Denon AVR-X2500h geluidsmodus instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:15
Mijn vraag
Hallo allemaal, deze vraag zal wel vaker gesteld zijn maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden. Ook niet als ik ga Googlen.

Sinds een tijdje heb ik een nieuw setje beeld en geluid aangeschaft. Het gaat om een Samsung QE65Q9FN tv, Denon AVR-X2500H met de speaker set van Jamo S608 HCS met (sinds gister) om nog 2 Jamo ATM50 dolby atmos speaker. Alle speakers zijn ingesteld volgens de opstelling zoals het hier is, inclusief de atmos speakers. Alles op 8 ohm. Alles is ingesteld met de microfoon die met de Denon is meegeleverd.

Mijn vraag is als volgt:
Er zijn 7 verschillende geluidsmodus te selecteren onder de movie knop. Als ik wissel hoor ik duidelijk verschil maar wanneer kies ik nou welke modus... Ook zou er een Dolby Atmos modus tussen moeten zitten maar die kan ik nergens vinden. Ik heb er al heel veel over gelezen maar ik snap er echt helemaal niks van 😅. Hetzelfde over de TV instellingen. HDR+ zou de shit moeten zijn maar ik vind het helemaal niks. Het beeld wordt erg 'geel' vind ik zelf.

Is er hier iemand die hier een cursus in geeft? 🤣

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung QE65Q9FN
Denon AVR-X2500H
Jamo S806 HCS set
Jamo ATM50 atmos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-10 08:06

Bok

Ik heb zelf een X3500, dus ik neem aan dat de werking hetzelfde is. Onderaan op je AB zitten die gekleurde knoppen: movie, music, game en pure. Als je een aantal keer op de pure knop drukt kom je op den duur op de auto modus. In deze modus checkt de receiver het binnenkomende signaal en selecteert deze automatisch de juiste modus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:46
Omdat je schrijft dat je geen Dolby Atmos kunt selecteren, heb je wel een soundtrack met een Dolby Atmos geluids spoor? Als deze geen ingang vindt op de Denon kun je geen Dolby Atmos weegave kiezen.
Ook zal je Samsung bijvoorbeeld een Atmos signaal niet doorzetten, kunnen alleen de nieuwere tv's, en nog lang niet alle. Hoe gaat je audio van je tv naar de AVR, en juist ingesteld?

Zijn je Atmos boxen rechtstreeks op de AVR aangesloten?
Je DTS NEURAL-X virtuele Surround Sound werkt wel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Als ik op Netflix op dolby atmos zoek en zo een film selecteer, staat er ook geen dolby atmos tussen in de avr.

Audio van mijn tv gaan via ARC naar de avr. Voor de rest zijn al mijn apparaten en boxen direct op de denon aangesloten.

Zoals ik al aan gaf heb ik geen idee wat het verschil allemaal is tussen de geluidsmodussen... Geen idee of DTS naar behoren werkt want ik heb geen idee hoe het hoort te klinken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Er komt overigens wel gewoon geluid uit de atmos speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
JoeyBakkertje schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:22:
Als ik op Netflix op dolby atmos zoek en zo een film selecteer, staat er ook geen dolby atmos tussen in de avr.

Audio van mijn tv gaan via ARC naar de avr. Voor de rest zijn al mijn apparaten en boxen direct op de denon aangesloten.

Zoals ik al aan gaf heb ik geen idee wat het verschil allemaal is tussen de geluidsmodussen... Geen idee of DTS naar behoren werkt want ik heb geen idee hoe het hoort te klinken 😅
Je moet netflix 4k hebben anders heb je ook geen atmos spoor.
Als je dat wel hebt word atmos over netflix enkel ondersteund door een win 10 pc, de xbox one x (de one s weet ik niet zeker) en sommige lg oled tvs.
Netflix op windows 10 werkt niet naar behoren op edge en de app het beeld schokt, en die heb je nodig voor atmos. :)
Zal wel een update voor komen maar nu werkt het niet.
De xbox one x werkt wel erg goed en je hebt gelijk een 4k blu ray speler. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 25-08-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 20:11
JoeyBakkertje schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:22:

Arc ondersteunt geen HD audio formaten, dus veel meer dan DTS ga je daar sowieso niet uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:45

DarkSide

theres no place like ::1

Klopt ARC ondersteund geen HD formaten.
Maar netflix heeft volgens mij ook geen HD audio. Ze maken gebruik van DD+ ook voor Atmos.
Dit moet gewoon over ARC kunnen gaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JoeyBakkertje schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:01:
Er komt overigens wel gewoon geluid uit de atmos speakers.
Wat staat er in de display van de receiver? Grote kans dat er een modus gekozen is die "missende" speakers wel aanstuurt. Dat bestaat al tijden en is volgens mij begonnen met Dolby Pro Logic wat van stereogeluid surround maakt. Voor ATMOS zijn er vast ook van die pseudo surround tracks. Als je de receiver op "DIRECT" zet dan zou je de track af moeten spelen zoals deze bedoelt is.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 25-08-2019 13:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Zal dolby surround of dtsx neural x zijn die schalen het geluid op naar alle speakers.
Werkt best goed vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:46
Probeer eens een serie bij Amazon Prime, kun je maand gratis proberen, Jack Ryan is een Atmos ondersteunde serie.
Trouwens kan je Samsung überhaupt Aps met Atmos doorzetten via je HDMI ARC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Ik heb Netflix 4k en kan dit ook vanaf mijn Ziggo Mediabox Next afspelen. Zou dat dan wel moeten werken, want dan gebruik ik de ARC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
JoeyBakkertje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 01:25:
Ik heb Netflix 4k en kan dit ook vanaf mijn Ziggo Mediabox Next afspelen. Zou dat dan wel moeten werken, want dan gebruik ik de ARC niet.
Zou je moeten kijken of de Ziggo Next Atmos ondersteunt.

Overigens wel vreemd dat HDR jou als "geel" overkomt. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de beeldsettings. Veel tv's hebben voor SDR en HDR aparte beeldsettings en instellingsmogelijkheden. Grote kans dat jij op SDR op een "standaard", wellicht zelfs "levendige" beeldsetting kijkt en dat bij HDR overgeschakeld wordt naar HDR Movie/Cinema (wellicht zelfs Technicolor).

Grote kans dat jij het beeld als geel ervaart, omdat jij (en 99% van de Nederlanders) je hele leven al naar een veel te blauw scherm hebt zitten kijken, doordat je gebruik maakt van standaard/levendige beeldsetting.

Beeldsettings als Movie/Cinema, Isf Expert/Technicilor (gecalibreerde settings die vaak alleen voor high-end tv's beschikbaar zijn) hebben vaak een warme witbalans. Dat wordt gedaan om een natuurgetrouwe witbalans, dus een natuurgetrouw plaatje neer te zetten. Tip, gebruik voor HDR en SDR isfl/technicolor settings en check calibratie instellingen bij rtings.com voor je Q9. Je moet wennen een het kijken naar een juiste witbalans en dat kan wat gelig over komen in het begin.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Goofy1978 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Als je dat wel hebt word atmos over netflix enkel ondersteund door een win 10 pc, de xbox one x (de one s weet ik niet zeker) en sommige lg oled tvs.
Atmos werkt bij mij in ieder geval op de Xbox One, One S en One X dus dat zit wel goed. Via ARC zal het sowieso niet werken, in de regel geen 'HD-audio' formaten dus ook geen Atmos. Pseudo-modi zijn er niet voor Atmos (@FeaR ) alleen voor DTS (Neural:X) maar of je dat moet willen is een tweede (net als destijds met Pro-Logic (IIx/z).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
Opzich is het niet zo moeilijk allemaal. Wat belangrijk is, is dat je alles over je receiver laat lopen en verder geen apps zoals netflix van je tv gebruikt want die ondersteunt geen atmos. Maakt dan verder niet uit of de hdmi out van je versterker naar je arc hdmi in van je tv gaat aangezien je alleen het videosignaal doorstuurt en de audio door de versterker laat regelen. Als je een bron hebt (blu ray speler ,ziggo box) die atmos ondersteunt dan zal de receiver deze vanzelf oppakken. Van wat ik kon vinden na even zoeken blijkt dat je next box geen atmos ondersteunt. Daar zit dan ook je probleem. Je hebt geen bron die het atmossignaal door kan sturen. Oplossing is om een geschikte bron aan te schaffen zoals bv een Xbox one X of apple tv 4K. Deze ondersteunen beiden atmos.

[ Voor 8% gewijzigd door oknot op 27-08-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Exorcist schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:39:
[...]

Atmos werkt bij mij in ieder geval op de Xbox One, One S en One X dus dat zit wel goed. Via ARC zal het sowieso niet werken, in de regel geen 'HD-audio' formaten dus ook geen Atmos. Pseudo-modi zijn er niet voor Atmos (@FeaR ) alleen voor DTS (Neural:X) maar of je dat moet willen is een tweede (net als destijds met Pro-Logic (IIx/z).
Jawel dolby surround is de upscaler voor atmos, bij een 5.1 of 2.0 signaal komt er ook geluid uit de atmos speakers.
Werkt verder prima :)
Bij een lg tv zou je de tv netflix app kunnen gebruiken en atmos via arc terug naar de receiver. :)
Atmos van netflix zit in een gewoon dolby spoor geen HD audio, dus dan werkt het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Goofy1978 op 27-08-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyBakkertje
Ik heb Netflix afgespeeld op mijn NVIDIA SHIELD, en inderdaad... Dolby Atmos is nu wel te kiezen als geluid modus 😎. Ik vind het allemaal maar een gedoe... Hoe bestaat het toch dat vandaag te dag niet alles goed moet werken op elk nieuw apparaat. In ieder geval bedankt voor alle reacties, jullie hebben goed geholpen. Thnx! En Vikjee, bedankt. Die AUTO modus werkt ook super.
Pagina: 1