[routeplanner] Gemiddelde reistijd op basis van historie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:21
Voor een mogelijke nieuwe opdracht moet ik een concrete inschatting maken van de gemiddelde reistijd. Het mooiste zou zijn om op basis van historische traffic data te kunnen zeggen dat bij vertrek op tijd X, de aankomsttijd tijd Y was. Als alternatief kan ook het antwoord op de vraag 'Hoe laat had ik elke dag moeten vertrekken om op tijd X op locatie te zijn' beantwoord worden.

Uiteraard bieden programma's als google maps of tomtom mogelijkheid om een schatting te maken op basis van vertrektijd. Maar ik zou juist graag gebruik maken van historische gegevens. Iemand die weet of zoiets bestaat? Ik kwam met google (zoekmachine :+ ) niet veel verder.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Beste antwoord (via coelho op 26-08-2019 12:51)

Verwijderd

Volgens mij doet Google Maps precies dat. Als ik een reis plan en die meteen laat vertrekken dan krijg ik een exacte schatting te zien. Zet ik een andere "depart at" tijd of datum dan krijg ik een ruime schatting "typically 28-40 minutes". Die schatting is op basis van historische gegevens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2019 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 00:10
Wat wil je er precies mee bereiken ?

Want met een gemiddelde bereik je 'Hoe laat had ik elke dag moeten vertrekken om op tijd X op locatie te zijn' in iedergeval niet (zie definitie van een gemiddelde).

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 26-08-2019 11:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij doet Google Maps precies dat. Als ik een reis plan en die meteen laat vertrekken dan krijg ik een exacte schatting te zien. Zet ik een andere "depart at" tijd of datum dan krijg ik een ruime schatting "typically 28-40 minutes". Die schatting is op basis van historische gegevens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2019 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:33:
Volgens mij doet Google Maps precies dat. Als ik een reis plan met en die meteen laat vertrekken dan krijg ik een exacte schatting te zien. Zet ik een andere "depart at" tijd of datum dan krijg ik een ruime schatting "typically 28-40 minutes". Die schatting is op basis van historische gegevens.
Inderdaad, google maps gebruikt precies de historische data om te bepalen hoe lang je er vermoedelijk over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Opdrachtgever gaat niet akkoord met mijn indicatie van reistijd naar de randstad omdat de directe reistijd zonder vertraging bijna de helft is van de reistijd die ik ervaar met verkeer. Ik wil dat graag onderbouwen, waarbij factoren als tijdstip, dag van de week en zelfs seizoen in mijn ervaring grote invloed hebben.

Edit: maar houdt Google Maps ook rekening met die factoren dag en datum? Ik had het idee dat het een dommer systeem was

[ Voor 16% gewijzigd door coelho op 26-08-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-08 17:15

Bob

Zoals hierboven, Google maps doet exact dat. Als je het beter wil onderbouwen ga je het zelf moeten meten, of mensen zoeken die die data hebben.
Ik bvb heb alles in mijn locatie historiek staan, maar ik rij je route niet :)

En ja Google probeert slim te zijn. Of dat lukt is iets anders, maar een best effort is het zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door Bob op 26-08-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:36:
Opdrachtgever gaat niet akkoord met mijn indicatie van reistijd naar de randstad omdat de directe reistijd zonder vertraging bijna de helft is van de reistijd die ik ervaar met verkeer. Ik wil dat graag onderbouwen, waarbij factoren als tijdstip, dag van de week en zelfs seizoen in mijn ervaring grote invloed hebben.
Ook dat kun je precies met Google Maps doen.

Toon je baas een "depart at" tijd van zaterdagavond 11 uur en een van maandagochtend 8 uur via Google. Die laat je een prima "typical" reistijd zien.

Google laat me zelfs zien waar typisch de files staan. Kijkt per dag nog dus ik kan zien dat het op mijn traject op woensdag iets rustiger is dan de dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 00:10

Edit: maar houdt Google Maps ook rekening met die factoren dag en datum? Ik had het idee dat het een dommer systeem was
Ah in dat geval kun je wel wegkomen met een gemiddelde, je hoeft immers niet altijd op tijd te zijn :).
Geen idee hoe het op jouw traject is, maar voor mijn gevoel is een aardig deel der variatie te danken aan mede
weggebruikers die graag knuffelen in de spits. Geeft nogal wat outliers, maar voor de normale filedruk lijkt google het best aardig te doen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58

Tijd om naar een andere baas te gaan zoeken, heb ook ooit het zelfde gehad. 1 uur zonder file, 2 uur met. En dan vertrok ik al om 6:00...

Als jij je baas zo moet overtuigen dan geeft hij er niks om hoe lang jij moet reizen.

edit: Ben je freelancer? Dan reken je toch gewoon reistijd?

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 26-08-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
GrooV schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Tijd om naar een andere baas te gaan zoeken, heb ook ooit het zelfde gehad. 1 uur zonder file, 2 uur met. En dan vertrok ik al om 6:00...

Als jij je baas zo moet overtuigen dan geeft hij er niks om hoe lang jij moet reizen
Ik ben zelfstandige en reistijd is werktijd. Dus het gaat erom dat hij moet betalen voor de uren die ik in de auto zit. Om niet met eindeloze staatjes aan te komen, spreken we een gemiddelde af. In dit geval kwam ik uit op 3.5 uur totaal op een dag en hij op 2. Dat scheelt behoorlijk. Maar gezien het feit dat de tendens hier is dat Google Maps de beste indicatie geeft, zal ik dat gebruiken om mijn standpunt te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coelho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

Ik ben zelfstandige en reistijd is werktijd. Dus het gaat erom dat hij moet betalen voor de uren die ik in de auto zit. Om niet met eindeloze staatjes aan te komen, spreken we een gemiddelde af. In dit geval kwam ik uit op 3.5 uur totaal op een dag en hij op 2. Dat scheelt behoorlijk. Maar gezien het feit dat de tendens hier is dat Google Maps de beste indicatie geeft, zal ik dat gebruiken om mijn standpunt te onderbouwen.
En anders toch gewoon met eindeloze staatjes gaan werken. Is het eerlijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Of je houdt het 1 maand bij en houdt dat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:43:
Of je houdt het 1 maand bij en houdt dat aan
Moet je het niet in de zomer doen :) De afgelopen maand viel het best mee op de weg maar er komen weer barre tijden aan.
Pagina: 1