HDMI naar DVB-T voor CarTV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 16:02
In mijn Volvo V70 zit een TV tuner met DVB-T voor de achterpassagiers. Het is een gesloten systeem waarop het lastig is gebleken om extra apparaten aan te sluiten.
DVB-T zit in Nederland niet meer in de lucht. Dit is vervangen door DVB-T2 welke mijn tuner niet kan ontvangen.
Er zit voor het systeem een ingang met av stekkertjes (geel/rood/wit). Hiervoor heb ik diverse hdmi naar av converters geprobeerd maar deze geven een zeer matig beeld. Een ontstoringsfilter maakt geen verschil.

Nu was mijn andere poging om een hdmi naar dvb-t converter aan te sluiten op de tv tuner op de antenne ingang. Ik heb hiervoor een test setup gemaakt met een usb/dvb-t stick op mijn pc en dit werkt op de pc.

Echter in de auto werkt het niet en ik heb geen idee waarom niet. Wat ik tot nu toe heb uitgevonden:
- de tv tuner in de auto zet actief 12Volt op de antennes. Deze zijn nu losgekoppeld en op de antenne ingang van de tuner is nu dus de uitgang van de hdmi naar dvb-t modulator aangesloten. Geen idee of die last heeft van die 12V, ik heb het ook met een ontstoringsfilter geprobeerd maar dat hielp ook niet.
- de hdmi naar dvb-t modulator geeft een H.264 video signaal, zou het kunnen dat de tv tuner in de auto alleen MPEG2 snapt? Voel er niet veel voor om om de gok nieuwe modulators te blijven kopen, heb dat al gedaan met de HDMI naar AV converters en de 5 die ik heb werken van zeer slecht toch net matig.
- De tv tuner kan op allerlei landen worden ingesteld, somige van die landen hebben ook geen DVB-T MPEG2 signaal en alleen een H.264 (Noorwegen/Hongarije bijvoorbeeld). Nu gaat het ook wat ver om daar voor een test zomaar even naartoe te rijden om te zien of de tuner het daar doet. Ergens verwacht ik dat H.264 dus niet het probleem is maar zeker weten doe ik dit niet.

- Heeft er toevallig iemand een HDMI naar DVB-T converter die MPEG2 signaal geeft ipv H.264 waar ik zou mogen testen of het dan wel werkt?
- weet iemand hoe ik de 12V onderbreekt zodat die niet bij de modulator komt maar het modulator signaal (474Mhz) wel bij de tuner komt?

Ik zal het topic later uitbreiden foto's van de setup.

Update 2-sep: Inmiddels in de web-handleiding van Volvo kunnen vinden dat MPEG4 inderdaad niet ondersteund wordt. Ik heb toch maar een nieuwe modulator MPEG2 besteld. Hopelijk gaat het daarmee lukken. Over een week of drie kan ik het laten weten.

[ Voor 5% gewijzigd door nklaver234 op 02-09-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt om een en ander weg te werken, maar je zou bijvoorbeeld ook een raspberry pi 4 op de tulp aansluiting aan kunnen sluiten en aan de raspberry pi een dvb-t2 USB stick. Nadeel is dat je dan alleen de FTA zenders kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Bedankt voor het meedenken. Inderdaad prima optie om weer tv te krijgen. Ik ben voornamelijk op zoek om een AppleTV aan te sluiten, die heeft helaas alleen HDMI uit. En converters van HDMI naar AV zijn op zijn best matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Na wat onderzoek las ik dat je een h265 ontvanger moet hebben. Bij mijn Garmin 2585 navigatie met media systeem heb ik hetzelfde en zat ook rond te kijken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Auto is van 2012. Was er toen al H265? Ik denk zelf dat ik eerder een MPEG2 modulator nodig heb. USB sticks met filmpjes doen het ook niet als er divx op staat, dan slikt die ook alleen MPEG2. Maar om op goed geluk nu ook weer een MPEG2 modulator te kopen is ook weer een drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
nklaver234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:25:
In mijn Volvo V70 zit een TV tuner met DVB-T voor de achterpassagiers. Het is een gesloten systeem waarop het lastig is gebleken om extra apparaten aan te sluiten.
DVB-T zit in Nederland niet meer in de lucht. Dit is vervangen door DVB-T2 welke mijn tuner niet kan ontvangen.
Er zit voor het systeem een ingang met av stekkertjes (geel/rood/wit). Hiervoor heb ik diverse hdmi naar av converters geprobeerd maar deze geven een zeer matig beeld. Een ontstoringsfilter maakt geen verschil.

Nu was mijn andere poging om een hdmi naar dvb-t converter aan te sluiten op de tv tuner op de antenne ingang. Ik heb hiervoor een test setup gemaakt met een usb/dvb-t stick op mijn pc en dit werkt op de pc.

Echter in de auto werkt het niet en ik heb geen idee waarom niet. Wat ik tot nu toe heb uitgevonden:
- de tv tuner in de auto zet actief 12Volt op de antennes. Deze zijn nu losgekoppeld en op de antenne ingang van de tuner is nu dus de uitgang van de hdmi naar dvb-t modulator aangesloten. Geen idee of die last heeft van die 12V, ik heb het ook met een ontstoringsfilter geprobeerd maar dat hielp ook niet.
- de hdmi naar dvb-t modulator geeft een H.264 video signaal, zou het kunnen dat de tv tuner in de auto alleen MPEG2 snapt? Voel er niet veel voor om om de gok nieuwe modulators te blijven kopen, heb dat al gedaan met de HDMI naar AV converters en de 5 die ik heb werken van zeer slecht toch net matig.
- De tv tuner kan op allerlei landen worden ingesteld, somige van die landen hebben ook geen DVB-T MPEG2 signaal en alleen een H.264 (Noorwegen/Hongarije bijvoorbeeld). Nu gaat het ook wat ver om daar voor een test zomaar even naartoe te rijden om te zien of de tuner het daar doet. Ergens verwacht ik dat H.264 dus niet het probleem is maar zeker weten doe ik dit niet.

- Heeft er toevallig iemand een HDMI naar DVB-T converter die MPEG2 signaal geeft ipv H.264 waar ik zou mogen testen of het dan wel werkt?
- weet iemand hoe ik de 12V onderbreekt zodat die niet bij de modulator komt maar het modulator signaal (474Mhz) wel bij de tuner komt?

Ik zal het topic later uitbreiden foto's van de setup.

Update 2-sep: Inmiddels in de web-handleiding van Volvo kunnen vinden dat MPEG4 inderdaad niet ondersteund wordt. Ik heb toch maar een nieuwe modulator MPEG2 besteld. Hopelijk gaat het daarmee lukken. Over een week of drie kan ik het laten weten.
Hoi nklaver234,

Heb je inmiddels al meer kunnen uitvinden? Ik zit met hetzelfde probleem maar dan in een XC60. DVB-T is 'waardeloos' geworden dus wilde ik een Raspberry Pi aansluiten. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen. Moet het dashboard uit elkaar of zit de module ergens achterin de kofferruimte?

Heb je toevallig foto's gemaakt? Ik ben benieuwd! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Ik hoop deze week de modulator binnen te krijgen. Keep you posted!

Bij mijn V70 zit de module onder de vloer van de kofferbak. De verbindingen zijn zogenaamde Fakra stekkers. Via aliexpress kun je deze prima bestellen.

[ Voor 56% gewijzigd door nklaver234 op 16-09-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:25
Ik weet niet of jullie RpiDATV al zijn tegen gekomen. ik heb deze zelf nog nooit getest dus geen ervaring mee. Het lijkt een variant van piFM welke ik in het verleden wel eens heb gebruikt als FM zender.

RpiDATV zou hetzelfde moeten kunnen maar dan voor dvb-t (mpeg2 in TransportStream)
https://wiki.batc.org.uk/RpiDATV

Je bent dan enkel een raspberry pi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Een pi aansluiten gaat makkelijker via de AV pluggen die er in de auto zitten. De pi heeft nog steeds geen hdmi ingang waarop bijv een appleTv aangesloten kan worden.
Wel een leuk project en ben ook wel benieuwd of het werkt. Misschien later nog eens naar kijken. Vooralsnog deze week ergens tijd vinden om de aliexpress interface er tussen te zetten.

• nklaver234
Vandaag de tweede DVB-T moduator (mpeg2 ipv mpeg4) geprobeerd. Helaas is deze ook niet aan de praat te krijgen.
Op de laptop doet ook deze het wederom maar in de auto geen signaal.

Ik geef het op. Kost veel te veel tijd en geld. Daarbij komt dat die modulators ook niet echt geschikt zijn voor interactieve input, veel te veel vertraging en vloeiende beelden hebben ze ook problemen mee.
Jammer maar helaas. Ik houd het wel bij de analoge A/V plug met een HDMI naar AV converter en bijbehorende matige kwaliteit.
Die modulators zijn alleen geschikt voor een info kanaal in een hotel of ontvangstruimte. Geprobeerd maar gefaald helaas.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
inderdaad zou je dan een MPEG2 DVB-T modulator moeten gebruiken.. maar waarom dat niet goed werkt is mij onduidelijk..

404 Signature not found

• nklaver234
Mogelijk heeft het iets te maken heeft met de 12volt op de antenne ingang van de tuner. Iemand anders die er zin in heeft mag het verder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Hoi nklaver234,

Wat jammer dat het niet werkt zeg. Ik vond op Ali Express een HDMI DVB-T modulator van het 'merk' Nsendato. Kost 72,02 euro en volgens de verkoper is de output MPEG2.

Welke heb jij gekocht?

Het systeem dat jij in je auto hebt is anders dan ik dacht, na wat beter je TS te hebben gelezen begreep ik dat jij voor je achterpassagiers een scherm hebt, in mijn auto wordt (werd) het DVB-T-signaal op het infotainmentdisplay op het dashboard weergegeven.

De DVB-T-tuner, waar de antenne aan zit, hangt bij mij in de kofferruimte, achter het linkerpaneel. Natuurlijk precies op zo'n manier bevestigd dat ik niet bij de aansluitingen kan. Ik denk ook niet dat ik ergens een tulpaansluiting heb om video-in te verzorgen, aangezien dat nooit de bedoeling kan zijn geweest van Volvo :)

Vandaar dus mijn plan om de modulator ertussen te hangen.

Ik hoor graag welk type je precies hebt!

@Candymirror: Bedankt voor je reactie. Ik heb er naar gekeken maar dit lijkt niet te zijn wat ik zoek. Ik wil echt een apparaat kunnen aansluiten op een HDMI-ingang, nu een RPi met bij voorkeur een desktopomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Ik heb een Geser (identiek aan Anttron 200HD) die ik voor 210€ op eBay heb gekocht en een EMB117T van AliExpress van 116€+18€ invoerrechten. Als je wilt mag je ze uitproberen en als je ze dan wil overnemen kunnen we vast tot een deal komen.
Pagina: 1