Opblazen speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 12:57
Beste Tweakers,

Ik gebruik de volgende receiver

https://nl.yamaha.com/nl/...0/specs.html#product-tabs

Hier heb ik de volgende boxen op aangesloten

6x https://www.qacoustics.co...kshelf-speaker.html#specs

2x https://www.qacoustics.co...anding-speaker.html#specs

1x https://www.qacoustics.co...centre-speaker.html#specs

1x https://svsound.it/subwoo...ealed-cabinet/sb1000.html

Ik gebruik dit in een 5.1.4 opstelling met films. Bij het luisteren van muziek gebruik ik dit in een 2.1 opstelling.

Bij het afspelen van films doe ik dit via de pc en bij het afluisteren van muziek direct via bluetooth op de receiver via telefoon.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is je boxen op te blazen.

Ik kan met herinneren dat bij zijn installatie de receiver ineens het volume automatisch omlaag schroefde , toen wij het volume dusdanig hoog hadden gezet.

Heb zelf ook begrepen als je receiver minder aan kan dan je boxen, dat je altijd goed zit. Nu vraag ik me af of dit wel op gaat omdat je tegenwoordig via de pc en telefoon het volume buiten de receiver om ook nog is hoger kan plaatsen. Naar mijn idee voer je het maximale volume dan op zonder dat de receiver dat door heeft. Werkt deze beveiliging dan nog wel? (al heb ik nog niet kunnen ervaren dat deze beveilig er bij mij op zit).

Tijdens het testen van de boxen kan ik ze dusdanig hard zetten dat ik het een beetje benauwd begin te krijgen af dat wel mogelijk is en dus niet echt verder durft te gaan qua volume.

Hopelijk kunnen jullie mij hier in wat duidelijkheid geven.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Dellmorte op 25-08-2019 17:24)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:33

FeaR

In GoT we trust

Tijdens het testen van de boxen kan ik ze dusdanig hard zetten dat ik het een beetje benauwd begin te krijgen af dat wel mogelijk is en dus niet echt verder durft te gaan qua volume.
En dat zal in het gros van de gevallen ook de situatie zijn. Met normaal gebruik heb je aan een hand vol Watt echt meer dan voldoende. Met één Watt op één meter afstand haal je 91 dB uit je speaker (althans, degene die ik aanklikte uit je lijstje mogelijk dan een rear, center of ATMOS speaker een andere gevoeligheid heeft maar het zal niet ver uit elkaar liggen). Nu zit je waarschijnlijk niet op één meter afstand dus er gaat weer wat dB af maar je gebruikt weer wel minimaal twee speakers waardoor er weer dB's bij komen. Daarbij heb je ook de ruimte die heel wat kan doen aan of geluid gedempt wordt of mogelijk harder klinkt. Vooral de ruimte doet meer dan men denkt.

Download voor de grap eens een dB meter voor op de telefoon en zie hoe hard je speelt. Het kan zijn dan je enkele appjes moet testen, niet elke app geeft even goed het volume weer. Maar voor een snelle check werkt het wel. Grote kans dat dit nog onder de 90 dB zit waar het oncomfortabel wordt.

Je gaat in de problemen komen als je voor langere tijd extreem hard wilt spelen. Gooi 10-15 man in je huiskamer die ook met elkaar willen praten tijdens de film. Dan ga je grenzen opzoeken omdat het volume dan telkens hoger en hoger wordt. Veelal zullen je oren (of die van de buren) het eerder opgeven dan de receiver. Feestjes geven is het bekendste voorbeeld waar dingen kapot gaan. Combinatie van veel mensen die hard geluid willen (alcohol en andere substanties niet meegeteld :P), daar is dan ook PA voor uitgevonden.

Het maximale volume op een receiver kan je veelal in het menu instellen. Let wel dat dit niet het volume is wat je in de ruimte hoort. Het is de demping (of als we boven de 0 dB uitkomen versterking) van het ingangssignaal van het bronbestand. Het kan dus per bron afhangen of de bijvoorbeeld ingestelde maximale waarde van -20.0 dB in de ruimte (te) hard of (te) zacht is. Ik speel veelal rond de 70-75 dB maar met de ene film moet ik dan op -33.0 dB zitten op de receiver en soms richting de -20.0 dB. Het volume verhogen op de bron lijkt me dan ook geen issue. Als de receiver op zijn max zit kan er niet nog meer bijkomen. Idem met dat je een subwoofer ook met een Y-adapter aan kan sluiten waardoor je 3 dB meer output hebt. Het is echter niet zo dat de subwoofer ook dan 3 dB harder gaat dan zijn max. Dus stel max is 120 dB en dan met Y-kabel 123 dB. Maar kan zijn dat ik er naast zit, meer een gevoelskwestie dit.
maniac2003 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:08:
Als ik de specs goed lees:

Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms): 165 / 210 / 285 / 405 W

Heb je bij 6 Ohm dus een output vermogen van 210W.
De speakers zijn allemaal voor (veel) minder vermogen ontworpen. Dus ja dan loop je wel een risico wanneer je het volume te hoog zet.
Termen als "Dynamic Power" zeggen niet zo veel. Is dit wel bruikbaar vermogen? Niet bij een berg THD? Hoe lang? Op één kanaal of alle negen? Ik zie een receiver niet snel tijden lang 9 x 405 Watt op 2 Ohm uitspugen namelijk. Daarbij zie ik bij de speakers ook alleen aanbevolen versterker vermogen en niet wat de speakers maximaal aankunnen. Ergens wel netjes want een speaker (op een actieve na) heeft geen vermogen.

Er is binnen de audio een groot verschil tussen theorie en praktijk. In theorie gaat het heel sneller mis dan in praktijk.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 25-08-2019 16:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En dat zal in het gros van de gevallen ook de situatie zijn. Met normaal gebruik heb je aan een hand vol Watt echt meer dan voldoende. Met één Watt op één meter afstand haal je 91 dB uit je speaker (althans, degene die ik aanklikte uit je lijstje mogelijk dan een rear, center of ATMOS speaker een andere gevoeligheid heeft maar het zal niet ver uit elkaar liggen). Nu zit je waarschijnlijk niet op één meter afstand dus er gaat weer wat dB af maar je gebruikt weer wel minimaal twee speakers waardoor er weer dB's bij komen. Daarbij heb je ook de ruimte die heel wat kan doen aan of geluid gedempt wordt of mogelijk harder klinkt. Vooral de ruimte doet meer dan men denkt.

Download voor de grap eens een dB meter voor op de telefoon en zie hoe hard je speelt. Het kan zijn dan je enkele appjes moet testen, niet elke app geeft even goed het volume weer. Maar voor een snelle check werkt het wel. Grote kans dat dit nog onder de 90 dB zit waar het oncomfortabel wordt.

Je gaat in de problemen komen als je voor langere tijd extreem hard wilt spelen. Gooi 10-15 man in je huiskamer die ook met elkaar willen praten tijdens de film. Dan ga je grenzen opzoeken omdat het volume dan telkens hoger en hoger wordt. Veelal zullen je oren (of die van de buren) het eerder opgeven dan de receiver. Feestjes geven is het bekendste voorbeeld waar dingen kapot gaan. Combinatie van veel mensen die hard geluid willen (alcohol en andere substanties niet meegeteld :P), daar is dan ook PA voor uitgevonden.

Het maximale volume op een receiver kan je veelal in het menu instellen. Let wel dat dit niet het volume is wat je in de ruimte hoort. Het is de demping (of als we boven de 0 dB uitkomen versterking) van het ingangssignaal van het bronbestand. Het kan dus per bron afhangen of de bijvoorbeeld ingestelde maximale waarde van -20.0 dB in de ruimte (te) hard of (te) zacht is. Ik speel veelal rond de 70-75 dB maar met de ene film moet ik dan op -33.0 dB zitten op de receiver en soms richting de -20.0 dB. Het volume verhogen op de bron lijkt me dan ook geen issue. Als de receiver op zijn max zit kan er niet nog meer bijkomen. Idem met dat je een subwoofer ook met een Y-adapter aan kan sluiten waardoor je 3 dB meer output hebt. Het is echter niet zo dat de subwoofer ook dan 3 dB harder gaat dan zijn max. Dus stel max is 120 dB en dan met Y-kabel 123 dB. Maar kan zijn dat ik er naast zit, meer een gevoelskwestie dit.
maniac2003 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:08:

De speakers zijn allemaal voor (veel) minder vermogen ontworpen. Dus ja dan loop je wel een risico wanneer je het volume te hoog zet.
Termen als "Dynamic Power" zeggen niet zo veel. Is dit wel bruikbaar vermogen? Niet bij een berg THD? Hoe lang? Op één kanaal of alle negen? Ik zie een receiver niet snel tijden lang 9 x 405 Watt op 2 Ohm uitspugen namelijk. Daarbij zie ik bij de speakers ook alleen aanbevolen versterker vermogen en niet wat de speakers maximaal aankunnen. Ergens wel netjes want een speaker (op een actieve na) heeft geen vermogen.

Er is binnen de audio een groot verschil tussen theorie en praktijk. In theorie gaat het heel sneller mis dan in praktijk.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 25-08-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:47

Receiver volume zou ik dan afstellen op 100% PC / Softwarematig volume. Dan weet je in ieder geval dat het niet per ongeluk nog harder gaat.
Mij lijkt de receiver/speaker combinatie enigszins scheef lopen qua vermogen.
FeaR schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:06:
Termen als "Dynamic Power" zeggen niet zo veel. Is dit wel bruikbaar vermogen? Niet bij een berg THD? Op één kanaal of alle negen (in het geval van de Yamaha van TS)?
Tsja, goede vraag.
Van het lijstje op de productpagina word ik niet veel wijzer. Waarom alleen Wattages geven wanneer er 1 of 2 kanalen worden aangestuurd.
--- 140 W per kanaal (8 ohm, 20 Hz-20 kHz, 0,06% THD, 2 aangestuurde kanalen)
--- 220 W per kanaal (8 ohm, 20 Hz1 kHz, 10% THD, 1 aangestuurde kanalen)
--- 220 W per kanaal (4 ohm, 20 Hz1 kHz, 0,9% THD, 1 aangestuurde kanalen)

Ergens vraag ik mij af of het echt een probleem is. Jaren lang heb ik mijn Yamaha receiver gebruikt met 2 Onkyo boekenplank luidsprekers, geen idee hoe de verdeling van het vermogen daar zit.

Receiver zo ingesteld dat deze aanging op -50dB. Met TV kijken was -40dB luid zat en daarboven alleen voor een concert/film o.i.d.
Momenteel zelfde receiver maar met de 'originele' Yamaha speakers (was een set). Nu TV via KPN. Volume moet t.o.v. destijds iets hoger.

Maar goed, ik heb het volume van de receiver nog nooit maar dan ook nooit volop gehad.

Eigenlijk zou mijn advies aan de TS zijn. Gewoon niet onbenullig hard zetten, tegen de tijd dat je dat niet meer hoort maakt het ook niet meer uit dat ze het niet doen want dan ben je al doof :P

[ Voor 58% gewijzigd door maniac2003 op 25-08-2019 16:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Ja wat jullie beide aangeven is wel waar. Het gaat dusdanig hard dat je op dit volume niet normaal muziek gaat luisteren of film kijken.

Is meer dat het me leuk lijkt te weten en geeft een veilig gevoel.

Als je een feestje organiseert is het natuurlijk met drank op wel is leuk alles super hard te zetten.

Dit is ook de reden dat ik graag de max in kaart heb.

Als ik jullie begrijp geven de specs daar ook niet al te veel duidelijk in en blijft het in de praktijk altijd een risico ook al is het op papier allemaal ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dellmorte schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:10:

Als je een feestje organiseert is het natuurlijk met drank op wel is leuk alles super hard te zetten.
Dat is dan precies waar je receiver en speakers niet voor gemaakt zijn. Mijns inziens gebruik je dergelijke apparatuur dan ook niet voor feestjes, huur dan een PA set.

De optie "Max Volume" kom ik wel tegen in de handleiding van de Yamaha. Nadeel is alleen dat een waarde van bijvoorbeeld "-20.0 dB" niets zegt. Dat kan via Bron 1 harder zijn dan via Bron 2. Mogelijk wel iets om in te stellen voor tijdens feestjes dat mensen niet zelf aan de volumeknop gaan zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 25-08-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Nee ik zal ze zeker in de gaten houden. Als het te hard staat komt toch meestal mijn vriendin omnde hoek 😁
FeaR schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:12:
[...]

Dat is dan precies waar je receiver en speakers niet voor gemaakt zijn. Mijns inziens gebruik je dergelijke apparatuur dan ook niet voor feestjes, huur dan een PA set.

De optie "Max Volume" kom ik wel tegen in de handleiding van de Yamaha. Nadeel is alleen dat een waarde van bijvoorbeeld "-20.0 dB" niets zegt. Dat kan via Bron 1 harder zijn dan via Bron 2. Mogelijk wel iets om in te stellen voor tijdens feestjes dat mensen niet zelf aan de volumeknop gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisNoordweg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-10 12:56
Als luidsprekers opgeblazen worden komt dit vreemd genoeg meestal door versterkers met een te laag vermogen.
Als het volume dan te ver wordt opgeschroefd loopt de versterker tegen de max aan van wat hij kan leveren. (Clippen). Het signaal wat door dit clippen aan de luidsprekers wordt geleverd wordt blokvormig. Hierdoor heb je twee vervelende gevolgen:
- Er ontstaan veel hogere harmonischen waardoor de tweeters veel meer vermogen te verstouwen krijgen dan bij een niet vervormende versterker (dus eentje met meer vermogen) bij hetzelfde volume.
- De woofers blijven veel langer stilstaan in de uiterste standen terwijl er wel stroom door de spreekspoel loopt. Hierdoor ontstaat teveel warmte.

Fatsoenlijke luidsprekers opblazen met een teveel aan vermogen is echt wel lastig. Dan draai je echt wel te hard.
Wel is het zo dat het pure RMS vermogen van een versterker een heel stuk lager ligt dan geadverteerd wordt in de documentatie.
Ik draai al 25 jaar met een zelfbouw versterker die maximaal 50 pure Watts per kanaal kan leveren en dat is meer dan genoeg om bij de buren het servies uit de kast te trillen. Helaas 'verkoopt' 50 Watt niet. Net als Megapixel, Gigahertz, biologisch en klimaatneutraal is de Watt een marketingterm en derhalve aan inflatie onderhevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

@JorisNoordweg Toch blijkt dat wel mee te vallen de hoeveelheid energie die in die harmonischen zit. Er is een mooi artikel met reken voorbeelden van. De crux was dat je door clippen wel je tweeter sloopt, maar gewoon doordat je meer vermogen uit een amp haalt door max te clippen tov niet geclipt (zou zeggen wortel 2 keer zoveel).

Dat van dat stilstaan van woofers.....waarom? Je woofers krijgen geen blokgolf hè? Dat wordt gelow passed dat signaal.

"Opblazen" is ofwel door thermische overbelasting van spreek spoel ofwel door overexcursie en dan aan gaan lopen. Dat laatste vooral bij minder goed ontworpen drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisNoordweg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-10 12:56
Jag schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:28:
@JorisNoordweg Toch blijkt dat wel mee te vallen de hoeveelheid energie die in die harmonischen zit. Er is een mooi artikel met reken voorbeelden van. De crux was dat je door clippen wel je tweeter sloopt, maar gewoon doordat je meer vermogen uit een amp haalt door max te clippen tov niet geclipt (zou zeggen wortel 2 keer zoveel).
Interessant! Blijkbaar altijd in een broodje aap geloofd.
Dat van dat stilstaan van woofers.....waarom? Je woofers krijgen geen blokgolf hè? Dat wordt gelow passed dat signaal.
Filtering op het laag is helemaal niet vanzelfsprekend. Vaak wordt de natuurlijke roll-off gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

JorisNoordweg schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Interessant! Blijkbaar altijd in een broodje aap geloofd.

[...]

Filtering op het laag is helemaal niet vanzelfsprekend. Vaak wordt de natuurlijke roll-off gebruikt.
Ja, hier is dat artikel, het is al weer heel oud maar niet veel veranderd :). Het is wel goed om weer eens te lezen, power compression is de grootste factor van belang, dat is nog veel meer dan die wortel 2 die ik eerder noemde.

En daar heb je gelijk in, er wordt ook wel eens niet gefilterd op het laag. Maar dan nog maakt dat de natuurlijke roll off dat de woofer nooit een blok golf ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

140W is behoorlijk wat vermogen. Met een gevoeligheid van 91dB kan je theoretisch daarmee de SPL van 112dB halen. 115dB met 2 speakers. Niet goed voor je oren en ook niet langdurig voor je speakers. Voor je het weet ruik je spreekspoel :P
Pagina: 1