Gebruikt spreidingsdiagrammen in plaats van tabellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07
Geachte redactie,

ik zou graag als tip willen geven eens te kijken naar de mogelijkheden om spreidingsdiagrammen (scatter plots) te gebruiken voor het uitzetten van twee (of drie) variabelen tegen elkaar.

Zie Wikipedia: Scatter plot

Bijvoorbeeld de volgende tabel ('prijs per GB' tegen 'presentaties in punten') zou uitstekend vervangen kunnen worden door een diagram. De datapunten zijn dan de SSD's (bijvoorbeeld hover-over functionaliteit kan gebruikt worden om de naam van een individuele drive te zien):
reviews: Ssd Best Buy Guide - Augustus 2019

Het grote voordeel van zo'n visualisatie is dat je direct kunt zien welke drives er strikt beter zijn dan anderen, zeg maar het optimale 'front' aan drives met verschillende prijzen en verschillende prestaties.

Een veelgebruikte web-api is D3js, maar er zijn wellicht andere mogelijkheden voor integratie in webpagina's.

Hartelijke groeten,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Goed idee!
In het verleden hebben we een fork van datawrapper gebruikt, maar die wordt al lang niet meer bijgewerkt en kreeg dus ook geen scatter charts.
Ik heb ze dus maar in de betaalde versie van datawrapper gemaakt en toegevoegd.
Hover op een datapunt voor de naam in tooltips en klik op de gewenste capaciteit om alle drives in de grafiek met die capaciteit te zien. Ten slotte: hoe groter het rondje, hoe gunstiger de prijs/prestatie-verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07
Top, leuk gedaan en ik vind het zelf heel wat toevoegen:
  • Je kunt bijvoorbeeld zien dat grotere drives typisch meer waar voor hun geld bieden, zo sterk zelfs dat 250 GB is eigenlijk nooit de moeite waard van het kopen, er zijn 500 GB drives die net zo veel kosten en bijna dezelfde performance bieden (bijvoorbeeld de WD Blue SN500 komt er sterk uit). De enige 250 GB drive die de moeite lijkt is de zeer goedkope Gigabyte 256 GB.
  • Voor de 500 GB range geldt echter weer bijna hetzelfde: de Kingston A2000 1TB biedt veel meer waar voor zijn geld.
  • Binnen de grootste drives springt de Intel 660p 2TB eruit.
  • Als laatste maakt het visueel hoe ver de Intel Optane high-performance drives van de rest af zitten, zowel wat betreft prijs als performance.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik ben er ook wel blij mee, dank voor de suggestie nogmaals :)
En wat je zegt, het is zelden handig om de kleinste drive in een reeks te kopen: de prijs/gb is ongunstig door alle bijkomende kosten (de controller is relatief duurder, net als verpakking en transport/marketing etc)
En die Optanes zou ik prive nooit kopen, dan moet je echt een extreme workload hebben wil je die prijs kunnen rechtvaardigen :)