots gevuld hebt kan het kloppen dat je niet hoger komt dan 2933MHz.
Met 4 dimm's wordt de maximale snelheid beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:09
Ik heb hetzelfde mobo en processor en had ook problemen met XMP. Bij mij werkte XMP wel stabiel, na een reboot was ook alles nog ok. Maar bij een cold start ging deze terug naar de basissnelheid (2400mhz).
Gisteren pas opgelost gekregen op deze manier:
Zet XMP aan, de memory multiplier op 32 (ipv auto) en memory voltage op 1.35. Vanaf dan boot deze altijd correct en blijft alles stabiel. Ik heb wel de laatste bèta bios geïnstalleerd F4m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

jgj82

Ja, maar = nee

kdhoe schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:43:
Ik heb hetzelfde mobo en processor en had ook problemen met XMP. Bij mij werkte XMP wel stabiel, na een reboot was ook alles nog ok. Maar bij een cold start ging deze terug naar de basissnelheid (2400mhz).
Gisteren pas opgelost gekregen op deze manier:
Zet XMP aan, de memory multiplier op 32 (ipv auto) en memory voltage op 1.35. Vanaf dan boot deze altijd correct en blijft alles stabiel. Ik heb wel de laatste bèta bios geïnstalleerd F4m.
Precies hetzelfde met een Aorus X570 Master hier. Memoryvoltage aanpassen en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@frietk0t Handmatig ingesteld of op auto ?
Niets op auto zetten !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-07 15:14

Cidious

The Bloody Gent

Moederbord? Ik kon voltage aanpassing wat ik wilde met Gigabyte DS3H maar geen geluk. Heb hem omgeruild voor een MSI B450M Mortar.

Alle gigabyte borden hebben hier last van. Heb namelijk ook een Aorus M geprobeerd en zelfde probleem en Lees op de forums meer mensen met dit probleem. Ik zou bord omruilen of wachten op een bios update.

Workaround voor mij was eerst een keer volledig booten zodat het geheugen getraind wordt. Dan opnieuw starten en geheugen instellen. Met handmatig voltage en xmp profiel. Dan werkt het tot de stroom eraf gaat.

Andere optie is om bios op standaard te laten staan en Ryzen Master te gebruiken. Persoonlijk heb ik een verschil in performance tussen Ryzen master en niks settings op de MSI nu in het voordeel van Ryzen Master. Ryzen master lijkt beter met de Ryzen 3000 series samen te werken met instellen. Alle moederbord fabrikanten hebben er een zootje van gemaakt met de bios updates. Ryzen master lijkt voor nu de beste optie.

Even xmp profiel uitlezen met Thaiphoon en handmatig instellen met Ryzen Master.

[ Voor 54% gewijzigd door Cidious op 26-08-2019 18:43 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
Heb zojuist allerlei opties getest maar ik kom met voltage van 1.35 niet verder dan 3000Mhz maar is totaal niet stabiel (dus toch terug naar 2933). 1.4v komt sowieso niet verder dan 2933Mhz.

Is het gewoon pech of klopt er iets niet met mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:09
Staat je geheugen tussen de support list? http://download.gigabyte....0-aorus-elite_matisse.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
Staat inderdaad in de support lijst.

3200 CORSAIR 16GB CMK32GX4M2B3200C16 DS 16-18-18-36 1.35v V V V v 2133

Hebben we daar iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik herhaal nog een keer Gigabyte maar ook andere merken (MSI waar ik nu mee draai) hebben problemen met het aansturen van het geheugen op dit moment. MSI komt elke paar dagen met een bios update uit die de memory problemen moet verhelpen. Dit is nog niet het geval. Het gaat wat tijd kosten. BIOS devs zijn overwerkt net na de Ryzen release.

Probeer alsjeblieft Ryzen Master ipv de bios settings. Als ik bios gebruik dan wil het geheugen niet stabiel draaien en presteerd het slechter in Aida64 memory benchmark dan met Ryzen Master.

Zet de bios op auto en gebruik Ryzen Master om het geheugen in te stellen met de XMP settings.

Ik had hetzeflde geheugen als jij maar dan de 16GB variant. Het is erg budget geheugen en draait al tegen zijn limiet aan. Hynix AJR chips. Maar 3200 moet gewoon kunnen. Ik had koude start problemen met dit geheugen en ander 3200 geheugen met Gigabyte DS3H 1.0.

Probeer het eens zoals ik adviseer en post hier dan nog eens terug.

Ik begrijp dat je graag de bios gebruikt omdat de meest native vorm van instellen zou moeten zijn maar helaas werkt het gewoon niet goed op dit moment met vrijwel alle fabrikanten in het bijzonder Gigabyte.

Je kan me ook gewoon negeren en door blijven proberen. Ik bedoel het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
@Cidious Ik negeer je niet hoor :) super bedankt voor je hulp maar na jaaaaaren mac gebruiker heb ik nu weer een PC gebouwd en vrijwel alles is nieuw voor me dus moet het soms even op me in laten werken.

Ik had Ryzen Master al geprobeerd maar naast dat ik virtualisatie uit moet zetten in de bios om het werkend te krijgen is het voor mij ook een overrompeling aan informatie, gegevens en veldjes.

Ik ga er vanavond verder mee en laat je horen als ik meer weet. Daarnaast wacht ik inderdaad ook rustig op een komende bios update. Wie weet komen we er verder mee.

Wederom super bedankt voor je hulp. Ook de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik heb jarenlang Intel gebouwd. En dat was gewoon plug n play voor eigenlijk all mijn builds. En de laatste 4 jaar met een MSI GS60 6QE laptop gewerkt. Nu zonder eigenlijk in te lezen in een AMD Ryzen build gesprongen. En de Ryzen 3000 introductie gaat helemaal niet soepel. Ben nu met mijn 2e moederbord bezig terwijl ik eigenlijk nog een ander bord had willen hebben na nu meer ingelezen te hebben. Het is momenteel helaas niet plug n play.

Ryzen Master is het meest volwassen programma dat ik je kan aanraden om het systeem naar behoren te laten draaien tot gigabyte z'n shit op orde heeft met Ryzen. En dat geldt ook voor ASUS en MSI momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

jgj82

Ja, maar = nee

@frietk0t @Cidious
Nou moet ik toch zeggen dat behalve dat ik VDDR handmatig moet ingeven ik vanaf de release BIOS op m'n Aorus X570 Master geen enkel probleem heb. Ja, er is verschil in boostbehaviour maar verder vanaf de eerste tot de laatste versie gewoon XMP aan, VDDR op 1,35 en rockstable op 3600c16. Nu via Ryzen memory optimizer 3600cl14 berekend en in het BIOS ingevoerd. 24uur memtest86 stabiel. Ik zie allcore boosts tot 4200mhz op auto, helemaal tevreden. Jullie hebben gewoon niet de prettigste setjes RAM. E-die of B-die was prettiger/makkelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je daarvoor ook SOC voltage aangepast? Dat is dacht ik voor de mem controller, of is dat voor Ryzen 2 niet van toepassing?
Op mijn oude 1700x moest ik deze verhogen om stabiel 4 latjes op 3200 C14 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik heb Trident Z RGB 3200CL14 op 3600CL14 draaien. Kost 228 euro per kit. Denk dat ik zo'n beetje het fijnste geheugen heb dat je kan krijgen maar ook met dit geheugen wilde de Gigabyte niet koud booten met XMP aan. En ja X570 heeft iets meer aandacht gekregen met release. B450 chipset werkte prima met deze instellingen met Ryzen 1000 en 2000 series. Het is de nieuwe 3000 series die roet in het eten gooit. Ze krijgen het maar niet op orde. Heb mijn Gigabyte B450M DS3H met verschillende processoren en geheugen kits getest in de winkel. geheugen maakte geen verschil. Processor wel. Heb alle laatste 4 BIOS versies getest. Geen verschil.

Het komt vast allemaal op orde binnen afzienbare tijd maar voorlopig is het gewoon een zootje. Mijn MSI B450M Mortar wilde wel booten op 3200 XMP maar heeft andere problemen. Gigabyte Aorus M en B450M DS3H wilden beiden niet booten met 3000 series en welke geheugen kit dan ook maar. Ga ervan uit dat Waarschijnlijk X570 bord soortgelijk probleem heeft met de bios en de 3000 series.

Ter illustratie van de problemen met geheugen en de nieuwe 3000 series.

Timings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7tkKscbWEO8a0nYUU0nVz4dc/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HzOi0tPesFre3h0ULTepHU7/thumb.jpg

Benchmarks wanneer ik timings in bios gooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mX0XaKdA6hF8FKTzOYeKDkfg/full.png

Benchmarks wanneer ik Ryzen Master gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X71fanA8L5qZaFLDWs0demzp/full.png

Stabiel via beide manieren maar de prestatie via de bios schort nogal! Ik zou zelf even testen met Ryzen Master en benchmarken zelfs als je geheugen stabiel is kan dit aardig wat performance opleveren zoals je ziet.

[ Voor 29% gewijzigd door Cidious op 27-08-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Betreft jouw LPX geheugen. Gewoon even de timings uitlezen met Thaiphoon en handmatig in Ryzen Master knallen. Dat of zelfs even de Ryzen DRAM calculator op je memory profiel (met Thaiphoon exporteren) loslaten en die timings gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:52:
Heb je daarvoor ook SOC voltage aangepast? Dat is dacht ik voor de mem controller, of is dat voor Ryzen 2 niet van toepassing?
Op mijn oude 1700x moest ik deze verhogen om stabiel 4 latjes op 3200 C14 te krijgen.
2x16GB (kit van 2) is anders dan 4 modules van 8GB(kit van 4)

Verder nergens last van met recente itx build(msi b450i gaming plus ac)
Wie Intel bouwt komt met hetzelfde, want daar moet je ook zelf alles handmatig instellen(of je moet je ram op 2133 laten draaien,maar dat is met amd exact zo) Plug and play Intel :+

(ja MSI heeft in 2 weken-juli- tijd 2 bios versies uitgebrachtA7 en 8. laatste is Beta van 21aug)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
@Cidious alright... ik heb Ryzen Master open staan en heb met Thaiphoon mijn memory uitgelezen maar heb toch nog redelijk wat hulp nodig. Je hebt het over timings instellen op Ryzen Master...

Ik zie CAS, RCD, RP, RAS, RC, FAW, RRDS, RRDL staan maar kan eigenlijk alleen maar vinden waar ik iets met de CAS latency kan doen. Zou je me in de goede richting kunnen duiwen? Bij voorbaat ongelooflijke dank!!! _/-\o_

Dit is wat ik voor me heb: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lnyAXmg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Als je het helemaal goed wil doen. Met Thaiphoon je profiel exporteren en in Dram Calculator importeren. Maar als begin punt zou je eerst op report kunnen. Klikken als ik me niet vergis en de XMP informatie kunnen gebruiken voor Ryzen Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 21:56
Grote kans dat het Corsair geheugen hier problemen geeft. Heb hier bijvoorbeeld een Ryzen 5 2400G met B450 moederbord (2x), en die krijgen continu BSOD's. Ook als het van 3000 teruggezet wordt naar 2133Mhz. Stop ik er Crucial geheugen in, dan werkt alles gewoon.

Op één of andere manier lijkt Corsair geheugen hier toch niet helemaal lekker samen te werken.

Als je nog kunt ruilen, bestel dan dit kitje:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietk0t
Heb besloten de komende bios update af te wachten en als het daarna nog niet naar verwachting werkt dan ga ik op zoek naar een ander kitje. Super bedankt allemaal voor de hulp maar 3 applicaties en 500 instelling die voor mij weinig tot niks betekenen voelt niet goed. Misschien denk ik er verkeerd over maar iets moet werken of anders heb ik het verkeerde gekocht.

Wederom iedereen dank voor de hulp!!
Pagina: 1