Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderICT
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedemorgen allemaal,

Mijn situatie is als volgt: Ik ben student, verdien 6500 per jaar met mijn bijbaan en wil komend schooljaar graag een tweede bijbaan erbij nemen.
Ik heb een vraag omtrent het belastingstelsel. Ik heb reeds wat scenario's ingevuld op Mijn Belastingdienst en door enkele forums gescrollt.
Hierdoor vermoed ik het volgende:
-Als ik bij mijn huidige werkgever meer ga werken, en de grens van 6500eu overschrijd, verdien ik evenveel als wanneer ik een tweede baan neem waarbij ik dus geen loonheffingskorting kan nemen. Je verdient bij het tweede scenario echter wel minder gedurende het jaar, maar bij de belastingaangifte krijg je dit verschil vervolgens terug.
-Als ik 2700eu studiekosten invul op mijn belastingaangifte, betaal ik geen belasting over de eerstvolgende 2700eu die ik ga verdienen met mijn tweede bijbaan.

Nu vroeg ik me af of deze informatie correct is, mocht ik direct 36% belasting gaan betalen vanaf de eerstvolgende verdiende euro, moet ik namelijk nog eens goed na gaan denken of ik dat wil.

Bedankt voor jullie hulp.

Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die informatie is correct, zo op het eerste oog.
Krijg je nog stufie?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:25

DataGhost

iPL dev

Lijkt mij ook te kloppen. Bedenk je wel dat je van elke euro dan tenminste 64 cent overhoudt (glas is half vol) maar aan de andere kant zal er wel wat kunnen veranderen in je toeslagen waardoor je uiteindelijk meer belasting betaalt / minder overhoudt. Je houdt er wel werkervaring aan over, wat het op je CV goed zal doen en je in the long run dus meer salaris op zou kunnen leveren.
SanderICT schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:57:

-Als ik bij mijn huidige werkgever meer ga werken, en de grens van 6500eu overschrijd, verdien ik evenveel als wanneer ik een tweede baan neem waarbij ik dus geen loonheffingskorting kan nemen. Je verdient bij het tweede scenario echter wel minder gedurende het jaar, maar bij de belastingaangifte krijg je dit verschil vervolgens terug.
Voor het rekenen is het het makkelijkst als je afstapt van "banen" en vooral gegoochel met loonheffingskorting, en alles 100% bruto op 1 grote hoop gooit. Dan kan je met dat bedrag rustig gaan uitrekenen hoeveel belasting het je uiteindelijk gaat kosten, en hoeveel toeslagen daarbij horen. Volgens mij heb je dat zelf ook al enigszins door, dat het de Belastingdienst niks kan schelen hoeveel werkgevers je hebt en dat ze alleen maar naar het uiteindelijke bedrag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Precies: die heffingskorting is alleen een verrekening in de voorheffing (loonbelasting). Ma afloop van het jaar doe je aangifte inkomstenbelasting en wordt alles rechtgetrokken wat teveel of te weinig isningehouden.

Tip: je hebt 1x per jaar heffingskorting, niet 1x per dienstverband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik dacht dat het de bedoeling was om een streep te zetten door de mogelijkheid om studiekosten af te trekken met ingang van dit jaar. Sowieso als je op het moment recht hebt op stufi is het al niet meer aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderICT
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat het niet uitmaakt of ik één of twee banen heb, is nu duidelijk.
Met betrekking tot de mogelijkheid om studiekosten af te trekken heb ik het onderstaande gevonden op o.a. de site van de belastingdienst (het gaat hierbij niet enkel om studeren tijdens werken, maar ook studeren voor een toekomstige baan als ik me niet vergis):

"Mag ik mijn studiekosten aftrekken voor een opleiding voor mijn werk? Ja, dat mag. Maar er zijn wel voorwaarden. De belangrijkste voorwaarden zijn:
u hebt geen recht op studiefinanciering
U hebt dus geen lening, beurs of OV-abonnement van DUO."

Ik ben begonnen met studeren na de invoering van het leenstelsel, heb echter geen lening aangevraagd. Ik heb wel een OV-abonnement van DUO. Als ik het goed begrijp is dat voldoende reden om mijn studiekosten niet meer af te kunnen trekken?

Ik lees op een andere site echter ook wat @Hielko zegt: " In 2020 vervalt zeer waarschijnlijk de aftrek voor studiekosten en scholingsuitgaven.
...
Als u geen studiefinanciering ontvangt, mag u wel de werkelijke studiekosten aftrekken. In 2021 gaat de systematiek van de aftrek studiekosten waarschijnlijk weer op de schop. In plaats van de fiscale regeling (aftrek studiekosten en scholingsuitgaven) komt er een subsidieregeling STAP (Stimulans Arbeidsmarktpositie)."

Op jongbloed-fiscaaljuristen lees ik: "Ten eerste is de aftrek van studiekosten volledig uitgesloten voor studenten die aanspraak maken op reguliere studiefinanciering. Ook studenten die afzien van studiefinanciering, maar er wel recht op hebben, kunnen geen studiekosten aftrekken." Geldt de mogelijkheid tot lenen hierbij in als recht op studiefinanciering?

Is er misschien iemand die weet hoe dit zit?

@DataGhost Werkervaring staat zeker goed op de CV, maar als ik er financieel zo weinig aan overhoud, overweeg ik in eerste instantie nog eens of ik op de een of andere manier nog wat extra vakken oid. zal gaan volgen mits dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:14
Hielko schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:51:
Ik dacht dat het de bedoeling was om een streep te zetten door de mogelijkheid om studiekosten af te trekken met ingang van dit jaar.
Is uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je belastingvrije inkomen wordt niet hoger, maar je belastbaar inkomen wordt lager. Voor de toeslagen geld je belastbaar inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:08
Als je recht hebt op OV, heb je geen recht op de aftrek van studiekosten. Voor de duidelijkheid: er staat dus niet als je OV hebt heb je geen recht, maar als je recht op OV hebt. Het eventueel weigeren van een OV kaart heeft dus geen effect op de situatie. Zolang er recht is, mag je je studiekosten niet aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Als je dit verlies van een waardevolle aftrekpost in box 1 meeneemt, is studiefinanciering werkelijk onder het nulpunt gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:37
SanderICT schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:45:
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat het niet uitmaakt of ik één of twee banen heb, is nu duidelijk.
Met betrekking tot de mogelijkheid om studiekosten af te trekken heb ik het onderstaande gevonden op o.a. de site van de belastingdienst (het gaat hierbij niet enkel om studeren tijdens werken, maar ook studeren voor een toekomstige baan als ik me niet vergis):

"Mag ik mijn studiekosten aftrekken voor een opleiding voor mijn werk? Ja, dat mag. Maar er zijn wel voorwaarden. De belangrijkste voorwaarden zijn:
u hebt geen recht op studiefinanciering
U hebt dus geen lening, beurs of OV-abonnement van DUO."

Ik ben begonnen met studeren na de invoering van het leenstelsel, heb echter geen lening aangevraagd. Ik heb wel een OV-abonnement van DUO. Als ik het goed begrijp is dat voldoende reden om mijn studiekosten niet meer af te kunnen trekken?

Ik lees op een andere site echter ook wat @Hielko zegt: " In 2020 vervalt zeer waarschijnlijk de aftrek voor studiekosten en scholingsuitgaven.
...
Als u geen studiefinanciering ontvangt, mag u wel de werkelijke studiekosten aftrekken. In 2021 gaat de systematiek van de aftrek studiekosten waarschijnlijk weer op de schop. In plaats van de fiscale regeling (aftrek studiekosten en scholingsuitgaven) komt er een subsidieregeling STAP (Stimulans Arbeidsmarktpositie)."

Op jongbloed-fiscaaljuristen lees ik: "Ten eerste is de aftrek van studiekosten volledig uitgesloten voor studenten die aanspraak maken op reguliere studiefinanciering. Ook studenten die afzien van studiefinanciering, maar er wel recht op hebben, kunnen geen studiekosten aftrekken." Geldt de mogelijkheid tot lenen hierbij in als recht op studiefinanciering?

Is er misschien iemand die weet hoe dit zit?

@DataGhost Werkervaring staat zeker goed op de CV, maar als ik er financieel zo weinig aan overhoud, overweeg ik in eerste instantie nog eens of ik op de een of andere manier nog wat extra vakken oid. zal gaan volgen mits dat mogelijk is.
toon volledige bericht
Jij mag je studiekosten niet aftrekken. Je hebt recht op studiefinanciering/lening, maar kiest ervoor deze niet te gebruiken. Anders zouden alle studenten nu natuurlijk geen lening aangaan en alle studiekosten aftrekken bij hun aangifte IB.

https://financieel.infonu...en-scholingsuitgaven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 19:46
He? Dus als je geen studiefinanciering krijgt maar wel kunt lenen bij DUO dan mag je dat bedrag niet aftrekken bij je belastingaangifte? Dan heb je toch extra 2 k schuld bij duo, hoezo mag je dat niet aftrekken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:48
UltraInstinct schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:25:
als je geen studiefinanciering krijgt maar wel kunt lenen bij DUO
De term studiefinanciering is (voor studenten in het hoger onderwijs) de verzamelnaam voor de aanvullende beurs, de lening, het studentenreisproduct en het collegegeldkrediet. Als je kunt lenen bij DUO, dan heb je dus per definitie wel recht op studiefinanciering.

Als je recht hebt op studiefinanciering, dan kun je geen studiekosten aftrekken. Als je een lening hebt bij DUO, dan kun je wel het bedrag van je schuld (min de drempel) in mindering brengen op je bezittingen in box 3, maar dat heeft alleen zin als je zoveel bezittingen hebt dat je boven het heffingsvrij vermogen uitkomt. Weinig studenten zullen in die situatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-05 19:46
Tochjo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

De term studiefinanciering is (voor studenten in het hoger onderwijs) de verzamelnaam voor de aanvullende beurs, de lening, het studentenreisproduct en het collegegeldkrediet. Als je kunt lenen bij DUO, dan heb je dus per definitie wel recht op studiefinanciering.

Als je recht hebt op studiefinanciering, dan kun je geen studiekosten aftrekken. Als je een lening hebt bij DUO, dan kun je wel het bedrag van je schuld (min de drempel) in mindering brengen op je bezittingen in box 3, maar dat heeft alleen zin als je zoveel bezittingen hebt dat je boven het heffingsvrij vermogen uitkomt. Weinig studenten zullen in die situatie zitten.
Mooie term, ze financieren niks. Het is en blijft een dikke schuld wat je af moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
UltraInstinct schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:33:
[...]

Mooie term, ze financieren niks. Het is en blijft een dikke schuld wat je af moet betalen.
Ik denk dat je niet weet wat financieren betekent, want het is letterlijk het uitlenen van geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 23:50

KDL

Financieren =/= sponsoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:09
Je kan alleen studiekosten aftrekken als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Vaak zijn het de eeuwige studenten die studiekosten kunnen aftrekken.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Tochjo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Is die regel later ooit toegevoegd aan de studiekostenafttek? De studiekosten van mijn laatste jaar (basisbeurs was al verlopen, ik leende nog wel) kon ik indertijd gewoon aftrekken van mijn eerste inkomen.

Overigens was Clinton toen nog president, tojdje geleden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:48
t_captain schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 23:15:
Is die regel later ooit toegevoegd aan de studiekostenafttek?
Ja, vroeger konden studenten met recht op studiefinanciering soms wel studiekosten aftrekken. Bij de afschaffing van de basisbeurs voor het hoger onderwijs in 2015 is de regeling aangepast om "fiscale weglek te voorkomen": studenten die onder het nieuwe stelsel zouden vallen, zouden dan meer studiekosten kunnen aftrekken, waardoor er structureel 155 miljoen euro minder belastinginkomsten zouden zijn. Dat wilde de politiek niet. Zie deze pagina onder punt 4.7.

[ Voor 6% gewijzigd door Tochjo op 25-08-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Ik vind het schandalig. Het uitkleden van de stufi is tot daar aan toe, maar het ontzeggen van een algemeen beschikbare voorziening (die onderhand waardevoller is dan de stufi), gaat te ver.

Inmiddels is het kostengunstiger om het studeren uit te stellen tot na de leeftijd waarop je rechtboo studiefinanciering hebt, en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Het gaat niet om de kosten, maar de kosten en de baten.

Het is netto gunstiger om fulltime te studeren en daarna te gaan werken. Gemiddeld genomen levert 10 jaar vakkenvullen + 4 jaar studeren + 35 jaar werken minder (geld, en vaak ook voldoening/plezier) dan 4 jaar studeren + 45 jaar werken.

Stufi bestaat zodat iedereen kan studeren, ook als je geen rijke pa hebt. En aan dat doel wordt voldaan. (Nou ja, voor het soort opleidingen met goede baankansen dan).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderICT
Deze thread kan wat mij betreft gesloten worden.
Het is dus duidelijk: of je nu één of twee banen hebt doet er niet toe, maar vanaf 6500 euro inkomen per jaar ga je 36,65% belasting betalen over de rest wat je verdient. Als student met recht op OV, mag je studiekosten niet aftrekken. Helaas, misschien maar een taal o.i.d. gaan leren dan.

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen.
Pagina: 1