Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246256

Topicstarter
Goedendag allen,

Gisteren eens de tijd genomen om de Huawei P8 van mijn vrouw leeg te maken en opnieuw te installeren.
Die was na 3.5 jaar trouwe dienst helemaal vol gelopen.
Om niks kwijt te raken, had ik via HiSuite een backup gemaakt en handmatig via verkenner de belangrijke mappen, zoals de foto's en Whatsapp gekopieerd.
Daarnaast had ik nog via Whatsapp zelf een backup gemaakt.
Deze was toen ook voltooid, met netjes de tijd er bij.

Het terugzetten van de Huawei naar de fabrieksinstellingen verliep prima, dat was zo klaar.
Daarna ook nog de SD-kaart geformatteerd, om weer met een schone lei te kunnen beginnen.

Alleen Whatsapp geeft problemen, tijdens de installatie gaf hij aan de backup te hebben gevonden en vroeg die te herstellen.
Daarna 'HERSTELLEN' aangeklikt en ging hij voor mij aan de slag.
Na een tijdje kreeg ik de melding: 'Berichten kunnen niet worden hersteld, wilt u een oude backup terugzetten?'.
In de veronderstelling dat het éénmalig zou wezen, heb ik toen 'OVERSLAAN' aangeklikt, met de gedachte om Whatsapp opnieuw te installeren en het nog een keer te proberen.
Wederom dezelfde melding om de backup te herstellen, weer op 'HERSTELLEN' gedrukt, waarna ik alleen maar lege groeps-apps terug kreeg.

Daarna weer Whatsapp verwijderd en op google gaan zoeken.
Aan de hand daarvan met verkenner de map 'Whatsapp\Databases' aangemaakt op het interne geheugen van de mobiele telefoon.
En daarin het bestand msgstore.db.crypt12 gekopieerd.
Vervolgens weer Whatsapp geïnstalleerd en hij vroeg wederom of de backup terug gezet moest worden.
Wederom op 'HERSTELLEN' gedrukt en hij ging weer druk voor me aan de gang om de backup van zo'n 2.5Gb terug te zetten. Dat zag er hoopvol uit!
Maar dat was gisteravond om half 8 en van vanmorgen, zo'n 12 uur later, hadden we nog steeds hetzelfde beeld met 'bestanden worden hersteld'.
Zo lang duurt het tegenwoordig toch ook niet meer om 2.5Gb binnen te halen?

Vervolgens de backup afgebroken, door opnieuw het 'Whatsapp-icoontje' aan te klikken op het beginscherm van de telefoon.
Prompt kwam hij opnieuw met de vraag of de laatste backup hersteld moest worden.
Aan de hand daarvan weer 'HERSTELLEN' aangeklikt, maar deze bleek van vannacht 2:00 te zijn en was zo'n 127kB groot.
Nu kregen we enkel de berichten van de afgelopen 12 uur te zien.

Heeft misschien iemand nog een goed idee wat ik zou kunnen proberen?
Achteraf had ik misschien nog via een andere manier een update moeten maken, maar ik ging er vanuit dat dit goed zou gaan.

Ik hoop op jullie antwoord!

Vriendelijke groet,
Marten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 1246256 Waar heb je de backup naar toegeschreven? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. En heb je nog een backup van de backup? Of is deze nu overschreven met de nieuwe, lege backup?

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 25-08-2019 05:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Evanescent, bedankt voor je reactie!

De backup die Whatsapp zelf gemaakt heeft, is naar Google Drive weggeschreven.
Terwijl hij gisternacht de update aan het terugzetten was, heeft hij 's nachts om 2:00 toch ook weer een nieuwe backup gemaakt en ik neem aan dat hij dan de oude overschreven heeft.
Als ik nu naar instellingen > backup maken ga, zegt hij dat de backup van afgelopen nacht 2:00 1.8Gb groot is. Dus daar zou wel meer in moeten staan dan enkel de afgelopen 24 uur.

Van die backup uit Drive heb ik geen kopie gemaakt.
Ik zou ook niet weten hoe ik die zou moeten vinden.
Achteraf had ik beter een backup naar de laptop kunnen maken.

Wel heb ik de Whatsapp-map vanuit de telefoon op de laptop gezet.
Daarvan heb ik wel weer de Whatsapp\database map terug gezet op de telefoon.

De foto's en filmpjes hoef ik niet terug uit de backup, die zijn allemaal nog te vinden op de laptop.
Het gaat me vooral om de chats.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk geformuleerd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vond zojuist in de kopie van de geheugenkaart van de mobiel, nog een database-map, met daarin nog een aantal bestanden.
De laatste is: msgstore-2019-06-18.1.db.crypt12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels zijn we weer thuis van vakantie en weer een poging gewaagd.
Ook met dit laatste bestand msgstore-2019-06-18.1.db.crypt12, krijg ik de melding 'kan chats niet herstellen, wilt u een oudere backup terugzetten'?
Daarna pakt hij die van 30-08, dus afgelopen zaterdag.
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen of zijn de chats op een andere manier terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik denk dat het handigst is om te vragen of de back up echt nodig is...
Worden oude appjes echt terug gelezen?
Mocht je het toch nog voor elkaar krijgen dan zet je een back up van een week geleden terug, alle berichtjes van afgelopen week ontbreken dan dus.
Volgens mij is het belangrijker om te weten wat er als laatste besproken is in de diverse app groepen dan om terug te kunnen zoeken wat er een jaar geleden gestuurd is :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 1246256 schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:06:
Inmiddels zijn we weer thuis van vakantie en weer een poging gewaagd.
Ook met dit laatste bestand msgstore-2019-06-18.1.db.crypt12, krijg ik de melding 'kan chats niet herstellen, wilt u een oudere backup terugzetten'?
Daarna pakt hij die van 30-08, dus afgelopen zaterdag.
Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen of zijn de chats op een andere manier terug te zetten?
Je lokale backup is blijkbaar corrupt, en je online backup heb je inmiddels overschreven door met een schone lei te beginnen.

Die berichten zijn dus weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Smobbo schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:09:
Ik denk dat het handigst is om te vragen of de back up echt nodig is...
Worden oude appjes echt terug gelezen?
Mocht je het toch nog voor elkaar krijgen dan zet je een back up van een week geleden terug, alle berichtjes van afgelopen week ontbreken dan dus.
Volgens mij is het belangrijker om te weten wat er als laatste besproken is in de diverse app groepen dan om terug te kunnen zoeken wat er een jaar geleden gestuurd is :+ ;)
Ja, je gebruikt de oude chats niet zo baak meer natuurlijk. Maar wat ze nog het meest jammer vind, is dat ze de chats kwijt is met de mensen die onderhand overleden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:13:
[...]

Je lokale backup is blijkbaar corrupt, en je online backup heb je inmiddels overschreven door met een schone lei te beginnen.

Die berichten zijn dus weg
Okee! :-(

En dan helpt het dus ook niet een backup van een eerdere dag terug te zetten, welke hij op de sd-kaart bewaard had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 1246256 schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:28:
[...]

Okee! :-(

En dan helpt het dus ook niet een backup van een eerdere dag terug te zetten, welke hij op de sd-kaart bewaard had?
Ik zou zelf niet weten waar Whatsapp de backups in Google Drive opslaat maar je zou kunnen kijken of je jouw lokale backup daar op kan slaan. Misschien dat ie hem dan nog wilt gebruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 17:40

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Misschien is dit iets? :) Las dat je de database map van de sdkaart nog ergens hebt, dus even proberen (een kopie) van dat bestand te renamen zoals in de stappen. Hopen dat het werkt ;)
To restore a less recent local backup

Your phone will store up to the last seven days worth of local backup files. Google Drive will only have the most recent one. If you want to restore a local backup that isn't the most recent one, you'll need to do the following:
  1. Download a file manager app.
  2. In the file manager app, navigate to sdcard/WhatsApp/Databases. If your data isn't stored on the SD card, you might see "internal storage" or "main storage" instead of sdcard.
  3. Rename the backup file you want to restore from msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 to msgstore.db.crypt12. It's possible that an earlier backup may be on an earlier protocol, such as crypt9 or crypt10. Don't change the number of the crypt extension.
  4. Uninstall and reinstall WhatsApp.
  5. Tap RESTORE when prompted.
Source:
https://faq.whatsapp.com/en/android/20887921/

[ Voor 11% gewijzigd door Knorretje- op 03-09-2019 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:20:
[...]

Ik zou zelf niet weten waar Whatsapp de backups in Google Drive opslaat maar je zou kunnen kijken of je jouw lokale backup daar op kan slaan. Misschien dat ie hem dan nog wilt gebruiken.
Ik heb inmiddels gevonden waar de backup in Drive is opgeslagen, in het hoofdmenu staat een apart kopje met back-up. Maar ik kan enkel de aanwezige backup's verwijderen en er niks bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Knorretje- schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 03:15:
Misschien is dit iets? :) Las dat je de database map van de sdkaart nog ergens hebt, dus even proberen (een kopie) van dat bestand te renamen zoals in de stappen. Hopen dat het werkt ;)

[...]
Die heb ik geprobeerd, maar ook de oudere backup wil hij niet terug zetten. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322898

Hi,

Ik heb een vergelijkbaar probleem.
Heb per ongeluk een chat gewist. Een belangrijke chat.
Vervolgens maak ik een nieuwe backup in Whatsapp, en verwijder whatsapp.
Na het opnieuw installeren van Whatsapp, pakt hij de laatste backup, waar deze cgat niet in zit.
Vraag is hoe ik toch die oude chat terug kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Anoniem: 1322898 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:54:
Hi,

Ik heb een vergelijkbaar probleem.
Heb per ongeluk een chat gewist. Een belangrijke chat.
Vervolgens maak ik een nieuwe backup in Whatsapp, en verwijder whatsapp.
Na het opnieuw installeren van Whatsapp, pakt hij de laatste backup, waar deze cgat niet in zit.
Vraag is hoe ik toch die oude chat terug kan halen.
Waarom denk je dat deze in een backup zit die je maakt nadat je een chat wist?
Je zou kunnen kijken of er nog een oudere backup in de Whatsapp map staat. Maar de chats van daarna zijn weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Jimster op 11-01-2020 19:00 ]

• Jaluma
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-02-2024
Bij mij hielp het door op de melding te klikken en in WhatsApp ging de update ineens vanzelf. Hij was klaar maar bleef weer hangen. Deed weer hetzelfde en het lukte :)
Pagina: 1