Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stroom van groep, alle schakelaars nog in positie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GandalfGreyhame
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 27-08 11:19
Ik huur sinds kort mijn eerste "grote woning" na mijn studentenkamertje en ben dus nog een leek op het gebied van een huis onderhouden. Zojuist is een groep eruit geklapt na, denk ik, het overladen ervan. Ik deed een extra apparaat in het stopcontact en alles in de omgeving hield ermee op. De rest van het huis heeft gelukkig nog wel stroom. Ik heb het internet afgespeurd naar stappenplannen maar ben nog niet verder gekomen. Wellicht dat de Tweakers me beter kunnen helpen.
  • De rest van het huis heeft wel stroom
  • Ik zie dat alle schakelaars in de meterkast op "aan" staan. Er is niks automatisch gestopt.
  • Aardlekschakelaar is ook niet uit
  • Geen onregelmatigheden op de display van de slimme meter te zien
  • De LED spotjes die zijn uitgevallen heb ik op een dimmer zitten. De laatste tijd waren ze nogal aan het knipperen. Dit kan veel oorzaken hebben maar ik noem het gezien de omstandigheden toch maar even
  • Aangesloten waren een PC, twee schermen en een bureaulamp. Twee laatstgenoemden zitten in een stekkerdoos. Daarnaast doen een drietal LED spotjes het ook niet meer.
  • Ik sloot een apparaat (de Mini NES van Nintendo mocht het iets uitmaken) aan op een nabij gelegen stopcontact
...

De set-up:
De Kaifa slimme meter van Enexis. Is aangesloten op een automatische stoppenkast.

Mocht er info ontbreken of als de vraag niet onder het juiste onderwerp staat hoor ik het graag. Ik heb ongetwijfeld een stap overgeslagen in het controleren van het stroom en de stoppenkast. Waar begin ik met het verder nagaan van de factoren die mee kunnen spelen?
Bij voorbaad dank.

Beste antwoord (via GandalfGreyhame op 25-08-2019 17:06)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06:52
Is het een 3-fasen aansluiting? Misschien ligt er een hoofdzekering uit en zit daar toevallig alleen die ene groep op.

Kan ook zijn dat er een slechte verbinding zit ergens, ook gezien de spotjes die al een tijdje flikkerden... Die verbinding is nu misschien los, of verbrand. Kan dan op heel veel plaatsen zitten maar ik betwijfel of je dat als leek zomaar gaat vinden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat de schakelaar nog aan lijkt te staan, terwijl die groep wel is uitgesprongen. Vaak heb je er wel een resetknopje naastzitten, waarbij de groep uitgaat. En daarna kun je 'm weer aanzetten.

Seasonic Focus Plus 750W Gold te koop

Mijn BGG-list

• SA007
  • Laatst online: 23:27

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB, dat is de plek voor elektra.

Sommige merken groepen kunnen aan lijken te staan terwijl ze uit zijn, voel of de knopjes toevallig verassend licht naar beneden bewegen, of zet ze voor de zekerheid allemaal uit en weer aan.

Controleer ook vooral de aardlekschakelaar, de kans dat je nes mini een overbelasting geeft is vrijwel 0.

Ook kan het natuurlijk zijn dat er meer dan 1 meterkast is.

Klok is stuk :(

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Geeft die digitale meter ook aan dat er geen stroom wordt gebruikt?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Doen alleen de spotjes het niet? Dan is de zekering in de dimmer misschien doorgebrand.

-36- wijzigde deze reactie 24-08-2019 23:09 (29%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
Alles een keertje aan/uit. Aardlekschakelaar ook even testen met het knopje.

Als de voeding van [willekeurig welk apparaat] sluiting had op het moment dat je hem inplug flipt een groep er uit. Kan inderdaad in sommige gevallen er niet zo uitzien.

Overbelasting van zo'n klein apparaatje; nope. Inschakelpiek voeding kan wel, maar niet gebruikelijk bij zulk klein grut. Grote CRT monitoren zijn wel notoir qua inschakelpiek.

Foto's altijd welkom.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 06:52
Is het een 3-fasen aansluiting? Misschien ligt er een hoofdzekering uit en zit daar toevallig alleen die ene groep op.

Kan ook zijn dat er een slechte verbinding zit ergens, ook gezien de spotjes die al een tijdje flikkerden... Die verbinding is nu misschien los, of verbrand. Kan dan op heel veel plaatsen zitten maar ik betwijfel of je dat als leek zomaar gaat vinden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03:51

Felyrion

goodgoan!

Er zijn volgens mij ook automaten die je na het uitvallen zelf eerst helemaal in de "uit" positie moet zetten (goed doordrukken) om ze weer in te kunnen schakelen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• GandalfGreyhame
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 27-08 11:19
Bedankt voor al jullie reacties. Ik weet nu meer van de elektra in een huis. Ik ben vandaag bezig geweest en heb het probleem verholpen.

Alleen had het achteraf niks met de meterkast of overladen te maken. Ik huur de woning nu maar toen het nog een koophuis was is er verbouwd. De elektra is toen omgelegd en dat is niet heel netjes gedaan. Achter het stopcontact waar ik de NES mini heb aangesloten zaten vier (!) plastic verdelers die stroom naar andere plekken stuurden. Dit is een ruimte in de muur gepropt die er veel te klein voor is. Kabels lagen door het eerdere geduw soms open of zaten half in de verdelers. Dat ik een stekker in het stopcontact deed was blijkbaar de druppel waarna een kabeltje was losgeschoten. Dit gebeurde precies op het moment dat ik de stekker plaatste dus vandaar dat ik aan overladen dacht.
Ik heb nu ook alle groepen in de woning in kaart gebracht omdat dit ook door elkaar heen liep (drie in dezelfde ruimte).

Dit is was dus het probleem:
Xander schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:24:

Ik heb hulp gehad want ik had dit inderdaad niet zelf gevonden.

Een van de verdelers was gesmolten en andere kabels lagen open. Blijkbaar moet er soms iets fout gaan om erger te voorkomen.
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken!

GandalfGreyhame wijzigde deze reactie 25-08-2019 17:08 (20%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True