Waarschijnlijk niet. Die mededeling was vanaf 1992 verplicht, maar sinds 2004 niet meer. Voor 1992 werd de mededeling overigens wel “wenselijk geacht”. Dit lijkt misschien wat af te dwalen van het onderwerp, maar ik eindig weer waarmee je vraag begint. Luister en huiver:
Het is in Nederland toegestaan om een vordering over te dragen aan een derde partij. Dat heet “cessie”, en sinds 2004 kan dat middels de “stille cessie”.
Voorbeeld:
- A neemt, tegen een vergoeding, een dienst af van B
- Zolang er niet is betaalt heeft A een schuld aan B, en omgekeerd heeft B een vordering op A
- B moet zelf in de gaten houden of A ook echt betaalt, anders verjaart de vordering na verloop van tijd
- B kan de vordering op A ook overdragen aan een derde partij
C
- C betaalt B daarvoor een bedrag dat meestal iets lagers is dan de vordering op A
- B heeft dus (het grootste deel van) het geld, en geen vordering meer op A
- A heeft nu een schuld aan C, en C heeft een vordering op A
Er zijn nog allerlei formaliteiten, o.a. bij de belastingdienst, maar die laat ik hier even weg.
Nu was het tussen 1992 en 2004 zo dat A verplicht geïnformeerd moest worden door B dat de vordering is overgedragen aan C, zoals @
Rolfie dus eigenlijk stelt. Dat heet een “mededelingsvereiste”. Maar dat is dus veranderd.
De grootste schulden die Nederlanders hebben zijn namelijk niet de schulden aan zorgverleners, maar hypotheekschulden. En zoals we ondertussen hopelijk allemaal weten, zijn die door de banken grotendeels gebundeld verkocht aan derden. Dit proces van gebundelde hypotheken doorverkopen heet formeel “securisatie”, en gebeurt bij mijn weten nog steeds. Omdat de hypotheken o.a. waren gebundeld met de bekende “rommelhypotheken” liep het allemaal anders dan oorspronkelijk gedacht: we eindigden met een van de grootste financiële crises in de geschiedenis.
Dat doorverkopen gebeurde op dermate grote en ingewikkelde schaal dat de huizenkoper steeds toestemming zou moeten geven voor de cessie van de woningschuld. Dat vondt men o.a. uit commercieel oogpunt ongewenst (zie bijvoorbeeld de paragraaf “commerciële bezwaren” in de nota hieronder).
Ter onderbouwing hierbij de memorie van toelichting en nota uit 2003 ondertekent door minister Donner (zie behalve de securisatie overigens ook artikel III over factoring):
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28878-3.html (memorie)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28878-5.html (nota)
En hier het rapport van de commissie De Wit uit 2010, die de bankencrisis heeft onderzocht. Zie pagina 130 (rechtsonder) en val vooral niet van je stoel:
https://www.tweedekamer.n...2010Z07920&did=2010D21587 (rapport)
Door de stille cessie is het voor partij C anno 2019 dus mogelijk om een schuld te incasseren bij A, zonder dat A weet dat B de vordering heeft verkocht.
Evenals de praktijk van veel banken wordt de stille cessie regelmatig verhult, door allerlei teksten op de factuur van C zoals “We hebben in opdracht van uw zorgverlener...” etc. Maar er is van een “opdracht” helemaal geen sprake want C is de schuldeiser geworden, nu B al is betaalt. Vooral door de stille cessie krijgen mensen het idee van een spookfactuur denk ik.
Persoonlijk vind ik dat een zorgverlener z’n patienten moet informeren over de cessie, dat is in mijn optiek de meest nette manier. Daarmee houd je volgens mij de relatie juist goed, en m.i. dus niet op de manier die men betoogd in de bovenstaande Kamernota. Veel (grote) bedrijven sluiten cessie overigens uit bij het verstrekken van een opdracht, omdat ze geen zin hebben in een partij C die allerlei kosten claimed, terwijl de opdrachtnemer buiten beeld blijft. Helaas gaat dat bij een zorgverlener wat lastig.
JohanNL schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:25:
Ook valt er nog wel wat te zeggen over de bekendmaking; je hebt een overeenkomst met je tandarts en velen ontvangen ineens een factuur van " ene Famed " die geld wil hebben voor tandarts kosten.
Best logisch dat mensen hier dan vraagtekens bij plaatsen want volgens mij heeft niemand er mee ingestemd om te betalen aan Famed i.p.v. de tandarts zelf.
En zeker als je dan een email van ze krijgt ga je al snel denken dat het spam is.
Nu weet je dus waarom dat zo gaat.