Wil graag zonnepanelen plaatsen en graag jullie advies.
Mijn woning bestaat uit 3 lagen waarvan de hoogste verdieping kleiner is dan de 1e verdieping.
Installatie van zonnepanelen kan of op het dak van de hoogste verdieping of op het dak gedeelte van de 1e verdieping.

Bovenstaande foto's geeft een impressie van het dak van zowel de 1e en 2e verdieping.
Ligging dak
Zonnepanelen op dak 1e verdieping
Zonnepanelen op dak 2e verdieping
Afgelopen week is er een adviseur langs geweest die mij adviseerde om zonnepanelen op de dak van het 1e verdieping te plaatsen in een L vorm. Er kunnen ongeveer 10 worden geinstalleerd waarvan 7 op het zuiden (portrait) en 3 op het westen (landscape). Alhoewel zijn advies goed overkwamen, twijfel ik voornamelijk over de schaduw.

Bovenstaande foto's (vandaag 25 aug) laat zien schaduw op verschillende tijdstippen van de dag op de zonnepanelen. Afstand muur en schoorsteen is 130cm.
Zonnepanelen op de bovenste dak is mogelijk (6 a 9 stuks) maar nogal een uitdaging. Schansen moeten namelijk bevestigd worden en waardoor er kans is op lekkage.
Wanneer ik de zonnepanelen op het dak van de 1e laat plaatsen, heb ik dan nog steeds een goede opbrengst of is er teveel schaduw?
Mijn woning bestaat uit 3 lagen waarvan de hoogste verdieping kleiner is dan de 1e verdieping.
Installatie van zonnepanelen kan of op het dak van de hoogste verdieping of op het dak gedeelte van de 1e verdieping.

Bovenstaande foto's geeft een impressie van het dak van zowel de 1e en 2e verdieping.
Ligging dak
Zonnepanelen op dak 1e verdieping
Zonnepanelen op dak 2e verdiepingAfgelopen week is er een adviseur langs geweest die mij adviseerde om zonnepanelen op de dak van het 1e verdieping te plaatsen in een L vorm. Er kunnen ongeveer 10 worden geinstalleerd waarvan 7 op het zuiden (portrait) en 3 op het westen (landscape). Alhoewel zijn advies goed overkwamen, twijfel ik voornamelijk over de schaduw.

Bovenstaande foto's (vandaag 25 aug) laat zien schaduw op verschillende tijdstippen van de dag op de zonnepanelen. Afstand muur en schoorsteen is 130cm.
Zonnepanelen op de bovenste dak is mogelijk (6 a 9 stuks) maar nogal een uitdaging. Schansen moeten namelijk bevestigd worden en waardoor er kans is op lekkage.
Wanneer ik de zonnepanelen op het dak van de 1e laat plaatsen, heb ik dan nog steeds een goede opbrengst of is er teveel schaduw?