Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

Topicstarter
Algemeen
Gisteren heb ik mijn PC een upgrade gegeven. Op de case, voeding, en videokaart na is alles vernieuwd.

Dit zijn de relevante onderdelen. De voeding is ongeveer 5 jaar oud, de videokaart een paar maanden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6G€ 384,50€ 384,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,-€ 82,-
1VoedingenSeasonic X-650 80+ Gold V2€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 200,85€ 200,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,86

Probleem
Na een reboot is er niets aan de hand, maar na een shutdown wordt de M.2 ssd niet meer herkend (ook niet in de BIOS). Ik moet de SSD fysiek uit het M.2 slot halen en weer terugplaatsen, daarna wordt deze weer herkend.

Verdere info
• De 660p heeft volgens de Intel SSD Toolbox de nieuwste firmware (002C)
• Het moederbord heeft de nieuwste bios (7B85v193)
• SMART laat geen rare dingen zien
• Intel SSD Toolbox Quick Diagnostic Scan geeft geen fouten
• BIOS staat ingesteld op UEFI, secure boot staat uit

Andere dingen die ik heb geprobeerd en niet helpen
• Stroom enkele minuten afkoppelen. Dit heeft geen zin, ik moet echt de SSD loshalen
• Andere voeding geprobeerd (half jaar oude Corsair TX550M)
• Beide M.2 sloten geprobeerd
• BIOS reset naar default
• CMOS Clear

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen voordat ik volgende week contact opneem met de winkel waar ik de spullen heb gekocht?

Choose life

Beste antwoord (via E-Rick op 20-09-2019 21:08)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Heb je al een andere DisplayPort-kabel geprobeerd? Het klinkt heel gek, maar kabels kunnen soms voor de gekste problemen zorgen.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Condensatoren op het bord en in de voeding kunnen soms nog lang stroom blijven leveren.

Is het een shutdown of een hibernation? Van hibernation is bekend dat er problemen kunnen ontstaan met drivers die dat niet goed ondersteunen. Bij een shutdown kunnen processen die niet reageren worden afgekapt.

Je kunt powercfg -energy proberen om problemen op te sporen. De output is een uitvoerig rapport waarin fouten en info worden vermeld.

Wat geeft SMART aan over herstarts? Kijk eens welke teller oploopt, dat kan iets zeggen of het goed of niet goed gaat.

Waarop staat " Boot Mode Select" in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Ik had recentelijk een zeer vergelijkbaar probleem, met een Gigabyte B450 moederbord (en zelfde ssd, maar de 1TB versie). Daar bleek het updaten naar een nieuwe BIOS-versie de oplossing te zijn, en stond ook ergens in de change log dat ze de compatibiliteit met m2 ssd's verbeterd hadden. Dus denk dat de kans groot is dat de combi die jij hebt ook niet volledig compatibel is, maar dat MSI (nog?) geen BIOS update beschikbaar heeft voor het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 28-08-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Ik heb inmiddels contact gehad met de winkel en het moederbord, de SSD en de CPU teruggebracht. Ze gaan uitzoeken wat er mis gaat en komen als het goed is binnen een paar dagen met een oplossing.
mrmrmr schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:19:
Condensatoren op het bord en in de voeding kunnen soms nog lang stroom blijven leveren.

Is het een shutdown of een hibernation? Van hibernation is bekend dat er problemen kunnen ontstaan met drivers die dat niet goed ondersteunen. Bij een shutdown kunnen processen die niet reageren worden afgekapt.

Je kunt powercfg -energy proberen om problemen op te sporen. De output is een uitvoerig rapport waarin fouten en info worden vermeld.

Wat geeft SMART aan over herstarts? Kijk eens welke teller oploopt, dat kan iets zeggen of het goed of niet goed gaat.

Waarop staat " Boot Mode Select" in de BIOS?
Het betreft een shutdown, hibernation heb ik niet getest. Ik kan nu verder niets meer checken want alles ligt bij de winkel.
Hielko schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:42:
Ik had recentelijk een zeer vergelijkbaar probleem, met een Gigabyte B450 moederbord (en zelfde ssd, maar de 1TB versie). Daar bleek het updaten naar een nieuwe BIOS-versie de oplossing te zijn, en stond ook ergens in de change log dat ze de compatibiliteit met m2 ssd's verbeterd hadden. Dus denk dat de kans groot is dat de combi die jij hebt ook niet volledig compatibel is, maar dat MSI (nog?) geen BIOS update beschikbaar heeft voor het probleem.
De SSD staat op de compatibility list van het moederbord, dus ik zou verwachten dat het probleemloos zou moeten werken.

Ik zal een update posten als ik wat van de winkel hoor.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Ik heb de boel teruggekregen van de winkel. Ze hebben alles getest en geen problemen geconstateerd, maar het probleem bestaat nog steeds.

@mrmrmr

powercfg -energy geeft een paar errors en warnings:
quote: powercfg -energy
Errors
Power Policy:Sleep timeout is disabled (Plugged In)
The computer is not configured to automatically sleep after a period of inactivity.
USB Suspend:USB Device not Entering Selective Suspend
This device did not enter the USB Selective Suspend state. Processor power management may be prevented when this USB device is not in the Selective Suspend state. Note that this issue will not prevent the system from sleeping.
Device Name USB Composite Device
Host Controller ID PCI\VEN_1022&DEV_149C
Host Controller Location PCI bus 40, device 0, function 3
Device ID USB\VID_046D&PID_C07D
Port Path 2
USB Suspend:USB Device not Entering Selective Suspend
This device did not enter the USB Selective Suspend state. Processor power management may be prevented when this USB device is not in the Selective Suspend state. Note that this issue will not prevent the system from sleeping.
Device Name USB Composite Device
Host Controller ID PCI\VEN_1022&DEV_149C
Host Controller Location PCI bus 40, device 0, function 3
Device ID USB\VID_1B1C&PID_1B3F
Port Path 1
Warnings
Platform Timer Resolution:Platform Timer Resolution
The default platform timer resolution is 15.6ms (15625000ns) and should be used whenever the system is idle. If the timer resolution is increased, processor power management technologies may not be effective. The timer resolution may be increased due to multimedia playback or graphical animations.
Current Timer Resolution (100ns units) 10000
Maximum Timer Period (100ns units) 156250
Platform Timer Resolution:Outstanding Timer Request
A program or service has requested a timer resolution smaller than the platform maximum timer resolution.
Requested Period 10000
Requesting Process ID 5660
Requesting Process Path \Device\HarddiskVolume4\Program Files\NVIDIA Corporation\NVIDIA GeForce Experience\NVIDIA Share.exe
Power Policy:Display timeout is long (Plugged In)
The display is configured to turn off after longer than 10 minutes.
Timeout (seconds) 14400
Het lijkt mij niet dat dit op problemen met de SSD duidt.

Zoals al gezegd gaat het om een shutdown.

Smart: https://i.imgur.com/0d9X2ns.jpg

Boot Mode Select staat op UEFI

Zou het dan misschien toch aan mijn voeding liggen?

edit: nieuwe voeding besteld. Dat is het enige 'oude' onderdeel. Als het dan nog steeds niet goed werkt ga ik met de complete PC naar de winkel en dan mogen ze het daar uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door E-Rick op 30-08-2019 21:35 ]

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt 3 unsafe shutdowns in SMART. Als het probleem zich voordoet, loopt deze teller dan op? Het "onverwacht" afsluiten van Windows kan ook zichtbaar zijn in de logboeken van Windows.

Wat @Hielko schrijft over een BIOS update lijkt een mogelijke oplossing. Dat zou ik navragen bij MSI.

De voeding kan een oorzaak zijn van instabiliteit, maar meestal zie je dan andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:11:
Je hebt 3 unsafe shutdowns in SMART. Als het probleem zich voordoet, loopt deze teller dan op? Het "onverwacht" afsluiten van Windows kan ook zichtbaar zijn in de logboeken van Windows.

Wat @Hielko schrijft over een BIOS update lijkt een mogelijke oplossing. Dat zou ik navragen bij MSI.

De voeding kan een oorzaak zijn van instabiliteit, maar meestal zie je dan andere problemen.
Zojuist PC weer uit- en aangezet. SSD weer onzichtbaar, dus uitgezet en SSD ge-re-seat. Daarna weer opgestart, SMART zegt nog steeds 3 unsafe shutdowns. https://i.imgur.com/I8bOSwD.jpg

Ik vermoed dat die unsafe shutdowns zijn veroorzaakt tijdens mijn pogingen om te troubleshooten.

Edit: het ligt ook niet aan de voeding. Met een nieuwe voeding het zelfde probleem.

Edit 2: Bios downgrade naar de laatste non-beta bios heeft ook niet geholpen. En ik heb de SSD getest in een laptop, daar werkt de SSD naar behoren. Blijft gewoon netjes zichtbaar na een shutdown.

[ Voor 19% gewijzigd door E-Rick op 31-08-2019 13:00 ]

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Moederbordfabrikanten hebben vaak beta's (test-versies) van de BIOS waarin problemen al zijn opgelost, dus ik zou specifiek informeren of ze een BIOS hebben die dit probleem oplost, of dat ze het probleem kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:06:
Moederbordfabrikanten hebben vaak beta's (test-versies) van de BIOS waarin problemen al zijn opgelost, dus ik zou specifiek informeren of ze een BIOS hebben die dit probleem oplost, of dat ze het probleem kunnen oplossen.
Goeie. Ik heb een ticket aangemaakt bij MSI. Als daar niets uitkomt ga ik met de complete PC naar de winkel en dan gaan ze het daar uitzoeken.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Reactie van MSI gehad, die kwamen niet veel verder dan: geen bekend probleem, probeer het eens met de minimaal benodigde componenten en een CMOS reset. Geen woord over een nieuwere bios. Ik breng komend weekend de hele PC naar de winkel. Hun technische dienst gaat ervoor zorgen dat het gaat werken (is me beloofd). Wordt vervolgd.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Update. Met de complete PC naar de winkel geweest, en daar deed ie het zoals het moet. Het enige verschil: Ze hadden de monitor aldaar met HDMI aangesloten, en thuis gebruik ik DisplayPort.

Thuis weer verder gegaan met testen. Dit zijn de resultaten:
• monitor via HDMI aangesloten: geen issues (behalve dat ik dan slechts 1080p beeld heb ipv 1440p)
• monitor via DisplayPort aangesloten: na een shutdown is de SSD onzichtbaar. Ik heb alle DisplayPort-aansluitingen op de videokaart geprobeerd, geen verschil.
• PC aanzetten zonder DisplayPort aangesloten, en na het aanzetten de DisplayPort-kabel erin steken: geen problemen. PC boot en werkt naar behoren.

Voor de volledigheid de monitor: pricewatch: Dell UltraSharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart
Deze ondersteunt via HDMI geen 1440p, dat werkt alleen met displayport en DVI. Mijn videokaart heeft alleen HDMI en DisplayPort.

Schiet mij maar lek.

Choose life

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Heb je al een andere DisplayPort-kabel geprobeerd? Het klinkt heel gek, maar kabels kunnen soms voor de gekste problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

Vreemde probleem inderdaad. Als je Windows afsluit met shift ingedrukt (geen fastboot/hybrid shutdown bij volgende start) heb je het issue dan ook? Puur voor de test.

[ Voor 5% gewijzigd door nhanssen op 07-09-2019 12:53 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:27:
Nog niet, ik heb maar 1 DisplayPort kabel in huis. Eens kijken of ik er een kan lenen (anders koop ik wel een nieuwe).
nhanssen schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:39:
Vreemde probleem inderdaad. Als je Windows afsluit met shift ingedrukt (geen fastboot/hybrid shutdown bij volgende start) heb je het issue dan ook? Puur voor de test.
Fast startup had ik al uitgezet, shutdown met shift ingedrukt helpt niet.

Weet iemand of er HDMI -> DVI-D kabels bestaan die 1440p60 ondersteunen?

Choose life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
E-Rick schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:12:
[...]

Nog niet, ik heb maar 1 DisplayPort kabel in huis. Eens kijken of ik er een kan lenen (anders koop ik wel een nieuwe).

[...]

Fast startup had ik al uitgezet, shutdown met shift ingedrukt helpt niet.

Weet iemand of er HDMI -> DVI-D kabels bestaan die 1440p60 ondersteunen?
Het gaat meestal niet om de HDMI-kabel, maar om de HDMI-poort, dus ik denk niet dat je daar veel mee gaat bereiken.

Ik gok dat een andere DisplayPort-kabel het probleem zal oplossen, dus dat zou ik vooral eerst proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:16:
[...]

Het gaat meestal niet om de HDMI-kabel, maar om de HDMI-poort, dus ik denk niet dat je daar veel mee gaat bereiken.

Ik gok dat een andere DisplayPort-kabel het probleem zal oplossen, dus dat zou ik vooral eerst proberen :)
Probleem is dat mijn monitor via HDMI maar tot 1080p gaat (videokaart en kabel kunnen hoger aan). Anders had ik de boel met HDMI aangesloten, en dan was er geen probleem.

Ik ga een andere DisplayPort kabel proberen, en ik zal laten weten of het helpt. Gaat alleen wel even duren, ben voorlopig even niet bij mijn PC in de buurt.

Choose life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
DisplayPort kabel klinkt als verdachte.
In het verleden (en nog steeds) zijn er displayport kabels gemaakt waarbij pen 21 is aangesloten aan beide zijdes. Daardoor gaat zowel de monitor als de PC daar spanning opzetten. Dit kan tot veel rare problemen leiden, zoals bv een PC die niet meer start na een normale shutdown. (Het idee van pin21 met spanning is om converters in de kabel te kunnen voeden)
Zorg er dus voor dat je een DP-kabel hebt waarbij deze pin NIET is doorverbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Rick

E-Rick

Topicstarter
(terug van vakantie, vandaar deze wat late reactie)
De DP-kabel was inderdaad de veroorzaker van het probleem.
OverTheTop schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:04:
DisplayPort kabel klinkt als verdachte.
In het verleden (en nog steeds) zijn er displayport kabels gemaakt waarbij pen 21 is aangesloten aan beide zijdes. Daardoor gaat zowel de monitor als de PC daar spanning opzetten. Dit kan tot veel rare problemen leiden, zoals bv een PC die niet meer start na een normale shutdown. (Het idee van pin21 met spanning is om converters in de kabel te kunnen voeden)
Zorg er dus voor dat je een DP-kabel hebt waarbij deze pin NIET is doorverbonden.
Dit was precies de issue (het is pin 20 trouwens). Ik heb de ader naar pin 20 in een van de connectoren doorgeknipt en m'n PC werkt naar behoren!

Choose life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D2ThaL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-03-2022
Jij bent echt een held! Speciaal voor jou post geregistreerd om je te bedanken. Ik was al 3 dagen bezig en snapte maar niet waarom de m2 constant verdween. Met hdmi alle schijven blijvend in mijn nieuwe setup. Nu een kabel besteld zonder 20e pin onpower. Thanx! d:)b
Pagina: 1