Cambridge Analytica schandaal pas in 2018, niet in 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 09:17
Url: nieuws: Facebook wist mogelijk al maanden eerder van Cambridge Analytica-scha...
Auteur: @TijsZonderH

Er staat het volgende:
Facebookmedewerkers waren al in september 2015 bezorgd over de dataverzameling van Cambridge Analytica. Dat is ruim twee maanden vóór het schandaal naar buiten kwam, en eerder dan het bedrijf altijd volhield dat het van het schandaal wist.
Die "ruim twee maanden" moet volgens mij "ruim twee jaar" zijn:
The Facebook–Cambridge Analytica data scandal was a major political scandal in early 2018[..]
Bron

Ik begon echt te twijfelen aan m'n gevoel van tijd, gezien ik helemaal niet het gevoel had dat het Cambridge Analytica-schandaal al zo lang geleden was. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:05

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Het eerste nieuws over Cambridge Analytica kwam al in 2015 naar buiten via The Guardian. Er zijn ook wat latere momenten geweest dat het bedrijf in het nieuws was. Facebook zei toen elke keer dat ze 'het onderzochten' maar daar bleef het bij.

In maart 2018 kwam Chris Wylie naar buiten en werd het verhaal heel groot maar dat was dus niet de eerste keer dat het in het nieuws was en ook niet de eerste keer dat Facebook ervan hoorde - dat hadden ze dus in 2015 al.

In het stuk staat het misschien een beetje onduidelijk ('het schandaal' refereert niet persé naar de Wylie-files maar zo kun je dat wel opvatten), dat wel. Maak ik ff iets duidelijker.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.