Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 11:32
Goedemiddag,

Vandaag wilde ik de SD-kaart van mijn telefoon vervangen (Motorola G5, september 2017) en het viel mij op dat de batterij iets opgezwollen is. Met de schuifmaat gemeten is hij 7mm in het midden en 4mm aan de rand, dus bijna 2x zo dik als eerst dus. Zie ook deze foto

Gezwollen batterij

Wat zal ik hiermee doen? Terug voor garantie (en hem dan 3 maanden kwijt zijn)? Niks mee doen? Direct weggooien? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:39
De Apple store wist mij destijds te vertellen dat dit een soort gecontroleerde explosie is en de opzwelling voorkomt dat er allemaal chemische zooi je apparaat inlekt. Ik zou voor die 15 piek gewoon een nieuwe officiële GK40 batterij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexus305
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:52
Ik heb twee weken geleden precies het zelfde gehad met mijn moto g5, alleen druk de mijne de backcover er van af.
Gewoon een nieuwe erin doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13
Aangezien een telefoon iets is wat je regelmatig in je zak steekt zou ik hem direct vervangen.
Gezwollen LiPo's kunnen in brand vliegen en dat is niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyJort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-08 13:28
Ik had exact hetzelfde probleem twee weken geleden! Ik heb er een nieuwe in gestopt en nu doet de telefoon het weer prima. Maar ik dacht dat ik gewoon pech had, al ga ik wel twijfelen nu meer mensen dit probleem hebben.
Bij mij klikte ook gewoon de backplate eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Oke, vervangen dan. Wat denken jullie, als ik hiermee terug naar de MediaMarkt ga en zeg dat ik een nieuwe batterij wil, heb ik dan enige kans van slagen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De accu heeft vaak maar beperkte garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:54:
De accu heeft vaak maar beperkte garantie.
Je zou toch verwachten dat een accu 2 jaar toch wel haalt. Aangezien de telefoon van september 2017 is zou ik hier toch iets van garantie verwachten.

@ktf Ik zou inderdaad terug gaan naar de mediamarkt. Een gezwollen batterij binnen twee jaar is niet ok

[ Voor 15% gewijzigd door Gismo1979 op 25-08-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik heb net de garantietermijnen nagekeken, en een verwijderbare accu krijgt van Motorola 12 maanden fabrieksgarantie. Oke, andere vraag dan (het wordt nu meer een discussietopic dan een vraagtopic, sorry)

Hier en daar lees ik dat gezwollen Li-poly accu's brandgevaarlijk zijn. Is dit dan nog een gevalletje waarbij de normale garantietermijnen (voor goed functioneren e.d.) gelden, of zou je hier een beroep kunnen doen op de wet? Immers, ik vind het niet normaal dat een telefoon binnen 2 jaar na aankoop opeens brandgevaarlijk wordt. Niet-functioneren is in mijn ogen minder strikt dan ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ktf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:32:
Ik heb net de garantietermijnen nagekeken, en een verwijderbare accu krijgt van Motorola 12 maanden fabrieksgarantie. Oke, andere vraag dan (het wordt nu meer een discussietopic dan een vraagtopic, sorry
Maar jij hebt niets met de fabrieksgarantie van doen als je nog binnen je 24 EU maanden zit waarbij je winkelgarantie hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een batterij wordt gezien als een product dat aan slijtage onderhevig is. Zover ik weet valt deze niet in de 2 jaar EU 'garantie'. Nederland hanteerd weer het fenomeen 'verwachte levensduur'. Bij een accu of batterij wordt vaak een half tot één jaar garantie gegeven.

Dit klopt dus niet:
True schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:36:
[...]
Maar jij hebt niets met de fabrieksgarantie van doen als je nog binnen je 24 EU maanden zit waarbij je winkelgarantie hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 25-08-2019 19:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

True schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Je roept nu dingen die van geen kant kloppen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
_Dune_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:42:
Een batterij wordt gezien als een product dat aan slijtage onderhevig is. Zover ik weet valt deze niet in de 2 jaar EU 'garantie'. Nederland hanteerd weer het fenomeen 'verwachte levensduur'. Bij een accu of batterij wordt vaak een half tot één jaar garantie gegeven.
Oke, dat een accu maar een half jaar tot een jaar hoeft te functioneren wegens slijtage, dat is te verwachten. Echter, dat een accu versleten is wil nog niet zeggen dat hij brandgevaarlijk moet worden.

Het enige probleem in deze redenatie is, hoe toon ik aan dat een opgezwollen accu brandgevaarlijk is?

Ik kan het zelfs nog over een andere boeg gooien: dat een accu minder gaat functioneren (lees: slijt) hoeft nog niet te betekenen dat de accu bol gaat staan en er voor zorgt dat hij niet meer in de telefoon past.

Met andere woorden: de garantietermijn voor (volledig) functioneren is mijns inziens anders dan voor ongevaarlijk functioneren.

Maargoed, dit zal wel met een sisser aflopen, want mijn rechtsbijstand doet niks bij een geleden schade van minder dan 100€ :+ Het is alleen wel een interessant discussiepunt mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_Dune_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:42:

Dit klopt dus niet:

[...]
EWK schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:43:
[...]

Je roept nu dingen die van geen kant kloppen.
Bedankt voor de uiteenzetting van feiten.

Vermindering van accucapaciteit is iets wat je wellicht in de eerste twee jaar kunt verwachten. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit zullen betwisten als we het hebben over consumenten goederen in deze prijsklasse.

Maar een accu die opzwelt binnen de eerste 24 maand van gebruik lijkt mij van een ander kaliber dan verminderde accucapaciteit, dit is iets wat niet mag gebeuren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• differentdays
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb nu juist hetzelfde voor met mijn MOTO G5S.
Deze heeft een NIET-verwijderbare accu!
De batterij is dusdanig gezwollen dat hij het scherm ± 2-3mm!! losdrukt van de behuizing aan één kant. De andere kant vertoond een lichte bolling.
In de afgelopen 3-4 dagen had ik veel problemen met de accu: de accu ging zeer snel leeg en hij schakelde de telefoon al uit bij een resterende capaciteit van 30-34%. De zwelling merkte ik pas gisteren op. (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I4rYVqZReTLqNdQAF3uHsjxZ/thumb.jpg

Toevallig heb ik ze ook bij Mediamarkt gekocht en ik heb de garantietermijn opgezocht:
https://service.mediamark...lic/service/warranty/list
Zij vermelden 2 jaar garantie.

Ook Motorola zelf vermeld bij de LLC beperkte garantie 2 jaar op de telefoon en 2 jaar op een ingebouwde accu.
https://help.motorola.com.../index.html?t=T1507061106
Let op: voor een verwijderbare accu geldt een termijn van 1 jaar!

Ik ga dus binnenkort de telefoon aanbieden bij de Mediamarkt. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Aan ktf: Ik zou gewoon teruggaan naar de mediamarkt. Nee heb je, ja kun je krijgen...

[ Voor 12% gewijzigd door differentdays op 25-08-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ktf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:58:
Echter, dat een accu versleten is wil nog niet zeggen dat hij brandgevaarlijk moet worden.
Een accu is per definitie brandgevaarlijk. tenzij die netjes op z'n plekje blijft zitten en er geen externe factoren fysieke krachten uitoefenen op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als consument moet je na 6 maanden aantonen dat je het niet zelf hebt gedaan en buiten je schuld stuk/defect is, wat bijzonder lastig wordt om aan te tonen dat de accu niet hevig is gebruikt en niet onderdruk heeft gestaan.|

Dus je kan bij de media markt op je strepen gaan staan en eisen voor vervanging of deels kosten vergoed. Het hoort niet dat accu '(bij normaal gebruik) dit soort defecten vertoont.

Media markt is daarin tegen ook vrij dit te weigeren omdat ze mogelijk verkeerd of excessief gebruikt vermoeden.

Accu's/Kabels/laadpoorten alles wat beweegt en eens perdag een handeling heeft is altijd een discussie punt.

Of je denkt boeie voor minder dan twee tientjes geen gedoe nieuw accu die weer een periode vooruit kan.

Arnoud Engelfriet heeft het ook al eens over gehad:
https://ictrecht.nl/2011/...ke-garantie-conformiteit/

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• differentdays
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
differentdays schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:17:

Ik ga dus binnenkort de telefoon aanbieden bij de Mediamarkt. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Heb dus mijn telefoon terug. 100% gerepareerd. Nieuwe accu en nieuw scherm, wellicht ook nieuw MB.
Alleen de achterkant is die van mij.
Duurde wel bijna 2 weken, maar viel onder de garantie.
Pagina: 1