Niet tevreden met koptelefoonversterker, is dit een optie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:08
Hoi,

Ik heb een Schiit Audio Magni 1 koptelefoonversterker en hoewel deze volgens de specs voldoende zou moeten zijn om mijn Beyerdynamic DT770 Pro 250 ohm een beetje deftig aan te kunnen sturen, ben ik er echter niet heel erg over te spreken.

Ik gebruikte eerder nog een Marantz PM53 stereoversterker en daar zat veel, heel veel meer punch achter als ik mijn koptelefoon aansloot.

Nu heb ik iets bedacht wat mogelijk een oplossing gaat zijn, maar truth be told, ik weet er te weinig van en heb geen idee of dit gaat werken en/of mijn probleem op gaat lossen, vandaar dit topic.

Ik heb de Schiit Magni nu aangesloten op mijn pc middels zo'n koptelefoon-stekkertje aan de ene kant en dubbel cinch aan de andere kant op de Magni.
Gewoon rechtstreeks op mijn moederbord, een oude Gigabyte ga-z68x-ud3h-b3.

Wat nu als ik een losse geluidskaart in mijn pc stop, bv een van Asus. Ik zag dat die een hebben met ingebouwde koptelefoonversterker die tot 600 ohm aan kan sturen.

Kan ik daar dan gewoon in die koptelefoonaansluiting dezelfde kabel pluggen, en de dubbele cinch achter in mijn Magni duwen? Normaal gesproken zou je direct je koptelefoon in die aansluiting duwen, maar dat is achter de computer en lastig en alles. De gangbare manier om aan zo'n kaart nog een versterker te hangen lijkt mij om gewoon een van de speakeruitgangen te pakken, echter zullen die, denk ik(?), zwakker zijn dan de koptelefoon uitgang.

Kan hetgeen ik hierboven schets en gaat mijn koptelefoon dan beter/voller/harder klinken? Of is het niet mogelijk om een versterker aan een koptelefoonuitgang te hangen waar zelf op de kaart al een versterker in zit?

Enige hulp is gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:35

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

@vosss Het is wel mogelijk om de uitgang van je geluidskaart op de schiit aan te sluiten maar ik kan me niet voorstellen dat dit veel gaat helpen. Ik neem aan dat die schiit uiteindelijk dan nog steeds voor de output versterking zal zorgen. Maar hier kan vast iemand anders met wat meer verstand van audio iets definitiefs over zeggen.

Om op het idee van een geluidskaart in te gaan. Ik heb zelf een Xonar Essence STX II gehad en die beviel me zeer goed samen met mijn pricewatch: Sennheiser HD 25-1 II (Zwart) Maar die is 70 ohm. Het geluid ervan klonk wel beter dan de pricewatch: Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen) die ik nu heb maar je went snel.

Of de geluidskaart je een beter geluid zal geven is lastig te zeggen zo. Maar als je voor een geluidskaart kiest kan je natuurlijk ook een verlengsnoer kopen dan kan je die in de geluidskaart laten zitten als je de Beyerdynamic los wil halen. (de schiit heb je dan niet meer nodig)

Ik heb zelf pricewatch: Beyerdynamic DT 880 Edition (600 Ohm) (Zilver, Zwart) icm met de pricewatch: Denon DA-300USB DAC en daarvan vind ik ook dat de denon wat 'oempf' mist. Klinkt ook iets beter op mijn Focusrite scarlet moet ik zeggen. Wat betere basweergave.

Maar de hamvraag blijft of je met een geluidskaart wat opschiet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Maar de hamvraag blijft of je met een geluidskaart wat opschiet.
Vooral of ik er wat mee opschiet als ik een reeds versterkt signaal naar mijn versterkertje kan sturen. Dat is dan even afgezien van een ingebouwde DAC in een geluidskaart die waarschijnlijk wel iets beter is dan mijn onboard geluidschip.

Het gaat er dus om of ik specifiek de koptelefoon uitgang van zo een geluidskaart kan gebruiken en of dat dan beter klinkt dan een gewone speakeruitgang waar je normaal gesproken een versterkertje achter zou hangen.

Ik heb geen idee of dat wat helpt, ik vroeg het me af. Hopelijk kan iemand wat meer licht op deze vraag schijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Het gaat er dus om of ik specifiek de koptelefoon uitgang van zo een geluidskaart kan gebruiken en of dat dan beter klinkt dan een gewone speakeruitgang waar je normaal gesproken een versterkertje achter zou hangen.
Dat kan want dat doe je nu ook met je onboard geluidskaart. Of je er wat mee opschiet mag iemand anders zeggen, ik gok van niet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Dat kan want dat doe je nu ook met je onboard geluidskaart. Of je er wat mee opschiet mag iemand anders zeggen, ik gok van niet.
Nee ik gebruik nu niet de koptelefoonuitgang, maar een speakeruitgang. Geen idee of daar bij mijn onboard kaartje verschil tussen zit, maar bij zo een asus geluidskaart neem ik aan van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

@vosss Ik weet van de speaker uitgang van de Asus Essence STX dat je daar gewoon nog een versterker bij nodig hebt.

Ik verwacht niet dat de speaker output van je onboard geluidskaart onversterke speakers kan aansturen. Dat is namelijk nooit zo want je hebt dan altijd actieve luidsprekers nodig (of een versterker met daarop passieve luidsprekers aangesloten). Met andere woorden het uitgangssignaal van de speaker uitgang van je onboard geluidskaart zal niet veel verschillen met die van de koptelefoon uitgang. Een goedkope geluidskaart zal niet veel anders zijn dan je onboard geluidskaart.

Ik zie dat je moederboard ook een optical uitgang heeft. Dan kan je ipv een (dure) geluidskaart net zo goed een nieuwe koptelefoonversterker kopen met een optical ingang. Maar zoals ik zei, als je wel een geluidskaart zoals de Essence STX koopt kan je net zo goed een verlengsnoertje gebruiken en de schiit niet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je de koptelefoonuitgangs vermogens van diverse apparaten eens onder elkaar zet, dan kan je zien wat de verschillen zijn en waarom de ene steviger klinkt dan de andere.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

OgWok schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:44:
Als je de koptelefoonuitgangs vermogens van diverse apparaten eens onder elkaar zet, dan kan je zien wat de verschillen zijn en waarom de ene steviger klinkt dan de andere.
Ik heb toevallig al even zitten zoeken maar die hardware info van de geluidskaart van het moederboard is niet te vinden. Echter, in de handleiding staat dit:

In addition to the default speakers settings, the~audio jacks can be reconfigured to perform different functions via the audio software. Only microphones still MUST be connected to the default Mic in jack (). Refer to the instructions on setting up a 2/4/5.1/7.1-channel audio con-figuration in Chapter 5, "Configuring 2/4/5.1/7.1-Channel Audio."

Dus zoals ik al dacht hebben alle uitgangen dezelfde output waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Ik heb toevallig al even zitten zoeken maar die hardware info van de geluidskaart van het moederboard is niet te vinden. Echter, in de handleiding staat dit:

In addition to the default speakers settings, the~audio jacks can be reconfigured to perform different functions via the audio software. Only microphones still MUST be connected to the default Mic in jack (). Refer to the instructions on setting up a 2/4/5.1/7.1-channel audio con-figuration in Chapter 5, "Configuring 2/4/5.1/7.1-Channel Audio."

Dus zoals ik al dacht hebben alle uitgangen dezelfde output waardes.
Van mijn onboard geluidskaart ja. Hoe zit dat met die van een losse geluidskaart, want dat is net hetgeen ik mij afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:24:
[...]

Van mijn onboard geluidskaart ja. Hoe zit dat met die van een losse geluidskaart, want dat is net hetgeen ik mij afvraag.
Ik weet niet welke geluidskaart je op het oog hebt maar van de Essence STX II zijn dit de technische gegevens van de headphone uitgang:

High Fidelity Headphone Amplifier:
Texas Instruments 6120A2*1 (120dB SNR, 100dB THD+N @ Vcc±12V, RL=600Ω, f=1kHz) 24-bit D-A

Maar:
1. Dit kan je dus niet vergelijken met die van de onboard geluidskaart omdat daar de technische gegevens niet van hebt.
2. Dit zegt nog steeds niets over het feit of een hogere output van een geluidskaart nut heeft als het van daar uit weer de schiit ingaat (ik denk dus van niet op basis van aannames die ik eerder genoemd heb maar mijn technische kennis schiet daar tekort)
3. De headphone amplifier (tot 600 ohm) van de STX II zou in theorie krachtig genoeg zijn om je beyerdynamic prima kunnen aansturen zonder gebruik te maken van een externe versterker. Maar of het geluid je bevalt is niet met zekerheid te zeggen tenzij je het kan uitproberen.
4. Als je een andere geluidskaart op het oog hebt (de ene geluidskaart is de andere niet) dan kan je daar, zoals @OgWok zegt, het beste de technische gegevens van opzoeken en dit vergelijken.

Maar punt 2 blijft nog altijd staan als dit je voorkeurs setup is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 25-08-2019 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

waarom gebruik je de marantz niet meer als dat wel goed werkte?

of een willekeurige andere (stereo) versteker met een head phone out?

mooiste is nog als je optical vanaf je computer naar je versterker kan. je hebt dan veel minder kans op brom en piepjes vanaf je pc

wil je wel een 'in pc' oplossing zijn er ook genoeg brackets te vinden die je aan de voorkant kan plaatsen. dus de plek waar je in moet pluggen kan veranderen zeg maar

edit mooie klassieker trouwens die pm53. heb zelf nog een pm75 en pm80-II in gebruik ook achter de geluidskaart van mijn pc

[ Voor 104% gewijzigd door Ray op 25-08-2019 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:35:
[...]
2. Dit zegt nog steeds niets over het feit of een hogere output van een geluidskaart nut heeft als het van daar uit weer de schiit ingaat (ik denk dus van niet op basis van aannames die ik eerder genoemd heb maar mijn technische kennis schiet daar tekort)
Dat is meestal geen goed idee, als het spanningsniveau van het ingangssignaal groter wordt dan een
versterker aankan gaat deze clippen.
Het moederbord heeft een optische uitgang daar kan een versterker achter met een eigen
voeding en afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
@Ray de marantz gebruik ik niet meer omdat deze half kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet welke geluidskaart je op het oog hebt maar van de Essence STX II zijn dit de technische gegevens van de headphone uitgang:

High Fidelity Headphone Amplifier:
Texas Instruments 6120A2*1 (120dB SNR, 100dB THD+N @ Vcc±12V, RL=600Ω, f=1kHz) 24-bit D-A

Maar:
1. Dit kan je dus niet vergelijken met die van de onboard geluidskaart omdat daar de technische gegevens niet van hebt.
3. De headphone amplifier (tot 600 ohm) van de STX II zou in theorie krachtig genoeg zijn om je beyerdynamic prima kunnen aansturen zonder gebruik te maken van een externe versterker. Maar of het geluid je bevalt is niet met zekerheid te zeggen tenzij je het kan uitproberen.
4. Als je een andere geluidskaart op het oog hebt (de ene geluidskaart is de andere niet) dan kan je daar, zoals @OgWok zegt, het beste de technische gegevens van opzoeken en dit vergelijken.

Maar punt 2 blijft nog altijd staan als dit je voorkeurs setup is.
Voor de zoveelste keer, het gaat me louter om punt 2. De rest boeit niet en doet totaal niet terzake voor mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
bouwfraude schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:01:
[...]

Dat is meestal geen goed idee, als het spanningsniveau van het ingangssignaal groter wordt dan een
versterker aankan gaat deze clippen.
Het moederbord heeft een optische uitgang daar kan een versterker achter met een eigen
voeding en afscherming.
Ok dankje. Is dat in mijn geval ook zo?

Mijn Schiit heeft geen optische ingang en al had ie die wel dan nog denk ik niet dat hij mijn DT770 zou laten zingen zoals de PM53 dat doet.

Iemand een optie voor een niet al te dure vervanger voor die Magni dan?

Een fullsize receiver/versterker vind ik eigenlijk te groot. De kleine, voornamelijk chinese, dingen die ik vind vraag ik mij ten zeerste van af of die überhaupt wel meer uit de koptelefoon halen dan ik er nu uithaal.

Iemand ideeën? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Voor de zoveelste keer, het gaat me louter om punt 2. De rest boeit niet en doet totaal niet terzake voor mijn vraag.
Nou, met het antwoord van bouwfraude dus wel. Je bent het beste af met en andere externe versterker of een goede interne of externe geluidskaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
Dwarlorf schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Nou, met het antwoord van bouwfraude dus wel. Je bent het beste af met en andere externe versterker of een goede interne of externe geluidskaart.
Zie mijn vorige post :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:53
Wat als je "Schiit Audio Magni 1" aansluit op je mobiel of bijvoorbeeld de uitgang van je TV?
Als ik kijk naar de specs zou deze nog 430mW moeten kunnen leveren bij 300Ohm en de specs van je hoofdtelefoon geven aan een powerhandling van 100mW.
Ik heb het vermoeden dat het ingangssignaal gewoon te laag is en als je dan gaat versterken heb je nog niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik kan de Essence STX II van harte aanbevelen op basis van mijn ervaring met de Sennheisser. Maar of het geluidsbeeld voldoet icm je Beyerdynamic, is altijd de vraag. Blijft persoonlijk. Als ik hem nog had zou je het mogen uitproberen maar helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 25-08-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40

Wimmel

Hello

Wat ook als een goede oplossing bekend staat is de objective dac + objective headphone amp. De oDAC sluit je middels USB aan op je pc waarmee je al een hoop mogelijke storingen wegneemt waar interne geluidskaarten last van kunnen hebben. De Objective2 headphone amp stuurt ook een Sennheiser HD650 (300 Ohm) zonder problemen aan.

Je kan beide onderdelen los kopen maar ook als alles in 1 combi. hier verkrijgbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3XIxz6mLuGYhY68ZeytyAbNT/medium.jpg

edit:

Er staat er ook nog eentje op Marktplaats

[ Voor 8% gewijzigd door Wimmel op 25-08-2019 13:30 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-07 17:43
Ik heb de Creative Sound BlasterX AE-5 klinkt veel beter en kan veel harder als onboard je kan hierop de connector van je front aansluiting ( headset,mic) gebruiken en dat werkt, ze adviseren natuurlijk de achter aansluiting omdat die beter is. Hij kan tot 600 ohm je heb natuurlijk ook externe oplossing die puristen beter vinden.ik ben hiermee erg tevreden vooral met gebruik van headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Als er dan toch een vervanger moet komen; heeft wellicht dan iemand ideeën om met hetzelfde apparaat zowel mijn Tannoy Revolution Signature DC4 speakers als ook die DT770 Pro aan te sturen?

Ik zie dat bv een SMSL AD18 dat zou kunnen, maar ik vraag me af of zoiets goed genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:30:
Ik zie dat bv een SMSL AD18 dat zou kunnen, maar ik vraag me af of zoiets goed genoeg is :)
Nou getuige deze review niet:

Headphone Listening Tests
The power graphs for headphone amplifier is a direct predictor of what you get with voltage or current hungry headphones that I use for testing. WIth Sennheiser HD-650, there was just adequate power for background listening. Bass response was muted and overall, the experience was not that great. The "good" news is that as the graph shows, there is no clipping so you can listen at max volume and get the same performance so dial volume up if you need.

https://www.audiosciencer...f-smsl-ad18-dac-amp.7325/

De man van die website doet, wat ik hier op tweakers heb begrepen, goede objectieve tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 27-07 15:45
Wat ik denk dat hier aan de hand is, is dat de meeste koptelefoonuitgangen op stereoversterkers gewoon zijn afgetapt van de stereouitgangen. Omdat de gevoeligheid van koptelefoons veel hoger is dan van een speaker, moet het gedempt worden en dit wordt normaliter met een weerstand gedaan van rond de 100 ohm. Ik kan er best tientallen ohms naast zitten. Als je een open jack hebt en een multimeter zou je dit kunnen meten door van je stereouitgang naar je jackuitgang te meten, beiden op de positieve aansluiting.

Omdat de Beyerdynamic een impedantiepiek heeft op de resonantiefrequentie (50 Hz ofzo), staat er meer spanning daarover dan over de rest van het frequentiesprectrum, want een lekker vol geluid geeft.

Een "deugdelijke" koptelefoonversterker heeft een lage uitgangsimpedantie, en haalt deze boost weg, en dan opeens klinkt het een stuk minder vol. Een "betere" koptelefoonversterker gaat dan precies niets uithalen.

Als bovenstaande waar is, dan zijn de volgende opties:
1) Een weerstand in serie zetten met je versterker. Moet je wel genoeg spanning kunnen leveren
2) Een versterker kopen met bass boost, zoals veel FiiO modellen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Seers op 25-08-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
vosss schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Ok dankje. Is dat in mijn geval ook zo?
Het LIne-out niveau ligt bij losse componenten meestal vast zoals bij een cd-speler oid.
Bij een computer kan je het instellen meestal richting de 100% waarna het volume geregeld
wordt door de aangehangen versterker. Harder dan 100% geeft meer volume maar ook meer kans op vervorming.
Zelf heb ik na jarenlang een Marantz versterker PM68, PM5004, MA6100 nu een
IOTAVX SA3 aan de PC hangen met Vifa Premium 11 luidsprekers.

Tussen de koptelefoon uitgang van de versterker en de regelbare uitgang op een Marantz CD5005 cd-speler
hoor ik met een wat oudere Beyerdynamic DT 770 weinig/geen verschil, na wat heen en weer prikken weet ik in ieder geval niet waar deze in zit.
Nu is dit ook geen hoog-ohmig exemplaar maar het volume kan veel harder dan aangenaam.

[ Voor 3% gewijzigd door bouwfraude op 25-08-2019 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik kan ten zeerste deze aanraden:

https://www.amazon.com/FX...fRID=9DF7861VNV5CTYYTBC3S

Kost weinig en is super. Optical, Coax en USB input, koptelefoon en line uit. Zeer veel volume. Ultiem ding vind ik het. Kwaliteit hoeft niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Seers schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:38:
Wat ik denk dat hier aan de hand is, is dat de meeste koptelefoonuitgangen op stereoversterkers gewoon zijn afgetapt van de stereouitgangen. Omdat de gevoeligheid van koptelefoons veel hoger is dan van een speaker, moet het gedempt worden en dit wordt normaliter met een weerstand gedaan van rond de 100 ohm. Ik kan er best tientallen ohms naast zitten. Als je een open jack hebt en een multimeter zou je dit kunnen meten door van je stereouitgang naar je jackuitgang te meten, beiden op de positieve aansluiting.

Omdat de Beyerdynamic een impedantiepiek heeft op de resonantiefrequentie (50 Hz ofzo), staat er meer spanning daarover dan over de rest van het frequentiesprectrum, want een lekker vol geluid geeft.

Een "deugdelijke" koptelefoonversterker heeft een lage uitgangsimpedantie, en haalt deze boost weg, en dan opeens klinkt het een stuk minder vol. Een "betere" koptelefoonversterker gaat dan precies niets uithalen.

Als bovenstaande waar is, dan zijn de volgende opties:
1) Een weerstand in serie zetten met je versterker. Moet je wel genoeg spanning kunnen leveren
2) Een versterker kopen met bass boost, zoals veel FiiO modellen hebben.
Ik kan zo 123 niets vinden over de headphonejack van de Marantz PM53 en ik ben te a-technisch om zelf iets op te meten, maar zag zojuist een review van de Emotiva A100 op Z reviews:

YouTube: Z Review - Emotiva A-100 BasX (Headphone Amp Murderballs)

Dat verhaal met die jumpers installeren zodat alles naar de koptelefoon gaat, dat is hetgeen waar jij op doelt? Dus dat alles gewoon naar de koptelefoon gaat?

Ik zou haast denken dat die Marantz dat ook doet dan, want het verschil tussen de Marantz en de Magni is echt heel erg groot. In alles. Niet alleen volume, maar gewoon echt alles. Op de PM53 zingt mn koptelefoon en op de Magni komt er wat geluid uit. Zo groot is het verschil.

Ik weet nog toen ik jaren geleden die Magni kocht vanwege alle goeie reviews dat ik hem eigenlijk alleen maar keihard vond tegen vallen en niet begreep waarom iedereen er zo over te spreken was.

Die kerel van Z reviews in bovengelinkt filmpje heeft het erover dat doorgaans versterkers dit niet (meer?) doen wat je met die A100 door middel van die jumpers te plaatsen kunt doen.

Nu wil het geval dat ik dus buiten dat ik niet erg tevreden ben over die Magni er ook iets moet komen om mijn Tannoy Revolution Signature DC4 speakers aan te sturen.

De hoop op een goedkope 2 in 1 oplossing heb ik inmiddels laten varen.

Uit hetgeen jij zegt en wat ik concludeer uit het filmpje moet ik dus gewoon een Emotiva A100 kopen? Zijn er vergelijkbare apparaten? :)

=edit=
En misschien hoeven die jumpers niet eens geplaatst te worden. Op hun website wordt, zonder jumpers dus, het vergelijk gemaakt mef ouderwetse hifi equipment en als je je koptelefoon daar veel beter op vind klinken dan op alles wat nieuw is. Dus ik denk dat die vergelijkbaar met mijn Marantz is?

[ Voor 5% gewijzigd door vosss op 27-08-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Bart2005 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:42:
Ik kan ten zeerste deze aanraden:

https://www.amazon.com/FX...fRID=9DF7861VNV5CTYYTBC3S

Kost weinig en is super. Optical, Coax en USB input, koptelefoon en line uit. Zeer veel volume. Ultiem ding vind ik het. Kwaliteit hoeft niet duur te zijn.
De Magni 1 doet 430mW op 300 ohm.
Die jij linkt doet 180mW op 300 ohm.

Dat zal vast niet alles zeggen, maar ik ben bang dat wat ik ook koop tegen gaat vallen met hoe mn koptelefoon klinkt op de Marantz PM53.

=edit=
Die 430mW zijn schijnbaar van de krachtigere Magni 3. De specs van de Magni 1 vind ik zo 123 even nergens meer, maar ik ben er vrij zeker van dat die hoger waren dan die in jouw link.

[ Voor 12% gewijzigd door vosss op 27-08-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Op alle koptelefoons die ik heb geprobeerd gaat ie veel harder dan je wilt.... 180 mW is gigantisch veel. Maar zelf weten. En 430 mW... Daar kan je zowat speakers met een hoog rendement mee aansturen op een aardig volume.

Ik vermoed dat er in jouw geval iets anders aan de hand is dan een gebrek aan vermogen.

Dit is een quote van WIjnands over de koptelefoon die jij hebt, of ie luid kan:
ligt eraan hoe hard het moet/hoe doof je wilt worden. Ik heb er een fiio e10k bij. Draai ik nooit voorbij de 4 van de 10

[ Voor 43% gewijzigd door Bart2005 op 27-08-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadeblast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-07 21:02
Ik zie het nergens vermeld staan, maar heb je de Magni op high gain staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:04
Output wattage lijkt mij helemaal het probleem niet, die Magni heeft ruim genoeg vermogen voor een dergelijke koptelefoon (overigens zover ik weet waren de Magni en Modi uberhaubt geen goede apparaten voor de 3e versies ervan). Zelf heb ik een Schiit Fulla 2, veel minder vermogen maar die voedt mijn HD650 (300+ Ohm) prima, en heeft ook een pre-amp voor actieve speakers. Kan mij niet voorstellen dat een Magni minder zou presteren.
Was je van die Marantz niet gewoon een bepaalde equalizer gewend die je nu mist?

Tenzij de onboard DAC van je moederbord niet goed genoeg is (onwaarschijnlijk) gaat een losse geluidskaart ook niet werken. Sterker nog, waarschijnlijk gaat de geluidskwaliteit achteruit als je 2x gaat amplificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@vosss waarom niet gewoon de marantz laten repareren (alleen omdat ie te groot is ?) of een vergelijkbaar model kopen ? als dat is wat je prettig vindt kan je lang gaan zoeken naar iets wat je eigenlijk al weet ....

wat ik weet is dat al die marantzen uit de periode inderdaad gewoon de headphone out afhalen van de main versterker en dus ook de loudnes en toonregeling voor zover je die in gebruikt had

[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 27-08-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 27-07 15:45
vosss schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Ik kan zo 123 niets vinden over de headphonejack van de Marantz PM53 en ik ben te a-technisch om zelf iets op te meten, maar zag zojuist een review van de Emotiva A100 op Z reviews:

YouTube: Z Review - Emotiva A-100 BasX (Headphone Amp Murderballs)

Dat verhaal met die jumpers installeren zodat alles naar de koptelefoon gaat, dat is hetgeen waar jij op doelt? Dus dat alles gewoon naar de koptelefoon gaat?
Nee, daar doel ik precies niet op. :+ Door deze jumpers te gebruiken gaat de volledige speakeruitgang op de headphones en krijg je dus een laagohmige uitgang. Ik denk dat wat jij wil juist een hoogohmige uitgang is. Kun je zelf dus voor een grijpstuiver maken met 2 weerstandjes van 82 ohm en een TRS-mannetje en TRS-vrouwtje. Misschien zijn er ook wel kant-en-klare oplossing, maar hier is het belangrijk dat het een enkele weerstand is, geen L-Pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
Seers schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:08:
[...]

Nee, daar doel ik precies niet op. :+ Door deze jumpers te gebruiken gaat de volledige speakeruitgang op de headphones en krijg je dus een laagohmige uitgang. Ik denk dat wat jij wil juist een hoogohmige uitgang is. Kun je zelf dus voor een grijpstuiver maken met 2 weerstandjes van 82 ohm en een TRS-mannetje en TRS-vrouwtje. Misschien zijn er ook wel kant-en-klare oplossing, maar hier is het belangrijk dat het een enkele weerstand is, geen L-Pad.
Ik heb geen idee wat je net allemaal zei :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ook zonder die jumpers zou dit een hele goeie headphonejack zijn volgens die kerel van z reviews en de site van de fabrikant. Ze verwijzen naar ouderwets goed spul. Volgens mij was die PM53 wel redelijk ok in zijn tijd. Vandaar dat ik dat dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ray schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:51:
@vosss waarom niet gewoon de marantz laten repareren (alleen omdat ie te groot is ?) of een vergelijkbaar model kopen ? als dat is wat je prettig vindt kan je lang gaan zoeken naar iets wat je eigenlijk al weet ....

wat ik weet is dat al die marantzen uit de periode inderdaad gewoon de headphone out afhalen van de main versterker en dus ook de loudnes en toonregeling voor zover je die in gebruikt had
Dat zou ook een optie zijn, maar mijn Tannoy's klinken niet zo goed op de marantz. Sterker nog, mijn Eltax monitor 3's van 150 euro klinken daar beter op. Tannoy's zijn veel te boemerig. Misschien zijn die ook gewoon niet zo geschikt als bureau speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Shadeblast schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:17:
Ik zie het nergens vermeld staan, maar heb je de Magni op high gain staan?
De Magni 1 heeft geen high of low gain switch, daf is pas vanaf versie 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vosss schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:18:
[...]

Dat zou ook een optie zijn, maar mijn Tannoy's klinken niet zo goed op de marantz. Sterker nog, mijn Eltax monitor 3's van 150 euro klinken daar beter op. Tannoy's zijn veel te boemerig. Misschien zijn die ook gewoon niet zo geschikt als bureau speakers?
speakers die je op een bureau, ik neem aan naast je pc opstelling gebruikt, hebben dus feitelijk een nearfield opstelling

'boemerig' kan dan echt enorm veel oorzaken hebben en los van ruimte akoestiek kan spikes (ontkoppelen) of gewoon een goede EQ op DSP instelling je helpen. Dit gaat een andere versterker niet oplossen

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met de Dynaudio Audience 40 en 42 voor dit soort toepassing en (zelfde prijsklasse als je tannoy)

eigenlijk heb ik deze combinatie al jaren op een goede geluidskaart (m-audio 24/192 MarantzPM80-2) of later direct op een PM75 via optical out.

dan nog gebruik ik een system EQ om het helemaal naar wens te maken

wat is er precies mis met de pm53 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadeblast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-07 21:02
vosss schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 23:42:
[...]

De Magni 1 heeft geen high of low gain switch, daf is pas vanaf versie 2 :)
Ah balen, dan heb ik de 2 of 3 denk ik :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb ook een DT 770 (en ook de betere dt1350) en mijn Focusrite USB kaart heeft geen moeite met de koptelefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:38

Jag

Eens met @Ray
Je kan ook nog proberen de speakers wat hoger te zetten zodat ze iets verder van het bureau af staan. Maar boemerig kan ook goed staande golf(en) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ray schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:21:

wat is er precies mis met de pm53 ?
Die kraakt en het rechter kanaal valt met regelmaat helemaal weg.

Dat boemerige van die Tannoy's hadden ze in mijn appartement overigens ook, dus ik denk niet dat het aan de akoestiek van de kamer ligt waar ze nu staan. Denk dat ze gewoon niet geschikt zijn om bij een pc als nearfield te gebruiken. Beneden in de woonkamer klinken ze fantastisch.

Ik moet maar eens goed nadenken wat ik wil doen. Of kijken of die PM53 nog te repareren is, of een vergelijkbare 2de hands kopen, beiden dan voor de koptelefoon, maar dan zit ik nog met speakers die niet lekker klinken, dus dan moet ik misschien ook nog andere speakers kopen. Wordt een duur geintje zo. Dan misschien beter alleen andere speakers kopen en de koptelefoon voor nu even laten wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vosss schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Die kraakt en het rechter kanaal valt met regelmaat helemaal weg.

Dat boemerige van die Tannoy's hadden ze in mijn appartement overigens ook, dus ik denk niet dat het aan de akoestiek van de kamer ligt waar ze nu staan. Denk dat ze gewoon niet geschikt zijn om bij een pc als nearfield te gebruiken. Beneden in de woonkamer klinken ze fantastisch.

Ik moet maar eens goed nadenken wat ik wil doen. Of kijken of die PM53 nog te repareren is, of een vergelijkbare 2de hands kopen, beiden dan voor de koptelefoon, maar dan zit ik nog met speakers die niet lekker klinken, dus dan moet ik misschien ook nog andere speakers kopen. Wordt een duur geintje zo. Dan misschien beter alleen andere speakers kopen en de koptelefoon voor nu even laten wat het is.
die klacht klinkt niet als heel schokkend maar kan verschillende oorzaken hebben. Er zijn best wat vintage repair shops te vinden of je kan het Herman Nijhuis een vragen. Hij adverteert op MP met reparatie voor PM80 specifiek maar soms wil hij nog wel eens een ander model doen. Hij doet het voor de hobby voor 25 euro en materiaal kosten

ik denk dat de baspoort aan de voorkant in een dergelijke opstelling ook niet ideaal is. Prop eens een sok in die poort en luister of het dan beter wordt

tja en andere speakers is natuurlijk ook leuk :) op hifi.nl staat iemand die veel monitor modellen aanbiedt allemaal voor een redelijke prijs. heb daar pas ook nog een setje voor 'erbij' gehaald :P

https://www.hifi.nl/tweedehands/search#/?user:1160

momenteel niet zo veel zie ik. vaak heeft hij wel een stuk of 10 setjes staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 28-08-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Pagina: 1