Debian install vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,
Binnenkortga ik proberen debian te installeren..
Hier heb ik nog vragen over :
- Heb je met debian ook een ftp install, zodat je floppies maakt en die installeert de netwerkkaarten zodat ie verder over het internet binnengehaald kan worden. Zoja.. waar vind ik die floppy images ?

- Welke is recenter woody, debian2.2r3 potato ?

edit:

Kleine wijziging ;)

Bij voorbaat dank..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 29 juli 2001 19:42 schreef webleraar het volgende:
- Heb je met debian ook een ftp install, zodat je floppies maakt en die installeert de netwerkkaarten zodat ie verder over het internet binnengehaald kan worden.
Ja, die is er. Sterker nog: dit is een van de meest gebruikte manieren om Debian te installeren. Zie de installatie-handleiding op www.debian.org voor meer informatie.
- Welke is recenter woody, debian2.2r3 potato ?
'Potato' = 2.2 = stable
'Woody' = 3.0 = testing (nog niet gereleased)
'Sid' = ? = unstable (nog niet gereleased)

De 'r3' betekent 'revision 3' en houdt dus in dat belangrijke bugs (zoals securitybugs) gepatcht zijn en eventueel een paar nieuwe pakketten zijn ingevoegd. Aangezien potato op dit moment behoorlijk out-dated is raad ik aan om Woody te nemen. Ik weet overigens niet zeker of hier de bootfloppies al klaar voor zijn, maar je kunt woody ook installeren met potato-diskettes (hiervoor moet je bij het installeren een iets ander pad opgeven, maar dat zie je vanzelf). Je kunt overigens ook zonder problemen eerst potato installeren en vervolgens upgraden naar woody of sid (apt-get update && apt-get dist-upgrade), wat echter wel nogal wat bandbreedte vraagt: het is al snel >100MB.

De handleiding op www.debian.org is bijzonder goed, ik raad aan die eerst eens te lezen en dan moet het zonder problemen kunnen lukken :)

edit:
De handleiding staat dus hier: http://www.debian.org/releases/stable/i386/install en je kunt een link naar de bootdiskettes vinden op http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-install-methods.en.html#s-file-descs

[edit2] Ik zie dat er woody-diskettes zijn ook, maar over de stabiliteit / betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. [/edit2]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Boomerang
  • Niet online
Ik heb de handleiding is bekeken... Maar ik kan nog steeds niet de diskettes vinden. Dit kan ik wel vinden:
http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/
maar ik weet niet welke ik moet nemen.

Kan er nog iemand ff helpen ?

b.v.d

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk dat resque en root genoeg moeten zijn...van de drivers ben ik niet zeker, maar ik ga er niet van uit.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Boomerang
  • Niet online
hmm.. raar... die images staan alleen bij de US versie. Terwijl ik de non-us nodig heb.
Of maakt dit niet veel uit ?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

nee, de non-us packages kan je gewoon tijdens de install of later in je sources.list opgeven, je hebt enkel de diskettes nodig om aan de install te beginnen :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Boomerang
  • Niet online
nu moet ik helaas weer jullie hulp inroepen |:(
Ik ben nu zover dat ik vanaf m$dos install.bat opstart.
Lijkt goed te gaan tot:
install base-system.

Dan heb ik de opties:
install floppy1
install floppy2
install mounted drives (ofzo)
install harddisk

Maar waar is FTP gebleven :?

• Boomerang
  • Niet online
foutje :+

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ben er niet zeker van of je niet al een base-system moet hebben om de rest met ftp te kunnen installeren...zou kunnen van wel. In dat geval moet je dus ook de base-* diskettes maken...ik zal nog even kijken voor verdere info over de installatie.

* odysseus heeft de installatie zelf met een gebrande ISO gedaan, dus geen images op diskettes hoeven gebruiken. Ftp gebruik ik nu om te updaten (via apt).

Verwijderd

Nope het enige extra dat je nodig hebt, zijn de driver-diskettes om je netwerk-kaartje te activeren en het netwerk online te gooien.
Vervolgens kan alles via http/ftp

• Boomerang
  • Niet online
Dit gaat een beetje te ver, ik down wel de iso :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ik maak altijd de bootflops: rescue, root, driver1+2+3(+4 voor rev2/rev3), dan stop ik rescue erin, boot, doorloop de hele install, en dan, als de install klaar is en je in dselect wordt gegooid (om het ultra-kale systeem te 'upgraden' naar 'gewoon kaal'), breek ik dselect af om /etc/apt/sources.list te editen, en DAN ga ik dselecten en het systeem een beetje uit te breiden.

Come to think of it, ik heb atm 20 keer ofzo Debian geinstalled, en nog nooit een CD install gedaan :)

[edit] In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, kan de base install niet over ftp overigens. De install floppies doen alleen http. [/edit]

Verwijderd

Ik heb ook de FTP methode wel eens geprobeerd maar ik merkte dat dat toch niet zo lekker werkt als je wel niet hoopt.

OpenBSD geeft je een aantal opties van de sites waar je uit kan kiezen en dan gaat het allemaal van een leien dakje. Toen ik datzelfde bij debian probeerde gaf het mij niets anders dan problemen. Ook apt-get klaagt regelmatig dat er een file niet is of iets van die orde. Ik vind dat debian dat best wat robuster mag maken :r

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 29 juli 2001 23:32 schreef CBravo het volgende:
Ik heb ook de FTP methode wel eens geprobeerd maar ik merkte dat dat toch niet zo lekker werkt als je wel niet hoopt.

OpenBSD geeft je een aantal opties van de sites waar je uit kan kiezen en dan gaat het allemaal van een leien dakje. Toen ik datzelfde bij debian probeerde gaf het mij niets anders dan problemen. Ook apt-get klaagt regelmatig dat er een file niet is of iets van die orde. Ik vind dat debian dat best wat robuster mag maken :r
Excuse me? Dpkg moet robuuster worden?
Stroom uit tijdens upgraden libc -> boei, dpkg pakt vrolijk de draad weer op. Je hele package database in de soep? Gewoon wegflikkeren, dpkg regenereert ze wel weer. En je kunt iig je hele systeem upgraden terwijl je het gebruikt.

Het lijkt me toch echt dat je een brakke server in je sources.list had staan, of dat je iets fout deed.

• 0siris
  • Laatst online: 07:10
ik ga zelf altijd voor compact:
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/debian/dists/woody/main/disks-i386/3.0.8-2001-07-22/images-1.44/compact/
ondersteuning voor een paar netwerkkaarten enzo, niet echt denderend, maar je hebt maar 3 diskettes nodig (root, rescue en driver-1).
Booten met rescue-disk.

ipv compact heb je ook nog ide en idepci (met al weer wat meer diskettes om aan te maken).

suk6

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 23:32 schreef CBravo het volgende:

Hmmzz wel een redelijk opmerkelijk uitspraak dat.
Omdat jij slechte ervaringen met een gedeelte van het package-systeem hebt/had, concludeer je maar dat Debian stabieler moet :?

• Boomerang
  • Niet online
Ok, ik ben verder gekomen :)
Nu kan ik kiezen FTP of HTTP install. Maar internet werkt nog niet. (internet gaat via een andere pjoeter via DHCP)
Hoe krijg ik die geconfigureerd in debian ?

Bij voorbaat dank :o

• 0siris
  • Laatst online: 07:10
Krijg je niet ergens een vraag over dhcp enzo? Ik meen me te herinneren dat ik daar "NO" op antwoordde, en vervolgens zelf de instellingen op moest geven.

Anders hang je die computer even rechtstreeks aan de kabel (er vanuit gaande dat je kabel hebt, anders wordt het lastig :) )

ach...in een volgend leven lach je er om!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heeft je systeem op dat moment al een tweede console onder alt-F2? In dat geval zou je daar heen kunnen gaan om je internet te configureren (met bijvoorbeeld ifconfig, als dat dan al geinstalleerd is).

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Mja, de debian install heeft dan als het goed is toch echt gevraag het netwerk te configgen, en een van de opties hierbij is BOOTP/DHCP. Als dit niet gebeurd is, moet je het inderdaad zelf doen op colsole 2. Maar het installprog vraagt er zeker om voordat hij wil installen.

Verwijderd

Als je niet voor DHCP kiest hoef je niet op console 2 met ifconfig aan de slag te gaan. De installer zal dan zelf om IP/subnet-msker en DNS-server vragen.
Pagina: 1