DECT functionaliteit, verschillen Fritz vs. Gigaset?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Komende week ga ik bij een kennis een nieuw modem van XS4All instaleren.
(ze zullen denk ik een 7590 sturen?)

Mijn vraag gaat over dect telefonie.
Mijn kennis heeft een Gigaset E310 met een basisstation met antwoordapparaat en de bijbehorende knoppen daarvoor.

In mijn online voorbereiding zie ik dat je waarschijnlijk moet kiezen tussen de DECT functionaliteit van de Fritz, of die van de Gigaset.
Ik kan online wel vinden hoe je het zo'n beetje moet instellen, maar ik vind geen uitleg over de praktische voor of nadelen van beide.

Is een van de twee b.v. betrouwbaarder qua verbinding, of beter in geluidskwaliteit?
En, als ik voor de Fritz functionaliteit kies, werken dan de fysieke knoppen (en de indicatielampjes) van het antwoordapparaat op het Gigaset basisstation nog, of gaat dat dan enkel nog via o.a. audiobestanden naar de email?

T.I.A.!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02
Met een basisstation wordt het een ouderwets analoge telefoon, met dus ook maar 1 gelijktijdig gesprek. Zonder basis(dus met DECT) vervallen alle functies van het basisstation en wordt het alleen nog gebruikt voor opladen.

Als er maar 1 handset wordt gebruikt of er is geen behoefte aan meerdere gelijktijdige gesprekken zou ik gewoon het basisstation aansluiten

[ Voor 24% gewijzigd door mad-dog op 24-08-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
bedankt mad-dog

Ik had vorige week al een XS4All helpdeskmedewerker gesproken, en die was er wat vaag over en gaf weinig duidelijkheid.
Zijn verhaal gaf mij het idee dat het DECT protocol in zich had dat de Fritz DECT ook met het Gigaset basisstation zou communiceren, en dat indicatoren en knopjes dus ook zouden werken.

Niet dus. Klinkt nu ook wel logisch.
Dan wordt het voor mij idd DECT uitschakelen in de Fritz.

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

hiccup schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:30:
[...]
Is een van de twee b.v. betrouwbaarder qua verbinding, of beter in geluidskwaliteit?
Ik zou eerst proberen of de Gigaset handset leuk samen wil werken met het DECT basisstation in de Fritz.
Pas als je daar antwoord op hebt kan je gaan nadenken welk basisstation je wil gebruiken.

Ik zeg dit omdat ik bezig ben geweest met een Panasonic handset te laten werken via een Fritz!box 7590.
Die Panasonic deed het prima met een Fritz!box 7360, maar toen die vervangen werd door een 7590 wilde de handset geen wektoon meer geven als er opgebeld werd.
In zo'n geval kan je misschien beter het basisstation van de Gigaset blijven gebruiken.

Ik heb zelf destijds mijn Gigaset de deur uit gedaan en een paar AVM Fritz! telefoontjes aangeschaft.
Voornaamste redenen waren de perfecte integratie met de Fritz!box en weer een apparaat (sluipverbruik) minder. Qua mogelijkheden is er voor thuistelefonie in mijn ervaring weinig dat beter is dan een Fritz!box.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Thnx hp-got

Mijn main-objective is dat het probleemloos werkt en blijft werken wanneer ik m'n rug omgedraaid heb.
En voor de (low-tech) gebruiker is het vertrouwd als de lichtjes en knopjes op het basisstation het goed doen.

Ik las net ook dat eco-dect niet gegarandeerd werkt via de Fritz.
Leek me ook een minpuntje, aangezien een continue en volledig dect signaal qua frequentie kan interfereren met wifi en bluetooth.
(van belang vanwege veel buren etc.)

Dus voor zover ik het nu begrijp zal het qua betrouwbaarheid en 'vertrouwdheid' hier de beste keuze zijn om telefonie lokaal binnen de Gigaset te houden en het in de Fritz helemaal uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02
hiccup schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:01:
bedankt mad-dog

Ik had vorige week al een XS4All helpdeskmedewerker gesproken, en die was er wat vaag over en gaf weinig duidelijkheid.
Zijn verhaal gaf mij het idee dat het DECT protocol in zich had dat de Fritz DECT ook met het Gigaset basisstation zou communiceren, en dat indicatoren en knopjes dus ook zouden werken.

Niet dus. Klinkt nu ook wel logisch.
Dan wordt het voor mij idd DECT uitschakelen in de Fritz.

Thnx.
Zou je je relatienummer even kunnen dm'en of je postcode huisnummer? Beetje feedback richting collega's kan nooit kwaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hiccup
Ik waardeer je intentie, maar de medewerker heeft me over het geheel prima geholpen, dus ik zou het een beetje flauw vinden als hij aangesproken zou worden op dit ene aspect, waar hij misschien niet eens concreet verkeerde informatie heeft gegeven maar het praktische gebruik en de verschillen niet goed aan mij heeft weten over te brengen.
Misschien hebben de medewerkers geen toegang tot een duidelijke flowsheet betreffende Fritz dect en externe fysieke antwoordapparaten en basisstations?

Ach, je kunt ze nu verwijzen naar deze thread ;-)
Pagina: 1