Algemeen
Gisteren heb ik mijn PC een upgrade gegeven. Op de case, voeding, en videokaart na is alles vernieuwd.
Dit zijn de relevante onderdelen. De voeding is ongeveer 5 jaar oud, de videokaart een paar maanden.
Probleem
Na een reboot is er niets aan de hand, maar na een shutdown wordt de M.2 ssd niet meer herkend (ook niet in de BIOS). Ik moet de SSD fysiek uit het M.2 slot halen en weer terugplaatsen, daarna wordt deze weer herkend.
Verdere info
• De 660p heeft volgens de Intel SSD Toolbox de nieuwste firmware (002C)
• Het moederbord heeft de nieuwste bios (7B85v193)
• SMART laat geen rare dingen zien
• Intel SSD Toolbox Quick Diagnostic Scan geeft geen fouten
• BIOS staat ingesteld op UEFI, secure boot staat uit
Andere dingen die ik heb geprobeerd en niet helpen
• Stroom enkele minuten afkoppelen. Dit heeft geen zin, ik moet echt de SSD loshalen
• Andere voeding geprobeerd (half jaar oude Corsair TX550M)
• Beide M.2 sloten geprobeerd
• BIOS reset naar default
• CMOS Clear
Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen voordat ik volgende week contact opneem met de winkel waar ik de spullen heb gekocht?
Gisteren heb ik mijn PC een upgrade gegeven. Op de case, voeding, en videokaart na is alles vernieuwd.
Dit zijn de relevante onderdelen. De voeding is ongeveer 5 jaar oud, de videokaart een paar maanden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 145,- | € 145,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6G | € 384,50 | € 384,50 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 82,- | € 82,- |
1 | Voedingen | Seasonic X-650 80+ Gold V2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Intel 660p 2TB | € 200,85 | € 200,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.146,86 |
Probleem
Na een reboot is er niets aan de hand, maar na een shutdown wordt de M.2 ssd niet meer herkend (ook niet in de BIOS). Ik moet de SSD fysiek uit het M.2 slot halen en weer terugplaatsen, daarna wordt deze weer herkend.
Verdere info
• De 660p heeft volgens de Intel SSD Toolbox de nieuwste firmware (002C)
• Het moederbord heeft de nieuwste bios (7B85v193)
• SMART laat geen rare dingen zien
• Intel SSD Toolbox Quick Diagnostic Scan geeft geen fouten
• BIOS staat ingesteld op UEFI, secure boot staat uit
Andere dingen die ik heb geprobeerd en niet helpen
• Stroom enkele minuten afkoppelen. Dit heeft geen zin, ik moet echt de SSD loshalen
• Andere voeding geprobeerd (half jaar oude Corsair TX550M)
• Beide M.2 sloten geprobeerd
• BIOS reset naar default
• CMOS Clear
Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen voordat ik volgende week contact opneem met de winkel waar ik de spullen heb gekocht?
Choose life