PC op AV Receiver, welke Input

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12-2024
https://www.coolblue.be/n...67295/onkyo-tx-sr373.html

Mij mobo en/of video kaart hebben enkel HDMI output.
Op de receiver zie ik geen PC HDMI input.
Waar sluit ik deze op aan?
Doel is enkel audio in hoge kwaliteit te sturen naar mijn Tannoy speakers Mercury MX3 (120 watts, 8 Ohm).

Tweede advies. In verscheidene shops en specs zie ik verschillende vermogens, steeds 135 watts per kanaal, maar telkens bij andere weerstand. Dat kan niet.
Wat zijn de juiste waarden bij 8 Ohm?
Kan de demping worden ingesteld op de Receiver?

Alvast bedankt. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
Op het plaatje van de achterkant zie ik toch echt 4 HDMI ingangen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09

FeaR

In GoT we trust

frin schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:17:

Waar sluit ik deze op aan?
Op één van de HDMI ingangen? De namen bij de ingangen maken niets uit, die zijn puur om een referentie te hebben zodat je weet welke inputs je gebruikt. Sommige merken gebruiken geen namen maar bijvoorbeeld cijfers. Het is een label die je veelal ook in de configuratie aan kan passen.
Tweede advies. In verscheidene shops en specs zie ik verschillende vermogens, steeds 135 watts per kanaal, maar telkens bij andere weerstand. Dat kan niet.
Vergeet vermogen, daar heb je allemaal niets aan. Naast dat merken met verschillende weerstand meten heb je ook nog kans dat er gemeten is bij een ander frequentie(bereik). Sommige merken meten alleen bij 1000 Hz waar andere meten bij 20 - 20.000 Hz. Idem met de vervorming, normaliter wil je daar waardes zien van onder de 0,1% THD maar ook daar kom je soms 1% of (veel) hoger tegen. Het is een combinatie van alles die het totaalplaatje schetst. Als je het echt zeker wilt weten zal je naar sites moeten zoeken die daadwerkelijk meten.

Of de weerstand ingesteld kan worden op een receiver kan je vinden door de handleiding te downloaden en door te lezen. Echter met 8 Ohm speakers zie ik daar de meerwaarde niet van in, dat is de standaardinstelling.

Edit:
Volgens mij heb ik dat op HW.info ook al uitgelegd... Althans, zelfde username, zelfde speakers en ook vragen naar vermogen. Daar is ook gezegd dat je vermogen van de speaker (wat er niet is en alleen op papier staat) niet hoeft te matchen met het vermogen van de versterker.

Edit 2:
Specsheet van Onkyo geeft uitsluitsel, nooit sites als Coolblue of wat dan ook gebruiken. Dergelijke sites laten veelal alles achter de Watt vallen, dus geen verdere informatie over weerstand, vervorming en dergelijke wat het beeld niet compleet maakt.

Uit de Datasheet:
135 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven)
Oftewel creatief gemeten om het getal hoog uit te laten vallen. De regel daaronder spreekt meer de waarheid:
0.06% (20 Hz–20 kHz, 8 Ω, 1 Channel Driven, 50 W)
Ik denk nog steeds dat die 50 Watt genoeg moet zijn voor de gemiddelde huiskamer maar zoals op HW.info gezegd vraag ik me af of deze situatie ook als "gemiddeld" gezien mag worden.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 25-08-2019 14:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12-2024
Tja, veronderstel wel dat de situatie als normaal kan gezien worden.
Ik ben enkel op zoek naar juiste info en aldus juist apparaat.
Ik ben dan ook maar amateur, bij verkopers moet je niet langsgaan, vaak weet ik nog meer.

Ik moet dan volgens u niet sterker gaan, er kan zich geen clipping voordoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10 11:08
frin schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:53:
Tja, veronderstel wel dat de situatie als normaal kan gezien worden.
Ik ben enkel op zoek naar juiste info en aldus juist apparaat.
Huh? Gewoon HDMI in één der HDMI-inputs prikken en klaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Laurens85 op 25-08-2019 17:23 ]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

frin schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:53:
Ik moet dan volgens u niet sterker gaan, er kan zich geen clipping voordoen?
Alles kan stuk als je achterlijk hard speelt. Maar in de praktijk is 50 watt in elke situatie meer dan voldoende, behalve als je op feesjes met 10+ man de boel wilt overstemmen. Dan kan het stuk. Met 135 watt trouwens ook.

Bottom line: Maak je er niet druk om. Vermogen is de minst relevante specificatie van hedendaagse versterkers.

Hier heb ik het wat uitgebreider toegelicht:
JvS in "De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:41
ik heb mijn pc via de optiche kabel op de soundbar aangesloten, op de optiche aansluiting van de versterker kan ook .

moeder bord -- optichekabel --- versterker dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 23:43

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Zoals @TIMBERWOLFS zegt: gewoon via optisch aansluiten op je versterker. Als je op Coolblue zoekt op 'toslink' krijg je de kabels die geschikt zijn hiervoor.

Op het moment dat je het via HDMI doet staat je versterker tussen je computer en scherm in. Naast dat het de kleurbalans kan veranderen moet (waarschijnlijk) ook de receiver aanstaan op het moment dat je beeld wilt hebben (al forwarden sommigen het ook als ze uitstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat klinkt onwaarschijnlijk. Vrijwel alle (consumenten) moederborden hebben wel analoge audio-uit. En veel digitaal, met toslink of coax.
Zoals anderen zeggen, zou ik die gebruiken.
Er zijn maar weinig receivers, misschien wel geen, die expliciet een kanaal 'pc' hebben gelabeld. Maar dat maakt niet uit, naast dat het puur naamgeving is kan je in veel receivers ook dat naampje aanpassen.
Doel is enkel audio in hoge kwaliteit te sturen naar mijn Tannoy speakers Mercury MX3 (120 watts, 8 Ohm).

Normaal gesproken kunnen receivers sowieso met 4-8 Ohm speakers overweg. De demping e.a. hoef je bij moderne versterkers/receivers niet in te stellen (lees: ik kan me vaag herinneren dat ik er vroeger wel eens een schakelaar voor heb gezien).

En zoals de anderen ook al zeggen, vermogen op elkaar afstemmen is over het algemeen niet echt nodig. En door de verschillende meetmethoden is het ook niet heel eenvoudig om dat te doen.
Het kan normaal gesproken geen kwaad als een speaker meer kan hebben dan de receiver geeft, maar andersoms moet je ook flink je best doen om e.e.a. stuk te maken. En sowieso worden beide scenario's pas relevant als je daadwerkelijk richting dat maximale vermogen van de receiver gaat.
Pagina: 1