Lege accu... En nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Goedemiddag Tweakers,

Op deze mooie zondagmiddag was ik bezig de boordcomputer/stereo/hoe het ook maar heet te updaten (ik heb een RoadNav S160, die er al ingebouwd was toen ik 'm van de week kocht, op zich een prima dingetje) en aangezien de wifi van het ding niet te snel ging, duurde dat even. In totaal gok ik dat ik er een dikke twee uur met de auto op contact heb gestaan, en - je raadt het al - na de tijd even starten wilde niet meer. Ik weet het, echt slim!

Nu zit ik dus met een lege accu en zijn er volgens mij enkele opties om die weer vol genoeg te krijgen (om te starten en een blokje te rijden):
  1. De al-oude aanduwmethode
  2. Aanduwen, maar dan met een sleepkabel (en hulpauto ervoor)
  3. Met startkabels aan een hulpauto
  4. Met een acculader aan het stopcontact
  5. Of tegenwoordig met een soort powerbank (?)
Aangezien wij thuis met inmiddels 4 auto's zo ontzettend slecht voorbereid zijn dat we geen sleepkabels, geen startkabels én geen acculaders hebben, wordt aanduwen (als mijn broertje straks thuis is) de enige optie, naast de wegenwacht bellen.

Omdat ik deze hulpeloze situatie niet echt aangenaam vind, ben ik van plan om als de sodemieter wat gereedschap aan te schaffen. Echter is er zoveel keuze dat ik eerst maar eens om raad vraag welke specificaties van belang zijn bij een startkabel en/of acculader.
Aangezien een sleepkabel bij de ANWB €25 kost en 4 ton aan kan, zal dat niet een moeilijke keuze worden.

Mijn auto is een Mitsubishi Lancer, 2008, met een 1.5L i4 benzine-motor. Echter houd ik dit topic het liefst generiek zodat het advies voor iedereen vatbaar is.

Dus nu de CTA: Waar moet ik aan denken bij de aanschaf van een startkabel, acculader, of auto-powerbank?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij startkabels is het handig dat de klemmen geïsoleerd zijn, scheelt je weer sluiting maken zo links en rechts.
Ook moet je er aan denken dat je geen dropveters koopt maar degelijke dikke kabels. Je moet dan niet alleen denken dat jij een keer geholpen moet worden maar dat je ook een keer iemand anders kunt helpen.

En verder om het probleem voor deze middag misschien op te lossen: bel eens aan bij je buren, die hebben vast wél zo'n kabel in de auto liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je "Start-Kabels" aan wilt gaan schaffen: Pak een setje wat voor (zware?) Diesel motoren geschikt is én dus ook ruim voldoende spanning kan verdragen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:50
Yup, startkabels en sleepkabel zijn hier standaard in de auto aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aanduwen is ook niet altijd de beste optie.. buiten dat start blokkering bij een echt lege accu soms tegenwerkt loop je ook tegen dingen aan als rem en stuur bekrachtiging.

En met betrekking tot de dropveter kabels, als je met de volle auto een draaiende motor hebt zorgt de hogere spanning (door je dynamo) er voor dat de andere lege accu ook wel bij laad. Je kan dan ook met dropveters (zoals bij de action) prima (kortstondig) starten.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2019 17:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:21

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

wimmel_1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:57:
Als je "Start-Kabels" aan wilt gaan schaffen: Pak een setje wat voor (zware?) Diesel motoren geschikt is én dus ook ruim voldoende spanning kan verdragen.
Accu's zijn 12 a 14 Volt, dus heel veel spanning hoeft een startkabel niet aan te kunnen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bart ® schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:06:
[...]

Accu's zijn 12 a 14 Volt, dus heel veel spanning hoeft een startkabel niet aan te kunnen.
Je wilt niet weten wát de startmotor van een simpel 'Dieseltje' aan ampère's vraagt.... V x A = .....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik zou startkabels kopen ipv sleepkabel. Automaat kun je bv niet aanduwen/slepen. Wel eentje die dik genoeg is en eerst auto paar minuten laten lopen/opladen alvorens je de ander start

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 25-08-2019 17:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17

dragonhaertt

@_'.'

wimmel_1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

Je wilt niet weten wát de startmotor van een simpel 'Dieseltje' aan ampère's vraag.... V x A = .....
V*A is niet spanning.
De spanning is 12-14V

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dragonhaertt schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

V*A is niet spanning.
De spanning is 12-14V
Laat de TS z'n automaat maar lekker aanslepen dan.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Kun je moderne auto’s met elektronische ontsteking en elektronische brandstofinjectie nog wel aanduwen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jeroen3 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:11:
Kun je moderne auto’s met elektronische ontsteking en elektronische brandstofinjectie nog wel aanduwen?
Jawel hoor, zolang 't maar geen 'automaat' is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Diamundo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:50:
Echter houd ik dit topic het liefst generiek zodat het advies voor iedereen vatbaar is.
Dat mag dan wel, maar per auto verschilt het wat je kan doen. Dus specifiek advies is toch verstandiger imho.

1. Zorg voor goede startkabels.
2. Koop een lader (Ctek is goed en betaalbaar).
3. Laat je accu's doormeten om een idee te krijgen.
4. Controleer je handleiding. Met moderne auto's kan je relatief simpel veel meer schade aanrichten.

[ Voor 28% gewijzigd door S_Chief op 25-08-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Barrycade

Through the...

Ik heb gehoord dat je met aanduwen je de katalysator om zeep kan helpen. Maar of dat een urban mythe is geen idee.

Ik zou gewoon voor de startkabels gaan. Zeker als je 4 auto's hebt is het sowieso handig om dit in de schuur te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Wat aanduwen betreft: kijk in de handleiding van je auto, daar staat dat gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32
dragonhaertt schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

V*A is niet spanning.
De spanning is 12-14V
Je mist zijn punt. "Je wilt niet weten hoeveel ampere een startmotor trekt."
Gaat om 200-400A. 14V x 300A = 4200 watt

Simpele berekening via https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop_percent.htm
DC startmotor
Behoorlijk dikke kabels nodig dus met dergelijke stromen.
90mm² = 10,7mm diameter koper..

Disclaimer: Uiteraard is dit voor een kabel die bij wijze van spreken 24/24h belast wordt met 300A. Bij de startmotor is dit een piekstroom en seconden- tot minuten-werk. Maar het geeft een beeld wat een startkabel mee te maken heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Malantur op 25-08-2019 17:27 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:16
wimmel_1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Jawel hoor, zolang 't maar geen 'automaat' is. ;)
Let wel op dat een hoop moderne auto's een elektrisch stuurslot hebben, waardoor je meestal je voorwielen niet meer kunt draaien wanneer de accu leeg is. Aanduwen is dan geen optie meer.

@Diamundo
Ik zou simpelweg een goede set startkabels én een sleepkabel kopen.
Ik heb ze zelf al 2 jaar in de auto liggen en heb ondertussen:
- Een collega met een lege accu helpen starten op het werk
- Een vreemdeling bij het station met een lege accu op weg geholpen
- Een camper in Frankrijk een berg op gesleept omdat er een luchtbel in zijn dieselleiding zat.
- Een collega met een kapotte brandstofpomp naar de garage gesleept.

Er zijn situaties wanneer alleen startkabels of alleen een sleepkabel niet voldoende is. Een voor de prijs, en afhankelijk van je auto de ruimte binnen hoef je het niet te laten.

[ Voor 46% gewijzigd door Pyramiden op 25-08-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:15:
Ik heb gehoord dat je met aanduwen je de katalysator om zeep kan helpen. Maar of dat een urban mythe is geen idee.

Ik zou gewoon voor de startkabels gaan. Zeker als je 4 auto's hebt is het sowieso handig om dit in de schuur te hebben liggen.
Er komt hooguit wat onverbrande brandstof in de het uitlaatdeel terecht. Dat spul verdampt daar eerder dan dat 't explodeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Malantur schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:18:
[...]

Je mist zijn punt. "Je wilt niet weten hoeveel ampere een startmotor trekt."
Gaat om 200-400A. 14V x 300A = ..

Simpele berekening via https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop_percent.htm
[Afbeelding: DC startmotor]
Behoorlijk dikke kabels nodig dus met dergelijke stromen.
Je mist mjin punt.
Hij beweert dat je kabels een hoge spanning aan moeten kunnen.
Iemand wijst hem op zijn fout en hij komt met de berekening V*A.

Dat is nog steeds geen hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 22:49
@wimmel_1 Precies dat! Ik heb vele jaren geleden bij een tractor-leverancier een set kabels gehaald, niet goedkoop maar zeker goedkoper voor dikke kabels dan de dikste kabels bij een auto-onderdelen-winkel.

@dragonhaertt Klopt, maar het idee is dus dat je geen roodgloeiende kabels wilt hebben omdat er veel vermogen gevraagd wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door BernardV op 25-08-2019 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wat lief ;)
Weer iemand die de rest van zijn leven zorgt dat hij een startkabel in de auto heeft liggen :+

Zonder gekheid, 90% van de mensen die een startkabel in de auto heeft liggen, heeft op een bepaald moment een keer zonder spanning gezeten.

* FreshMaker inclusief !

Ik heb sinds jaar en dag een gereedschapkoffertje ( van een boormachine ) met daarin de benodigdheden.
fluo-vestjes, lampjes, flesje olie en koelvloeistof < geen idee over houdbaarheid btw > en startkabels die een kleine bestelbus kunnen aanjagen.

Die dingen aangeschaft omdat ik ook een keer zo verrast was, en eerlijk ... na aanschaf die dingen eigenlijk altijd voor anderen nodig gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 18:29
Bij mijn Swift is slepen/aanduwen afgeraden, kan schade veroorzaken aan de katalysator
Tijdje terug een jumpstarter als hulpje gekocht:
https://no.co/gb40

Hopelijk krijg je hem dan gestart en kan je naar een garage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

BernardV schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:23:
@dragonhaertt Klopt, maar het idee is dus dat je geen roodgloeiende kabels wilt hebben omdat er veel vermogen gevraagd wordt.
Natuurlijk, maar dan zou het dus prettig zijn als we de juiste termen gebruiken.
En als daar dus een correctie op gegeven wordt, dat er niet "Welles want V*A!" wordt geschreeuwd in plaats van even het foutje aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
maniac2003 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:24:
Bij mijn Swift is slepen/aanduwen afgeraden, kan schade veroorzaken aan de katalysator

Nadeel van die dingen, is dat ze ook altijd wel leeg zijn, als je ze 'snel' nodig hebt
Ik heb in de schuur zo'n unit staan, maar elke keer dat ik hem nodig had, was hij niet op vol vermogen, en moest ik eerst 18u opladen
dragonhaertt schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:25:
[...]

Natuurlijk, maar dan zou het dus prettig zijn als we de juiste termen gebruiken.
En als daar dus een correctie op gegeven wordt, dat er niet "Welles want V*A!" wordt geschreeuwd in plaats van even het foutje aanpassen.
Dit is Tweakers .... size matters

[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 25-08-2019 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dragonhaertt schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:25:
[...]

Je hebt (eigenlijk) wél gelijk!! _/-\o_

Ik zal de volgende keer eerst even een dag over m'n antwoord na gaan denken zodat 't in één keer duidelijk gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 18:29
FreshMaker schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Nadeel van die dingen, is dat ze ook altijd wel leeg zijn, als je ze 'snel' nodig hebt
Ik heb in de schuur zo'n unit staan, maar elke keer dat ik hem nodig had, was hij niet op vol vermogen, en moest ik eerst 18u opladen

[...]

Dit is Tweakers .... size matters
Ja, regelmatig opladen/controleren is wel verstandig. Zeker wanneer het kouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
maniac2003 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:28:
[...]Ja, regelmatig opladen/controleren is wel verstandig. Zeker wanneer het kouder is.
:+
Dan kan je beter je auto in de gaten houden natuurlijk, die is makkelijker voorhanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:46
https://www.wilpe.com/nl/...vgGak6EHOh2RoCwdUQAvD_BwE

Ooit deze aangeschaft nadat ik ook met een lege accu stond, heeft al meerdere malen redding gebracht bij andere personen d:)b zelf gelukkig geen last meer van gehad 8)

De compressor kan je negeren, gaat nog sneller met een fietspomp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
SpeedyNick schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:29:

Ooit deze aangeschaft nadat ik ook met een lege accu stond, heeft al meerdere malen redding gebracht bij andere personen d:)b zelf gelukkig geen last meer van gehad 8)

Ja die heb ik ook, maar dan in het blauw ;)
opladen van bijna leeg naar vol = 18 uur ....

Ik heb snel een snellader gekocht, en kan mijn accu dan in 30 minuten nét genoeg laden voor een koude start.
Daarna stuk rijden, en de accu opladen door de auto zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:46
FreshMaker schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:33:
[...]

Ja die heb ik ook, maar dan in het blauw ;)
opladen van bijna leeg naar vol = 18 uur ....

Ik heb snel een snellader gekocht, en kan mijn accu dan in 30 minuten nét genoeg laden voor een koude start.
Daarna stuk rijden, en de accu opladen door de auto zelf
Moet zeggen dat de accu het ook aardig lang trekt, laatste keer dat ik hem opgeladen heb is een maand of 5 geleden, en hij geeft aan dat deze nog vrijwel geheel vol is.. (y)

Of dat ook zo is kan ik nog niet bevestigen, zal hem zo even op de tepels van mijn maat testen }) waar heb je anders vrienden voor? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

wimmel_1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

Je wilt niet weten wát de startmotor van een simpel 'Dieseltje' aan ampère's vraagt.... V x A = .....
Dat weet ik al.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wauw, Tweakers to the rescue!
Blijkbaar hadden we stiekem toch nog een setje kabels ergens in een stoffig hoekje liggen, en na de auto een minuutje te hebben opgeladen, kon 'ie gestart worden. Kabels afgekoppeld, en een stukje gereden.
laurens0619 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:08:
Ik zou startkabels kopen ipv sleepkabel. Automaat kun je bv niet aanduwen/slepen. Wel eentje die dik genoeg is en eerst auto paar minuten laten lopen/opladen alvorens je de ander start
Hmm, goede tip @ automaten!
SpeedyNick schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:29:

En een zaklamp zit tegenwoordig ook overal op, dus is 't eigenlijk nog maar een 1-in-1? :P
Ik vind 't een mooi ding, maar aangezien je zegt dat de compressor 't niet waard is (en we zelf een compressor hebben) denk ik dat ik zo'n combinatir oversla.
maniac2003 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:24:

Dat ziet er wel interessant uit! Wellicht dat ik één maatje kleiner neem (6L benzine-motoren, en 3L diesels is imho enigszins overkill), maar ik heb wel een duwtje in de goede richting!
Aangezien we blijkbaar wel startkabels hebben, kan die aankoop (i.e. startkabels) even uitgesteld worden.

Edit: de NOCO GB20, met slechts 400A, is blijkbaar maar €25 goedkoper dan de GB40 (1000A, Conrad: ~€125) en kan geen diesels starten. In dat geval is de GB40 een betere keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Diamundo op 25-08-2019 18:55 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik lees een hoop over V*A maar voor de duidelijkheid: de dikte van de kabels is alleen van belang voor het aantal ampere (A) wat je er doorheen kunt krijgen zonder ze te laten smelten. Hoe hoger het voltage, hoe dunner je kabels mogen zijn om een bepaald vermogen er mee te transporteren.

Hoe dan ook, ik denk dat het voor de TS, met 4 autos voor de deur handig is om een setje startkabels aan te schaffen. Dat hoeven voor een gewone benzine-auto echt geen super duper dikke vrachtwagen startkabels te zijn, maar ga ook niet meteen voor het goedkoopste setje dropveters.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:36

Bommes

Capo del formaggio

Ook met dropveters lukt het, je hebt dan wel geduld nodig.
Gewoon kabels er aan, hulp biedende auto netjes stationair laten draaien en dit even 5 minuten laten staan.
Dan start de hulp vragende auto echt wel weer.

Ik heb beide, nou ja eigenlijk alle drie.
Sleepkabel, setje simpele praxis startkabels en een set echt goede dikke van uit de garage waar ik vroeger werkte.
Omdat ik met onze (toch al overbeladen) camper niet te veel gewicht mee wilde slepen heb ik daar het setje dropveters altijd in gehad (en de sleepkabel).
Ook met die set dropveters heb ik menig camper met dikke diesel motor weer aan de gang gekregen.
Geduld is het keyword, kopje koffie er bij van de gene die hulp nodig heeft, wat sociale interactie. :9

Moet het snel en goed, koop een set dikke kabels geschikt voor diesel motoren, die doen het namelijk ook bij een Suzuki alto.. ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Als de auto al niet meer wil starten na 2h op contact te hebben gestaan dan is een nieuwe accu ook geen overbodige luxe denk ik. Dit is typisch iets wat je in de winter weer gaat bijten omdat hij dan plotseling dood is. Zou je accu dus eens onder belasting laten testen bij een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Je radio zal ook wel werken op de accesoiresstand (met je sleutel), in plaats van het laten staan op het contact. Een auto op contact activeert namelijk vaak van alles, zoals de boordcomputer, maar bij sommige auto's zelfs de brandstofpomp. Je hebt geen diesel, anders zouden de gloeibougies zelfs staan te gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ThinkPadd schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:38:
Als de auto al niet meer wil starten na 2h op contact te hebben gestaan dan is een nieuwe accu ook geen overbodige luxe denk ik. Dit is typisch iets wat je in de winter weer gaat bijten omdat hij dan plotseling dood is. Zou je accu dus eens onder belasting laten testen bij een garage.
Behalve dat updaten van boord elektronica in de regel een veel hoger verbruik heeft dan gewoon op contact staan. Als ik met een ECU in de auto bezig ben met een simpele codering, kan ik van mijn cabrio in een uurtje tijd de accu zo ver leegtrekken dat starten merkbaar moeilijker gaat. Maar een uurtje op de radio is geen probleem.
En dan heb ik het over een jaren 90 auto met ECU's die amper intelligenter waren dan een zakcomputer.

Maar, die accu is nu wel ver ontladen geweest en dat is wel schadelijk voor de levensduur van de accu.

Verder, wat is handig om te hebben?
  • Startkabels geschikt voor kleine diesels en grote benzine motoren (6 cilinders of meer)
  • Acculader, eventueel met starthulp
  • Simpele sleepkabel.
  • Startbooster
Bij bouwmarkten en de bekende goedkope supers zijn deze zaken vaak in de aanbieding (bij de Lidl minimaal 2 keer per jaar wel). De kosten zijn het niet en waarschijnlijk heb je het nu nooit meer nodig, maar het is altijd handig om te hebben.

Uit die set van basismiddelen is bij mij de acculader het meest gebruikt, maar dat hangt meer samen met het klussen aan de auto dan noodzaak.
Startkabels heb ik uiteindelijk vooral gebruikt om anderen te helpen.

Zelf wil ik eigenlijk nog wel een keer een startbooster hebben met afkoppelbare startkabels. Dan is het namelijk gewoon een lomp grote powerbank en die komt altijd wel van pas. En omdat het een powerbank is, is het ook makkelijk om hem opgeladen te houden. Ik vind ze alleen erg prijzig voor hoe weinig ik het uiteindelijk nodig heb...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-05 11:56
Nog een tip, als je startkabels hebt leg die dan op een plek die je kan bereiken als je accu geen puf meer geeft. Ik had ze netjes bij het reservewiel liggen, echter kon ik mijn elektrisch bediende achterklep niet meer open krijgen omdat de accu leeg was.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

deepbass909 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:17:
Zelf wil ik eigenlijk nog wel een keer een startbooster hebben met afkoppelbare startkabels. Dan is het namelijk gewoon een lomp grote powerbank en die komt altijd wel van pas. En omdat het een powerbank is, is het ook makkelijk om hem opgeladen te houden. Ik vind ze alleen erg prijzig voor hoe weinig ik het uiteindelijk nodig heb...
ik heb zo'n ding F*CK wat is dat heerlijk versus die lompe startkabel geneuzel ..

Motorkap open aaansluiten (of zelfs in je 12v adapter in de auto) en "Starten" .. ff een end rijden zonder bang te zijn dat hij afslaat .. (want die powerbank heb je toch bij je)

Startkabels is altijd de vraag of je de juiste hebt want inferieure moet je soms 2 sets hebben om beetje sap tussen de auto's af te wisselen (niet te spreken over de klemmen..)

Vaak genoeg 2 sets nodig gehad om (bulp aan derden) een diesel met benzine aan te slingeren ..

Echter ik heb ook een anwb eigenlijk alleen om deze reden een auto aan te slingeren.
LordSinclair schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:26:
Nog een tip, als je startkabels hebt leg die dan op een plek die je kan bereiken als je accu geen puf meer geeft. Ik had ze netjes bij het reservewiel liggen, echter kon ik mijn elektrisch bediende achterklep niet meer open krijgen omdat de accu leeg was.
Dit is toch ook in lijn met "hoe open ik de auto' zonder accu spanning .. veel mensen weten niet dat er een "reserve" sleutel in hun keyless entry zit.. en waar de sleutelgat(en) zit(ten) .. |:(

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 28-08-2019 13:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een keer 2x kort een auto moeten helpen starten met mijn auto, foutje in de elektronica waardoor de accu met 12 uur leeg was.

Mijn eigen auto had ik niet nodig, dus mijn auto gestart, auto's tegenover elkaar gezet en de auto kunnen starten. Mijn auto weer in het parkeervak gezet en de volgende dag dus nog een keer moeten helpen met starten. Dat vond mijn auto dus minder leuk, bij de 2e keer moest ik het gas intrappen om te voorkomen dat mijn motor af zou slaan :X

Dus na het starten ff een stukje rijden met beide auto's of een kwartiertje ofzo laten draaien

Verder gewoon lekker aanduwen, brandstof wordt pas geïnjecteerd als de motor rond begint te gaan bij het starten. Of dat nu elektrische start is of op spierkracht, dat beetje benzine moet die katalysator maar tegen kunnen. Moet je natuurlijk niet iedere dag doen.

Wat betreft startkabels, dunne goedkope kabeltjes is geen probleem, maar wacht dan na het aansluiten ff 5 minuten met starten, dan is de hulpbehoevende accu al weer wat bijgeladen en hoeft er niet zo'n gigantische stroom over die startkabels omdat je dan met 2 accu's start.

En zelfs dan, het is maar heel kort dat starten. Als je nu 5 minuten lang aan het doorstarten bent is het een ander verhaal, dan gaan dunne kabels roken. In de klas autotechniek al eens gezien wat er gebeurt als je een dun kabeltje rechtstreeks tussen de + en - van een autoaccu zet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Pyramiden schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:18:
Let wel op dat een hoop moderne auto's een elektrisch stuurslot hebben, waardoor je meestal je voorwielen niet meer kunt draaien wanneer de accu leeg is. Aanduwen is dan geen optie meer.
En een automatische elektrische handrem zie je ook steeds vaker.
FreshMaker schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:24:
Zonder gekheid, 90% van de mensen die een startkabel in de auto heeft liggen, heeft op een bepaald moment een keer zonder spanning gezeten.
Yes! Ik hoor bij de 10% :+
Ik heb ze gekocht nadat mijn auto een andere auto heeft gestart. Deze persoon had zelf de kabels, maar daarna ben ik ook gelijk een setje gaan halen. Daarna nog 2x gebruikt om een auto van anderen te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Heeft iemand hier eigenlijk tips voor goede startkabels? Hier heb ik in het verleden al meermaals naar gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Voor het gemak zouden wat langere (i.e. 5+ meter) wel heel fijn zijn omdat je soms achter een andere auto moet staan wegens beperkte parkeerruimte. Maar dan de vraag waar je goede kabels vandaan haalt, op Amazon zie ik ladingen kabels die CCA (copper clad aluminium) zijn waar je sowieso al weinig mee opschiet. Maar daarnaast zie je aan de specificaties niet echt welke klemmen goed/fijn zijn.

Dus als iemand nog tips heeft voor goede (en hopelijk betaalbare) startkabels dan hou ik mee aanbevolen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb zelf ook start kabels in de auto.
Al iets te vaak gehad dat de binnenverlichting aanbleef en de gehele accu leeg trok :X

Maar alle methoden werken, en alle methoden hebben zijn nadelen
>De al-oude aanduwmethode
>Aanduwen, maar dan met een sleepkabel (en hulpauto ervoor)

Aanduwen kan (bij handgeschakelde auto's), maar daar heb je meestal wel 1 of 2 man extra voor nodig.
Rem en stuurbekrachtiging maakt dit lastig. maar niet ondoenbaar.

>Met startkabels aan een hulpauto
Dit werkt het best en snelst. Maar vereist wel een 2e auto met accu.
Daarbij opmerkend dat veel mensen dit eng vinden en hun auto daar niet voor beschikbaar willen stellen.

>Met een acculader aan het stopcontact
Werkt mooi. maar vaak laden die maar met een paar A waardoor het uren duurt voor de accu vol genoeg is. + er moet dus een kabel van het stopcontact naar die accu lopen. wat niet altijd handig is als je geen oprit hebt.

> Of tegenwoordig met een soort powerbank (?)
Niet de beste ervaringen mee. Die krengen zijn altijd leeg als je ze nodig hebt.
EN vooral de goedkoper hebben zo'n laag amperage dat je net 1 start poging hebt.
Wolfboy schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:55:
Heeft iemand hier eigenlijk tips voor goede startkabels? Hier heb ik in het verleden al meermaals naar gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Voor het gemak zouden wat langere (i.e. 5+ meter) wel heel fijn zijn omdat je soms achter een andere auto moet staan wegens beperkte parkeerruimte. Maar dan de vraag waar je goede kabels vandaan haalt, op Amazon zie ik ladingen kabels die CCA (copper clad aluminium) zijn waar je sowieso al weinig mee opschiet. Maar daarnaast zie je aan de specificaties niet echt welke klemmen goed/fijn zijn.

Dus als iemand nog tips heeft voor goede (en hopelijk betaalbare) startkabels dan hou ik mee aanbevolen.
Volgens mij overdenk je het een beetje :)

Kabeldikte is gebonden aan de lengte, Je wilt dus IMHYO geen 5+Meter want dan moet de kabel nog dikker worden. Je kunt altijd de auto handmatig verplaatsen als het niet goed past.

CCA is opzich ook prima voor start kabels ? Aluminium geleid prima en Je hoeft er geen gigabit over heen te pompen :)

BV :
https://www.toolstation.n...1wZwfiEAQYBSABEgKkOvD_BwE

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 28-08-2019 14:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja ik zou kopen
- goeie kabels of 2x kabels (rommelmarkt is goeie kanshebber)
- verband doos met aludeken)
- 4x vestjes, + poncho's (je staat altijd langs de weg wanneer het regent)
- 2x alcohol tester (voor vakantie)
- gevaren driehoek,
- setje reserve lampen en zekeringen (verschillende soorten) + zekering trekker
- noodhamer (met ingebouwde lamp oid)
- spanbanden/touw/
- olie
- sleepkabel?
dit in een zak/tas met fleecedeken en dicht dingetje vochtig toileit papier + wc-papier (handen schoonmaken)
misschien een "kruis" waarmee je alle wielbouten losdraait
(vergeet niet blauwe schijf en ongeluk papier en pen ..

niet alles is direct nodig, maar handig om alles op 1 plek te houden ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 28-08-2019 14:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wolfboy schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:55:

Waarom zou cca niet goed zijn? Het moet wat dikker zijn dan koper, maar verder maakt het niet uit. De stroom die bij jou uit je stopcontact komt, is waarschijnlijk ook al honderden meters tot enkele kilometers door aluminium kabel gegaan. Merk je vrij weinig van.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
vso schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:39:
Dit is toch ook in lijn met "hoe open ik de auto' zonder accu spanning .. veel mensen weten niet dat er een "reserve" sleutel in hun keyless entry zit.. en waar de sleutelgat(en) zit(ten) .. |:(
Ik kan prima de bestuurdersdeur open maken met de sleutel. Maar niet de bagageklep. Die werkt alleen op de centrale deurvergrendeling (elektrisch) met een elektrische ontgrendelaar die de vergrendeling van de klep aanstuurt.

Dus succes met je reservesleutel, maar deze klep krijg je er niet mee open:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.onderdelenlijn.nl/parts/100232/6185107/large/7624f10e-bb24-4a15-b784-8b3a60eecdc3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
LordSinclair schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Ik kan prima de bestuurdersdeur open maken met de sleutel. Maar niet de bagageklep. Die werkt alleen op de centrale deurvergrendeling (elektrisch) met een elektrische ontgrendelaar die de vergrendeling van de klep aanstuurt.
Zodra je binnen bent via de bestuurdersdeur kan je bij de meeste auto's zo'n beetje alle deuren uit het slot halen vanaf de binnenkant, en eventueel de kofferbak in je achterbank, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Pyramiden schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Zodra je binnen bent via de bestuurdersdeur kan je bij de meeste auto's zo'n beetje alle deuren uit het slot halen vanaf de binnenkant, en eventueel de kofferbak in je achterbank, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Als je met een schroevendraaier al de plastic interieur fratsen weg haalt kan je misschien bij het slot komen en hem ontgrendelen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.young-dogs.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x375/6d08f8ace00cd71a83a5a22297d0ffe3/0/0/000000263523-3.jpg

En steeds minder auto's hebben palletjes bij de deuren omdat dat het inbrekers weer een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
[...]

[Afbeelding]
Ach dat maakt hier niet zoveel uit, deze heeft een neerklapbare achterbank, dus kun je er ook prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@LordSinclair De achterbank klapt dus niet naar beneden zoals in de meeste andere auto's? Das ook onhandig :P

Verder hoeven autodieven en inbrekers tegenwoordig niet meer moeilijk te doen met vissen naar palletjes, etc. Ze clonen gewoon het signaal van je sleutel en rijden er mee weg. Je zou bijna zeggen dat een auto met een ouderwetse startonderbreker zonder keyless entry moeilijker mee te nemen is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

[Afbeelding]
Daar zullen wel manieren voor zijn. Porsche heeft ook een electrische motorkapslot. Als de accu leeg is dan kun je niet eens bij de accu komen om hem op te laden. Maar aan de onderkant van de auto loopt wel een kabeltje n als je die weet te vinden gaat de klep toch open.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
wimmel_1 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:57:
Als je "Start-Kabels" aan wilt gaan schaffen: Pak een setje wat voor (zware?) Diesel motoren geschikt is én dus ook ruim voldoende spanning STROOM kan verdragen.
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Als je ergens in de auto een "aansteker"-aansluiting hebt kun je met een klein accuutje daar ook wel 12V op zetten om kleine dingen te openen, immers zijn die dingen met 10 a 15A afgezekerd en brengen wel het circuit weer onder spanning. Als je een kleine lader hebt < de afzekering kun je ook prima zo je accu laden.

[ Voor 14% gewijzigd door BernardV op 28-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb zelf een hele oude lader, ding is ook half verroest; Maar het werkt nog en je hebt het niet zo veel nodig. Zodra je genoeg stroom hebt om te starten kun je ook gewoon een stukje gaan rijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Pyramiden schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:28:
@LordSinclair De achterbank klapt dus niet naar beneden zoals in de meeste andere auto's? Das ook onhandig :P
Jawel, dat ging prima. Alleen de klep waaronder het reserverwiel ligt scharniert onder de bank. Dus zodra je die klep omhoog doet blokkeer je effectief je doorgang om bij het reservewiel te komen. :X

Kortom er is vast wel een manier, maar mijn punt is wel duidelijk. Je kan ze beter ergens neerleggen waar je wel makkelijk bij kan als de accu geen puf meer heeft ;)

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 28-08-2019 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
vso schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:25:
tja ik zou kopen
- 2x alcohol tester (voor vakantie)
Ik zou die juist niet nemen, er zit een houdbaarheidsdatum op
Pas als he ze echt nodig hebt
(Frankrijk alleen volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FreshMaker schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:00:
[...]
tja ik heb een elektronische en paar wegwerp (lease auto door fr rijden) maar goed wist ik niet eens..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
FreshMaker schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Klopt, is verplicht in Frankrijk, maar als je hem niet hebt krijg je geen boete (bron: https://www.anwb.nl/vakan.../verplicht-mee-in-de-auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 00:13
Ik heb zelf ook zo'n NOCO, dat werkt erg fijn vind ik zelf. Voor een PoC een keer geprobeerd met een vier cellen LiPo accu van een R/C auto. Dat werkt ook maar dat zou ik verder in een gecontroleerde omgeving doen en niet inzetten als robuuste oplossing. Punt 1, de kabels zijn dun. Punt 2, je wil dat je LiPo dan voller dan vol zit en niet met een keer starten naar de klote is of erger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Bart ® schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:28:
[...]

Waarom zou cca niet goed zijn? Het moet wat dikker zijn dan koper, maar verder maakt het niet uit. De stroom die bij jou uit je stopcontact komt, is waarschijnlijk ook al honderden meters tot enkele kilometers door aluminium kabel gegaan. Merk je vrij weinig van.
Omdat het flink dikker moet zijn, anders heb je bijhoorlijke verliezen.

Een kleine google geeft me deze kabels die 3.5m lang zijn met 35mm^2 koper aan die 500A kunnen doen: https://www.winparts.nl/w...ex-35mm-500a/p679119.html

Op 3.5 meter geeft 35mm^2 een weerstand van 1.68 mega-ohm. Bij aluminium is dat 2.65 megaohm.

Als ik dat even in een voltage drop rekenmachine stop dan kom je bij 3.5 meter bij 12 volt, 500A en 2 AWG (in de buurt van 35mm^2) uit op 10.21 volt. Dat is al fors minder dan de 12 aan het begin van de kabel.

https://www.calculator.ne...ers&amperes=500&x=25&y=29

Doe je ditzelfde met aluminium dan hou je nog maar 9.17 volt over. Wil je met aluminium ongeveer hetzelfde uitkomen als met een koper kabel dan zit je aan 1/0 AWG (10.22 volt) wat neerkomt op draad dat bijna 2x zo dik is.

En dit verschil wordt alleen maar groter met afstand.
heuveltje schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:02:
Volgens mij overdenk je het een beetje :)

Kabeldikte is gebonden aan de lengte, Je wilt dus IMHYO geen 5+Meter want dan moet de kabel nog dikker worden. Je kunt altijd de auto handmatig verplaatsen als het niet goed past.
Goed, 5 meter is een beetje overdreven, maar je wil wel een redelijke lengte hebben. Liever nu 30 euro meer uitgeven dan als het erop aankomt dat je flink moet klooien omdat je de auto eigenlijk niet op de plaats kan krijgen waar het nodig is.
CCA is opzich ook prima voor start kabels ? Aluminium geleid prima en Je hoeft er geen gigabit over heen te p
ompen :)

BV :
https://www.toolstation.n...1wZwfiEAQYBSABEgKkOvD_BwE
Helaas staan er geen specs bij die kabel dus het is lastig te zeggen hoeveel die in de praktijk gaat doen.

Maar voor de lol heb ik (hierboven) even een berekening gemaakt van CCA versus massief koper, dat maakt nog best wat verschil.

En de kwaliteit van de klemmen is kwa gebruik ook niet onbelangrijk, daarom vroeg ik om advies :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb deze https://www.lidl.de/de/ul...ion-upbs-12000-a1/p288766 en ik ben er zeer tevreden over

Enige "praktische" nadeel is dat je deze niet in de auto bewaart (hitte/kou) en je de klemmen niet bij de powerbank laat liggen ...

losse kabels zijn dingen die je makkelijk in de auto laat liggen (duh)

het voordeel van een powerbank vs kabels: het maakt niet uit waar / hoe de auto staat je kan altijd de powerbank aansluiten .. (geen geduw/slepen/stuurslot overlast)

Tja vanalles

Pagina: 1