Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Office 365] Backups maken jullie ze wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-11 14:11
Onlangs ben ik begonnen bij een nieuw bedrijf, 350 medewerkers over 2 vestigingen met veel remote werkers

Ze maken hier intensief gebruik van onedrive 4 business, sharepoint online (teams) en hosted exchange binnen de office365 suite. Lokale fileservers hebben we simpel weg niet meer.

Deze online wereld is relatief nieuw voor mij en het eerste wat me opviel is dat er geen backups zijn, althans microsoft maakt backups en die zijn tegen behoorlijke kosten te restoren, maar zover ik begrijp kan alleen een gehele omgeving teruggezet worden en geen individuele files/mails (dus alles of niets, als we terug moeten naar de backup van vorige week gaat iedereen terug naar die backup en raken we dus een volle week aan nieuwe data kwijt).
.
Nu heb je natuurlijk versioning, een trashcan en een 2de trashcan, maar als het daar weg is, is het ook echt weg.

Heb ik dit goed begrepen en is het raar dat er geen backups gemaakt worden, of is dit eigenlijk de normaalste gang van zaken in een cloud wereld?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, da's normaal. Het idee is dat "de cloud" niet stuk gaat.
En als één persoon een documentje zoek maakt, ondanks de 2 trashcans, gaan ze echt niet een week werk van 350 mensen ditchen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Nou ja, normaal... Het is gebruikelijk, inderdaad. Maar er zijn wel backup-oplossingen die vervolgens ook item-based restores ondersteunen. Ikzelf vind het wel verstandig om de backup in eigen beheer (c.q. bij een derde partij) te houden.

Maar veel zie ik het niet voorbij komen, nee.

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• Black!
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:05
Ik dacht begrepen te hebben dat je binnen O365 wel gewoon een specifieke gebruiker kan laten restoren. Dus niet direct je hele omgeving, zou eigenlijk ook wel raar zijn als dat niet kon. Heb het zelf echter nog nooit nodig gehad.

• [Roland]
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Nee, wij hebben ongeveer 1000 man (internationaal) en werken alleen nog maar met Sharepoint/Teams, geen filservers mee.

Je (wij) had een backup voor een aantal redenen.
- Omvallen servers (al is dat sinds servers vaak al VM zijn al minder van belang).
- Disasters (je serverhok brand af)
- Medewerkers die bestanden weggooien en later toch nodig hebben.
- virusaanvallen. e.d.

Eerste 2 zijn vanwege cloud niet meer nodig.
de laatste kan nog nodig zijn maar is met versioning en 2 prullebakken zo weinig nodig dat ik hier niet ga investeren. Moeten collega's maar een beetje opletten.

We doen nog wel wat aan backup van onze SQL servers die we in Azure hebben draaien.

Was alleen nog wel eens bang dat iemand wat verkeerd doet en hele gesynced onedrive/sharepoint folders gerandsomewared werden maar daar heeft Microsoft sinds kort ook wat op gevonden door een maximum te stellen aan het aantal te gelijk te syncen bestanden.

• rjong5
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21-11 06:40

Zoals je ziet heeft ms niet veel verantwoordelijkheid wat betreft lange termijn retentie etc.

Als dat belangrijk is binnen je organisatie, alsook bijv het bewaren vanwege juridische redenen, dan zul je toch echt iets moeten gaan back-uppen. Ms doet het niet voor je.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:27
Black! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 07:30:
Ik dacht begrepen te hebben dat je binnen O365 wel gewoon een specifieke gebruiker kan laten restoren. Dus niet direct je hele omgeving, zou eigenlijk ook wel raar zijn als dat niet kon. Heb het zelf echter nog nooit nodig gehad.
Ja dat kan. Kun je gewoon als ticket inschieten en de doorlooptijd is ongeveer 3 werkdagen.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-11 20:29
Wij doen dit tegenwoordig wel. Nog nooit echt nodig gehad. Maar better safe then sorry.

Met Veeam O365 kun je gratis 10 gebruikers doen. Daarboven moet je betalen.
Maar als je een moderne/recente Synology Nas hebt van een + serie, kun Office 365 Backup van Synology gebruiken (gratis!!).
Die kan je volledige omgeving backuppen naar je NAS toe.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Vinales
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:35
KRGT schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Titel van de pagina: "Mircosoft Office 365" :+
With Commvault, you get a unified backup and recovery solution for Exchange Online, Sharepoint Online, OneDrive for Business and any other data located on-premises or across multiple clouds. By storing backup copies of your assets outside of the Office 365 environment, it’s quick and easy to recover data from deletion, corruption or ransomware attacks.

Commvault helps to complete your migration of on-premises Exchange mailboxes and SharePoint sites faster, and more efficiently, by archiving redundant and outdated data before moving to Office 365. This means only your most recent, business-critical data is moved to the cloud.

Proactive data protection and high-speed search and discovery across Office 365 and other data repositories simplifies regulatory compliance. Commvault uses native Office 365 journaling policies to build a defensible, compliant copy for data preservation. Automate the retention of important data so that you keep all the data you need – and none that you don’t.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@Vinales Ja?

Ik ken het product, alleen jammer van de spelfout in de titel. Het is niet echt een goedkoop pakketje.

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-11 22:27
Als je geen optie hebt voor lokale apparatuur, kan je ook gaan voor Skykick.
Dan heb je een oneindige retentie. Je betaald een bedragje per gebruiker per maand.

Ransomware/virussen zijn redenen genoeg om een backup te regelen. Tegenwoordig gebruiken ze hier artificial intelligence voor. Ookal regelt MS iets met een klein trucje, dan nog kan je veel dataverlies hebben in een nachtje.

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-11 14:11
Brahiewahiewa schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 02:19:
Ja, da's normaal. Het idee is dat "de cloud" niet stuk gaat.
En als één persoon een documentje zoek maakt, ondanks de 2 trashcans, gaan ze echt niet een week werk van 350 mensen ditchen
Nee dat ben ik met je eens, de kans dat een medewerker onbewust een file wegmikt uit 2 trashcans (of dat hij er pas na 2 maanden achter komt) is niet heel erg aanwezig.

Wat ik wel vaker heb gezien in de afgelopen jaren is sales mannen die voor vertrek even de content van hun mailbox deleten. (geen idee of dit overigens juridisch vervolgbaar is, dat heb ik in ieder geval nooit mee gemaakt, een restore was altijd voldoende) of Ransomware die een netwerkdrive volledig versleutelde

Wat ik gelukkig nog nooit heb mee gemaakt is een boze medewerker die al zijn data en de data waar hij toegang tot heeft weggooit voordat zijn rechten zijn weggenomen.

Bovenstaande wordt niet afgevangen door o365, toch wel een zorgelijk dingetje.

misschien toch maar beter om hier eens wat meer in te verdiepen en prijzen te gaan opvragen.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14:40
Nu kijk je naar wat users kunnen doen.
Wat voor een schade kun je als beheerder aanrichten? Cloud is leuk...

jeroen3 wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:23 (41%)

• jimbo123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-11 08:33
jeroen3 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:22:
Nu kijk je naar wat users kunnen doen.
Wat voor een schade kun je als beheerder aanrichten? Cloud is leuk...
Ja ok, maar een boze beheerder kan natuurlijk ook eerst je back-up verwijderen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True