Vraag

• najarip
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 14:18
Ik denk erover om een Deco M4 (3-pack) aan te schaffen om mijn Wifi ontvangst te verbeteren. Ik wil 1 Deco M4 op de begane grond, verbonden met kabel aan Ziggo-modem, 1 Deco M4 op de 1e verdieping (volledig draadloos) en 1 deco M4 op de 2e verdieping (volledig draadloos).

Nu wil ik op de 2e verdieping op een van de ethernet poorten van de Deco M4 een apparaat (zonnepaneel omvormer) bekabeld aansluiten. Kan dat en werkt dat?

Of is het dan toch beter om een kabel van beneden naar boven te trekken?

Daarnaast vraag ik me af of ik (als bovenstaande werkt) de begane grond Deco M4 en de Deco M4 op de eerste verdieping met een kabel kan verbinden als ethernet backhaul. Naar de 2e verdieping ligt (nog) geen kabel en dat wil ik liever ook niet. Blijft in dit scenario de Deco M4 op zolder nog werken? Of moet de backhaul op alle apparaten hetzelfde zijn?

Momenteel heb ik een oudere 300N Sitecom op de begane grond achter het Ziggo modem en een iets recentere Netgear WNDR3700 op de 2e verdieping. De Wifi van het Ziggo modem staat uit, want dat was nog slechter. De huidige setup werkt niet betrouwbaar genoeg, wifi valt regelmatig weg of is erg traag. Het lijkt mij dat zo'n nieuw mesh setje de Wifi ontvangst in het hele huis zou moeten kunnen verbeteren.

Overigens is alleen mijn laptop (beneden) nog in staat 5GHz te doen, de rest (laptop, tablets, phones en wat slimme apparaten) is nog 2,4GHz, maar dat blijft natuurlijk niet zo, met vervanging in het achterhoofd.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13
Een kabel is altijd beter (stabieler en sneller) maar wat je verder wilt kan prima. Zonnepanelen aan ethernet poort geen prob en mix van wired en wireless backhaul ook prima

CISSP! Drop your encryption keys!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:38
najarip schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:58:
Momenteel heb ik een oudere 300N Sitecom op de begane grond achter het Ziggo modem en een iets recentere Netgear WNDR3700 op de 2e verdieping. De Wifi van het Ziggo modem staat uit, want dat was nog slechter. De huidige setup werkt niet betrouwbaar genoeg, wifi valt regelmatig weg of is erg traag.
* Wat voor Ziggo modem heb je? Als het een ConnectBox is, dan geeft die een prima WiFi signaal of zowel 2.4 GHz als 5 GHz, waarschijnlijk beter dan je Sitecom....
* Wat is de reden dat je " wifi regelmatig weg valt of is erg traag is"? Blijven je devices wellicht lang verbonden met een WiFi netwerk en springen ze niet over? Hoe zijn je WiFi netwerken ingesteld qua SSID, encryptie en authenticatie? Als je dat correct instelt zullen je apparaten wel overspringen (roamen).
* Bedrade Access Points zijn altijd beter dan een draadloos mesh netwerk.

[Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2019 23:47]

• najarip
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 14:18
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:45:
[...]

* Wat voor Ziggo modem heb je? Als het een ConnectBox is, dan geeft die een prima WiFi signaal of zowel 2.4 GHz als 5 GHz, waarschijnlijk beter dan je Sitecom....
* Wat is de reden dat je " wifi regelmatig weg valt of is erg traag is"? Blijven je devices wellicht lang verbonden met een WiFi netwerk en springen ze niet over? Hoe zijn je WiFi netwerken ingesteld qua SSID, encryptie en authenticatie? Als je dat correct instelt zullen je apparaten wel overspringen (roamen).
* Bedrade Access Points zijn altijd beter dan een draadloos mesh netwerk.
Ik heb een Ubee modem, volgens mij een EVW320b. Wifi daarvan is echt veel slechter dan Sitecom, die ik al neerhing om de wifi te verbeteren.
Bijna alle devices zitten op de sitecom (2 telefoons, 1 tablet, thermostaat) De netgear doet alleen 5GHz nu en is voor de laptop in gebruik. De sitecom doet alleen 2,4 GHz. De traagheid uit zich in het heel lang moeten wachten op het laden van een website, stotteren bij video afspelen en soms helemaal geen internet. Het bereik is (logischerwijs) op de verdiepingen en in de tuin ook weinig. De Mesh wilde ik een beetje voor en achter verdelen in de hoop zo een beter verdeeld bereik te krijgen. De Netgear staat uit voor 2,4GHz omdat het erop leek dat dat de Sitecom in de weg zat (andere SSID overigens). Alles is WPA2, de problemen spelen al op de begane grond qua traagheid en lang wachten. Soms werkt het best goed, vooral als ik het Ziggo modem maar weer eens van de stroom heb afgehaald. Daar twijfel ik overigens ook een klein beetje aan, want volgens mij is 1 utp poort daarvan ook al gaar.

Mijn basisgedachte is om met 1 setje mesh de wifi gewoon goed te kunnen regelen. Dat zou nl. out of the box goed met elkaar overweg moeten kunnen. Dat lijkt me lastiger om met losse AP's te regelen. De sitecom moet weg en de netgear ook. Een kabel naar zolder trekken is niet zomaar te doen hier helaas en dat zou met de DecoM4 dan wel een mooie oplossing kunnen zijn.

• rolschaatser
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08-2021
Ik heb ook zoiets, begaande grond bekabeld en 1e etage draadloos. Ik heb op de 1e etage ook een decoder liggen van de tv, welke met een power link is verbonden met de router in de meterkast. Als ik de 2e deco M4 aan de kabel leg via de de decoder, zou dat zin hebben of denken jullie van niet ?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee