Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net voor het eerste een pc gebouwd en probeer hem op te starten nu, maar krijg geen beeld en mijn monitor zegt: geen video input. Mijn PSU werkt volgens mij wel, want de fans van mijn kast en mijn cpu draaien wel en de lampjes werken ook. De fans van mijn GPU draaien niet. Ik heb alle kabels gecheckt, de thermal paste van mijn cpu-pins afgehaald en mijn ram verplaatst maar mijn computer blijft geen beeld geven. Mijn specs zijn:
cpu: Ryzen 5 2600
Koeler: stock rozen 5 cooler
MOBO: gigabyte b450m ds3h
RAM: 16gb 3200mghz (2x8)
HDD: 1tb wd blue
SSD: Crucual 128gb
GPU: XFX Fatboy rx590
PSU: EVGA 500 br 500w

Weet iemand wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wie zegt dat je psu nog goed genoeg is om op te starten. ram in grijze bankjes ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://www.guru3d.com/ar...r-red-devil-review,6.html
volgen dit linkje en andere mensen is 500w net genoeg voor de rx 590, en hij is ook niet overclocked. de ram zit in de grijze bankjes ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
de thermal paste van mijn cpu-pins afgehaald"
:?

Geen piepjes, geen BIOS scherm?

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:22:
https://www.guru3d.com/ar...r-red-devil-review,6.html
volgen dit linkje en andere mensen is 500w net genoeg voor de rx 590, en hij is ook niet overclocked. de ram zit in de grijze bankjes ja.
pricewatch: EVGA 500 BR deze of de 500B uit 2013. gaat niet om 500w, gaat er om of het nog goed is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker geen piepjes nee, en de thermal paste, er zat een heel klein beetje op de zijkant van een paar van de buitenste pinnentjes, er af gehaald met een klein beetje alcohol op een nieuwe tandenborstel te doen en de thermal paste er af te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:07:
de thermal paste van mijn cpu-pins afgehaald
Hoe krijg je het er überhaupt op!

Post eens een paar foto's van het systeem via imgur oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
Je zegt dat je alle kabels hebt nagelopen maar toch even (drie)dubbel checken: heb je de ATX voedingskabel (die brede) en vooral ook de 4 of 8 polige voedingsstekker in de buurt van de CPU aangesloten? Elke keer dat ik een nieuwe PC bouwde die niet gelijk starte was dat het probleem.
Controlleer ook gelijk of je de RAM modules helemaal aan hebt geduwd (en zit het nokje goed?). Als het goed is zit er een indicatielampje op die aan geeft waar de computer blijft hangen in het boot proces (kijk even in de handleiding van het moederboord). Kun je zeggen wat die aangeeft?

Ik heb echt een hele goeie PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ja de 500 br en is net nieuw. Dus nog goed denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Voeding is sowieso goed (genoeg) ze geven inderdaad min, 500-550 aan, maar dan zou je (mogelijk) een onstabiel systeem hebben als het net te weinig was, niet een niet startend systeem.

mogelijk zit de gpu niet goed in het slot, probeer hem een slot lager te plaatsen op je mobo (als je niet durft door te drukken).

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
Zou me niks verbazen als je processor kapot zou zijn, als er thermal paste op zat (hoe is dat daar gekomen?) en je het vervolgens met alcohol en een tandenborstel eraf hebt gehaald.

Heeft die processor met de thermal paste op de pinnen in het moederbord gezeten? En hoe lang nadat je 'm schoon hebt gemaakt heb je 'm weer teruggeplaatst?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brute, ik heb ze gechecked en zitten er goed in. Ook de ram zit goed. Er staat in de handleiding niks over een indicatielampje, maar mijn moederbord geef oranje licht als ik de pc aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die vraagt hoe de thermal paste op de processen kwam, geen idee... Ik heb mijn processor gewoon in mijn moederbord gezet en daarbovenop de koeler waar al thermal paste op zat. Even later ging ik kijken of de CPU misschien niet goed zat dus haalde ik de CPU er even uit ( dus de koeler ook). Toen zag ik dat er thermal paste op zat. Ik heb de alcohol laten drogen voordat ik de CPU weer in het moederbord heb gezet (ongeveer 5min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zat geen thermal paste op het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brute51
Ok. Heb je een M.2 SSD? Ik heb eens gehad dat het PCI-e slot voor de M.2 SSD gedeeld werd met de videokaart. Dat wilde ook niet starten. SSD verplaatst naar ander slot, toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De lanes van het bovenste PCI-e x16 slot wordt nooit gedeeld met de lanes van een M2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:55:
Iedereen die vraagt hoe de thermal paste op de processen kwam, geen idee... Ik heb mijn processor gewoon in mijn moederbord gezet en daarbovenop de koeler waar al thermal paste op zat. Even later ging ik kijken of de CPU misschien niet goed zat dus haalde ik de CPU er even uit ( dus de koeler ook). Toen zag ik dat er thermal paste op zat. Ik heb de alcohol laten drogen voordat ik de CPU weer in het moederbord heb gezet (ongeveer 5min)
Er is op één of andere manier thermal paste aan de onderkant van je processor gekomen, dus kan best zijn dat er kortsluiting is ontstaan. En 5 minuten laten drogen vind ik ook wel vrij kort eigenlijk.

Vaak is het de voeding die de boosdoener is, maar in dit geval kan het zowel het moederbord of de processor zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb geen m.2 ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nogmaals, post eens paar foto's van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brute51
Uszka schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:58:
De lanes van het bovenste PCI-e x16 slot wordt nooit gedeeld met de lanes van een M2 slot.
Dat is dus niet waar, zie mijn vorige reactie ;)
edit: ik ga er verder niet op in, wordt nogal off-topic.

Sorry TS, ik heb verder geen echte tips meer voor je. Enige wat je kunt doen is 1 voor 1 dingen veranderen en uitwisselen met onderdelen waarvan je zeker weet dat het werkt. Uiteindelijk kom je er op die manier achter wat het probleem is. Succes!

[ Voor 37% gewijzigd door brute51 op 24-08-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
brute51 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Dat is dus niet waar, zie mijn vorige reactie ;)
Zonder specifieke te noemen welk moederbord geloof ik daar niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo foto’s sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog niet veel aan cable management gedaan
Modbreak:Het is hier geen chatprogramma :o

Aub niet meerdere keren achter elkaar posten. Als je iets toe te voegen hebt voordat een ander gereageerd heeft, gebruik de "wijzig"-knop.

[ Voor 67% gewijzigd door dion_b op 26-08-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Nog even een foto van het moederbord onder de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Hahn schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Er is op één of andere manier thermal paste aan de onderkant van je processor gekomen, dus kan best zijn dat er kortsluiting is ontstaan. En 5 minuten laten drogen vind ik ook wel vrij kort eigenlijk.

Vaak is het de voeding die de boosdoener is, maar in dit geval kan het zowel het moederbord of de processor zijn.
Zou je dan geen piepjes moeten horen? Dacht dat dat bij Gigabyte moederborden wel zo was.

Mij lijkt het dat je alles goed aangesloten hebt. Stomme vraag, je inputkanaal van je monitor is wel het juiste? (niet alle monitoren veranderen van actief kanaal :) )

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja alles goed aangesloten, heb zelfs op nog een andere monitor geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Spaiker schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:17:
[...]

Zou je dan geen piepjes moeten horen? Dacht dat dat bij Gigabyte moederborden wel zo was.

Mij lijkt het dat je alles goed aangesloten hebt. Stomme vraag, je inputkanaal van je monitor is wel het juiste? (niet alle monitoren veranderen van actief kanaal :) )
helaas zijn ze de laatse jaren te cheap om een speakermodule van 15 cent mee te sturen en zit er geen op het bord zelf dus zal er ook nooit geluid gehoord worden ondanks dat het wel afgespeeld word.

als je nog een oude pc heb kan je kijken of er iets als dit in zit:

https://nl.aliexpress.com...1602_1,searchweb201603_52

ik denk dat ik zelf maar een lading bestel want ik kom te vaak tegen dat ik ze nodig heb en ze zitten er gewoon niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 13:02
Ik heb gisteren dit geval ook gehad ik heb de jumper gereset, en mijn grafische kaart vervangen ( die bleek ook defect) daarna deed hij het weer PS het ram geheugen werkte via de Bois op ik dacht op 2100 hertz die heb ik daarna weer op 3000 hertz gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Die klinkt meer als meer een videokaart niet geen stroom kreeg/krijgt...
Indien het euvel er nogsteeds is, haal alle PCI kaarten er eens uit, plaats je videokaart het liefst in een PCI-E x16 slot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet toevallig de beeldkabel van de pc naar je monitor op het moederbord aangesloten i.p.v. op de videokaart?
Op deze foto probeer je het zo te zien namelijk zonder videokaart. Heb je hier de beeldkabel op het moederbord aangesloten, en is/was dit ook het geval wanneer de videokaart wel aangesloten is? Via het moederbord ga je namelijk sowieso geen beeld krijgen :). De CPU heeft geen iGPU aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een speaker op mijn pc aangesloten, die geeft een lange piep en drie korte. Ik heb opgezocht wat het betekende: videokaart probleem. Heb toen de rx590 er uit gehaald en een oude gt520s er in gedaan. Gaf nog geen beeld maar speaker gaf 1 piepje, wat betekende dat alles werkt. Het ligt dus waarschijnlijk aan de videokaart. En ja ik doe de HDMI kabel in de GPU en niet in het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:43
Ook wel de voedingskabel in de videokaart gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Heb je wel de goede voedingskabel in de GPU gestoken ?
Pagina: 1