Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246474

Topicstarter
Goedenavond allemaal, ik moet binnenkort snel een belangrijke studiekeuze gaan maken, namelijk welke studie ik ga doen. Ik ben net klaar met het VWO en twijfel tussen het doen van een dubbele bachelor economie & rechten en informatica. Het zit namelijk zo, informatica heeft (licht) mijn voorkeur tegenover de dubbele bachelor, maar de reisafstand voor informatica is aanzienlijk groter (~2 uur tegenover ~1 uur). De kans dat ik een kamer ga vinden in het eerste jaar is heel klein, aangezien ik in Amsterdam ga studeren. Verder wil ik ook gewoon een sociaal leven hebben en kunnen werken, wat lastig gaat met 2 uur enkele reis. Daarom overweeg ik nu de dubbele bachelor economie & rechten, wat ik op zich ook niet verkeerd vind, maar ik vraag me dan wel af hoe het met de baankansen zit. Kan ik na het voltooien van een dubbele bachelor en master economie & recht een goede baan vinden (die ook lekker betaald)? Waar kan ik dan zoal aan denken? Mijn intuïtie zegt wel informatica, maar ik weet dat het dan heel zwaar gaat worden (qua reizen, sociaal leven, werken, etc.)... Software schrijven deed ik namelijk al van jongs af aan en altijd hyperactief in de zomervakanties (omdat ik dan genoeg tijd had) en in wiskunde ben ik een ster. Ik wil gewoon niet zo'n groot deel van mijn dag kwijt zijn aan reizen. Ik heb trouwens gezien dat ik in het eerste blok (een blok is 8-10 weken) vaak drie keer per week aanwezig moet zijn en anders vier keer. In het tweede blok moet ik drie keer per week aanwezig zijn. Daarna wordt het weer vier keer per week.

Als ik informatica ga doen moet ik ook bepaalde dingen op sociaal vlak laten vallen, wat wel pijn doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1246474 op 24-08-2019 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:34
Laat jij je echt tegenhouden door reisafstand? Ik zal eerst proberen om een kamer te zoeken of naar andere oplossingen kijken.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Monkeydancer schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:17:
Laat jij je echt tegenhouden door reisafstand? Ik zal eerst proberen om een kamer te zoeken of naar andere oplossingen kijken.
Een kamer kan ik sowieso pas vanaf het einde van mijn eerste jaar of het begin mijn tweede jaar krijgen i.v.m. de lange wachttijd. Voorrangsregeling heb ik al bekeken en dat zit 'm er niet in. In een andere stad informatica gaan studeren gaat niet meer en heeft geen nut qua reisafstand, is toch allemaal even ver of zelfs verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klinkt als eens soort van MER, das vrij slecht qua arbeidsperspectief voor een Bachelor.

Verder je weet dat je ook 'gewoon' hospiteren kan voor een huis niet aan je uni gelieerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:43

Shabbaman

Got love?

Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:08:
Verder wil ik ook gewoon een sociaal leven hebben
Toen ik studeerde dacht ik altijd dat studenten die bij hun ouders bleven wonen juist geen sociaal leven wilden. Je kan toch prima informatica in een andere stad dan Amsterdam studeren?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:26:
Klinkt als eens soort van MER, das vrij slecht qua arbeidsperspectief voor een Bachelor.

Verder je weet dat je ook 'gewoon' hospiteren kan voor een huis niet aan je uni gelieerd?
Het zijn wel echt twee aparte bachelors die je doet, dus je doet een bachelor economie en een bachelor rechten, daarna nog twee masters, een in economie en de ander in rechten. Het is een speciaal programma aan de EUR (zie: https://www.eur.nl/bachel...-master-economie-en-recht ), dus het is niet te vergelijken met HBO MER.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dat is wat mijn zoon nu doet (in Eindhoven)
En wat betreft dat sociale leven: Die zal je in de stad waar je studeert ook meer dan voldoende kunnen vinden. Mijn zoon speelt volleybal en gaat nu (ook) in Eindhoven zijn sport beoefenen.
Vrienden maken kan overal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shabbaman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Toen ik studeerde dacht ik altijd dat studenten die bij hun ouders bleven wonen juist geen sociaal leven wilden. Je kan toch prima informatica in een andere stad dan Amsterdam studeren?
Ik kom uit een klein boerendorp, Amsterdam is het dichtstbij voor mij als ik informatica wil gaan studeren. Ik wil verder ook helemaal niet bij mijn ouders blijven wonen, aan een kamer zien te komen is het probleem. Mijn plan om bij een studentenvereniging te gaan is ook aan gorten gegaan, moest de ontgroening eergisteren overslaan vanwege de te lange reistijd. Ik had allerlei dingen nodig (in Amsterdam) en moest veel heen en weer reizen, wat extreem lastig is met die twee uur enkele reis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, hospiteren bij een huis wat niet aan de uni gelieerd is overweegde ik niet eens. De huizenmarkt in Amsterdam is simpelweg hels, ik heb nog minstens een halfjaar wachttijd nodig om daar aan een kamer te kunnen komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:28:
[...]

Het zijn wel echt twee aparte bachelors die je doet, dus je doet een bachelor economie en een bachelor rechten, daarna nog twee masters, een in economie en de ander in rechten. Het is een speciaal programma aan de EUR (zie: https://www.eur.nl/bachel...-master-economie-en-recht), dus het is niet te vergelijken met HBO MER.
gebruik de edit knop IPV dubbele posts

Dat reizen voor informatica is te belastend qua tijd maar een dubbele bachelor niet?

Je link doet het overigens niet.

Voor de rest qua rechten hangt het er heel erg vanaf welke kant/discipline je op wilt/wat je doel is. Voor economie, tja ook daar, als je echt enorm veel tijd gaat steken in stages etc. Dan kan je echt wel heel goede banen vinden (echte is het fenomeen sociaal leven dan wel bijna non-existent, stages van 60 uur bij een investmentbanker), maar again wat wil je er mee? Met wat mazzel via matig betaalde traineeships ook redelijk binnen rollen in een groter bedrijf.

Verder hoor ik dat je van alles wilt en ja de woningmarkt is kut, maar als je niet eens gaat hospiteren, wat verwacht je dan? Dat die kamer aan komt waaien? En dat halfjaartje veel reizen eventueel, tja verman je/ga onderhuren/huur tijdelijk wat in een ruk stad als Almere..

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 24-08-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

de link bevatte wat tekens te veel. https://www.eur.nl/bachel...-master-economie-en-recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Dat reizen voor informatica is te belastend qua tijd maar een dubbele bachelor niet?

Je link doet het overigens niet. Voor de rest qua rechten hangt het er heel erg vanaf welke kant/discipline je op wilt/wat je doel is. Voor economie, tja ook daar, als je echt enorm veel tijd gaat steken in stages etc. Dan kan je echt wel heel goede banen vinden (echte is het fenomeen sociaal leven dan wel bijna non-existent, stages van 60 uur bij een investmentbanker), maar again wat wil je er mee? Met wat mazzel via matig betaalde traineeships ook redelijk binnen rollen in een groter bedrijf.
Link doet het nu wel ;)

Qua tijdsbelasting maak ik me absoluut geen zorgen, ik kan heel goed leren en ben ook gedisciplineerd, dus dat is echt geen probleem. Een baan in de wereld van finance lijkt me wel razend interessant, maar dat zijn tegenwoordig eerder informatici die razend snelle algoritmen ontwikkelen om de beurshandel geautomatiseerd aan te sturen (wat me ook gaaf lijkt om te doen). Werken als IB lijkt me ook vet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 14:07
Als je talent hebt voor economie én recht, en je wil een dikke baan, dan zou ik fiscaal recht overwegen. Daar heb je een buitengewoon goed carrièreperspectief. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen in de richting van Legal Tech, dus daar zal je je technische ei ook nog in kwijt kunnen.

http://www.advocatie.nl/c...gal-tech-ons-brengen-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
Rechten stelt in ieder geval niet heel veel voor en is goed te combineren met een andere studie. Maar met twee studies hou je niet bijzonder veel tijd over. Kies je voor alleen rechten, dan heb je goed ruimte voor een sociaal leven.

Voor de rest is het niet de studie die bepaalt of je goed betaald krijgt, maar wat je kunt. En bij dit soort softe studies blijkt dat laatste voor een groot deel uit *hoe* je door je studie bent gekomen en wat je er juist naast hebt gedaan.

(en - NOFI - maak ook werk van je taal, want als je schrijft zoals je hier doet, kom je vanwege grammaticafouten niet door de briefselectie)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 19:24
Ga doen wat je leuk vindt!

De rest is allemaal rommel waar je je nu druk over maakt. Hoeveel geld je kan verdienen en de baan kans is voor beide richtingen prima.
Het is niet een bachelor theaterwetenschappen ofzo (nofi).

Dus gewoon informatica gaan doen. Ondertussen hospiteren in Amsterdam. Een jaar lang belachelijk veel betalen voor een klein kuthok, maar toch mooi in Amsterdam wonen en een leven opbouwen. Na een jaar ofzo doorschuiven naar een leuk huis en genieten van je studententijd en studie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:37:
Rechten stelt in ieder geval niet heel veel voor en is goed te combineren met een andere studie. Maar met twee studies hou je niet bijzonder veel tijd over. Kies je voor alleen rechten, dan heb je goed ruimte voor een sociaal leven.

Voor de rest is het niet de studie die bepaalt of je goed betaald krijgt, maar wat je kunt. En bij dit soort softe studies blijkt dat laatste voor een groot deel uit *hoe* je door je studie bent gekomen en wat je er juist naast hebt gedaan.

(en - NOFI - maak ook werk van je taal, want als je schrijft zoals je hier doet, kom je vanwege grammaticafouten niet door de briefselectie)
Haha ik heb nu muziek aan staan en denk helemaal niet helder na, vandaar al die mogelijke taal- en grammaticafouten, ben al door de selectie heen. Zou je een paar van mijn fouten kunnen aanwijzen, zodat ik daarvan kan leren? Ik denk trouwens ook wel dat ik met twee studies aardig wat tijd over ga houden, gebaseerd op mijn VWO cijfers en de tijd die ik daarin heb gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:40:
[...]

Haha ik heb nu muziek aan staan en denk helemaal niet helder na, vandaar al die mogelijke taal- en grammaticafouten, ben al door de selectie heen. Zou je een paar van mijn fouten kunnen aanwijzen, zodat ik daarvan kan leren? Ik denk trouwens ook wel dat ik met twee studies aardig wat tijd over ga houden, gebaseerd op mijn VWO cijfers en de tijd die ik daarin heb gestoken.
'die ook lekker betaald'. Ik doelde overigens op briefselectie wanneer je solliciteert na studie, maar dat terzijde. Wat jij beschrijft noem ik regelmatig toetsenbordtaaloverschilligheid. Juist vanwege het feit dat in mijn huidige werk geschreven taal ontzettend belangrijk is, geldt voor mij en voor van mijn vakgenoten dat een jurist die niet foutloos schrijft toch minder serieus wordt genomen. En de makkelijkste manier om te zorgen dat je foutloos schrijft, is door *altijd* te zorgen dat je geen fouten maakt.

Fluitend VWO doen is - uit ervaring (n=1) - geen enkele garantie dat het op de Uni ook lukt. Ik haalde het VWO met 10 vakken toen 7 vakken normaal was, onder het motto 'als je voor 7 vakken niks doet, kun je ook voor 10 vakken niks doen', maar op de uni ging ik vol op mijn plaat. Ik was te jong en had het te weinig (lees: geen) ervaring met hoe ik 'leren' aan moest pakken.

(Daarna werd ik IT ondernemer en toen ik de tent verkocht voor ik 30 was, ben ik rechten gaan studeren en weer op m'n pootjes terecht gekomen)
En dat. Vooral dat! Druk maken om of je veel gaat verdienen is het niet waard. Je studententijd kan een van de mooiste tijden van je leven zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door StevenK op 24-08-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

'die ook lekker betaald'.

Fluitend VWO doen is - uit ervaring (n=1) - geen enkele garantie dat het op de Uni ook lukt. Ik haalde het VWO met 10 vakken toen 7 vakken normaal was, onder het motto 'als je voor 7 vakken niks doet, kun je ook voor 10 vakken niks doen', maar op de uni ging ik vol op mijn plaat. Ik was te jong en had het te weinig (lees: geen) ervaring met hoe ik 'leren' aan moest pakken.

(Daarna werd ik IT ondernemer en toen ik de tent verkocht voor ik 30 was, ben ik rechten gaan studeren en weer op m'n pootjes terecht gekomen)
Wat voor product of dienst verkocht / bood jouw onderneming (aan)? Puur uit nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Wat voor product of dienst verkocht / bood jouw onderneming (aan)? Puur uit nieuwsgierigheid :)
Detachering, consultancy en training op voornamelijk Microsoft producten. Ik was in die tijd zelf een soort van guru op Systems Management Server en Exchange Server. Maar dat is echt *lang* geleden. * StevenK voelt zich meteen heel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:32:
[...]
Verder hoor ik dat je van alles wilt en ja de woningmarkt is kut, maar als je niet eens gaat hospiteren, wat verwacht je dan? Dat die kamer aan komt waaien? En dat halfjaartje veel reizen eventueel, tja verman je/ga onderhuren/huur tijdelijk wat in een ruk stad als Almere..
[/quote]
Haha, je moet wel in eerste instantie überhaupt uitgenodigd worden voordat je kunt gaan hospiteren. Op een gemiddelde kamer in Amsterdam reageren makkelijk honderden mensen, hoeveel denk je dat er daarvan uitgenodigd gaan worden? Dat is dan via bijv. Kamernet of Facebook, via een studentenhuisvester is het nog erger, daar is de kans dat je uitgenodigd wordt nog kleiner. Daar kan iedereen op een kamer reageren en vaak de tien mensen met de meeste wachttijd worden uitgenodigd voor een hospiteeravond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:06:
[...]

[/quote]
Haha, je moet wel in eerste instantie überhaupt uitgenodigd worden voordat je kunt gaan hospiteren. Op een gemiddelde kamer in Amsterdam reageren makkelijk honderden mensen, hoeveel denk je dat er daarvan uitgenodigd gaan worden? Dat is dan via bijv. Kamernet of Facebook, via een studentenhuisvester is het nog erger, daar is de kans dat je uitgenodigd wordt nog kleiner. Daar kan iedereen op een kamer reageren en vaak de tien mensen met de meeste wachttijd worden uitgenodigd voor een hospiteeravond.
Gewoon afwachten dan weet je zeker dat je niets hebt. (y)

Again, bijt even door, zoek iets suboptimaals (almere zoals ik noemde) en ja, het is kut maar mogelijk wel doable. Voordat we samen de woningmarkt veranderd hebben zijn we minstens 10 jaar verder dus dan is het aan te raden om tot die tijd een alternatief te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:40:
Zou je een paar van mijn fouten kunnen aanwijzen?
Lesje Werkwoordsvervoegingen overgeslagen?
Na een aanhef komt een lege regel.
Betaald -> betaalt
Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:08:Ik heb trouwens gezien dat ik in het eerste blok (een blok is 8-10 weken) vaak drie keer per week aanwezig moet zijn en anders vier keer. In het tweede blok moet ik drie keer per week aanwezig zijn. Daarna wordt het weer vier keer per week.
Wat mij is bijgebleven de afgelopen jaren is dat mijn werkgever mij graag 5 dagen in de week ziet. Is er echt een probleem met een HBO-opleiding die jouw 3, 4 of 5 dagen in de week wil zien? Je wilt een diploma halen om daarna een leuke baan te gaan vinden, toch?
Studiebelasting bedoel je?

En verder nog: als jij je sollicitatiebrieven ook zo gaat schrijven heb je niet goed opgelet bij de lessen Nederlands. Ga eens tellen hoe vaak je een zin met "ik" begint. Wat mij is bijgebleven is dat je dat in ieder geval zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

Ow, en een topicstart schrijven van 15 regels zonder ook maar een klein beetje aan opmaak te denken... 8)7 De vragen moeten nu door mensen ergens uit je tekst worden gehaald, mijn idee is om dat te fatsoeneren. Leet eens zien dat je VWO gedaan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

[...]
Lesje Werkwoordsvervoegingen overgeslagen?

[...]

Na een aanhef komt een lege regel.

[...]

Betaald -> betaalt

[...]
Wat mij is bijgebleven de afgelopen jaren is dat mijn werkgever mij graag 5 dagen in de week ziet. Is er echt een probleem met een HBO-opleiding die jouw 3, 4 of 5 dagen in de week wil zien? Je wilt een diploma halen om daarna een leuke baan te gaan vinden, toch?
[...]
Studiebelasting bedoel je?

En verder nog: als jij je sollicitatiebrieven ook zo gaat schrijven heb je niet goed opgelet bij de lessen Nederlands. Ga eens tellen hoe vaak je een zin met "ik" begint. Wat mij is bijgebleven is dat je dat in ieder geval zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

Ow, en een topicstart schrijven van 15 regels zonder ook maar een klein beetje aan opmaak te denken... 8)7 De vragen moeten nu door mensen ergens uit je tekst worden gehaald, mijn idee is om dat te fatsoeneren. Leet eens zien dat je VWO gedaan hebt.
Ik ga informatica op de universiteit doen, niet op het HBO. Oké, het mag weer on-topic, ik schrijf mijn sollicitatiebrieven niet zo, daar stop ik wel meer aandacht in dan een post op Tweakers. Uit jouw tekst kan ik ook snel nog een paar foutjes plukken:

Wat mij is bijgebleven de afgelopen jaren is dat mijn werkgever mij graag 5 dagen in per* (zonder 'de' daarna) is hier gangbaarder de week ziet. Is er echt een probleem met een HBO-opleiding die jouw jou*, jouw is een bezittelijk voornaamwoord en ik ben geen bezit 3, 4 of 5 dagen in de week wil wilt* zien? Je wilt een diploma halen om daarna een leuke baan te gaan vinden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jouw-> jou is een typo. Dat eerste is een Friesisme. Maar vooruit, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ik zou kiezen voor de studie waar je passie ligt. Jaar 'afzien' met die extra reistijd is een spikje stof in vergelijking met 40-50 jaar een baan op een gebied dat tweede keus is.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Anoniem: 1246474 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:31:
[...]

Ik kom uit een klein boerendorp, Amsterdam is het dichtstbij voor mij als ik informatica wil gaan studeren. Ik wil verder ook helemaal niet bij mijn ouders blijven wonen, aan een kamer zien te komen is het probleem.
Er is niemand die je dwingt om een studie te doen die het dichtst bij je ouders is. In een andere stad is het een stuk makkelijker om een kamer te vinden dan in Amsterdam, en als je om de paar weken naar je ouders gaat doet het er ook geen drol toe dat je dan een paar uur extra reistijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga vooral doen welke studie je het leukst lijkt, dan heb je de grootste kans dat je het ook gaat afronden. Reistijd van 2 uur valt eigenlijk best mee. In de trein kan je een hoop doen, studeren, boeken lezen, alvast wat dingen doornemen... bus is iets lastiger maar kan ook. En bijslapen helpt ook een hoop. Ik woonde een uur reizen van Amsterdam en heb er nooit hinder van ondervonden, had een prima sociaal leven daar en toch thuis ook nog. Juist als je in het begin mensen leert kennen krijg je connecties die je aan een kamer kunnen helpen waardoor je wellicht toch al in je eerste jaar een kamer kan krijgen. En dan ineens is het zonde dat je de studie met de kortste reistijd hebt gekozen, gezien die dan niet meer relevant is! Dus kies wat je zelf het liefst wil doen!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 18:41
Als je de capaciteiten hebt om informatica te gaan doen en zoals je zelf ook schrijft dat je lichte voorkeur heeft, waarom zou je dan door zo'n probleem je droom laten varen?

Wil je per se naar Amsterdam? Want in Leiden (eventueel op kamers in Den Haag? 12 minuutjes met de trein) en Nijmegen kan je ook informatica studeren.

Ik wilde zelf vroeger ook altijd ook informatica gaan studeren, maar was daar helaas niet goed genoeg voor in wiskunde :P Uiteindelijk een bachelor economie aan de EUR gaan doen. Toevallig zat ik met een aantal mensen in de werkgroep die het Mr. Drs. programma deden. Je zal ongetwijfeld een streepje voor hebben bij het solliciteren op bepaalde toptraineeships als je beide titels behaald hebt. Maar het is echt geen vereiste om zo'n double degree programma gedaan te hebben om als starter een beetje leuk betaalde baan te krijgen. Het is wat je er zelf van maakt, later in je studie op carrière-events een beetje in de picture komen bij recruiters en stages doen als je daar de kans voor krijgt :)

Zelf ben ik de master Accounting & Control gaan doen (zeg maar bedrijfseconomie), inmiddels twee jaar aan het werk en heb sinds eind vorig jaar pas werk dat ik echt leuk vind om te doen, met leuke collega's :) Mooi meegenomen dat het fors meer oplevert dan mijn oude baan, maar het geeft mij zoveel energie om elke dag met plezier naar mijn werk te gaan :D

Dus zoals iedereen hierboven zegt, volg je hart! Misschien lukt het niet, maar dan kan je er later in ieder geval geen spijt van hebben dat je het niet geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik ken een aantal mensen die het mr.drs. programma doen aan de EUR. Kost niet heel veel meer tijd dan een enkele bachelor en je baankansen nemen wel toe. Zeker als je iets juridisch wil gaan doen na je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ga gewoon doen wat je leuk vindt. Ik heb ook een hoop getwijfeld afgelopen jaar(ben nu 19 jaar) maar ik ga nu gewoon iets doen wat ik leuk vind.

Staar je niet blind op reistijd. Eenmaal wat contacten in je studiestad en je hebt binnen een jaar een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ben er alleen nog niet helemaal zeker uit. Career-wise, wat zou dan de beste studie zijn, informatica of het mr. drs. programma, lettend op salaris en toekomstperspectief? Wat voor banen kan je namelijk zoal krijgen als mr. drs.? Ik ben namelijk ook enorm geïnteresseerd in beleggen en finance en zou graag een baan in die richting willen later. Werken als investment banker of trader bij bijv. Optiver zou me ook echt gaaf lijken, al jaren trouwens. Ik heb hele brede interesses en kan niet zo goed kiezen, vandaar dat ik dit vraag. Geneeskunde leek me bijv. ook tof, daar was ik ook voor toegelaten, maar had ik uiteindelijk laten schieten omdat deze eerder genoemde studies mij meer interesseren.

Edit: als ik economie & rechten ga doen dan zou ik na de bachelors het liefst voor de twee masters financial economics (aangezien ik van wiskunde en cijfers hou) & financieel recht (ik ben geïnteresseerd in fusies, overnames, wetten en regels omtrent bijv. beleggen) gaan, wat voor toekomstperspectief biedt dit?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1246474 op 28-08-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:36
Waarom ga je eigenlijk studeren in Amsterdam? Daar zijn de kamers veel te duur en de reistijd is (in de spits) hoe dan ook kut.

Je krijgt echt niet meer baankansen met Informatica in Amsterdan, dan met Informatica in [studentenstad X].

Qua baankansen zou ik er niet teveel aan hechten. Het is geen kunstgeschiedenis :P Ga doen wat je leuk vind, werk vind je toch wel, het startsalaris verschilt minimaal. En een huis ga je na je studie toch niet kunnen kopen/huren onafhankelijk van je studie :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:55:
Waarom ga je eigenlijk studeren in Amsterdam? Daar zijn de kamers veel te duur en de reistijd is (in de spits) hoe dan ook kut.

Je krijgt echt niet meer baankansen met Informatica in Amsterdan, dan met Informatica in [studentenstad X].

Qua baankansen zou ik er niet teveel aan hechten. Het is geen kunstgeschiedenis :P Ga doen wat je leuk vind, werk vind je toch wel, het startsalaris verschilt minimaal. En een huis ga je na je studie toch niet kunnen kopen/huren onafhankelijk van je studie :+
Tja, Amsterdam leek me in eerste instantie de meest logische keuze qua reistijd, maar ik kan daar sowieso niks meer aan doen. De deadline voor het inschrijven van een studie was 1 mei, ik kan dus niet meer in stad (X) informatica gaan studeren. Ik zit nu dus echt opgezadeld met informatica aan de UvA en economie & rechten aan de EUR, wat ik allebei prima vind (edit: informatica lijkt me wel wat leuker, maar ik zou nog graag een reactie willen op de vraag die ik 10 min geleden heb gesteld).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1246474 op 28-08-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Tja, Amsterdam leek me in eerste instantie de meest logische keuze qua reistijd, maar ik kan daar sowieso niks meer aan doen. De deadline voor het inschrijven van een studie was 1 mei, ik kan dus niet meer in stad (X) informatica gaan studeren.
Waarom heb je je niet ingeschreven :+

Als je het echt wil... ga voor een tussenjaar en probeer het volgend jaar opnieuw? ;)
Ik zit nu dus echt opgezadeld met informatica aan de UvA en economie & rechten aan de EUR, wat ik allebei prima vind (edit: informatica lijkt me wel wat leuker, maar ik zou nog graag een reactie willen op de vraag die ik 10 min geleden heb gesteld).
Vooruit dan maar :)
Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:41:
Career-wise, wat zou dan de beste studie zijn, informatica of het mr. drs. programma, lettend op salaris en toekomstperspectief?
Als slechte IT'er of als slechte econoom kan je wel een leuk perspectief hebben, maar je moet het ook waar kunnen maken en het leuk vinden :+ Dat is prio 1.

Ik zou zeggen dat je als IT'er het meeste perspectief hebt. De salarissen zijn ook gemiddeld gezien best oke en de tekorten in het vakgebied, ook internationaal, blijven oplopen.

Maar: het is een beetje een glazen bol uiteindelijk. 100% zekerheid krijg je nooit, van niemand. En gezien ik zelf IT'er ben is mijn mening mogelijk gekleurd :+

Al zal je als goede trader vast ook een prima salaris kunnen krijgen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee over die arbeidsmarkt.
Maar twee bachelors en twee masters he... hoeveel studieschuld wil je opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:33:
[...]

Waarom heb je je niet ingeschreven :+

Als je het echt wil... ga voor een tussenjaar en probeer het volgend jaar opnieuw? ;)

[...]

Vooruit dan maar :)

[...]

Als slechte IT'er of als slechte econoom kan je wel een leuk perspectief hebben, maar je moet het ook waar kunnen maken en het leuk vinden :+ Dat is prio 1.

Ik zou zeggen dat je als IT'er het meeste perspectief hebt. De salarissen zijn ook gemiddeld gezien best oke en de tekorten in het vakgebied, ook internationaal, blijven oplopen.

Maar: het is een beetje een glazen bol uiteindelijk. 100% zekerheid krijg je nooit, van niemand. En gezien ik zelf IT'er ben is mijn mening mogelijk gekleurd :+

Al zal je als goede trader vast ook een prima salaris kunnen krijgen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee over die arbeidsmarkt.
Maar twee bachelors en twee masters he... hoeveel studieschuld wil je opbouwen?
Bedankt voor je reactie, qua studieschuld maak ik me niet zo zorgen. Het normale collegegeld geldt namelijk op beide bachelors en masters studies (dus de ~€2000 per jaar), dat is zo geregeld door de EUR. Het programma duurt in totaal 6 jaar, 2 jaar langer dan een normale bachelor en master, dus ik zal niet veel meer studieschuld hebben dan als ik een enkele bachelor en master deed.

Edit: volgens mij bedoelde je met dit stukje: Als slechte IT'er of als slechte econoom en jurist kan je wel een leuk perspectief hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1246474 op 28-08-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Bedenk daarbij wel dat je een studieschuld niet alleen krijgt van je collegegeld. Dat is eigenlijk misschien nog wel het goedkoopste van je studie.
Wat veel kost zijn: Lesmaterialen, eventuele kamer, levensonderhoud, activiteiten ernaast en dat alles in combinatie met het moeilijk hebben van een stabiel inkomen (zeker met de double degree).
Niet een reden om het niet te doen, maar het collegegeld is echt een klein deel van de kosten om te studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:39:
[...]

Bedankt voor je reactie, qua studieschuld maak ik me niet zo zorgen. Het normale collegegeld geldt namelijk op beide bachelors en masters studies (dus de ~€2000 per jaar), dat is zo geregeld door de EUR. Het programma duurt in totaal 6 jaar, 2 jaar langer dan een normale bachelor en master, dus ik zal niet veel meer studieschuld hebben dan als ik een enkele bachelor en master deed.
Studeren kost (veel) meer dan het collegegeld. Wat dacht je van boeken? Licenties, laptop? :P
Ook thuiswonen kost geld, mocht je een keer uitgaan enzo... ga je bij een vereniging? Laat staan op kamers gaan, 1 maand 'leven' zal mogelijk, zeker in Amsterdam, over de 1000 euro kruipen.

En ga je het in 6 jaar ook halen? Dat lukt ook lang niet iedereen :P Een dubbele bachelor is niet niks en het is wel allemaal wat anders dan de middelbare school.

En dan vergelijk ik het met [niks doen]. Eigenlijk moet je die 2 jaar extra studie zetten tegenover 2 jaar lang fulltime werken à 35.000 euro bruto inkomen per jaar.

TLDR studeren kost geld, hoe dan ook. Het is een investering in jezelf en het is het waarschijnlijk, op lange termijn, ook wel waard. Maar eeuwig doorstuderen is aan de andere kant ook niet altijd rendabel - dat is wat ik wil zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 28-08-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Richh schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:45:
[...]

Studeren kost (veel) meer dan het collegegeld. Wat dacht je van boeken? Licenties, laptop? :P
Ook thuiswonen kost geld, mocht je een keer uitgaan enzo... ga je bij een vereniging? Laat staan op kamers gaan, 1 maand 'leven' zal mogelijk, zeker in Amsterdam, over de 1000 euro kruipen.

En ga je het in 6 jaar ook halen? Dat lukt ook lang niet iedereen :P Een dubbele bachelor is niet niks en het is wel allemaal wat anders dan de middelbare school.

En dan vergelijk ik het met [niks doen]. Eigenlijk moet je die 2 jaar extra studie zetten tegenover 2 jaar lang fulltime werken à 35.000 euro bruto inkomen per jaar.

TLDR studeren kost geld, hoe dan ook. Het is een investering in jezelf en het is het waarschijnlijk, op lange termijn, ook wel waard. Maar eeuwig doorstuderen is aan de andere kant ook niet altijd rendabel - dat is wat ik wil zeggen.
Basically schuif je een levensfase ook door. Met wat mazzel en ambitie kan je flink in salaris stijgen in de eerste paar jaar. Hell, na het eerste jaar ging ik er ruim 800 euro op vooruit door tactisch te switchen. :+ Later vlakt het verschil af natuurlijk maar zeker in de eerste paar jaar geven die paar 100 euro extra per maand veel meerwaarde tov. als je 45 bent.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 28-08-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:49:
[...]

Basically schuif je een levensfase ook door. Met wat mazzel en ambitie kan je flink in salaris stijgen in de eerste paar jaar. Hell, na het eerste jaar ging ik er ruim 800 euro op vooruit door tactisch te switchen. :+ Later vlakt het verschil af natuurlijk maar zeker in de eerste paar jaar geven die paar 100 euro extra per maand veel meerwaarde tov. als je 45 bent.
Kan je dit nader toelichten? Bedoel je dat ik in een andere levensfase terecht kom als ik klaar ben met studeren na zes jaar? Ik ben pas 17, dus daar maak ik me ook geen enkele zorgen om. Als ik 23 ben heb ik dan een dubbele bachelor en master (als ik het nominaal haal, waar ik volle vertrouwen in heb), dan zijn de meeste mensen toch ook pas klaar met studeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Volgens mij kan je het beste je decaan of studiebegeleider of hoe het ook maar heet vragen wat het carriereperspectief is van de studie. Vraag eens bij welke bedrijven studenten stages doen, dat is wel een aardige indicatie. Vraag je ook eens af welke baan over tien jaar geautomatiseerd is.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:58:
[...]

Kan je dit nader toelichten? Bedoel je dat ik in een andere levensfase terecht kom als ik klaar ben met studeren na zes jaar? Ik ben pas 17, dus daar maak ik me ook geen enkele zorgen om. Als ik 23 ben heb ik dan een dubbele bachelor en master (als ik het nominaal haal, waar ik volle vertrouwen in heb), dan zijn de meeste mensen toch ook pas klaar met studeren?
Voorbeeld: Voor een huis kopen (laten we zeggen dat de zeepbel niet meer verder opgepompt worden en de prijzen met de inflatie mee stijgen) heb je 25k euro nodig. Na je studie heb je X jaar nodig om die 25k bij elkaar te sparen. Y jaar langer studeren betekend dus dat je Y+X jaar nodig hebt voordat je aan je eigen huis begint. Of stel dat je huurt, die huur van 1000 piek/maand is van 2000 euro netto niet echt lekker op te brengen (of anders gunt de verhuurder het je niet ivm inkomenseis). als je 4 jaar later echter 3000 netto verdiend (ja ik weet het, dat is niet 'normaal', maar hey, het is een voorbeeld) is het al een stuk beter op te brengen en kun je toch dat studenhuis uit, wordt je niet tot 2 uur snachts wakker gehouden terwijl je wekker om half 7 gaat. :+

Ander voorbeeld: Voor 99 van de 100 mensen is het werkende leven echt wel anders dan het studerende leven (wonen, vrijetijd/hobbies, vakanties etc). Ja er zit zonder twijfel een 'proces' in van een aantal jaar (zie oa. dat huis kopen bijvoorbeeld) en is afhankelijk van je omgeving. Echter verander jezelf ook en dat heeft wat tijd nodig. Toen ik 25 was en nog studeerde was mijn leven heel anders dan 4 jaar later aan het werk in serieuze baan nr. 3. Als ik nu met iemand date zoek ik ook wat anders dan dat ik 4 jaar teurg deed. Ik zoek iemand die ook uitgevonden heeft wat ze belangrijk vind in het leven, een werk-privé balans heeft gevonden waar ik me in kan vinden en niet elke laatste week van de maand droog brood met pindakaas eet.

En joh maak je hier niet te druk om, ik was op m'n 25ste klaar en heb ruim 6 en een half jaar gedaan over een 5 jarige studie (wat ongeveer gemiddeld was). Het punt echter is: langer studeren kost meer dan alleen college geld, meer dan collegegeld + overige uitgaven. Nee je mist ook inkomen voor de jaren die je extra/langer studeerd & het kan zijn dat je 'evaring' mist. Dat is persoonlijk en ik heb juist vaker het omgekeerde gevoel: dat mensen die alles lieten wijken voor de studie juist wat levenservaring buiten de poorten van de Uni hadden kunnen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2019 00:18 ]

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 00:14:
[...]

Voorbeeld: Voor een huis kopen (laten we zeggen dat de zeepbel niet meer verder opgepompt worden en de prijzen met de inflatie mee stijgen) heb je 25k euro nodig. Na je studie heb je X jaar nodig om die 25k bij elkaar te sparen. Y jaar langer studeren betekend dus dat je Y+X jaar nodig hebt voordat je aan je eigen huis begint. Of stel dat je huurt, die huur van 1000 piek/maand is van 2000 euro netto niet echt lekker op te brengen (of anders gunt de verhuurder het je niet ivm inkomenseis). als je 4 jaar later echter 3000 netto verdiend (ja ik weet het, dat is niet 'normaal', maar hey, het is een voorbeeld) is het al een stuk beter op te brengen en kun je toch dat studenhuis uit, wordt je niet tot 2 uur snachts wakker gehouden terwijl je wekker om half 7 gaat. :+

Ander voorbeeld: Voor 99 van de 100 mensen is het werkende leven echt wel anders dan het studerende leven (wonen, vrijetijd/hobbies, vakanties etc). Ja er zit zonder twijfel een 'proces' in van een aantal jaar (zie oa. dat huis kopen bijvoorbeeld) en is afhankelijk van je omgeving. Echter verander jezelf ook en dat heeft wat tijd nodig. Toen ik 25 was en nog studeerde was mijn leven heel anders dan 4 jaar later aan het werk in serieuze baan nr. 3. Als ik nu met iemand date zoek ik ook wat anders dan dat ik 4 jaar teurg deed. Ik zoek iemand die ook uitgevonden heeft wat ze belangrijk vind in het leven, een werk-privé balans heeft gevonden waar ik me in kan vinden en niet elke laatste week van de maand droog brood met pindakaas eet.

En joh maak je hier niet te druk om, ik was op m'n 25ste klaar en heb ruim 6 en een half jaar gedaan over een 5 jarige studie (wat ongeveer gemiddeld was). Het punt echter is: langer studeren kost meer dan alleen college geld, meer dan collegegeld + overige uitgaven. Nee je mist ook inkomen voor de jaren die je extra/langer studeerd & het kan zijn dat je 'evaring' mist. Dat is persoonlijk en ik heb juist vaker het omgekeerde gevoel: dat mensen die alles lieten wijken voor de studie juist wat levenservaring buiten de poorten van de Uni hadden kunnen gebruiken.
Bedankt voor je uitleg, ik snap nu wat je bedoelt. Twee jaar langer studeren betekend inderdaad wel wat meer kosten dan alleen het collegegeld, maar mijn inziens is dat het wel waard voor een tweede bachelor en master.
Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:41:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ben er alleen nog niet helemaal zeker uit. Career-wise, wat zou dan de beste studie zijn, informatica of het mr. drs. programma, lettend op salaris en toekomstperspectief? Wat voor banen kan je namelijk zoal krijgen als mr. drs.? Ik ben namelijk ook enorm geïnteresseerd in beleggen en finance en zou graag een baan in die richting willen later. Werken als investment banker of trader bij bijv. Optiver zou me ook echt gaaf lijken, al jaren trouwens. Ik heb hele brede interesses en kan niet zo goed kiezen, vandaar dat ik dit vraag. Geneeskunde leek me bijv. ook tof, daar was ik ook voor toegelaten, maar had ik uiteindelijk laten schieten omdat deze eerder genoemde studies mij meer interesseren.

Edit: als ik economie & rechten ga doen dan zou ik na de bachelors het liefst voor de twee masters financial economics (aangezien ik van wiskunde en cijfers hou) & financieel recht (ik ben geïnteresseerd in fusies, overnames, wetten en regels omtrent bijv. beleggen) gaan, wat voor toekomstperspectief biedt dit?
Kan iemand ook nog wat verder op deze vraag ingaan? :) Ik heb overigens ook gezien dat de bachelor economie en vooral de master financial economics flink wiskundig zijn, wat mij wel trekt.

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 15:08
Heb je al een beetje een idee wat rechten studeren inhoudt? Ik lees in je TS en andere reacties nergens iets over het rechten gedeelte, behalve dat je eventueel de dubbele studie economie/rechten wil gaan doen. Stel dat je dit rechten (wat heel anders is dan wiskunde bijvoorbeeld) niks vindt, wat doe je dan? Daarnaast zijn baanperspectieven leuk en zeker ook nuttig om van tevoren naar te kijken, maar worden ze waardeloos als het beroepen zijn waar je helemaal geen lol uithaalt. Als je er tijdens of na je studie achterkomt dat je geen econoom en jurist wil zijn, koop je niks voor je baankans. Misschien is het handiger om te kijken wat voor baan je zou willen doen voordat je de opleiding kiest.

Anoniem: 63072

StevenK schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:45:
[...]
Zo verging het mij ook, VWO met (vrijwel) niets doen acht vakken met negens en een paar achten afgerond.

Eerste semester op de universiteit keihard op mijn bek gegaan, omdat ik 'net zo veel' deed als op het VWO.

Dan moet je wel wakker geschud worden, wat gelukkig bij mij vanaf het tweede semester gelukt bleek ;)

Wel vervolgens mijn hele studie Econometrie een duidelijk patroon te zien: Praktische kennis of begrip: hoge cijfers, praktijk opdrachten hoge cijfers, theoretisch geneuzel en lappen tekst/rijtjes uit je hoofd leer vakken steeds nipt gehaald.

Vooral de (bedrijfs)economie vakken waarbij je hele lappen tekst uit je hoofd moest leren boeiden mij zo weinig dat het een martelgang werd. En ook nu 25 jaar later zie ik daar nog steeds het nut niet van. Als ik informatie nodig heb, dan zoek ik die op, als ik die vervolgens vaker gebruik onthoud ik die vanzelf. Als ik het nooit meer gebruik heb ik geen tijd verspild en bij sporadisch gebruik zoek ik het gewoon opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:06:
Wel vervolgens mijn hele studie Econometrie een duidelijk patroon te zien: Praktische kennis of begrip: hoge cijfers, praktijk opdrachten hoge cijfers, theoretisch geneuzel en lappen tekst/rijtjes uit je hoofd leer vakken steeds nipt gehaald.

Vooral de (bedrijfs)economie vakken waarbij je hele lappen tekst uit je hoofd moest leren boeiden mij zo weinig dat het een martelgang werd. En ook nu 25 jaar later zie ik daar nog steeds het nut niet van. Als ik informatie nodig heb, dan zoek ik die op, als ik die vervolgens vaker gebruik onthoud ik die vanzelf. Als ik het nooit meer gebruik heb ik geen tijd verspild en bij sporadisch gebruik zoek ik het gewoon opnieuw op.
Dan hebben we ongeveer tegelijkertijd ectrie gestudeerd, alleen ik iets korter dan jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

StevenK schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Dan hebben we ongeveer tegelijkertijd ectrie gestudeerd, alleen ik iets korter dan jij :)
Heb je het niet afgemaakt of juist heel snel afgestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 14:14
Anoniem: 1246474 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:58:
[...]
Als ik 23 ben heb ik dan een dubbele bachelor en master (als ik het nominaal haal, waar ik volle vertrouwen in heb)
Waar baseer je dit op? Als Inleiding Recht en Inleiding Economie beide een verplicht college op de dinsdagmiddag hebben hang je al.

En even voor de goede orde - een 'baankans' bestaat niet. Er is geen loterij waar je nummertje getrokken moet worden om een baan te ontvangen. Talent en affiniteit voor een vakgebied zijn honderd keer belangrijk dan een extra studie op je cv, of een vakgebied waar mensen schaars zijn. Een middelmatige IT'er verdient altijd minder dan een steengoede econoom, en vice versa.

Kies voor waar je passie ligt, niet waar je gemiddeld het meeste kan verdienen. Als je van dat soort gemiddelden uitgaat, ga je er impliciet ook vanuit dat je zelf ook bij die middelmaat behoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alleen als er 500 steengoede experts in Franse Cultuur in de Middeleeuwen zijn, en er is maar werk voor 2, dan verdienen die andere 498 alsnog minder dan een middelmatige IT'er.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je een studie puur op gemiddeld salaris moet kiezen, maar ik vind het zelf uitermate onverstandig om salaris en baankans helemaal niet mee te nemen in je keuze. Leuk als je dan je passie hebt gestudeerd, en uiteindelijk maar iets totaal anders gaat doen wat je ook niet ligt en eigenlijk zwaar onder je niveau is omdat er simpelweg geen werk in je passie is. Of dat je net ietsjes mindere passie je evenveel in 24 uur werken oplevert als dat je bij je passie 40 uur voor moet werken.

En de meeste mensen behoren bij de middelmaat. Daarom is het de middelmaat. Het is voor de gemiddelde persoon naiief te denken dat hij zoveel beter in zijn vak gaat zijn dan alle andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 14:14
Sissors schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:56:
Alleen als er 500 steengoede experts in Franse Cultuur in de Middeleeuwen zijn, en er is maar werk voor 2, dan verdienen die andere 498 alsnog minder dan een middelmatige IT'er.
Maar hij overweegt geen Franse Cultuur in de Middeleeuwen, hij twijfelt tussen IT versus Rechten+Economie. Baankans speelt geen rol in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:50:
[...]

Heb je het niet afgemaakt of juist heel snel afgestudeerd?
Niet afgemaakt

Pagina: 1