Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-08-2020
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw op het forum dus neem me het alsjeblieft niet kwalijk als dit in de verkeerde sectie is gepost 👀.

Ik zit momenteel in HAVO 4 en weet eigenlijk al wat ik later wil worden, vrachtwagenchauffeur. Ik ben momenteel 14, jaja I know erg jong maar daar gaat het niet om. Ik wou dit even kwijt omdat je uiteraard met een overgangsbewijs van HAVO 3 naar HAVO 4 naar het MBO mag maar aangezien je voor de studie minimaal 16 jaar moet zijn en ik een 14 jarige niet op het MBO zie zitten. Vandaar dat ik sowieso de HAVO eerst afmaak.

Mijn ouders vinden het prima als ik een MBO studie ga doen, maar ze zeiden dat een niveau 2 studie wel erg "laag" zou zijn. Toch wil ik deze studie wel heel graag, het gaat om de studie Chauffeur Goederenvervoer het is een BBL studie die 2 jaar duurt, ik zou dus op mijn 18e al een full-time baan kunnen hebben.

Heeft iemand tips hoe ik mijn ouders zou kunnen overtuigen? Zelf dacht ik dat het punt BBL wel iets goeds zou zijn aangezien ik dan niet een hele week op school zit te leren maar bezig ben waardoor je in mijn ervaring meer leert, vrachtwagenchauffeur kun je niet worden doodmiddel van boeken.

Groetjes,
Jelle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 23:50

odan

The dark side is within all!

1 klein probleempje. om die studie te doen moet je in het bezit zijn van je rijbewijs b.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:57:
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw op het forum dus neem me het alsjeblieft niet kwalijk als dit in de verkeerde sectie is gepost 👀.

Ik zit momenteel in HAVO 4 en weet eigenlijk al wat ik later wil worden, vrachtwagenchauffeur. Ik ben momenteel 14, jaja I know erg jong maar daar gaat het niet om. Ik wou dit even kwijt omdat je uiteraard met een overgangsbewijs van HAVO 3 naar HAVO 4 naar het MBO mag maar aangezien je voor de studie minimaal 16 jaar moet zijn en ik een 14 jarige niet op het MBO zie zitten. Vandaar dat ik sowieso de HAVO eerst afmaak.

Mijn ouders vinden het prima als ik een MBO studie ga doen, maar ze zeiden dat een niveau 2 studie wel erg "laag" zou zijn. Toch wil ik deze studie wel heel graag, het gaat om de studie Chauffeur Goederenvervoer het is een BBL studie die 2 jaar duurt, ik zou dus op mijn 18e al een full-time baan kunnen hebben.

Heeft iemand tips hoe ik mijn ouders zou kunnen overtuigen? Zelf dacht ik dat het punt BBL wel iets goeds zou zijn aangezien ik dan niet een hele week op school zit te leren maar bezig ben waardoor je in mijn ervaring meer leert, vrachtwagenchauffeur kun je niet worden doodmiddel van boeken.

Groetjes,
Jelle
Vrachtwagenchauffeur lijkt misschien een leuk beroep, maar als alle auto's over 15-20 jaar zelfstandig rijden zullen er nog maar weinig chauffeurs nodig zijn.
Ik zou zelf een opleiding kiezen waar meer toekomst in zit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Misschien iets meer hoger grijpen dan alleen vrachtwagenchauffeur. Wat dacht je van richting logistiek, waarbij je ook can chauffeuren enzo? Als je meer in je mars hebt, zou ik wat breder gaan kijken.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31

Shunt

Boe

Groetjes,
Jelle
Mij lijkt het verstandiger dat je een beroep kiest waar ook nog maar een beetje toekomst in zit.
Zodra de eerste level 4/5 autonome auto pilots uit komen zijn de eerste beroepen die weg gaan vallen de chauffeurs. Ja voordat de laatste chauffeur weg is zal het nog wel een jaar of twintig duren maar je moet er wel een jaar of 60 vol maken als je nu nog zo jong bent.

Verder krijg je in de tussen fase van half autonoom naar vol autonoom dat je als chauffeur lekker achter het stuur mag zitten maar het stuur niet meer mag aanraken dan ben je eigenlijk een veredelde lader / ontlader / order onderteken bord.

Komt daar nog eens boven op dat je 14 bent. Je mag pas over vier jaar achter dat stuur plaats nemen. Maak gewoon je havo af en kijk of je het over een paar jaar nog steeds zo leuk denkt te vinden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
odan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:08:
1 klein probleempje. om die studie te doen moet je in het bezit zijn van je rijbewijs b.
Dit dus. Zonder rijbewiijs B(en daar moet je 18 voor zijn) geen studie Chauffeur Goederenvervoer.
Je zal dus iets anders moeten verzinnen om de 2 jaar tussen je HAVO en je 18e verjaardag te 'overbruggen'.
Verder zal, met alle autonome autotechnologie, de trucker (helaas) als 1e aan de beurt zijn. Wellicht kan je in die 2 jaar iets doen wat een beetje breder is dan vrachtwagenchaffeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Schumaster schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Dit dus. Zonder rijbewiijs B(en daar moet je 18 voor zijn) geen studie Chauffeur Goederenvervoer.
Je zal dus iets anders moeten verzinnen om de 2 jaar tussen je HAVO en je 18e verjaardag te 'overbruggen'.
Verder zal, met alle autonome autotechnologie, de trucker (helaas) als 1e aan de beurt zijn. Wellicht kan je in die 2 jaar iets doen wat een beetje breder is dan vrachtwagenchaffeur?
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/8/26/91a3b43a39a2db92123877fb695e68ff-full.png

Ik snap jullie maar ik heb daar een mail over gestuurd, helaas nog geen reactie op gehad.

En over de toekomst, moet iedereen dan ICT'er worden? Ik wil eigenlijk helemaal niet nadenken over de toekomst tbh... Ik snap jullie ook hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jelle Bullens op 26-08-2019 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:26:
Ik wil eigenlijk helemaal niet nadenken over de toekomst tbh...
Gelukkig heb je ouders die dat wel voor je doen. En anders zijn wij er ook nog.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

[Afbeelding]

Ik snap jullie maar ik heb daar een mail over gestuurd, helaas nog geen reactie op gehad.

En over de toekomst, moet iedereen dan ICT'er worden? Ik wil eigenlijk helemaal niet nadenken over de toekomst tbh... Ik snap jullie ook hoor ;)
Tja, het is nou eenmaal efficiënter en dus goedkoper om zoveel mogelijk te automatiseren. En een vrachtwagen of auto is nou eenmaal prima te automatiseren. En ook @Shunt heeft zeker een punt. Misschien worden ze niet 100% autonoom binnen zeg 30 jaar, maar ik denk dat je over 10 jaar al de eerste vrachtwagens hebt, waar je alleen maar mag ingrijpen als het mis gaat. Daar zit je dan de hele dag te wachten tot het misgaat...

Kun je niet juist proberen om met de automatisering van vrachtwagens aan de gang te gaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:34
Gewoon doen waar jij echt enthousiast van wordt, uiteindelijk moet je iedere dag met plezier iets gaan doen. Als dat voor jou vrachtwagenchauffeur is dan moet je daar zeker achteraan gaan. Maar! Sta niet stil,niet met je vrachtwagen :+ ,maar ook niet met ontwikkeling. Hoe kan jij je ontwikkelen zodat er nog meer is?

Twee redenen:
- Je baan verdwijnt, zoals een aantal hier al hebben aangehaald;
- Je bent er na een aantal jaar klaar mee.

Nog twee jaar te gaan dus tijd zat om te beslissen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelle Bullens
SeatRider schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Gelukkig heb je ouders die dat wel voor je doen. En anders zijn wij er ook nog.
Ok.... wil je hiermee zeggen dat ik een domme keuze maak als ik mijn dromen achterna ga? Ik weet wat vrachtwagenchauffeur zijn betekent. Vroeg uit bed, lange dagen maken etc. ik heb al zo'n 5 jaar ervaring want ik ging vaak met mijn vader mee. En ik hoor van meer mensen in mijn omgeving dat zij hetzelfde probleem ervaren als ik, zij willen een MBO studie doen maar hun omgeving zegt dat ze beter kunnen. Als iedereen een HBO doet wie moet dan bouwvakker, stratenmaker of vrachtwagenchauffeur worden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:32:
[...]

Ok.... wil je hiermee zeggen dat ik een domme keuze maak als ik mijn dromen achterna ga? Ik weet wat vrachtwagenchauffeur zijn betekent. Vroeg uit bed, lange dagen maken etc. ik heb al zo'n 5 jaar ervaring want ik ging vaak met mijn vader mee. En ik hoor van meer mensen in mijn omgeving dat zij hetzelfde probleem ervaren als ik, zij willen een MBO studie doen maar hun omgeving zegt dat ze beter kunnen. Als iedereen een HBO doet wie moet dan bouwvakker, stratenmaker of vrachtwagenchauffeur worden?
Wat ik wil zeggen is dat je een domme keuze maakt als je niet wilt nadenken over de toekomst.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Ok.... wil je hiermee zeggen dat ik een domme keuze maak als ik mijn dromen achterna ga? Ik weet wat vrachtwagenchauffeur zijn betekent. Vroeg uit bed, lange dagen maken etc. ik heb al zo'n 5 jaar ervaring want ik ging vaak met mijn vader mee. En ik hoor van meer mensen in mijn omgeving dat zij hetzelfde probleem ervaren als ik, zij willen een MBO studie doen maar hun omgeving zegt dat ze beter kunnen.
Waarom maak je dit topic aan dan? Voor bevestiging dat het slim is om van de HAVO naar het MBO te gaan? Je kunt het op nog 10 forums proberen en daar krijg je elke keer hetzelfde antwoord denk ik.
Als iedereen een HBO doet wie moet dan bouwvakker, stratenmaker of vrachtwagenchauffeur worden?
Wat dacht je van de mensen die al op de MAVO of lager zitten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Op zich heb je nog alle tijd.

Waarom zou je niet in ieder geval je HAVO afmaken? Kun je alsnog voor je 20e aan de slag als chauffeur. En heb je je HAVO in ieder geval. Maakt een eventuele bijscholing / omscholing later ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
SeatRider schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Wat ik wil zeggen is dat je een domme keuze maakt als je niet wilt nadenken over de toekomst.
Ik denk er wel over na, maar wat ik bedoel is dat autonome auto's of hoe het ook heet daar WIL ik niet over nadenken alhoewel dat wel moet, dat begrijp ik zeker. Ik heb het idee dat ik "bang" ben voor de toekomst ofzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:37:
Op zich heb je nog alle tijd.

Waarom zou je niet in ieder geval je HAVO afmaken? Kun je alsnog voor je 20e aan de slag als chauffeur. En heb je je HAVO in ieder geval. Maakt een eventuele bijscholing / omscholing later ook makkelijker.
Mijn HAVO maak ik in ieder geval af, zoals gezegd in de eerste post. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Mijn HAVO maak ik in ieder geval af, zoals gezegd in de eerste post. :D
Oeps, ik lees weer de helft. Terwijl ik de HAVO wel heb afgemaakt, dat zegt niks dus :D
Geef het wat tijd, als je in HAVO5 nog steeds chauffeur wilt worden en daar word je happy van, doen!

Houd wel rekening met een (stuk) lager salaris dan wanneer je een HBO-achtige functie gaat doen. Is er op HBO-niveau niet toevallig iets met hogere vrachtwagentechniek ;)?

[ Voor 18% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 26-08-2019 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

[...]

Dromen hebben en ze achteraan gaan is natuurlijk prachtig maar vergeet niet dat je ook nog moet eten en leven. Het vermoeden is dat vrachtwagen chauffeur als beroep een vak is wat de komende tien / twintig jaar weg gaat vallen. Tegen de tijd dat jij achter een vrachtwagen plaats kan nemen is dat dus tussen de zes en zestien jaar. Dat zijn niet heel veel jaren meer. Dan heb je straks een heel grote groep mensen die niets anders kunnen als vrachtwagen chauffeur zijn en dan dus in eens geen werk meer hebben in al lastige markt met alle buitenlandse caffeurs.

TLDR:
Zoek een beroep wat je leuk vind en je in de toekomst geld mee kunt verdienen.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:12
[...]

Vergeet niet dat het makkelijker is om met een 'hogere/hbo' studie een 'lagere' baan te vinden. Momenteel worden veel mensen afgewezen op een te laag studie niveau, minimale eis is X dus alles onder X is meteen afgekeurd.

Wat veel mensen hier al aangeven is dat de mogelijke verwachting van het beroep vrachtwagenchauffeur niet al te hoog kan zijn en jij zal dat zeker nog wel een jaar of 50 moeten doen. Ik zou jou zeker aanraden om in ieder geval je Havo af te maken, dat zorgt voor een goede basis. In die tijd kan je ook ontdekken wat je echt zou willen doen. Hetgeen wat ik toentertijd wilde doen en wat ik nu doe is een wereld van verschil en had ik vroeger nooit kunnen bedenken. Na je Havo zou je ook bijvoorbeeld een jaartje werken om te ervaren hoe het werkende leven kan zijn. Vergeet niet nu je nog jong bent en (waarschijnlijk) thuis woont je nog veel makkelijker studies kan doen.

Vrachtwagenchauffeur worden terwijl je een 'hogere' functie kan bekleden is natuurlijk niet fout, je moet natuurlijk te allen tijde doen wat je leuk vind. Maar die 'hogere' functie levert je misschien wel 500-1000 bruto meer op uiteindelijk en als je een vrouwtje + kids wil onderhouden is dat alleen maar handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:31

Bob Popcorn

Plop!

Vrachtwagenchauffeur kun je altijd nog worden, studeren naast een baan als chauffeur is nagenoeg onmogelijk. Als je ooit nog iets wil om op terug te vallen moet je nú investeren en een studie afmaken. Niveau 2 vrachtwagenchauffeur is geen studie.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Rendiertje schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Vergeet niet dat het makkelijker is om met een 'hogere/hbo' studie een 'lagere' baan te vinden. Momenteel worden veel mensen afgewezen op een te laag studie niveau, minimale eis is X dus alles onder X is meteen afgekeurd.

Wat veel mensen hier al aangeven is dat de mogelijke verwachting van het beroep vrachtwagenchauffeur niet al te hoog kan zijn en jij zal dat zeker nog wel een jaar of 50 moeten doen. Ik zou jou zeker aanraden om in ieder geval je Havo af te maken, dat zorgt voor een goede basis. In die tijd kan je ook ontdekken wat je echt zou willen doen. Hetgeen wat ik toentertijd wilde doen en wat ik nu doe is een wereld van verschil en had ik vroeger nooit kunnen bedenken. Na je Havo zou je ook bijvoorbeeld een jaartje werken om te ervaren hoe het werkende leven kan zijn. Vergeet niet nu je nog jong bent en (waarschijnlijk) thuis woont je nog veel makkelijker studies kan doen.

Vrachtwagenchauffeur worden terwijl je een 'hogere' functie kan bekleden is natuurlijk niet fout, je moet natuurlijk te allen tijde doen wat je leuk vind. Maar die 'hogere' functie levert je misschien wel 500-1000 bruto meer op uiteindelijk en als je een vrouwtje + kids wil onderhouden is dat alleen maar handig.
Duidelijke info met goede argumenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Bob Popcorn schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:41:
Vrachtwagenchauffeur kun je altijd nog worden, studeren naast een baan als chauffeur is nagenoeg onmogelijk. Als je ooit nog iets wil om op terug te vallen moet je nú investeren en een studie afmaken. Niveau 2 vrachtwagenchauffeur is geen studie.
Waarom is dit geen studie? *thinking* omdat een BBL is ofzo? Voor bouwvakker moet je toch ook naar school, maar dit soort beroepen leer je door het te doen niet vanuit boeken, misschien ben ik het vergeten te melden maar ik ben een doe-mens geen leer-mens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Waarom is dit geen studie? *thinking* omdat een BBL is ofzo? Voor bouwvakker moet je toch ook naar school, maar dit soort beroepen leer je door het te doen niet vanuit boeken, misschien ben ik het vergeten te melden maar ik ben een doe-mens geen leer-mens.
Doe wat je leuk vind.

Als jij graag vrachtwagenchauffeur wil worden moet je dat gaan doen. Maak je havo af, ga die opleiding doen en wordt vrachtwagenchauffeur.

Het is best mogelijk dat je op den duur geen uitdaging meer ziet in het vak vrachtwagenchauffeur. Dan heb je de capaciteiten om verder te gaan leren.

Verder lijkt het me nogal onmogelijk om nu al rekening te gaan houden met wat er over 10 jaar aan zit te komen. Zeker als je pas 14 bent. Komt tijd, komt raad. Tegen die tijd zijn er vast weer alternatieven voor je werk, als dat al helemaal verdwijnt wat ook niemand weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:41:
Ben ik het niet mee eens.
Studeren naast een baan kan altijd nog. Ja, het aantal (deeltijd)studies is beperkt. En het is hard werken en vaak geen sociaal leven.
Maar het is allesbehalve onmogelijk.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

KaiseRRuby schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Doe wat je leuk vind.

Als jij graag vrachtwagenchauffeur wil worden moet je dat gaan doen. Maak je havo af, ga die opleiding doen en wordt vrachtwagenchauffeur.

Het is best mogelijk dat je op den duur geen uitdaging meer ziet in het vak vrachtwagenchauffeur. Dan heb je de capaciteiten om verder te gaan leren.

Verder lijkt het me nogal onmogelijk om nu al rekening te gaan houden met wat er over 10 jaar aan zit te komen. Zeker als je pas 14 bent. Komt tijd, komt raad. Tegen die tijd zijn er vast weer alternatieven voor je werk, als dat al helemaal verdwijnt wat ook niemand weet.
Met deze mentaliteit is de generatie geboren die massaal vrijetijdsbesteding is gaan studeren en er toen achter is gekomen dat er eigenlijk niet echt werk in is. Of massaal gender studies is gaan doen en er dan achter komt dat daar ook geen vraag naar is.

Ga doen wat je leuk vind maar zoek altijd iets waar toekomst in zit.
Natuurlijk is het onmogelijk om overal rekening mee te houden zo kon je bvb acht jaar geleden een heerlijk salaris krijgen als fysio en zo was het in eens door de overheid nagenoeg onmogelijk gemaakt om wat leuks te kunnen verdienen. Maar over het algemeen kan je best een beetje af kaderen in wat voor werk toekomst zit en welk werk niet.

Juist als je heel jong bent moet je daar in ondersteund worden door je ouders en school. Wat heeft het voor zin om duizenden jongeren opleidingen te laten doen die binnen tien jaar niet meer aan de bak komen?

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
anandus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:54:
[...]
Studeren naast een baan kan altijd nog. Ja, het aantal (deeltijd)studies is beperkt. En het is hard werken en vaak geen sociaal leven.
Dat je als vrachtwagenchauffeur weinig thuis bent en heel lange dagen maakt maakt wel wel nog heel veel moeilijker dan bij de meeste andere beroepen.

Mijn advies zou zijn om eerst HAVO af te maken en dan te kijken of je eventueel eerst/tegelijk een tweede opleiding kan doen in een richting die je leuk vind (bijvoorbeeld mechanica o.i.d.) en als je dan na een X aantal jaar geen zin meer hebt om chauffeur te zijn (of geen baan meer hebt) dan heb je iets om op terug te vallen.

Zeker aangezien je toch pas vanaf 18 jaar die opleiding kan gaan doen.
Shunt schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

Met deze mentaliteit is de generatie geboren die massaal vrijetijdsbesteding is gaan studeren en er toen achter is gekomen dat er eigenlijk niet echt werk in is. Of massaal gender studies is gaan doen en er dan achter komt dat daar ook geen vraag naar is.

Natuurlijk is het onmogelijk om overal rekening mee te houden zo kon je bvb acht jaar geleden een heerlijk salaris krijgen als fysio en zo was het in eens door de overheid nagenoeg onmogelijk gemaakt om wat leuks te kunnen verdienen. Maar over het algemeen kan je best een beetje af kaderen in wat voor werk toekomst zit en welk werk niet.

Juist als je heel jong bent moet je daar in ondersteund worden door je ouders en school. Wat heeft het voor zin om duizenden jongeren opleidingen te laten doen die binnen tien jaar niet meer aan de bak komen?
Enige verschil is dat al die mensen met vrijetijdsbesteding/genderstudies wel een algemeen denkniveau geleerd hebben en de basis van hoe wetenschap werkt en dus zo in heel veel andere vakgebieden aan de slag kunnen.

Een vrachtwagenchaffeur kan over 20 jaar helemaal nergens aan de bak in ander vakgebied en zal tot het eind van zijn leven een minimumloonbaantje hebben als hij een beetje pech heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Philip Ross op 26-08-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

anandus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:54:
[...]
Als je internationaal chauffeur bent en je dus hele dagen op de weg zit? Lijkt me allesbehalve makkelijk. Wellicht niet totaal onmogelijk, maar andersom is vele malen makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Jelle Bullens schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Een studie leer je uit boeken, een beroep leer je door het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

Dat je als vrachtwagenchauffeur weinig thuis bent en heel lange dagen maakt maakt wel wel nog heel veel moeilijker dan bij de meeste andere beroepen.
Of juist makkelijker?
Ik weet het fijne er niet van, maar ik gok dat het paar dagen op en paar dagen af is? Dan is dat makkelijker studeren omdat je gewoon hele dagen aan de studie kan zitten dan elke avond na het werk.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 26-08-2019 10:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
anandus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:59:
[...]
Of juist makkelijker?
Ik weet het fijne er niet van, maar ik gok dat het paar dagen op en paar dagen af is? Dan is dat makkelijker studeren omdat je gewoon hele dagen aan de studie kan zitten dan elke avond na het werk.
Dat zou kunnen ja. Maar je krijgt het wel veel moeilijker als je verplichte aanwezigheidsmomenten en deadlines hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
Shunt schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

Met jouw instelling is de generatie geboren die op hun 30e met een burnout kampt omdat ze niet weten wat ze willen en wat ze moeten en waar ze gelukkig van worden.

TS weet heel goed wat hij wil en heeft ook een kop met verstand aangezien hij de HAVO doet. Denk je nou echt dat hij zich in de toekomst niet in kan stellen op verandering?

Laat hem lekker zijn dromen volgen. Komt hij er vanzelf achter of zijn dromen echt zo mooi en fijn zijn en dan kan hij daar op leren veranderen.

De voorbeelden die je noemt in de eerste alinea zijn toch helemaal niet van toepassing op TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

anandus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:59:
[...]
Of juist makkelijker?
Dat valt dus tegen, mijn schoonvader is internationaal chauffeur en was jaren lang alleen in het weekend thuis. Als hij pech had vrijdagavond laat tot zondagavond. Als je dan nog een leven/gezin/vrouw hebt wanneer wil je dan gaan studeren ?

Andere chauffeurs die ik ken maken gewoon heel veel uren, 60u per week is meer regel dan uitzondering. Om na een 12 urige werkdag nog aan een studie te gaan zitten lijkt me pittig !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:24
Hadden we hier niet een chauffeur in ons midden? Dacht dat @Bestla een vrachtwagen bestuurde?
Excuses als ik het mis heb.

Ik ben er helemaal voor overigens om te doen waar je gelukkig van wordt. Ik ben er eentje die op dit moment nog steeds niet weet wat hij wil (38j). Dat maakt het echt rot. Maar goed. Zit nu op een plek waar ik niet wil zijn, maar een keuze maken wat precies is ook niet te doen.

Kwam enige tijd een oud klasgenoot tegen in de supermarkt. Die werkte daar. Grootste verschil buiten salaris tussen hem en mij was dat hij wel gelukkig was. Geen interesse in manager of iets, gewoon lekker vakkenvullen. Heb hem dat ook meegegeven dat hij wel gelukkig is met zijn werk en ik daarentegen niet.

Enige wat ik de TS aan wil geven is dat hij ook na denkt over wat hij als ander beroep zou willen gaan doen mocht dit op niets uit lopen (al dan niet eigen keuze).

Wat ik zie bij de TS is dat hij reageert als een 14 jarige (bedoel het niet slecht!). De toekomst is zeker wel belangrijk. Vooruit kijken is iets wat je wel moet doen. Het verkeer gaat op een gegeven moment autonoom worden. Zover zijn we nog niet, maar het komt er wel aan.

Chauffeur of piloot (is wellicht ook een optie voor jouw kunnen?) betekent wel dat je langdurig niet thuis bent. Als je nog een gezin wilt, is dat wel een tegenhanger en kan een relatie best een deuk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:55
sapphire schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Dat valt dus tegen, mijn schoonvader is internationaal chauffeur en was jaren lang alleen in het weekend thuis. Als hij pech had vrijdagavond laat tot zondagavond. Als je dan nog een leven/gezin/vrouw hebt wanneer wil je dan gaan studeren ?

Andere chauffeurs die ik ken maken gewoon heel veel uren, 60u per week is meer regel dan uitzondering. Om na een 12 urige werkdag nog aan een studie te gaan zitten lijkt me pittig !
Gezien je (ver) weg bent van huis en op locatie toch geen andere verplichtingen hebt lijkt het mij een uiterst geschikt beroep om juist even in alle rust de studieboeken in te duiken, lijkt me inderdaad alsnog wel pittig maar dat is ook persoonlijk. Het is wellicht wel lastig om ook nog klassikale lessen te volgen.

Gezien TS toch nog 2 jaar havo gaat doen zou ik de discussie met de ouders gewoon nog even in de ijskast zetten. Maak eerst wat plezier en haal dat diploma, en zie over anderhalfjaar waar je dan echt zin in hebt.

Dat er in goederenvervoer veel zal gaan veranderen in de toekomst is wel duidelijk, maar dat geld net zo goed voor vele andere sectoren. En hoewel we hier in Nederland misschien over 10 jaar wel volautomatische vrachtwagens hebben rijden weet ik niet of die systemen dat ook al zo snel kunnen in landen waar de infrastructuur niet zo goed geregeld is als hier, of daar waar je hele nauwe straatjes hebt waar je je in moet manouvreren.
Mogelijk wordt de rol van de chauffeur voor een groot deel van automatische systemen voorzien, dat betekend nog niet direct dat er helemaal niemand meer in die cabine hoeft te zitten en dan is iemand met net een wat beter stel hersenen om die systemen te kunnen troubleshooten mogelijk niet eens zo slecht als TS daar ook blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook zit er verschil tussen vrachtwagen chauffeurs. Als je een beetje ballen hebt; ga je niet rijden voor een willekeurig bedrijf - maar begin jezelf je eigen transportbedrijf. Natuurlijk eerst met 1 wagen, maar je kunt dan wel zelf bepalen wat voor klussen je gaat doen. Alleen in NL? Om 17:00 thuis? Of 3 weken trekken naar Dubai?
Als je voor een eigen bedrijf gaat; is het verstandig is meer opleiding te doen. Daarna kun je een vliegende start maken, en misschien ooit je eigen float aan auto's hebben rijden.
Hoe klinkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Arunia schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:14:
Hadden we hier niet een chauffeur in ons midden? Dacht dat @Bestla een vrachtwagen bestuurde?
Excuses als ik het mis heb.

Ik ben er helemaal voor overigens om te doen waar je gelukkig van wordt. Ik ben er eentje die op dit moment nog steeds niet weet wat hij wil (38j). Dat maakt het echt rot. Maar goed. Zit nu op een plek waar ik niet wil zijn, maar een keuze maken wat precies is ook niet te doen.

Kwam enige tijd een oud klasgenoot tegen in de supermarkt. Die werkte daar. Grootste verschil buiten salaris tussen hem en mij was dat hij wel gelukkig was. Geen interesse in manager of iets, gewoon lekker vakkenvullen. Heb hem dat ook meegegeven dat hij wel gelukkig is met zijn werk en ik daarentegen niet.

Enige wat ik de TS aan wil geven is dat hij ook na denkt over wat hij als ander beroep zou willen gaan doen mocht dit op niets uit lopen (al dan niet eigen keuze).

Wat ik zie bij de TS is dat hij reageert als een 14 jarige (bedoel het niet slecht!). De toekomst is zeker wel belangrijk. Vooruit kijken is iets wat je wel moet doen. Het verkeer gaat op een gegeven moment autonoom worden. Zover zijn we nog niet, maar het komt er wel aan.

Chauffeur of piloot (is wellicht ook een optie voor jouw kunnen?) betekent wel dat je langdurig niet thuis bent. Als je nog een gezin wilt, is dat wel een tegenhanger en kan een relatie best een deuk geven.
Piloot mag ik niet worden, ik heb diabetes. Vrachtwagenchauffeur kan wel maar daar zijn ook een hoop regels aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Blasterxp schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:32:
Ook zit er verschil tussen vrachtwagen chauffeurs. Als je een beetje ballen hebt; ga je niet rijden voor een willekeurig bedrijf - maar begin jezelf je eigen transportbedrijf. Natuurlijk eerst met 1 wagen, maar je kunt dan wel zelf bepalen wat voor klussen je gaat doen. Alleen in NL? Om 17:00 thuis? Of 3 weken trekken naar Dubai?
Als je voor een eigen bedrijf gaat; is het verstandig is meer opleiding te doen. Daarna kun je een vliegende start maken, en misschien ooit je eigen float aan auto's hebben rijden.
Hoe klinkt dat?
Ja dat kan ook, zal wel een goede investering worden dan (haha).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:05

Syngrow

Framerate is life

Als je de HAVO aan kunt, dan hoef je om chauffeur te worden verder echt geen opleiding te doen …

Je haalt op je 18e je rijbewijs, doet de bijbehorende cursussen in de avonduren/weekend en je kunt beginnen. Daar is geen 2-jarig BBL traject voor nodig. Ik heb ruim 10 jaar geleden de rijbewijzen en papieren gehaald. Daarvoor heb ik niet meer hoeven doen als de boeken een keer doorlezen en een paar avonden naar de cursus. Is niet zo spannend.

Die opleiding is bedoeld voor mensen die moeite hebben met het halen van die papieren (m.a.w. een ander opleidingsniveau). Dat zal bij jouw niet aan de orde zijn.

Mooi wat anders gaan studeren, op je 18e alles halen wat je nodig hebt en dan kijken wat je t.z.t. wil :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Syngrow schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:36:
Als je de HAVO aan kunt, dan hoef je om chauffeur te worden verder echt geen opleiding te doen …

Je haalt op je 18e je rijbewijs, doet de bijbehorende cursussen in de avonduren/weekend en je kunt beginnen. Daar is geen 2-jarig BBL traject voor nodig. Ik heb ruim 10 jaar geleden de rijbewijzen en papieren gehaald. Daarvoor heb ik niet meer hoeven doen als de boeken een keer doorlezen en een paar avonden naar de cursus. Is niet zo spannend.

Die opleiding is bedoeld voor mensen die moeite hebben met het halen van die papieren (m.a.w. een ander opleidingsniveau). Dat zal bij jouw niet aan de orde zijn.

Mooi wat anders gaan studeren, op je 18e alles halen wat je nodig hebt en dan kijken wat je t.z.t. wil :)
Toch denk ik dat zo'n BBL opleiding wel een goed ding is, dan kun je tijdens je opleiding je rijbewijs halen krijg je meer ervaring. Ervaring is toch wel iets waar mensen naar kijken heb ik het idee. Maar jou optie is ook een goede "uitweg".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Goed dat je hier over na denkt.
Een vriend van mij heeft vroeger hetzelfde "probleem" gehad, maar dan als trein machinist.

Omdat bovenstaande argumenten "vroeger" ook al gelden, heeft hij uiteindelijk door gestudeerd en hij recentelijk master geworden in iets met logistiek.
Het doel was wel altijd om de trein op de gaan uiteindelijk, maar wel met papieren. (voor de zekerheid)

Tijdens zijn stage heeft hij er een leuke baan aan over gehouden waar hij erg veel plezier in heeft (en ook veel geld mee verdient)
Op zaterdag gaat hij naar de stoomtrein club en bouwt hij met de club aan een locomotief en mag hij ook treinen besturen. Ja, hij is de enige als master opgeleide die helemaal met een roetzwarte kop zo'n trein staat te poetsen, maar hij is gelukkig en leeft zijn droom. (en stapt op maandag weer in zn audi naar kantoor)

Mijn tip in het kort; knal er na je havo een HBO logistiek achter. Kun je als je 18 bent en 2 jaar HBO gedaan hebt alsnog zeggen dat het hem niet wordt en de wagen op springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Oud klasgenoot van mij heeft (bijna) hetzelfde gedaan. Hij wilde ook dolgraag vrachtwagenchauffeur worden, maar zijn ouders en docenten hebben hem overtuigd om toch in ieder geval zijn HAVO opleiding af te ronden. Dat heeft hij dus ook gedaan, vooral vanwege latere zekerheid zoals @kleefei ook aangeeft. Immers kun je dan nog alle kanten op als je wilt.

Wat ik wel frappant vind, is dat je zegt 14 te zijn in HAVO-4. Dat zou betekenen dat je ergens twee klassen hebt overgeslagen, toch? Als het je zo eenvoudig afgaat zou ik jouw echt toejuichen om door te studeren waar mogelijk. Niet alleen vanwege de automatisering van vrachtwagens, maar vooral als vangnet. Je zou er toch niet aan moeten denken dat papa hele weken van huis is, terwijl dit niet hoeft. Daarnaast is het ook goed voor jouw persoonlijke ontwikkeling om je horizon te verbreden. Als je de logistiek zo leuk vind, kun je wellicht ergens (of op meerdere plekken) een snuffelstage doen? Je kunt altijd een vrijblijvend mailtje sturen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Doe zeker wat je zelf wilt en ik vind het goed dat je hier over nadenkt.
Onthoud alleen dit:
Weet dat je 14 bent en dat je mening en visie op zaken veranderen. Dat is heel lastig om te beseffen, maar kijk in de spiegel en zeg dat tegen jezelf.

Dat betekent niet dat je mening over alles verandert, maar ook niet dat wat je nu denkt ook altijd zo zal blijven.

Kijk dus eens rustig naar de mogelijkheden terwijl je je HAVO doet, zodat je aan het einde van de HAVO een keuze maakt die bij je past. Doe geen oogkleppen op en houd je opties open.

Als je na HAVO 5 nog steeds overtuigd bent dat je vrachtwagenchauffeur wilt worden, moet je dat zeker doen. Tegen die tijd weet je ook de nadelen wel, dus ddat hoeven wij je niet te vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013

Falastine

Think about my signature...

Ik zal je wat vertellen rond mijn 16e wist ik het heel zeker. Ik zou vrachtwagenchauffeur worden. Had me zelfs al aangemeld voor de opleiding zonder thuis te overleggen. Tot ik een donderpreek kreeg van mijn ouders broers en zussen zeiden dat ik veel meer kon. Hoe leuk het mij ook leek. Was de hele dag met vrachtwagens bezig. Gelukkig naar dit advies geluisterd. Doe nu totaal iets anders en het enige wat ik nog met vrachtwagens heb is af en toe de simulator op de pc zo zit ik nog soms in de cabine.

Wat nu misschien heel leuk lijkt zul je in de toekomst spijt van hebben. En vrachtwagenrijbewijs halen en rijden kan altijd nog dat diploma vraagt echt niemand na. Geen enkele Poolse of Bulgaarse chauffeur die een opleiding gevolgd heeft hoor.

Denk goed na en zie de vrachtwagen als iets voor nu vooral.

[ Voor 25% gewijzigd door Falastine op 26-08-2019 12:11 ]

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Aiit je bent 14 en je hersenen zijn nog niet helemaal tot wasdom gekomen. Je oorzaak-gevolg is nog niet volgroeid en dat soort dingen. Zoals je zegt lekker je Havo afmaken. Dan kijken wat je kan gaan doen. Ondertussen een leuke stuurtje kopen en ETS 2 spelen.

Aan de ene kant zeg ik gewoon voor gaan, maar aan de andere kant zijn pubers ontiegelijk impulsief en denken ze wel even te weten hoe en wat. Ik zou zeggen lekker doorgaan met wat je doet. Havo halen, daarna je VWO op volwasenonderwijs ofzo en dan rondom je 21. Wanneer je hersenen enigszins volgroeid zijn dan pas de keuze maken of je vrachtwagenchauffeur wil worden of iets anders.

Pubers worden veel te vroeg gepushed om een hele grote keuze te maken; opleiding en werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Syngrow schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:36:

Dit ^^

Naar mijn idee ga je je helemaal kapot vervelen op een BBL opleiding. Ik heb zelf een duale MBO+ opleiding gedaan na mijn Havo (Zowel Telecommunicatie en Telematica) en dat deed ik al met twee vingers in mijn neus.

Dus tenzij je door keihard werken met hakken over de sloot steeds naar het nieuwe jaar gaat, zal ik geen BBL opleiding gaan volgen maar wat hierboven staat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Maak je HAVO maar eerst af, kan je iig later nog naar het MBO of naar de HBO.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:11

steveman

Comfortabel ten onder

Ik zat in een roeiploeg met iemand die juist na een aantal jaar vrachtwagenchauffeur te zijn geweest besloot om maar weer een opleiding te gaan volgen. Ik weet niet precies wat ie voor opleidingen gevolgd had, maar facility management op het HBO was ie gaan doen.

En hij liep dus al van jongs af aan rond bij een transportbedrijf...

Top tip: volg de opleiding van het hoogste niveau dat je aankunt. Je rekt je hersenen als het ware op zodat je in de toekomst meer aankunt en dus meer keuze hegbt. Juist op jonge leeftijd dat je nog zoveel kan leren je (de zogenaamde hersenplasticiteit, wordt rap minder naarmate je ouder wordt) mentaal zo erg beperken is gewoon zonde.

En stel je gaat door deze tip te volgen uiteindelijk studeren ipv even naar school en dan aan het werk... Wie houd je tegen om alsnog parttime chauffeur te worden voor een dag in de week of zo? (Antwoord: lageloon-chauffeurs en automatisering)

NB, ik vond autorijden leuk... tot ik het als bijbaan beroepsmatig was gaan doen :+

[ Voor 4% gewijzigd door steveman op 26-08-2019 13:07 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:51

H-W

Ik kan me nog herinneren dat ik na de HAVO de opleiding HTS Autotechniek heb gestart in Arnhem. 1 van de docenten daar nam elk jaar een paar maanden onbetaald verlof op om alsnog lekker op de vrachtwagen door Europa te crossen. Dan heb je dus een opleiding die bij je niveau past en misschien valt het te combineren met een parttime carrière als chauffeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bob Popcorn schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:58:
[...]

Als je internationaal chauffeur bent en je dus hele dagen op de weg zit? Lijkt me allesbehalve makkelijk. Wellicht niet totaal onmogelijk, maar andersom is vele malen makkelijker.
Ik ken toch een aantal chauffeurs die op de lange baan rijden die dat doen. Ze vervelen zich te pletter tijdens de verplichte rusturen. Vier uur Netflix is meer regel dan uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Heb je al eens gekeken naar opleidingen zoals https://www.han.nl/opleid...stics-management/voltijd/

Serieus als je niet altijd onderaan de loonladder wilt bungelen gaat een MBO-2 echt niet voldoende zijn. Zelfs als je googles op vrachtwagenchauffeur kom je vacatures tegen die gewoon als HBO gemarkeerd zijn.

In mijn schoonfamilie zitten 3 chauffeurs. Prachtig vak, maar ook daarop kan je uitgekeken raken na een jaartje of 20 (Zeker als je de zwaardere banen hebt zoals verhuizer). Je hebt nu 1 keer een kans om een diploma te hebben zodat je in de toekomst team leider/planner/iets anders kunt gaan doen. Met MBO-2 heb je de komende 40 jaar om te balen dat je geen ander papiertje hebt.
ALs je geen grote problemen hebt om de havo af te maken doe dat, ga minimaal voor MBO-4 (en eigenlijk HBO) en dan kan je altijd nog lekker rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 26-08-2019 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Je bent pas 14, wacht even met beslissen tot je HAVO hebt afgerond.

Zelf ben ik van Havo/VWO naar HBO gegaan om vervolgens 6 jaar MBO BBL autotechniek te leren i.c.m. Fulltime werken. Zolang je in een goede moderne garage werkt erg leuk werk en zeker uitdagend als je ook storingen moet zoeken en precies moet weten hoe alles werkt om in een logische volgorde een diagnose te stellen.

Uiteindelijk ben ik alsnog weer ergens anders terecht gekomen en met een eigen bedrijf begonnen in de duurzame industrie en ik kan veel kennis halen uit mijn (niet direct aansluitende) opleiding op het MBO.

Je weet toch nooit wat je uiteindelijk wilt gaan doen, maar een goede basis helpt al enorm.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 26-08-2019 13:57 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Jelle Bullens Tof dat je weet wat je later wilt doen. Ook goed dat je al voor jezelf besloten hebt om de HAVO af te maken.

Voor je 16e kun je (16 jaar op 1 augustus) kun je vaak niet eens terecht op een MBO. Je hebt dus eigenlijk weinig keus.

Wil je het goederenvervoer in of wil je door voor speciaal transport? Dit laatste lijkt mij net even wat spannender dan van A naar B met een lading achter je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Hetgeen wat @Stef87 hierboven aanhaalt is wellicht geen slechte optie. Of je voor vrachtwagenchauffeur een opleiding moet volgen betwijfel ik, het behalen van het rijbewijs is denk ik 10 keer meer waard (en dat moet je toch).

Ik zou even wat verder nadenken waarom je vrachtwagenchauffeur zo leuk lijkt, vanwege welke aspecten: de techniek, het logistieke gedeelte, de vrijheid etc. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt, kun je kijken of er een MBO/HBO studie is in die richting. Vind je vooral de techniek leuk, dan zou ik gaan denken aan een MBO studie van monteur of iets dergelijks. Onder de noemer van logistiek zijn ook meer dan genoeg studies te vinden.

Zodoende kun je altijd nog gaan doen wat je leuk lijkt (vrachtwagenchauffeur worden), maar heb je een aanvullende studie die mogelijk handig is/in jouw voordeel spreekt bij het uitoefenen van je beroep en tevens heb je iets om op terug te vallen, mocht het later om wat voor reden ineens niet meer mogelijk zijn om je beroep uit te oefenen (automatisering vrachtwagens, een prive of bedrijfsongeluk, krapte op de markt).

Het hoeft ook lang niet altijd een negatief iets zijn waardoor je een beroep als vrachtwagenchauffeur niet meer kunt/wilt uitoefenen. Afhankelijk voor welke firma je werkt kan het zijn dat je lange tijd van huis bent, ver Europa in of zelfs op een ander continent. Dat is in het begin als vrijgezel heerlijk, leuk, spannend, maar komt er een vriendin/vrouw en kinderen in het spel, dan wil je wat meer tijd met hen doorbrengen. Ik kan me indenken dat je dan zoiets hebt van nou... de hele week van huis door Europa kachelen is niet ideaal meer, ik wil elke avond gewoon thuis zijn, ik doe een (kleine) carriereswitch en wordt monteur bij DAF/Scania etc, of ik ga werken bij een postorderbedrijf (PostNL b.v.). Of ik ben erg ondernemend ingesteld en ik begin een eigen bedrijf in die sector.
Zo kan ik nog wel 10 andere opties opnoemen, maar die gedachtegangnen moet je voor jezelf gaan maken; ik wil vrachtwagenchauffeur worden, maar wat vind ik daaraan juist zo leuk, in welke branche wil ik het liefst werken, wat als er een vrouw en kinderen in het spel komen...

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
alex3305 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:00:
Oud klasgenoot van mij heeft (bijna) hetzelfde gedaan. Hij wilde ook dolgraag vrachtwagenchauffeur worden, maar zijn ouders en docenten hebben hem overtuigd om toch in ieder geval zijn HAVO opleiding af te ronden. Dat heeft hij dus ook gedaan, vooral vanwege latere zekerheid zoals @kleefei ook aangeeft. Immers kun je dan nog alle kanten op als je wilt.

Wat ik wel frappant vind, is dat je zegt 14 te zijn in HAVO-4. Dat zou betekenen dat je ergens twee klassen hebt overgeslagen, toch? Als het je zo eenvoudig afgaat zou ik jouw echt toejuichen om door te studeren waar mogelijk. Niet alleen vanwege de automatisering van vrachtwagens, maar vooral als vangnet. Je zou er toch niet aan moeten denken dat papa hele weken van huis is, terwijl dit niet hoeft. Daarnaast is het ook goed voor jouw persoonlijke ontwikkeling om je horizon te verbreden. Als je de logistiek zo leuk vind, kun je wellicht ergens (of op meerdere plekken) een snuffelstage doen? Je kunt altijd een vrijblijvend mailtje sturen, toch?
Nee ik heb 1 kleuterklas overgeslagen en ja verder weet ik het niet, ligt ook aan mijn verjaardag als het goed is (16 oktober)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
@Jelle Bullens
Heb je al overwogen om opleiding logistiek supervisor te worden? Misschien dat je bij het lezen van deze vraag al gelijk je oordeel ("nee") klaar hebt liggen. Maar bedenk even wat die functie inhoudt. Je zal dan niet in de cabine zitten. Maar alles wat met goederenvervoer te maken heeft, kan jij regelen. Iemand die HAVO doet heeft sowieso al een voorsprong op inzicht dan een VMBO student. En ik denk dat als jij aan het roer staat van een roedel chauffeurs, dat daar ook een kick uit kan komen.

Ook moet je rekening houden met hoe je leven er uit gaat zien buiten werk om. Niet kwetsend bedoeld, maar als chauffeur zal je toch redelijk inleveren op levenskwaliteit buiten werk om. Je zal je kennissen/relaties voor langere tijden niet kunnen zien. Per uur zal je mogelijk minder verdienen dan andere banen die op jouw pad kunnen komen.
Als kind is het leuk want je bent de hele tijd bij je pa. En je hoeft niet elke keer weer mee, waardoor je vaker thuis bent.

Ik zou er goed over nadenken dat je zeker bent van je baankeuze. Ik snap dat je het leuk lijkt. Zeker ook omdat je al jaren met je pa hebt meegereden. Maar probeer met alles rekening te houden. Ook of het je niet zou vervelen als je 5 jaar lang elke week weg bent (ipv af en toe met je pa weg neem ik aan)

En anders, kan je de kant op gaan van een code 95 chauffeur. Daar valt ook wel wat in te verdienen neem ik aan, en is het zelfde type werk. Wellicht dat je ouders dat ook meer tevreden stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou, ik vindt het een mooie overdenking iig TS. In een tijd waar alles en iedereen maar verwacht word om VWO/HBO/Uni te doen denk ik dat je een mooie keuze zou kunnen maken als chauffeur.

He je al eens gedacht om in het leger te gaan? Daar kan je als chauffeur ook heel breed werken, doorleren als je dat zou willen, maar ook wellicht andere takken van transport bekijken of door te groeien binnen defensie an sich. Wellicht een mooie carrière optie.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Ik kom zelf ook uit een truckersfamilie. Mijn vader en broer zijn beide chauffeurs, daarnaast een aantal van mijn ooms ook. Ik snap de aantrekkingskracht. Chauffeur zijn heeft een bepaalde vrijheid (of tenminste, dat had het voor de continue GPS plaatsbepaling en telefoontjes wanneer je 5 minuten achter raakt op schema of een andere route volgt dan door de planner is vastgesteld...)

Ik was binnen de familie de eerste die wel doorstudeerde (Universiteit, ICT). Mijn startsalaris was bijna gelijk aan het (basis)salaris van mijn vader. Natuurlijk met al zijn vergoedingen (overnachtingen en onregelmatigheid e.d.) verdiende hij op dat moment wel meer. Ondertussen ben ik 10 jaar verder en verdien ik meer dan mijn vader en broer bij elkaar. Ik weet dat geld niet alles is, maar als je kijkt naar mijn broer, een trucker met ondertussen 12 jaar ervaring, geldt dat hij te weinig verdient om een huis te kunnen kopen, maar teveel voor de sociale huur (gemiddeld truckerssalaris na 12 jaar is 2750 euro, startsalaris HBO is ongeveer 2250-2500). Private sector is dan weer te duur. Met andere woorden, ook al heeft hij al 12 jaar ervaring, hij verdient te weinig om in zijn eentje op dit moment aan een ander huis te kunnen komen. Hij moet noodgedwongen blijven zitten waar hij zit.

Met de wachttijden in de sociale huur tegenwoordig en de alleen maar toenemende huizenprijzen is het niet eens gek om te verwachten dat met een truckerssalaris er over een jaar of 5-8 voor jou geen huis meer in zit als je alleen bent. En dan hebben we het nog niet eens over automatisering en lage lonen concurrentie uit oost europa.

Je bent slim genoeg. Ik zou als ik jou was (en wat ook al een paar keer is geopperd) breder kijken dan alleen chauffeur. De transportsector is een grote, en die zal vast niet kleiner worden. Er zijn veel meer opties dan alleen chauffeur.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Zou je niet voor iets gaan als maritiem officier of iets in die trant? Althans, als je uit dat hout gesneden bent, dat is wel een cultuurtje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic past beter in PFSL, ik verplaats dit topic daarheen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:04

Groetjes,
Jelle
Ik heb niet alles gelezen van iedereen zijn/haar reactie. Maar Jelle heeft een vraag gesteld die niemand wil beantwoorden namelijk:

Heeft iemand tips hoe ik mijn ouders zou kunnen overtuigen?

Laat zijn ouders maar zijn ouders zijn en niet iedereen op dit forum doen alsof het zijn ouders zijn (3x ouders 1 zin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
FlowChef schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Ik heb niet alles gelezen van iedereen zijn/haar reactie. Maar Jelle heeft een vraag gesteld die niemand wil beantwoorden namelijk:

Laat zijn ouders maar zijn ouders zijn en niet iedereen op dit forum doen alsof het zijn ouders zijn (3x ouders 1 zin).
De enige manier om ouders makkelijk te kunnen overtuigen is door goed de toekomstplannen en perpectieven te laten zien. Dan laat je zien dat je er echt over nagedacht hebt en nog steeds tot de conclussie komt dat je het wil gaan doen.

Verwacht dan wel dat je dus ook een overzicht hebt van de negatieve gevolgen van je keuze voor je toekomstperpectief (laag salaris, weinig thuis, weinig sociale contacten, kans op geen werk over 10-20 jaar) en welke voordelen je ziet.

Denk ook na over eventuele alternatieve paden naar dit beroep waarbij je iets hebt om op terug te vallen.

Als je zicht hebt op wat voor invloed deze beslissing gaat hebben niet alleen op je huidge leven maar ook over langere tijd en dan nog steeds graag wil denk ik niet dat er ouders zijn die je echt tegen gaan houden.

Slimme trucjes om je ouders te overtuigen of voor de gek te houden kan je beter niet proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:51
Als mentor bovenbouw havo ben ik soortgelijke vragen wel vaker tegengekomen. Zet alles goed op een rijtje:
- Waarom wil je vrachtwagenchauffeur worden?
- Welke aspecten van het beroep maken het interessant?
- In welke andere beroepen vind je dat ook? (Veel van huis: scheepvaart; techniek: automotive; etc.)
- Welke andere manier om je papieren te halen zijn er? BBL is 3 niveaus lager dan havo. Deze opleiding wordt dodelijk saai! Wanneer je havo-capaciteiten hebt, kun je die papieren veel sneller halen.

Zoals je voorgenomen hebt, maak eerst je havo af. de anderhalf jaar die je nog hebt, oriënteer je je op opleidingen die je leuk vindt en zoek je uit wat de snelste weg naar chauffeur is. Volgend jaar rond deze tijd kun je dan met alle informatie die je hebt, de discussie met je ouders aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Je kan natuurlijk je chauffeurspapieren erbij halen en in je weekenden en dergelijke chauffeur zijn terwijl je ook studeert. Bevalt het blijf je chauffeur, anders bouw je wel een vangnet op. Rijbewijs B kan je op je 16,5 beginnen met halen, vanaf je 17e mag je dan rijden onder begeleiding. Als jij chauffeur wilt worden, niet via de BBL weg. Gewoon lekker je rijbewijs C+E halen en je chauffeursdiploma. Dat gaat prima via een verkeersschool in plaats van een MBO. Kan je nog een stuk vlotter ook.

[ Voor 44% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-08-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
FlowChef schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Lol wel true eigenlijk, had eigenlijk ook niet gedacht dat mijn vraag zo'n grote discussie op gang zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Pizza_Boom schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:49:
Je kan natuurlijk je chauffeurspapieren erbij halen en in je weekenden en dergelijke chauffeur zijn terwijl je ook studeert. Bevalt het blijf je chauffeur, anders bouw je wel een vangnet op. Rijbewijs B kan je op je 16,5 beginnen met halen, vanaf je 17e mag je dan rijden onder begeleiding. Als jij chauffeur wilt worden, niet via de BBL weg. Gewoon lekker je rijbewijs C+E halen en je chauffeursdiploma. Dat gaat prima via een verkeersschool in plaats van een MBO. Kan je nog een stuk vlotter ook.
Dat van mijn B rijbewijs had ik ook voor ogen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ivysaur schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:20:
Pubers worden veel te vroeg gepushed om een hele grote keuze te maken; opleiding en werk.
Wat ik van het verhaal van @Jelle Bullens begrijp wordt hij niet gepushed maar is het zijn eigen keuze.

Naar mijn idee worden jonge mensen veel te veel gepushed om maar zo hoog mogelijk te eindigen terwijl ze dat soms helemaal niet willen. Als vrachtwagenchauffeur je fantastisch lijkt dan moet je dat vooral gaan doen. Je komt er maar op 1 manier achter of iets leuk is: ga het doen.

Ook vanuit dit topic wordt TS gepushed om de HAVO af te maken en daarna VWO of HBO te gaan doen. Waarom? Net wat TS zegt: niet iedereen hoeft ICT'er te worden, sommige mensen willen gewoon wat anders. Laat deze mensen lekker hun ding doen. Dit is ook exact de reden waarom veel studenten op het HBO onderuit gaan met een burnout, het niveau is gewoon net te hoog. Accepteer het en ga aan het werk met een MBO diploma. Probeer over een aantal jaren dan maar eens HBO te doen, of niet.

Ik weet niet meer of ik het verhaal hier ergens gelezen heb of van een collega gehoord heb: een stukadoor die jarenlang een (hele) goede kantoorbaan heeft gehad, zich heeft laten omscholen tot stukadoor en nu gelukkiger is dan ooit. Kijk, dan maak je een keuze om gelukkig te zijn in je werk en niet het geld en carrière na te jagen.

Waar veel behoefte aan is zijn praktisch opgeleide mensen. Mensen die iets kunnen, iets produceren en iets toevoegen. Niet allerlei manager-praktijken om maar belangrijk te zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 26-08-2019 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sypie schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Ik weet niet meer of ik het verhaal hier ergens gelezen heb of van een collega gehoord heb: een stukadoor die jarenlang een (hele) goede kantoorbaan heeft gehad, zich heeft laten omscholen tot stukadoor en nu gelukkiger is dan ooit. Kijk, dan maak je een keuze om gelukkig te zijn in je werk en niet het geld en carrière na te jagen.
Maar het mooie hiervan is.... het kan. Als je gestudeerd hebt kan je altijd terugvallen op een 'lager' niveau.

Maar als je vrachtwagenchauffeur bent is het verdomd lastig om op je 40ste nog wat anders te gaan doen. Had je dan maar op je 14e besloten door te gaan studeren....

Ik sluit me toch aan bij de rest van de adviezen. Lekker een studie in de hoek van de logistiek kiezen, daarnaast Rijbewijzen B, C, CE halen en de boel combineren. Dan kan je iets met vrachtwagens gaan doen wat beter betaalt, en daarnaast nog op de truck gaan zitten als je het echt graag wilt. Maar dan sluit je jezelf niet compleet buiten de banenmarkt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

SmurfLink schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:30:
[...]

Maar het mooie hiervan is.... het kan. Als je gestudeerd hebt kan je altijd terugvallen op een 'lager' niveau.
Probeer met je Hoger niveau maar eens te solliciteren op functies op lager niveau. Denk maar niet dat ze je overal met open armen ontvangen. Want waarschijnlijk ben je te hoog geleerd voor de functie, te duur met je hoog niveau, waarom wil iemand van jouw niveau zo'n "simpele" baan etc. etc.

Het zal je verbazen hoe lastig het is.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Shaggy schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:32:
[...]

Probeer met je Hoger niveau maar eens te solliciteren op functies op lager niveau. Denk maar niet dat ze je overal met open armen ontvangen. Want waarschijnlijk ben je te hoog geleerd voor de functie, te duur met je hoog niveau, waarom wil iemand van jouw niveau zo'n "simpele" baan etc. etc.

Het zal je verbazen hoe lastig het is.
Maar als vrachtwagenchauffeur heb je daar weinig last van, als je je rijbewijzen hebt maakt dat geen barst uit. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:30:
Maar als je vrachtwagenchauffeur bent is het verdomd lastig om op je 40ste nog wat anders te gaan doen. Had je dan maar op je 14e besloten door te gaan studeren....
Maar dan heb je ondertussen wel 26 jaar werk gedaan wat je graag wilde doen.

Vandaag nog een gesprek gehad hierover met een collega, we zaten nogal op dezelfde lijn hierover. Het bedrijfsleven staat te springen om praktisch opgeleide mensen. Hoeveel er ook wordt gesproken en beloofd over wat er over 10 of 20 jaar gaat gebeuren (in 1980 zeden we ook dat in 2020 de auto's zouden vliegen en dat soort onzin), dit werk gaat blijven. Daar kun je niet omheen. Wanneer iemand gelukkig is met praktisch werk, het bijbehorende salaris prima vind wie is de maatschappij dan om er wat van te vinden? Wie denkt dan het recht te hebben om voor iemand zoals TS te moeten bepalen dat hij moet doorleren "want betere baan, beter salaris". Wat is toch die verschrikkelijke drang om maar beter te moeten zijn dan iemand anders, die misschien veel verdient maar niks produceert (en vaak ook nog overhead is).

Het bedrijfsleven wil gemotiveerde mensen, dat hoeft echt niet van de HAVO, HBO of Universiteit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 18:24
Om toch even een beerje off-topic te gaan;
Als je het echt graag wilt, ga er dan voor. Maar, zorg er wel voor dat je iets hebt om op terug te vallen. Zoals je zelf zegt, maak je havo af. Maar is het misschien ook een idee om zoals eerder is geopperd, je HBO te halen in logistiek? Haal je in je vrije tijd je rijbewijs en papieren voor chauffeur en ga je als je daarmee klaar bent lekker rijden. Zo doe je wat je leuk vind, maar heb je toch een diploma in the pocket waar je op terug kan vallen als de wagens eenmaal worden geautomatiseerd. En besides that, hoe leuk het je nu ook lijkt en stel een komt geen automatisering, misschien ben je het over 30 jaar wel zat. En dan sla je jezelf voor je kop dat je niet verder bent gaan leren.
Verder heb ik iemand in mijn directe omgeving die vrachtwagenchauffeur is, dus als je er vragen over hebt, zou ik die voor je aan m kunnen stellen.

On-topic, voor je ouders;
Geef aan dat je goed over je keuze het nagedacht en dat je dit echt leuk lijkt om te doen. Je ouders willen het beste voor je, toch? Van dit beroep en deze opleiding zeg jij gelukkig te worden, het is je droombaan.

Zeg iets in die trend tegen ze, misschien dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
Wat spreekt je precies aan in het chauffeur zijn?

Is dat het rijden of de vrijheid? Als het vrijheid is, dan is mijn tip om voor een toekomstbestendige studie/baan te kiezen waarbij je het vrijheid aspect ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 21:16
VDS91 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:18:
Wat spreekt je precies aan in het chauffeur zijn?

Is dat het rijden of de vrijheid? Als het vrijheid is, dan is mijn tip om voor een toekomstbestendige studie/baan te kiezen waarbij je het vrijheid aspect ook hebt.
Ik denk dat dat ook een belangrijke vraag is. @Jelle Bullens het is duidelijk dat je er niet over wilt nadenken, maar je zult je nu wel moeten realiseren dat het beroep vrachtwagenchauffeur waarschijnlijk met 10-15 jaar weg is. Als je dat in je besluitvorming meeneemt, wil je dan nog steeds 'alleen' vrachtwagenchauffeur worden? Zijn er andere beroepen waar je interesse in hebt?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Ik heb 3 scenario's:
- Er gebeurt een keer iets waardoor je bijv. aan 1 oog blind raakt. Weliswaar enorm balen, maar geen ramp (denk ik). Één probleem alleen: autorijden mag niet meer. Wat is dan je fallback?
- Je rijdt een paar jaar lekker op de vrachtwagen, en er komt de vraag vanuit management of er iemand geintresseerd is om 1 middag per week wat roosters te maken enzo. Hier zit een leuke beloning aanvast, en vanwege de afwisseling lijkt 't je wel wat (niet full time, maar zo af en toe een middagje dus). Echter, er is nog 1 collega die wel z'n havo afgemaakt heeft en daardoor ook net wat makkelijker bepaalde inzichten kan inbrengen. Daarom krijgt hij die rol en ben jij lichtelijk jaloers als 'ie vertelt over z'n epische vakantie die hij gepland heeft van die extra beloning.
- Na een paar jaar op de vrachtwagen ken je 't wereldje redelijk en heb je allemaal contacten overal en nergens. Je krijgt zo veel vraag dat je ook prima wat andere jongens aan 't werk zou kunnen houden, en overweegt een eigen onderneming op te starten. Dat blijkt toch wel lastig, aangezien je al vanaf zodra het kon op de vrachtwagen zit in plaats van eerst die skills nog wat verder ontwikkeld te hebben.

Mijn punt is; je weet wat je wilt. Stippel dan een route uit waarbij je niet zozeer z.s.m. op de vrachtwagen terecht komt, maar stippel een route uit waarmee je ook in de toekomst je opties overhoudt. Of je nou op je 17e op de vrachtwagen zit of 'pas' vanaf je 22e maakt echt niet veel uit, en die 5 jaar zijn volgens velen wel de mooiste jaren van je leven (als je die als student en bierdrinkend door kan brengen ;)).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@ TS: Uit nieuwsgierigheid, weet je al wat voor een transport je wil gaan doen ((inter)nationaal, zwaar, distributie, speciaal, bouw, gevaarlijke stoffen)?

@ de rest: Uit nieuwsgierigheid, hoeveel mensen hebben er hier doelbewust voor gekozen een tweede beroepsopleiding te volgen met de gedachte over 20 jaar een andere opleiding achter de hand te hebben voor het geval de eerste keuze niet meer bevalt? Of kiezen op voorhand voor de tweede keuze, omdat de eerste misschien wel eens kan gaan vervelen? Ik denk dat dat er niet zo heel veel zullen zijn.

Het punt is dat je van tevoren niet weet hoe alles zal lopen. Kijk ik naar mijn school/arbeidsverleden is die ook raar verlopen, maar ben toch goed terecht gekomen. Had je mij 40 jaar geleden verteld dat ik nu 19 jaar in het onderwijs zou werken, zou ik je waarschijnlijk hard uitgelachen hebben (als beginnend puber van 12 is werken in het onderwijs wel het meest bizarre waar je aan kunt denken :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Dat we vakmensen nodig hebben ben ik het helemaal mee eens. Maar weinig eer te halen aan een chauffeurs job.

Laten we eerlijk zijn vrachtwagen chauffeur is op meerdere vlakken een uitstervend ras;

Bijna iedereen met de skills om een rijtuig te mogen bedienen kan het.
Oost Europeanen kunnen het ook en dan ook nog eens stukken goedkoper.
Automatisering kan die goedkope Oost Europeanen ook eens gaan vervangen in de toekomst.

En ik denk dat TS er een te romantisch beeld bij heeft omdat hij als (nog kleinere) jongeman mee is geweest met zijn vader.

Ik kom uit een vervoersfamilie, maar hoewel ik het geinig vond om bestellingen te rijden als bijbaantje (lekker muziekje aan en de klanten waren blij dat ik ze kwam bevoorraden)gaf mijn vader toen al aan (25 jaar geleden) dat er geen droog brood in te verdienen zal zijn. En zijn voorspelling is dus uitgekomen.

Dus heb na de Havo een HBO opleiding gedaan en naast dat ik een prima uitdaging heb, een meer dan prima salaris.
Geen seconde spijt gehad van deze keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Suggs schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:28:
@ de rest: Uit nieuwsgierigheid, hoeveel mensen hebben er hier doelbewust voor gekozen een tweede beroepsopleiding te volgen met de gedachte over 20 jaar een andere opleiding achter de hand te hebben voor het geval de eerste keuze niet meer bevalt? Of kiezen op voorhand voor de tweede keuze, omdat de eerste misschien wel eens kan gaan vervelen? Ik denk dat dat er niet zo heel veel zullen zijn.
Hoe veel mensen hier kiezen er voor een beroep ver onder hun niveau zonder enige backup? En hoe veel doen nu het beroep waarvan ze droomden toen ze 14 waren? Toen ik 14 was had ik ook heel andere dromen dan toen ik 18 was. En na een paar jaar studie zijn ook die weer helemaal anders geworden.
Het punt is dat je van tevoren niet weet hoe alles zal lopen. Kijk ik naar mijn school/arbeidsverleden is die ook raar verlopen, maar ben toch goed terecht gekomen. Had je mij 40 jaar geleden verteld dat ik nu 19 jaar in het onderwijs zou werken, zou ik je waarschijnlijk hard uitgelachen hebben (als beginnend puber van 12 is werken in het onderwijs wel het meest bizarre waar je aan kunt denken :D).
Onderwijs is typisch zo iets waar heel veel mensen inrollen maar waar je wel degelijk een papiertje voor moet hebben. En dat is dus het enorme voordeel van wel ergens een HBO diploma halen.

Je maakt zeker wel goede punten maar ik denk dat TS gewoon nog te jong is om de gevolgen van deze keuze te kunnen/willen overzien.

Vandaar mijn advies om eerst nog een jaar of 2/3 door te leren en dan tegen de tijd dat hij een rijbewijs heeft de knoop defenitief door te hakken. Die 2 jaar MBO opleiding heeft hij echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Dit beroep heeft denk ik zijn charme verloren gezien dat men tegenwoordig kan volgen en het meer en meer om efficiency en geld draait.

Ik werk in een supply chain bedrijf en zie hier vrachtwagenchauffeurs 'even snel scheren' terwijl ze hier stil staan omdat hun baas anders ziet dat ze onderweg ergens stoppen. Wellicht niet helemaal zoals het met Nederlanders gaat maar om wat perspectief te geven.

Verder is het vaak een stuk harder (lees: langer) werken dan een 'geleerd' beroep. Wil je al die tijd van je leven achter het stuur spenderen? Zelf ben ik blij dat ik veel vrije tijd heb voor hobbies en andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Kaaswagen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat dat ook een belangrijke vraag is. @Jelle Bullens het is duidelijk dat je er niet over wilt nadenken, maar je zult je nu wel moeten realiseren dat het beroep vrachtwagenchauffeur waarschijnlijk met 10-15 jaar weg is. Als je dat in je besluitvorming meeneemt, wil je dan nog steeds 'alleen' vrachtwagenchauffeur worden? Zijn er andere beroepen waar je interesse in hebt?
Niet echt, maar laten we eens kijken naar het aspect speciaal vervoer? Zou dit ook over een x aantal jaar verdwijnen vanwege zelfrijdende auto's. Ik denk van niet aangezien breedte, hoogte, lengte van de vracht + de mogelijke risico's voor het overige verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Freeaqingme schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:22:
Ik heb 3 scenario's:
- Er gebeurt een keer iets waardoor je bijv. aan 1 oog blind raakt. Weliswaar enorm balen, maar geen ramp (denk ik). Één probleem alleen: autorijden mag niet meer. Wat is dan je fallback?
- Je rijdt een paar jaar lekker op de vrachtwagen, en er komt de vraag vanuit management of er iemand geintresseerd is om 1 middag per week wat roosters te maken enzo. Hier zit een leuke beloning aanvast, en vanwege de afwisseling lijkt 't je wel wat (niet full time, maar zo af en toe een middagje dus). Echter, er is nog 1 collega die wel z'n havo afgemaakt heeft en daardoor ook net wat makkelijker bepaalde inzichten kan inbrengen. Daarom krijgt hij die rol en ben jij lichtelijk jaloers als 'ie vertelt over z'n epische vakantie die hij gepland heeft van die extra beloning.
- Na een paar jaar op de vrachtwagen ken je 't wereldje redelijk en heb je allemaal contacten overal en nergens. Je krijgt zo veel vraag dat je ook prima wat andere jongens aan 't werk zou kunnen houden, en overweegt een eigen onderneming op te starten. Dat blijkt toch wel lastig, aangezien je al vanaf zodra het kon op de vrachtwagen zit in plaats van eerst die skills nog wat verder ontwikkeld te hebben.

Mijn punt is; je weet wat je wilt. Stippel dan een route uit waarbij je niet zozeer z.s.m. op de vrachtwagen terecht komt, maar stippel een route uit waarmee je ook in de toekomst je opties overhoudt. Of je nou op je 17e op de vrachtwagen zit of 'pas' vanaf je 22e maakt echt niet veel uit, en die 5 jaar zijn volgens velen wel de mooiste jaren van je leven (als je die als student en bierdrinkend door kan brengen ;)).
Bierdrinkend is een no-go diabetes fucked with me. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
@Jelle Bullens Ik ben het met je eens dat speciaal-vervoer waarschijnlijk niet zal verdwijnen, al is het alleen om het feit dat wegen vaak afgezet worden als er speciale vrachten langskomen.
Maar als de rest wel wegvalt is er een enorme groep chauffeurs die dit werk wel willen doen en wordt je echt een nummer.

Persoonlijk zou ik ook een andere opleiding kiezen, dan in een paar maand/weken tijd je NIWO halen en je mag rijden. Dan kun je altijd nog terugvallen op je genoten opleiding als het toch niet blijkt te zijn wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou ten minste de havo afmaken, en een MBO opleiding doorlopen (kan wellicht ook deeltijd). Heb je al overwogen om iets in de bouw te gaan doen, wellicht dat kraanmachinist een leuke functie is waarbij je een goed netwerk kunt opbouwen in zowel de transport- als bouwsector? Je bent dan met groot materieel bezig, en kunt je wellicht steeds verder specialiseren voor nog groter materieel.

In ieder geval veel succes met je keuze (ik wist destijds ook niet wat ik wilde doen, en heb voor bouwkunde gekozen omdat het enorm breed is en er altijd gebouwd zal worden).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Bullens
Drumatiko schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:45:
Ik zou ten minste de havo afmaken, en een MBO opleiding doorlopen (kan wellicht ook deeltijd). Heb je al overwogen om iets in de bouw te gaan doen, wellicht dat kraanmachinist een leuke functie is waarbij je een goed netwerk kunt opbouwen in zowel de transport- als bouwsector? Je bent dan met groot materieel bezig, en kunt je wellicht steeds verder specialiseren voor nog groter materieel.

In ieder geval veel succes met je keuze (ik wist destijds ook niet wat ik wilde doen, en heb voor bouwkunde gekozen omdat het enorm breed is en er altijd gebouwd zal worden).
Is wellicht ook een leuk beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Jelle Bullens schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:13:
[...]

Bierdrinkend is een no-go diabetes fucked with me. haha
Tjah, dan ga je wel in op een héél klein stukje van m'n post, en negeer je de werkelijke inhoud.

Het ging me overigens niet specifiek om bier, maar meer studententijd in het algemeen. Denk dat ook zonder bier je daar een hoop lol uit kan halen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 16:49
Ik wilde ook vrachtwagenchauffeur worden en dat is me ook gelukt. Ik heb me ook op jonge leeftijd al op dat beroep geworpen, de hele week mee met bevriende chauffeurs etc. Ik heb vervolgens geen reet uitgevoerd op school want iedereen werd toegelaten op de opleiding als je maar een diploma had.

Ik redeneerde ook dat ik geen 'leermens' was etc. Na een jaar in het internationale vrachtvervoer kwam ik erachter dat mijn ideale baan helemaal niet bestond, want ik zat nu in mijn eentje 50+u per week van huis, die sfeer die ik als kind/puber meemaakte is er doorgaans gewoon niet.

Dus ben ik omgeschoold en kwam ik erachter dat ik juist wel van leren hield, leren op een HBO (en later universiteit) is heel anders dan op de middelbare school. Momenteel werk ik al weer jaren in mijn eigen software bedrijf en vind ik zelf dat ik een leuke 'doe-baan' heb.

Als ik met mijn ervaringen nu terugblik dan had ik heel graag gewild dat ik mijn puberale 'dromen' niet zo serieus had genomen. Want ik heb uiteindelijk allerlei omwegen en constructies moeten bedenken om alsnog in het hoger onderwijs terecht te komen, TS gaat zijn HAVO afmaken en dat is heel goed van hem.

Ik heb zeker geen spijt van mijn jaar in het chauffeursvak, het is een mooi beroep maar je moet er wel voor gemaakt zijn en het wordt denk ik steeds minder leuk (toenemende filedruk, je baan op de tocht vanwege automatisering, een oost europeaan kost een fractie van jouw dure salaris en de volgsystemen waarbij je baas letterlijk kan zien wat je waar aan het doen bent)

tot slot: met mijn C+E rijbewijs had ik de best betaalde bijbaan tijdens mijn studie :)

[ Voor 0% gewijzigd door analogue op 27-08-2019 12:29 . Reden: zinsconstructie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Precies, de romantiek van het beroep is tegenwoordig ver te zoeken. In 1960 reed je op maandag weg richting Bordeaux en was het maar de vraag of je op donderdag of vrijdag terugkwam. Nu is alles tot op 10 minuten nauwkeurig ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Jelle Bullens schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Is wellicht ook een leuk beroep.
Wat zijn eigenlijk precies je drijfveren voor het beroep vrachtwagen chauffeur? Is het de techniek achter vrachtwagens, het leven op de weg, etc. etc.

Als er echt 1 sterke drijfveer achter je keuze voor vrachtwagenchauffeur zit moet je eens kijken of daar een passende HBO opleiding bij past (voorbeelden: autotechniek, logistiek, urban planning als je gek op wegen/kaarten bent, en ga zo maar door, dit bepaal jij beter dan wij). Als je nu 2 jaar je HAVO afmaakt (dat wil je zelf ook gelukkig), dan een HBO opleiding start die bij die drijfveer past, en dan halverwege je HBO begint te studeren voor je chauffeursdiploma part-time. Dan kan je full-time als vrachtwagen chauffeur aan de slag met je afstuderen. Dat is met je 20ste als ik de informatie hierboven goed heb samengesteld.

Kijk vooral tijdens je studie ook naar baantjes als chauffeur. Zelf was ik taxi chauffeur vanaf mijn 19de, heerlijk elk weekend 14-20 uur rijden en 0 wegenbelasting _/-\o_
Maar er zijn ook zeker opties voor student busschauffeur, geeft al wat werkervaring die toch wel gewaardeerd gaat worden bij je eerste sollicitatie :*)

Zo kan je je studietijd (deels) bekostigen met iets dat al aan de weg timmert richting je droombaan. En je hebt toch mooi een HBO papiertje op zak met je 20ste, ideaal dus aan iets dat je ook een beter met vrachtwagens maakt. Die diploma ga je echt geen spijt van hebben! Wat de richting ook is, het bewijs dat je het werk/denkniveau hebt zoals men dat graag noemt opent gewoon veel deuren. Je kan ook veel makkelijker een carriere switch doen met een diploma op zak, dan op latere leeftijd toch nog een studie te gaan doen in iets nieuws.

En je studententijd is ook gewoon heerlijk, hoe langer je studeert hoe beter, een grote reden dat ik lang ben gaan doorstuderen nadat ik mijn HAVO heb gehaald in 2008. 11 jaar later ben ik nu net aan PhD studie begonnen (meerdere opleidingen en wat werk tussendoor wel, ik ben ook weer geen eeuwige student) terwijl ik destijds zo snel mogelijk aan de bak wou :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:15
Ik zie maar een keer een berichtje over Werken bij Defensie in deze topic; loop de Keuzekompas door: https://werkenbijdefensie.nl/keuzekompas

Wel een optie om in de logistiek te komen, en veel verschillende en uitdagende opleidingen en functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:25
insante schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:32:
Ik zie maar een keer een berichtje over Werken bij Defensie in deze topic; loop de Keuzekompas door: https://werkenbijdefensie.nl/keuzekompas

Wel een optie om in de logistiek te komen, en veel verschillende en uitdagende opleidingen en functies.
Defensie kan misschien inderdaad ook. Zoiets als loadmaster worden op een C130 (luchtmacht) bijvoorbeeld. Dan kom je ook overal en nergens en maak je echt van alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:22
MBO is zeker geen verkeerde keuze.

Een hogere opleiding staat mooi op een CV, echter kan hoeft dat niet te bekenen dat je een goeie baan automatisch hebt. Je kan vanuit het MBO eventueel ook doorstuderen naar een hogere opleiding.

Je dromen en je plezier is uit eindelijk belangrijker dan een papiertje halen op een hoge school. Wel moet je goed nadenken of dit iets is wat je hele leven wilt gaan doen, en wat als je dat niet meer wilt.

Bijvoorbeeld om er naast te blijven studeren, of eventueel andere dingen te proberen!
Pagina: 1