Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
Ik heb momenteel een Macbook Pro 13,3’ uit 2015 en ben hier over het algemeen wel tevreden over. Hij doet z’n werk nog steeds goed (wel problemen met het toetsenbord tegenwoordig maar dat is een ander paar mouwen). Echter heb ik wel irritaties tijdens m’n studie omwille van MacOS - wat uitstekend werkt, maar soms erg veel afwijkt van windows toepassingen die bijna altijd “de standaard” zijn op m’n universiteit. Soms bemerk ik al irritatie bij het gebruik van bvb Excel wat al flink afwijkt wat niet handig is als je geen kei bent in Excel zoals mij en vervolgens een stap achterloopt omdat mijn interface er anders uitziet dan deze van het gros van m’n medestudenten.

Algemeen
Veel uitleg om te zeggen dat ik dus naar een Windowslaptop zoek! Ik heb Bootcamp overwogen maar dat lijkt me wat tricky op een 128gb SSD. Ik heb daar verder geen problemen mee aangezien ik amper of geen spellen heb o.i.d noch grote programma’s maar ik lees her en der dat je toch minstens 256gb nodig hebt om een goede ervaring te hebben aangezien Windows meer opslag nodig heeft. Zodoende mijn topic. Aangezien de laptop niet volledig m’n macbook moet vervangen wil ik max 700 euro uitgeven (dit is geen harde grens, maar daar ver over gaan wil ik in ieder geval zeker niet doen). In ieder geval zijn degelijkheid, gewicht, een vlotte processor, een degelijk FHD scherm allemaal noodzakelijk. Ik behoef geen 16GB ram of een sterke grafische kaart, een ingebouwde Intelkaart is meer dan prima. Wel wil ik absoluut geen laptop kopen die binnen het jaar zo traag als stront wordt, daarom is ook een SSD van minstens 128gb strikt noodzakelijk. Mijn laatste windowslaptop was wel erg traag daarom dat ik hier zo op haper - ik weet uiteraard dat er sinds 2014-15 veel veranderd is...).

Wat ga je met je laptop doen?
Schoolwerk, surfen moet vlot gaan, Office moet vlot werken (geen haperingen). Verder moet ie niets bijzonders kunnen, maar bovenstaande wel zonder problemen. Hij mag niet te zwaar zijn want moet elke dag de tas in, en mits bescherming van een sleeve ook stevig genoeg zijn om niet beschadigd te raken door een fiets+treinrit naar de uniefcampus. Grootte speelt dus ook een rol, ik vind 13,3 een uitstekend formaat, dus alles tussen 12’ en 15,6’ is allemaal bespreekbaar. 13,3’ of 14’ heeft uiteraard de voorkeur. Tot slot moet de laptop zeker 3 jaar goed meekunnen.

Wat is je budget?
700 euro max. Als ik eentje kan vinden (al dan niet met jullie hulp!) voor minder die aan de eisen voldoet, dan is dat natuurlijk ook prima. Ik kan ietsje meer ook overwegen als het echt een groot verschil zou maken of als m’n eisen niet haalbaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik geef niet zoveel om uiterlijk maar liefst geen bakbeest dat een mal figuur slaat als ik het naast de macbook zet... Stevig plastic is prima, metaal is dus geen vereiste. Dus geen laptop die je langs alle kanten kunt induwen. Ik wil geen Acer of HP, met beide merken niets dan miserie gehad in het verleden - overtuig me gerust van het tegendeel. Verder sta ik voor elk merk open. Tot slot nog dit: ik wil absoluut Azerty, aangezien ik niet fatsoenlijk kan typen op een Qwerty toetsenbord. Ik weet dat dit het aanbod flink doet slinken maar het is een noodzaak.

Dan vragen jullie je natuurlijk af wat ik zelf al gevonden heb! Ik heb de Pricewatch gebruikt en heb volgende modellen gevonden d.m.v m’n eisenpakket in te voeren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAsus VivoBook Flip TP412UA-EC055T (Belgisch model)€ 698,-€ 698,-
1LaptopsHP Envy x360 13 -ag0023nb (Azerty toetsenbord)€ 677,60€ 677,60
1LaptopsLenovo ideapad C340-14IWL (81N400DEMB, Azerty toetsenbord)€ 699,-€ 699,-
1LaptopsLenovo Yoga 530-14IKB (81EK00HYMB) Azerty€ 699,-€ 699,-
1LaptopsMedion S4401TG-i3-256F8 (BE)€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.372,60

Dit is m’n lijstje tot dusver. Een kort woordje over elke laptop in de lijst:
- De Asus Vivobook Flip is een 14’ laptop (zoals bijna elke laptop in de lijst overigens) met 8gb werkgeheugen en een SSD van 256gb. De CPU is een Intel Core i7-8550U van de Kaby Lake serie. Dit lijkt me wat overkill voor waar ik hem voor nodig heb. Videochip is eentje van Intel (UHD Graphics 620), daar ken ik niks van. Met 1,6 kilogram zit hij aan het max van wat ik graag zou willen.
- De Lenovo Ideapad C340-14IWL is heel gelijkaardig aan de Asus, met een gelijkaardig gewicht, dezelfde videochip, zelfde SSD grootte, zelfde werkgeheugen. De CPU is een i5-8265U processor van Whisky Lake wat bij mijn beperkte weten een nieuwere maar tragere processor is. Gewicht is ook 1,6 kg. Dit is zover ik kan zien de meest recente laptop uit de reeks.
- De Lenovo Yoga 530-14IKB is wederom op bijna alle fronten hetzelfde als bovenstaanden. Verschil is het “yogascherm” dat 360 graden kan draaien maar wat interesseert me niet echt. Ook hier Kaby Lake i5-8250U processor.
- Ik sta redelijk weigerachtig tov de Medion omdat ik het enkel ken als el cheapo maar niet zo reliable Aldimerk, maar ik heb gehoord dat dat veranderd is in de recentere jaren. Grootste probleem met deze laptop is niet de hardware maar wel dat hij richting de 2kg gaat en dat vind ik simpelweg best wel zwaar.
- De HP staat enkel in het lijstje omdat hij m’n aandacht trok, door een ingebouwde videokaart & 4k scherm, gekoppeld aan een grotere SSD van een halve TB en voorts op het oog gelijkwaardige componenten - wel met een Ryzen processor. Ik vroeg me af wat de “catch” is want hij wijkt erg af van de rest. Het gewicht van 1,3kg spreekt me erg aan, maar zoals ik al zei is het een HP...

Ik zou alle hulp en suggesties erg waarderen. Alvast bedankt! :9

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Koop tweedehands een zakelijk model Dell/Lenovo/HP. Moet je alleen even goed op notebookcheck kijken welke laptop een goed full HD IPS scherm heeft. Het zijn overigens ook vaak de zakelijke modellen die een mogelijkheid hebben voor een extended of zelfs 2de accu.

Alles vanaf 3rd gen i5 is prima. Het is belangrijker dat je minimaal 8GB RAM hebt en een 250GB SSD.

EDIT: @Lothiriel bijvoorbeeld: V&A aangeboden: NIEUW GESEALD IN DOOS: Dell Latitude 7480 i7-6600u- 256 – 8GB... (al vind ik dat alsnog te veel geld voor wat je er mee wilt doen).
V&A aangeboden: Dell Latitude 7480 (SPOTPRIJS) (I7/16GB/512GB) touchscreen kan ook. Moet je alleen uitzoeken of het 1440p lCD net zo goed is en wat de hogere resolutie met de accuduur doet.

Ik zou zeggen: struin zelf een beetje V&A af en gooi laptops door google om er achter te komen wat reviewsites te vertellen hebben. BTW: ik zou je niet dood staren op azerty-layout... Voor 7-8 euro heb je stickers die je over je toetsen kunt plakken, vervolgens stel je het toetsenbord softwarematig in als AZERTY in Windows en ben je klaar. Desnoods vervang je het toetsenbord, maar die zijn redelijk duur vind ik als je bedenkt dat je ook stickers kunt plakken.

[ Voor 65% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2019 18:56 . Reden: links v&A toegevoegd + toetsenbord. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:43
Heb even de eisen snel gelezen.
Je zou eens naar de naar deze laptop kunnen kijken de lenovo thinkpad a275.
pricewatch: Lenovo ThinkPad A275 20KD002QMB (BE)
De nederlandse uitvoering staat thuis bij mijn vader en werkt prima. De belgische uitvoering is nog goedkoper ook! Als je niks tegen amd hebt dan is ie namelijk kwa snelheid te vergelijken met een i5 met z'n 4 cores. Windows 10 loopt goed en browsen loopt er ook prima op net zoals een briefje typen met office.

[ Voor 11% gewijzigd door Cybermage op 24-08-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:37:
Koop tweedehands een zakelijk model Dell/Lenovo/HP. Moet je alleen even goed op notebookcheck kijken welke laptop een goed full HD IPS scherm heeft. Het zijn overigens ook vaak de zakelijke modellen die een mogelijkheid hebben voor een extended of zelfs 2de accu.

Alles vanaf 3rd gen i5 is prima. Het is belangrijker dat je minimaal 8GB RAM hebt en een 250GB SSD.

EDIT: @Lothiriel bijvoorbeeld: V&A aangeboden: NIEUW GESEALD IN DOOS: Dell Latitude 7480 i7-6600u- 256 – 8GB... (al vind ik dat alsnog te veel geld voor wat je er mee wilt doen).
V&A aangeboden: Dell Latitude 7480 (SPOTPRIJS) (I7/16GB/512GB) touchscreen kan ook. Moet je alleen uitzoeken of het 1440p lCD net zo goed is en wat de hogere resolutie met de accuduur doet.

Ik zou zeggen: struin zelf een beetje V&A af en gooi laptops door google om er achter te komen wat reviewsites te vertellen hebben. BTW: ik zou je niet dood staren op azerty-layout... Voor 7-8 euro heb je stickers die je over je toetsen kunt plakken, vervolgens stel je het toetsenbord softwarematig in als AZERTY in Windows en ben je klaar. Desnoods vervang je het toetsenbord, maar die zijn redelijk duur vind ik als je bedenkt dat je ook stickers kunt plakken.
Ik heb inderdaad ook gedacht aan een 2e hands exemplaar, daar heb ik niets op tegen zolang de laptop nog in goede staat is. Ik ben wel niet zo bekend met betrouwbare aanbieders, al zie ik hier op de V&A wel mensen met tonnen goede reviews. Ben gewoon wat wantrouwig als het over grotere sommen geld gaat. Maar een tweedehandse vlotte laptop is natuurlijk een stuk beter dan een nieuwe slak, zoveel is zeker :)

Stickers plakken had ik nog niet bij stilgestaan en vind ik ook een goede suggestie. Als ik het zo bekijk maakt Azerty of Qwerty ineens niet zoveel meer uit. Ik heb in ieder geval wel al wat interessante aanbiedingen gezien op de V&A, misschien moet ik me daar maar eens wat meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Cybermage2you schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:12:
Heb even de eisen snel gelezen.
Je zou eens naar de naar deze laptop kunnen kijken de lenovo thinkpad a275.
pricewatch: Lenovo ThinkPad A275 20KD002QMB (BE)
De nederlandse uitvoering staat thuis bij mijn vader en werkt prima. De belgische uitvoering is nog goedkoper ook! Als je niks tegen amd hebt dan is ie namelijk kwa snelheid te vergelijken met een i5 met z'n 4 cores. Windows 10 loopt goed en browsen loopt er ook prima op net zoals een briefje typen met office.
Ziet er ook niet slecht uit & heeft een redelijk laag gewicht (zoals je kan zien in m’n post hecht ik daar wel belang aan). Tegen AMD heb ik niets, alleen vraag ik me af waarop dan beknibbeld is bij deze laptop, omdat de specificaties op het eerste zicht niet veel afwijken van mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Lothiriel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Ziet er ook niet slecht uit & heeft een redelijk laag gewicht (zoals je kan zien in m’n post hecht ik daar wel belang aan). Tegen AMD heb ik niets, alleen vraag ik me af waarop dan beknibbeld is bij deze laptop, omdat de specificaties op het eerste zicht niet veel afwijken van mijn lijstje.
Zover ik de laptop heb mogen bekijken helemaal niets al moet je natuurlijk geen autocad draaien op deze laptop alle waar naar zijn geld.MIjn vader gaat zijn genealogie programma op draaien en toen kwam deze laptop naar boven drijven ipv van modellen die het dubbele kosten. Enige wat er aan dit model is is dat er uit gaat, ander kan ik zijn lage prijs niet verklaren en dat ie daardoor wel goedkoper want zijn opvolger staat al klaar en die kost wel de volle pond. :X
pricewatch: Lenovo ThinkPad A285 20MW000JMB (Azerty toetsenbord)

[ Voor 11% gewijzigd door Cybermage op 24-08-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Lothiriel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Ik heb heel veel tegen de AMD A serie, maar dat zal ook wel voor een heel groot deel onterecht zijn. Als je er achter kunt komen, waar bij deze laptop op bespaart wordt, is het een prima model (als deze inderdaad even snel is als een i5). Ik zou zelfs eerder deze kiezen dan die DELL, minder geld en waarschijnlijk minstens zo bruikbaar. Voordeel van die Dell is dan weer de nbd garantie. Maar je hebt natuurlijk ook nog een macbook, mocht de garantie nodig zijn.

Ik begrijp dat je je niet prettig voelt bij zulke grote bedragen overmaken naar onbekenden. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad. Ook niet toen ik een 2014 Mac mini kocht van 470 euro. Ik zeg altijd maar, gewoon bij een 5-sterren Tweaker kopen. Dat helpt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:08:
[...]

Ik heb heel veel tegen de AMD A serie, maar dat zal ook wel voor een heel groot deel onterecht zijn. Als je er achter kunt komen, waar bij deze laptop op bespaart wordt, is het een prima model (als deze inderdaad even snel is als een i5). Ik zou zelfs eerder deze kiezen dan die DELL, minder geld en waarschijnlijk minstens zo bruikbaar. Voordeel van die Dell is dan weer de nbd garantie. Maar je hebt natuurlijk ook nog een macbook, mocht de garantie nodig zijn.
<KNIP>
Heb de laptop van mijn vader maar even mogen bekijken maar minpunten buiten dat ie eruit gaat heb ik nog niet gevonden. Eerder verrast door pluspunten voor dat geld en de nederlandse versie is flink wat duurder.
Pluspunten op eerste oog een rijtje.

-Laag gewicht
-Goed scherm
-Relatief hoge resolutie.
-Compact maar 13inch.
-Ziet er op het oog stevig uit.
-SSD

Minpunten

-Oude model
-Processor is geen dikke i7 of ryzen mobiel dus ivm andere laptops als "langzaam" ervaren worden.

Als je prijsverloop ziet heeft ie dus ruim over de 1000 euro gekost dus hij is initieel in de markt gezet als een goede midranger dus de kans dat het met de bouwkwaliteit ook goed zit. Heb er geen benchmarks op zitten draaien dus kan alleen afgaan op wat sites zeggen en daar schalen ze hem in dat ie vergelijkbaar is met een i5. Voor onderweg ruim zat imho.
Tja meer kan ik er niet van maken. Keuze is aan poster wat ie gaat doen met de info. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Cybermage2you schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:30:
[...]

Heb de laptop van mijn vader maar even mogen bekijken maar minpunten buiten dat ie eruit gaat heb ik nog niet gevonden. Eerder verrast door pluspunten voor dat geld en de nederlandse versie is flink wat duurder.
Pluspunten op eerste oog een rijtje.

-Laag gewicht
-Goed scherm
-Relatief hoge resolutie.
-Compact maar 13inch.
-Ziet er op het oog stevig uit.
-SSD

Minpunten

-Oude model
-Processor is geen dikke i7 of ryzen mobiel dus ivm andere laptops als "langzaam" ervaren worden.

Als je prijsverloop ziet heeft ie dus ruim over de 1000 euro gekost dus hij is initieel in de markt gezet als een goede midranger dus de kans dat het met de bouwkwaliteit ook goed zit. Heb er geen benchmarks op zitten draaien dus kan alleen afgaan op wat sites zeggen en daar schalen ze hem in dat ie vergelijkbaar is met een i5. Voor onderweg ruim zat imho.
Tja meer kan ik er niet van maken. Keuze is aan poster wat ie gaat doen met de info. O-)
Er hoeft inderdaad geen dikke i7 in te zitten. Maar laptops met intel/amd grasmaaier heeft niemand wat aan. Ik dacht altijd dat de A-serie als budget-serie ingezet werd. Maar dat klopt dus blijkbaar niet.

Maar gezien het feit dat jij er laaiend enthousiast over bent en de processor blijkbaar even goed presteert als een i5, maakt dit een goede kandidaat. Ik zou het persoonlijk wel een pluspunt vinden dat de Dell NBD heeft 3 jaar lang.

EDIT:
toch maar eens opgezocht, maar zo krachtig is die processor nou ook weer niet... Cinebench multi is 202 punten en cinebench single is 71 punten. Als ik het me goed herinner, zit deze dus ongeveer rond een i5 3320m / i7 4600u (ja, ik weet dat de i7 sneller is). Een i5 3320m is echt niet verkeerd (heb 'm zelf in m'n elitebolk 2570p zitten, die overigens nog prima voldoet), maar hele andere koek dan een i7 6600u. "t zal voldoende zijn, maar 't is dus niet heel raar dat die laptop flink goedkoper is dan laptops met een core i5 of core i7.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Dankjewel voor je hulp en opzoekwerk, @hoi1234 ! Is gewaardeerd aangezien ik er niet zoveel van ken. Wat denk je van deze aanbieding op V&A aangeboden: Asus Zenbook UX430UA [AZERTY]

Voordeel hier zou zijn dat ik kortbij woon en zelf zou kunnen langsgaan (kans op uittesten & geen risico met versturen). Verder lijkt ie me ook qua specs volledig in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Lothiriel schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:13:
Dankjewel voor je hulp en opzoekwerk, @hoi1234 ! Is gewaardeerd aangezien ik er niet zoveel van ken. Wat denk je van deze aanbieding op V&A aangeboden: Asus Zenbook UX430UA [AZERTY]

Voordeel hier zou zijn dat ik kortbij woon en zelf zou kunnen langsgaan (kans op uittesten & geen risico met versturen). Verder lijkt ie me ook qua specs volledig in orde.
Een i5 8250u is meer dan je ooit nodig zal hebben. Ik zou gewoon even een kijkje nemen, dan kun je zelf beslissen of het LCD en de accuduur voldoende zijn. 't scheelt 175 euro met die DELL, dat vind ik best veel geld. Maar denk even goed na of nbd die 175 euro voor jou waard is. Overigens is die Lenovo ook prima.
Pagina: 1