Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik ben last-minute aan het twijfelen tussen HBO-ICt op het Windesheim in Zwolle en het het Saxion in Enschede.

Zou iemand mij iets kunnen vertellen over jullie ervaringen met deze instellingen? Het Saxion spreekt mij qua sfeer meer aan de het Windesheim echter zijn de cijfers voor het Windesheim een stuk beter:

Doorstroom naar 2e jaar: Saxion -> 56%. Windesheim --> 68%.
Afstuderen: Saxion -> 27%. Windesheim -> 44%.

Ook vond ik onderstaand nieuws bericht:
De uitval van eerstejaars studenten Hbo-ICT is het hoogst bij Saxion in Deventer, maar ook op de vestiging in Enschede is het aantal survivals na het eerste jaar lager dan gemiddeld. Dat geldt ook voor de Haagse Hogeschool in zowel Den Haag als Delft en de Hanze Hogeschool in Groningen en NHL Stenden in Leeuwarden. Bij Informatica is de uitval het hoogst in Emmen, maar ook in Haarlem, Leiden en Rotterdam ligt dit boven het landelijk gemiddelde.
Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Kijk je nu echt alleen naar doorstroom? Er is meer dan dat he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Anoniem: 691473 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:14:
Kijk je nu echt alleen naar doorstroom? Er is meer dan dat he?
Voor de rest hebben het Windesheim en het Saxion beide aspecten die mij aanspreken en minder aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 22:15

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik had eerder deze cijfers verwacht in een vergelijking:
Waar Windesheim bij Elsevier stijgt van de derde naar de tweede plaats, staat Windesheim in de Keuzegids Hbo al vier jaar op rij de tweede plaats.
In de landelijke vergelijking met dezelfde opleidingen bij andere hogescholen zijn twaalf opleidingen van Windesheim de beste in hun soort. In Zwolle zijn dat de lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding en Scheikunde, Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie, Global Project and Change Management, Toegepaste Gerontologie, Logistics Engineering, Werktuigbouwkunde en Bouwkunde en in Almere Commerciële Economie, Engineering, HBO-ICT en Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit.
https://www.zwollenu.nl/h...n-na-beste-van-nederland/

Verder zou ik vooral kijken naar het curriculum en of je dat vindt aanspreken.
Het zijn beide prima hogescholen en zullen allebei ook mindere kanten hebben.
En een hbo-opleiding met enkel goede docenten is vaak een mooie droom. :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:56
Eens met drooger, en al eens eerder gepost hier... Kijk ook echt eens goed naar de inhoud van de opleidingen (welke vakken worden aangeboden, en welke opties je daarin hebt). Dit kan per hogeschool echt heel sterk verschillen, zelfs als de opleidingen dezelfde naam hebben.

Voor meningen van/door studenten kun je sneller antwoord vinden door even naar de NSE te kijken, of wat verder zoeken hier op GoT. Zeker bij dit soort last-minute beslissingen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou voor Windesheim kiezen, ik heb zelf een jaar op Saxion een andere opleiding gedaan en ben na een jaar weggegaan om op de HAN verder te gaan. Saxion was met praktisch alles echt drama wat zeer veel onnodige stress opleverde tijdens het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 13:58
Zelf zit ik op HBO-ICT op het Saxion in Enschede, studierichting Software Engineering, ga nu over naar het laaste jaar maar heb wel een beetje een gemengde mening over de hele opleiding.

Wat ik als positief ervaar bij Saxion zijn wel de faciliteiten in Enschede. De gebouwen zijn de laatste jaren drastisch vernieuwd, goede kantines (met binnenkort een AH to go) en prima werkruimtes. Als je eenmaal de gebouwnamen/-letters op je rooster doorhebt, dan is het doolhof van gebouwen aardig begrijpelijk. Kanttekening is wel dat je bij HBO-ICT in voor werkcolleges en practica in het Epy Drost-gebouw zit (grote glazen gebouw), maar voor hoorcolleges in het hoofdgebouw (Ko Wierenga). Heb je dus zowel hoor- als werkcolleges op één dag en zijn deze achter elkaar geroosterd dan kom je soms iets later bij je tweede les.

Qua inhoudelijke stof van de opleiding verschilt het heel erg wat je er van vindt; de een ervaart het als erg positief, de ander vindt het geen hol aan. Zelf heb ik wat gemengde gevoelens bij bepaalde vakken, maar de meeste vakken zijn qua basis prima ingedeeld. In jaar 1 begin je echt bij de basis (programmeren in Java) en bouwt naar mate de eerste twee jaar vorderen je kennis op (met onder andere OOP, Android, C++). Ook krijg je natuurlijk wat theorievakken, welke mij persoonlijk niet altijd lekker liggen omdat ik er geen zin in heb :+
Wat ook echt wel een pluspunt is dat alle vakinhoudelijke zaken zoals presentaties, instructie/lesvideo's etc. allemaal online staan, en vaak aardig samenvattend en duidelijk zijn voor je tentamens.

Negatieve puntjes van Saxion vind ik toch wel de organisatie en de digitale faciliteiten. De verschillende afdelingen (examencommissie, academiebestuur etc) lopen soms langs elkaar heen in de communicatie of doen er lang over om te reageren. Als je echt snel iets geregeld of antwoord wilt hebben is het beste om langs te gaan of een docent een woordje te laten doen, anders wil het soms makkelijk anderhalve week duren voordat je reactie hebt.
De digitale faciliteiten zijn (toevallig) deze vakantie voor de tweede keer in mijn tijd op het Saxion weer totaal omgegooid. Alle roosters, toetsroosters, algemene informatie en mail gaat nu via Office 365, inclusief het eigen MijnSaxion portaal, welke er nu een stuk onduidelijker op is geworden (maar dat is mijn mening). De vakinhoudelijke zaken gaan via Blackboard, aanvragen bij de examencommissie via een eigen servicedesk, en cijfers via een ander apart programma (Bison). Voor veel eerstejaars studenten is het een hoop zoekwerk om te vinden waar alles staat, het spreekt niet allemaal voor zichzelf.

Qua doorstroompercentages, laat je hier vooral niet door afschrikken. Ik heb ook zeker wel gemerkt dat er best wat mensen wegvielen, maar dit kwam vaak ook door de instelling die je hebt; als je gewoon eventjes goed gaat zitten voor je tentamens dan haal je de overgangsnorm van 48 studiepunten (van de 60) makkelijk. Ik zou zelf niet zeggen dat deze (lage) percentages helemaal te verwijten zijn aan Saxion.

Mocht je nog (inhoudelijke vragen hebben), shoot :)

[ Voor 7% gewijzigd door WesselP op 26-08-2019 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kkbizz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 19:36
Ik heb zelf op saxion gezeten(ITSM vorig jaar afgestudeerd) en heb betere verhalen gehoord over Windesheim vanuit een vriend van mij. Windesheim heeft na wat ik weet een modernere opleiding met nieuwe technieken. Ik kan mij ook wel vinden in het verhaal van @WesselP hierboven over de digitale omgeving. Ik heb in de 3,5 jaar dat ik daar heb gestudeerd 1 digitale toets gehad en zelfs de meerkeuze toetsen moesten op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:25

Zenix

BOE!

Ik ben twee jaar geleden afgestudeerd bij Windesheim. Ik ben nominaal afgestudeerd met goede cijfers, terwijl ik in de eerste jaren wel problemen had met mijn gezondheid. Maar door de goede begeleiding van de docenten en decanen heb ik geen achterstand opgelopen. Ze hebben mijn rooster zo aangepast, waardoor ik optimaal kon presteren en geen hinder heb ondervonden van mijn chronische ziekte. Dit zag ik ook bij studenten met bijvoorbeeld autisme of die in een rolstoel zaten.

Daarnaast staat de HBO-ICT opleiding niet voor niks bekend als één van de beste van Nederland. Dit heeft mijn inziens vooral te maken met de continue verbetering van de opleiding. Ik zag elk jaar dat er verbeteringen werden doorgevoerd na aanleiding van feedback van studenten, waardoor de opleiding alleen maar beter werd.

Qua faciliteiten is Windesheim Zwolle zeer goed. fitness, zwembad, twee grote kantines en redelijk dichtbij het station. Windesheim Flevoland zit midden in de stad bij Almere Centrum, dat is nog beter.

De tentamens werden over het algemeen ook zeer snel nagekeken. Ik kreeg meestal binnen een week uitslag. Naarmate de opleiding vorderde kregen we ook steeds meer digitale toetsen, waardoor de uitslag soms binnen een dag al bekend was.

De sfeer was over het algemeen ook goed, maar dat is gewoon afhankelijk van je klasgenoten en waar je mee omgaat. Ik heb genoeg vrienden overgehouden aan deze periode.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 27-08-2019 18:33 ]

Pagina: 1