Welke HDD (niet-ssd) ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 23:06
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mijn 4tb hdd begint de geest te geven, wordt gebruit voor ooslag data (foto’s) en gaming, dan voornamelijk games die niet per se op snelle ssd hoeven. minstens 4tb, mag groter

Wat is je budget?
max 200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
moet zeker betrouwbaar zijn, stil en liefst niet te traag.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
eigen build.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt vast al een selectie gemaakt. Wat maakt je twijfelen tussen de verschillende modellen?

Hier heb je in ieder geval een Pricewatch lijst, waarvoor ik al een aantal filters voor je heb ingesteld.

[ Voor 65% gewijzigd door sypie op 25-08-2019 08:29 ]

• lapino
voornamelijk twijfel qua merk, lees weinig goed over seagate. en zie ook door bos bomen niet meer. wil geen al te luide, toch voldoende snelle hdd.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Met als disclamer dat ik geen HDD expert ben, is het lastig hier wat concreets over te zeggen denk ik. Doe zelf wat Google werk en je kom heel uiteenlopende verhalen tegen. Wat in mijn ogen redelijk betrouwbaar is zijn de statistieken van Backblaze (grote data storage provider). Daarin komt Seagate wel naar voren met het hoogste Failure percentage. Echter hebben zij héél veel Seagate HDDs en draaien die schijven van hun ook wel wat intensiever dan de schijf in jou PC.

Zelf heb ik al bijna 5 jaar een Seagate HDD van 1TB die, voor zover SMART data betrouwbaar is, geen enkel probleem vertoond. Maar uiteindelijk is je data uiteraard het veiligst als je netjes een back-up maakt, dan blijft de schade van een kapotte HDD beperkt :)

Qua snelheid kun je kijken naar de rotatiesnelheid en cache. Een HDD die sneller draait (7200rpm) is sneller dan een "langzame" HDD (5400rpm). Over de directe performance impact van de cache grote van de HDD durf ik niks te zeggen. Zelfde geld voor geluid, ik heb mijn HDD nog nooit gehoord in de afgelopen 5 jaar maar mijn PC is misschien niet zo stil als die van jou.

[ Voor 19% gewijzigd door n9iels op 25-08-2019 21:24 . Reden: Stukje over snelheid ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-01 18:57
Zelf gebruik ik altijd gewoon WD's en dan wat er een beetje hoog in de pricewatch staat. Stuk of 20 schijven hier, waarvan 8 in een server de rest in PCs, nooit problemen mee.

Je gaf al aan geen SSD te willen. Maar voor gaming is een HDD echt nauwelijks meer te doen qua laadtijden. Ik zou dan eerder overwegen een 4tb schijf te doen en nog eens een 500gb SSD voor weinig.

• lapino
Ik heb reeds 3 SSD"s zitten voor mijn games, de gewone HDD dient voornamelijk voor opslag van mijn foto's (ik fotografeer met een Fuji XT2 en Sony A7III) en dat neemt behoorlijk wat plaats. Als mijn SSD vol zitten, dan durf ik al eens een game installeren op de gewone hdd voor plaatsbesparing.
Pagina: 1