Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Enige tijd terug heb ik een topic geopend om advies te vragen met betrekking tot het aanschaffen van een nieuwe lens voor mijn Sony A5000. Uiteindelijk heb ik dubbel geüpgraded door een Sony A6000 van een mede-tweaker over te nemen (nog bedankt @joelb83!) en daarnaast de Sigma 16mm 1.4 DC DN aan te schaffen.

Naar aanleiding van meerdere adviezen en tips heb ik besloten om van de eerste resultaten (voortgekomen uit een recente vakantie naar Toscane) een testcase te maken. Ik ben niet bijzonder ervaren of bedreven in fotografie dus ik ben voornamelijk op zoek naar adviezen/tips om beter te worden in het plaatjes schieten.
Gebruikt materiaal is dus een Sony A6000 met de kitlens (16-50mm f/3.5-5.6) en de Sigma 16mm 1.4. De foto's zijn reeds nabewerkt in Lightroom. Ook op dat gebied is advies altijd welkom.

Het zijn waarschijnlijk wel redelijk typische ‘vakantie-kiekjes’. Maar dat was het doel ook van de foto’s, onze vakantie vastleggen.

Degenen die mij in het door mij geopende topic van advies hebben voorzien wil ik hier ook vast taggen, zodat zij ook meteen mee kunnen kijken en adviseren: @FeareX @Greatsword @Vanoverdegrens @GENETX

Dan de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619369701_ea96fe3750_b.jpgDSC00021 by J N, on Flickr
Mooi uitzicht over wijngaarden en heuvels, typisch voor Toscane, vind de kleuren er hier zelf mooi uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619369611_7a2a0c4d6c_b.jpgDSC00050 by J N, on Flickr
Bij één van onze hotels was een schommel gemaakt op een heel mooi plekje. Foto was nog niet heel makkelijk qua timing, scherpte etc. Toch aardig gelukt vond ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619517737_6626cce3a9_b.jpgDSC00128 by J N, on Flickr
Eén van de bekendste weggetjes in Toscane, slingerend de heuvel op met cipressen aan beide kanten van de weg.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619517172_945c72cbb2_b.jpgDSC00140 by J N, on Flickr
Bijzonder gezicht, al die lijnen op de velden/heuvels, vond het wel een intrigerend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619368271_e5a978b8f4_b.jpgDSC00159-2 by J N, on Flickr
Wederom een foto-hotspot, heel bekend kerkje in Toscane. Vind hem er mooi op staan als zijn er van deze kerk echt enorm veel meer en betere foto's te vinden. Het was voor ons al een kunst om hem er op te krijgen zonder selfie-nemende toeristen die er bij op kwamen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619018778_c24bd6ec48_b.jpgDSC00253 by J N, on Flickr
Uitzicht vanaf een toren in Volterra. Ik vind de combinatie van daken van lagere gebouwen, de andere toren en daarachter de bergen mooi. Ik twijfel alleen nog een beetje aan de positie van de toren in de foto, misschien had deze verder naar links gemoeten. Kan ik natuurlijk nog croppen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48619018288_875ab704bd_b.jpgDSC00283 by J N, on Flickr
Elke vakantie in landen waar het wat warmer is dan bij ons, ben ik scherp op het spotten van hagedisjes, gekko's etc. Gekko's op de foto krijgen lukte helaas niet, deze hagedis bleef wel mooi lang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@YES Gefeliciteerd met je aankoop en testcase!

Vakantie foto's maken we allemaal en dit ziet er zeker niet slecht uit, foto #5 is mijn favoriet uit de serie.
Hopelijk bewust gespeeld met "The rule of 3rds" want qua compositie kijken er een aantal lekker weg.

Paar tips:

* Probeer rond golden hour te schieten voor iets meer kleur en sfeer in je foto's
* Verdiep je iets meer in fotografie zodat je niet altijd op de Automatische Modus schiet;)
* De schaduwen mogen best wat opgekrikt worden in LR (Desnoods met radial filters)
* De verzadiging (vooral in het blauw) mag iets minder
* Check vooral een website als 500px, en dan op de plaatsen waar jij bent geweest of naar toe gaat voor inspiratie en locaties. https://500px.com/search?...ne&type=photos&sort=pulse

Vooral lekker door blijven gaan!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@Greatsword bedankt voor je reactie en adviezen! Ik heb inderdaad met de rule of thirds proberen te spelen, en daar ook nog wat op gecropped in LR.

En ingaan op jouw tips:
* Probeer rond golden hour te schieten voor iets meer kleur en sfeer in je foto's
Dit heb ik wel gewild maar kwam er niet van, teveel vakantie gevierd dus golden hour in de ochtend lagen we nog in bed en 's avonds zaten we dan meestal al ergens op een terrasje.

* Verdiep je iets meer in fotografie zodat je niet altijd op de Automatische Modus schiet;)
Dit heb ik geprobeerd, heb zelfs nog wat dingen gelezen over de verschillende settings die je kan gebruiken maar is nog niet echt gelukt. De ISO-waarde, diafragma en sluitertijd instellingen is groot en het samenspel daartussen is lastig te vatten vind ik. Op zich snap ik de functie van die instellingen wel maar het goed afstellen en weten welke condities om welke instellingen vragen is voor mij het moeilijkst. Dit is denk ik ook hetgeen waar ik nog het meest winst op kan behalen. Zijn er websites, blogs of wat waar dit goed en redelijk overzichtelijk uitgelegd wordt?

* De schaduwen mogen best wat opgekrikt worden in LR (Desnoods met radial filters)
Hm, heb het in een aantal juist wat teruggeschroefd als ik het me goed herinner. Dit om het wat meer te doen laten lijken op hoe het er 'op dat moment' ook echt uit zag.

* De verzadiging (vooral in het blauw) mag iets minder
Oké, bedoel je vooral in foto's 2, 3 en 5 de verzadiging? Daar is het blauw wellicht iets té inderdaad.

* Check vooral een website als 500px, en dan op de plaatsen waar jij bent geweest of naar toe gaat voor inspiratie en locaties. https://500px.com/search?...ne&type=photos&sort=pulse
Grappig, ik heb deze website gecheckt voordat we door de Val D'orcia gingen. Echter niet heel concreet locaties uitgehaald. Misschien een volgende keer nog eens wat meer naar kijken.

Andere vraag:
Vanavond ga ik, rond het golden hour, naar een natuurgebied vlakbij mijn woonplaats, waar veel heide groeit. Nog tips hoe je zo'n bosrijke en enigszins glooiende omgeving waar grote velden heide groeien, tijdens het golden hour, het best vastlegt zonder op auto modus te schieten? Ik ga dan denk ik het meest gebruik maken van mijn Sigma lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@YES Voor vanavond misschien een keer de TimeLapse app gebruiken (kost je eenmalig 9,99) volgens mij (tenzij je zelf een intervalometer hebt)

Als je foto's gaat nemen, spelen met de Manual Mode (ISO 100, F5,6 - F8, Shutter Speed afhankelijk van het licht en moment. Eventueel Brackets schieten, zodat je 3 verschillend belichte foto's hebt.

Als je de zon net kan laten pieken boven een boom of tussen wat bladeren door, een keer gek doen en schieten op F16-22 voor een leuke zonnenster (waarschijnlijk moet je ISO dan wel wat omhoog.

ND Filtertje altijd leuk als er wat wolken zijn, maar dat betwijfel ik met dit weer;)

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 26-08-2019 14:40 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Greatsword schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:37:
@YES Voor vanavond misschien een keer de TimeLapse app gebruiken (kost je eenmalig 9,99) volgens mij (tenzij je zelf een intervalometer hebt)

Als je foto's gaat nemen, spelen met de Manual Mode (ISO 100, F5,6 - F8, Shutter Speed afhankelijk van het licht en moment. Eventueel Brackets schieten, zodat je 3 verschillend belichte foto's hebt.

Als je de zon net kan laten pieken boven een boom of tussen wat bladeren door, een keer gek doen en schieten op F16-22 voor een leuke zonnenster (waarschijnlijk moet je ISO dan wel wat omhoog.

ND Filtertje altijd leuk als er wat wolken zijn, maar dat betwijfel ik met dit weer;)
Thanks, er zijn alleen wel een heleboel apps die TimeLapse heten :+ Dus welke is het precies?

Ik ga eens met je tips aan de gang vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hey Visca! Leuk dat je me tagged en ook leuk om te zien dat je je nieuwe kit al goed hebt kunnen gebruiken. Binnenkort ga ik ook richting toscane, dus ik kan gelijk even wat inspiratie opdoen met jouw showcase :)

Bevalt de Sigma lens tot zover? Geen spijt van?

Je foto's zien er goed uit in ieder geval. Zoals je zelf ook zegt; redelijke vakantie-kiekjes, maar dat maakt niet uit! Om nou iedere dag bij zonsopkomst en zondondergang op epische locaties te staan moet je ook maar net zin in hebben op je vakantie.

Ik ga toch even m'n best doen om wat feedback te geven.
Het viel me op bij het openen in Flickr dat je de meeste foto's op f11 of f16 hebt geschoten. Daarmee krijg je veel in focus, maar je kan eens kijken naar het fenomeen "diffractie". Diffractie krijg je door "te ver" af te stoppen, bij je Sony A6000 zal de grens ergens tussen f5.6 en f8 liggen. Zonde/Onnodig om scherpte in te leveren aangezien de foto's die je hier post allemaal op f5.6 of f8 ook helemaal in focus waren geweest.

Foto 1: ik zou links en rechts er een beetje afsnijden zodat de railing linksonder en de tak rechtsboven er niet op staat (of wegpoetsen in Photoshop)

Foto 2: geen opmerkingen. Mooie heldere foto, duidelijk onderwerp voor een mooi landschap.

Foto 3: mist in eerste instantie een onderwerp. Uit de tekst maak ik op dat het om de weg gaat, dan zou ik die ook groter in beeld willen zien.

Foto 4: mooi uitzicht, ik zou 'm in 16:9 croppen zodat er minder lucht op staat (het gaat tenslotte om het veld) en zodat de voorgrond (die struiken onderaan de foto) eraf zijn. Dan kan je die palen er nog uit shoppen. Dan hou je een foto over waar duidelijk je onderwerp opstaat, en omdat het veld dan tot onderaan de foto loopt wek je de illusie dat het veld nog ver doorloopt.

Foto 5: leuke foto. Misschien dat een 16:9 crop 'm nog wat wijdser (is dat een woord?) maakt.

Foto 6: ik weet niet wat er links/rechts/onder is dus het is lastig beoordelen of je de compositie anders had kunnen doen of niet. Van wat ik zie, zou ik graag meer van het dorpje zien.

Foto 7: met dieren is het een goede best-practice om op ooghoogte een foto te maken. Nou lijkt me dat lastig met zo'n klein diertje, maar een lager standpunt maakt de foto wat minder druk.

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:27
Een met hier bovenstaand. Voor vakantie foto's is t al stukken beter dan willekeurig persoon met 'goede camera'.

Wat ik zou willen toevoegen is dat het technisch prima in orde is (scherp/kleur en contrastrijk/rechte horizon). Waar mijn inziens de verbetering in zit is het uitbeelden van je onderwerp zodat het ook daadwerkelijk interessant wordt om naar te kijken. Ofwel da's één deel compositie, een ander deel lichtgebruik en vooral heel duidelijk voor ogen hebben wat je zelf nou zo fascineert aan het onderwerp.

Ofwel, lekker bezig en lekker mee door gaan kerel!

[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 28-08-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
FeareX schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:15:
Hey Visca! Leuk dat je me tagged en ook leuk om te zien dat je je nieuwe kit al goed hebt kunnen gebruiken. Binnenkort ga ik ook richting toscane, dus ik kan gelijk even wat inspiratie opdoen met jouw showcase :)

Bevalt de Sigma lens tot zover? Geen spijt van?

Je foto's zien er goed uit in ieder geval. Zoals je zelf ook zegt; redelijke vakantie-kiekjes, maar dat maakt niet uit! Om nou iedere dag bij zonsopkomst en zondondergang op epische locaties te staan moet je ook maar net zin in hebben op je vakantie.

Ik ga toch even m'n best doen om wat feedback te geven.
Het viel me op bij het openen in Flickr dat je de meeste foto's op f11 of f16 hebt geschoten. Daarmee krijg je veel in focus, maar je kan eens kijken naar het fenomeen "diffractie". Diffractie krijg je door "te ver" af te stoppen, bij je Sony A6000 zal de grens ergens tussen f5.6 en f8 liggen. Zonde/Onnodig om scherpte in te leveren aangezien de foto's die je hier post allemaal op f5.6 of f8 ook helemaal in focus waren geweest.

Foto 1: ik zou links en rechts er een beetje afsnijden zodat de railing linksonder en de tak rechtsboven er niet op staat (of wegpoetsen in Photoshop)

Foto 2: geen opmerkingen. Mooie heldere foto, duidelijk onderwerp voor een mooi landschap.

Foto 3: mist in eerste instantie een onderwerp. Uit de tekst maak ik op dat het om de weg gaat, dan zou ik die ook groter in beeld willen zien.

Foto 4: mooi uitzicht, ik zou 'm in 16:9 croppen zodat er minder lucht op staat (het gaat tenslotte om het veld) en zodat de voorgrond (die struiken onderaan de foto) eraf zijn. Dan kan je die palen er nog uit shoppen. Dan hou je een foto over waar duidelijk je onderwerp opstaat, en omdat het veld dan tot onderaan de foto loopt wek je de illusie dat het veld nog ver doorloopt.

Foto 5: leuke foto. Misschien dat een 16:9 crop 'm nog wat wijdser (is dat een woord?) maakt.

Foto 6: ik weet niet wat er links/rechts/onder is dus het is lastig beoordelen of je de compositie anders had kunnen doen of niet. Van wat ik zie, zou ik graag meer van het dorpje zien.

Foto 7: met dieren is het een goede best-practice om op ooghoogte een foto te maken. Nou lijkt me dat lastig met zo'n klein diertje, maar een lager standpunt maakt de foto wat minder druk.

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)
Hoi! Ben weer aan het werk dus vandaar nu pas een reply ;)

Mbt je algemene tip over diafragma (f5.6 of f11 is toch de grootte van je diafragma?):
Dank voor de tip, dat is voor mij nog steeds een beetje een mysterieus iets, dat diafragma. Aan de ene kant begrijp ik, denk ik, wel ongeveer wat het inhoudt en wat het met je foto's kan doen, aan de andere kant blijft het toch ook wat vaag. Daarnaast is het me op de A6000 ook nog niet gelukt om deze instelling makkelijk en snel aan te passen, en daarbij vind ik het effect ervan ook lastig in te schatten door de zoeker of op het display. Veel oefenen dus denk ik..

Over de specifieke tips:
1. Goed punt, kan ik nog eens naar kijken.
2. Mooi :P
3. Was vanaf die plek lastig vast te leggen, en andere foto-spots waren zo druk dat we geen zin hadden vanaf daar te fotograferen, maar ik snap je punt. Bijna niemand die de foto ziet, heeft meteen die weg in de gaten.
4. Ook goede punten, alleen die paal weg shoppen weet ik zo nog niet. Is er een trefwoord waarmee ik op google uit de voeten kan, zodat ik kan uitzoeken hoe ik dat het beste aanpak? Wil het wel proberen en leren maar dan hoef je me het niet helemaal uit te leggen zeg maar.
5. Zou kunnen, ga ik eens naar kijken.
6. Het ging mij hierbij wat meer om de toren en vervolgens alle 'lagen' achtergrond zeg maar, dus de bergen etc.
7. Helemaal eens, dat shot probeerde ik na deze te krijgen maar toen ging het hagedisje er vandoor. Omdat we hem toevallig zagen zitten waren de eerste foto's snel van iets schuin/boven gemaakt, kon even niet anders.
Pagina: 1