Toon posts:

Sony A300 instelwiel defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheShadow
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-11 22:42

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Sinds een poosje werkt het instelwiel van mijn Sony A 300 niet meer goed. De ene kant op reageert hij wel, de andere kant op moet je veel draaien en dan verspringt de instelling ineens fors.
Nu kan ik in de A-stand het diafragma niet meer verkleinen en in de S-stand de sluitertijd niet meer verkorten. Ja, soms met veel geluk en lang draaien lukt het nog enigszins...

Ik ben al aan het kijken naar een andere camera, maar zou het leuk vinden om deze camera te repareren, zodat mijn zoon de wereld van fotografie kan gaan ontdekken. Verder functioneert de body nog prima!

Ik heb al geprobeerd om met de blaasbalg in de gleuf bovenop te blazen en met wat schoonmaakspray langs het wieltje te spuiten. Dit had allemaal weinig effect.

De gemakkelijkste manier is een andere, 2e hands body kopen.

Nog een optie is een body te kopen met een ander defect voor de onderdelen.

Optie 3 is proberen het instelwiel te repareren/vervangen.
Ik heb al wat gezocht of er losse delen te krijgen zijn en dat valt wat tegen. Of mijn zoektalent schiet tekort, dan kan ook.

Mijn vraag is of iemand een adres kent waar je zulke kleine onderdeeltjes kunt kopen.
Of heeft iemand ervaring met dit defect en is het vervangen van onderdelen helemaal niet nodig? Zou ik ermee weg kunnen komen door de boel open te maken en wat contacten schoon te maken bijvoorbeeld?

If you want time, buy the magazine!

Alle reacties

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Al gezocht op "sony A300 ifixit" en/of "sony A300 repair"?
Dan vind je vaak wel of de boel makkelijk uit elkaar kan c.q. je er wat aan kunt doen...

Mooie Plaatjes   

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 10:37

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooie tijd voor een upgrade lijkt me. De A300 was 1 van mijn eerste serieuze camera's maar dat was al zo'n 10 jaar geleden. De nieuwe sensoren zijn zo veel beter. En de camera's ook (sneller, betere AF en meer features).

Dus als je nog steeds veel fotografeert, jezelf gewoon trakteren op nieuwe body. Als je veel A-mount glas hebt, weer een A-mount camera en anders gewoon kijken wat beste bij jouw fotografie-stijl past.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Dat is zeker ook iets wat gaat gebeuren @sys64738
Maar ik zou het toch leuk vinden om te repareren.

Ondertussen heb ik even doorgezocht na de opmerking van @ehtweak .

Ik heb een level 2 repair manual gevonden van de A350.
Op pagina 16 en 96 staan duidelijke tekeningen van de bovenzijde van de camera. Het instelwiel heeft geen los onderdeelnummer bij Sony.
Onderdeelnummer van de 'switch block control' is 1-480-471-11. Dat levert een hit op google op, maar de prijs is niet interessant.
Op ebay vond ik nog een complete bovenzijde van een A300 met onderdeelnummer A1519843A, ook qua prijs niet interessant.

Tenzij ik een los onderdeel kan vinden, met wat geluk of wat hulp, wacht ik even met schroeven totdat ik een nieuwe camera heb. Wegens de aanschaf van een nieuwe keuken is daar niet onmiddellijk budget voor.

Wie weet kan ik met schoonmaken het instelwiel weer nieuw leven inblazen en anders koop ik een keer een 2e hands body voor mijn zoon.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Ik heb inmiddels een gebruikte A300 gekocht voor €20,-

Alles werkt en ik heb de sensor schoongekregen.
Ik heb nu een extra geheugenkaartje en een tweede accu.

Ik heb nu mooi de kans om de andere uit elkaar te halen en proberen te repareren. En mocht er 1 echt defect gaan, heb ik genoeg reserveonderdelen.
Mocht het instelwiel echt onherstelbaar zijn, kan er altijd in de auto stand mee geoefend worden. Alles beter dan een Vtech kidizoom...

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee