Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdaan
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09 21:31
Beste mede tweaker,

Ik heb recent een ESXi 6.7U2 server gebouwd voor een home lab om mijn IT kennis na een opgeleiding MBO N4 ICT Beheerder op peil te brengen/houden en omdat het kan :+

De volgende hardware wordt daarvoor gebruikt:
Ryzen 9 3900x
Asrock x570 Taichi
64GB ram @3000mhz 1.25v, memtest86 passed hij zonder errors (2 32GB non ECC DIMMs van Samsung)
Dell PERC H310 met de LSI IT firmware erop geflashed
2x Intel PRO 1000 VT quad ports gbit NIC
5x WD blue 6tb
860 evo 1tb voor OS disks van VM's
250GB mx300 voor esxi boot en ISO datastore

Voor het bakbeest van hierboven had ik relatief simpele NAS voor storage en wat jails. Deze draait op FreeNAS 11 en heeft de volgende specs:
Celeron G1840
Gigabyte h97m wifi
16GB kingston ddr3
5x 3TB disks (4 WD greens, 1 seagate)

Op mijn server heb ik in ESXi PCI passthrough op de H310 ingeschakeld en een FreeNAS 11 VM gemaakt. Alle disks worden netjes herkent, ik kan een RAID-Z2 maken van mijn disks en dat werkt allemaal goed. Ik kan er ook kleine hoeveelheden data op zetten zonder problemen. Ik wil graag mijn NAS volledig wipen en fresh installeren en dan als off site back up gaan gebruiken bij mijn opa.
Ik wil de data die op mijn NAS staat graag kopieren naar de FreeNAS vm op mijn ESXi bak. Het liefst wil ik alle data in een aparte map zodat ik met een verse mappen opbouw kan beginnen want op mijn NAS is het na een jaar of 3 een redelijke zooi geworden. Ik heb al gekeken naar Snapshot replication in FreeNAS maar die kopieert zover ik het begrijp 1:1 de mappen layout en dat wil ik niet.

Mijn idee was een Windows 10 VM aanmaken op mijn server, daarop alle shares van mijn nas die ik wil kopieren mounten en de map waarin alle data moet op mijn server ook mounten. Dan simpel copy paste wachten tot de ruim 3.5TB aan data over is en klaar is kees.

Helaas liep dit anders. Ik kreeg na enkele GB's aan data gelijk een error in Windows: 0x8007003B An unexpected network error occured. Op retry klikken werkt niet, de file waarop hij de error geeft kan dan corrupt worden. Vervolgens heb ik geprobeerd een kleiner deel te pakken (ongeveer 500gb) en dit gaf dezelfde foutmelding na 5 tot 10GB. Het lijkt 80% van de gevallen om files te gaan van >1GB.

Ik heb vervolgens een heel aantal dingen probeert:
1: MTU size verhogen naar 9000 op zowel de W10 VM, ESXi vswtich en beide FreeNAS machines. Mijn fysieke switch die tussen ESXi en de NAS hangt ondersteund jumbo packets. Maar dit mocht niet baten; ik kreeg zelfs binnen 5 seconde weer error 0x8007003B.
2: Ubuntu Desktop 18.04, daar via samba de shares gemount. Ubuntu gaf ook de melding An unexpected network error occured.
3: Vervolgens heb ik NFS geprobeerd in zowel Windows 10 als Ubuntu, hier kreeg ik de rechten niet goed dus ik zag geen sub folders: de connectie opgebouwd met root. De rechten op de NAS en FreeNAS vm op 777 gezet maar ik kreeg nog geen map inhoud te zien.
4: Een USB harddrive aan de Windows 10 VM gehangen en eerste de eerder geprobeerde 500gb daar naartoe te kopieren, dit slaagde. Vervolgens vanaf die usb hdd naar de FreeNAS vm met als gevolg weer dezelfde error.
5: de data vanaf de USB hdd terug kopieren naar een andere map op mijn NAS, dit heb ik laten draaien tot ongeveer 100gb is gekopieerd zonder error, toen heb ik hem gecancelled omdat ik genoeg wist.
6: Vanaf een fysieke pc de kopieer acties aanzetten: zelfde foutmelding na dezelfde periode.
7: Een usb naar ethernet adapter in mijn server geplugd en die met USB passthrough aan FreeNAS gehangen: de adapter werd herkent en kon data overheen maar gaf na 5 tot 10GB weer dezelfde error. Passthrough van een van mijn quad ports gaat niet omdat de IOMMU groepen op het moederbord niet helemaal goed zijn ingedeeld :'(
8: Een andere fysieke switcht: zelfde resultaat
9: De freenas VM uit zijn VLAN halen: Zelfde resultaat.
10: Freenas volledig fresh installed en een volledig nieuwe datastor gemaakt op de VM; er stond toch alleen maar half corrupte data op. Dit werkte tot ongeveer 150GB was gekopieerd, daarna weer een error en toen kwamen ze ook sneller. Ik dacht in eerste instatie misschien ram van de vm vol, dit was ook zo. Opgehoogd naar 40GB komend vanaf 16GB. Daarna gaf hij gelijk weer dezelfde error.
11: De op internet gesuggereerde fixes zoals windows search en anti virus uitschakelen werken niet

Het enige wat ik nog kan proberen is mijn harde schijven verbinden met een bare metal FreeNAS. Deze mogelijkheid heb ik maar dat lost nogsteeds niet het probleem van de netwerk error op.

TL;DR: De data wil niet van mijn oude naar nieuwe FreeNAS installatie. Wat ik al uitgesloten heb:
-Fysieke switch
-Vswitch
-Windows
-De freenas installatie
-Packet grote

Is er iemand die nog een idee heeft om de data overgezet te krijgen en een oplossing voor de error?

djdaan

EDIT: typo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Robocopy gebruiken? Of anders rsync.

[ Voor 30% gewijzigd door Rolfie op 25-08-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdaan
Daar had ik nog niet aan gedacht. Zal dat vanavond of morgen eens proberen.

Hopelijk kom ik deze error niet nog vaker tegen in dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:56
andere kabel(s) geprobeerd? logs gescand op netwerk/driver fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Voor wat je wil is scp toch simpeler? Daarmee kan je direct van oude naar de nieuwe kopiëren.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdaan
biomass schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:34:
andere kabel(s) geprobeerd? logs gescand op netwerk/driver fouten?
Ja heb 2 kabels geprobeerd maar het probleem doet zich ook voor zonder dat er 1 bitje over een kabel heen gaat dus dat kan het niet zijn.

Een driver fout lijkt me sterk als ik zowel virtuele netwerk kaart en een fysieke heb gebruikt.

Ik ga onderzoek doen naar Rsync.

Vind SCP het leuk als je daar honderden GB's aan data door heen gaat drukken?

Ik had trouwens ook geprobeerd een folder te zippen met winrar en die dan gelijk op de server opslaan maar dan gaf hij ook een error die lijkt op die windows geeft.

EDIT: vannacht een test gedaan met 25GB aan files met Rsync en dit is succesvol verlopen, ik ga nu dezelfde folder van 500gb proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door djdaan op 26-08-2019 08:54 ]

Pagina: 1