Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding ontploft

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmorgen.

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste pc gebouwd.
Hij starte mooi en deed het perfect.
Toen was ik dinsdag de laatste drivers aan het installeren en ontploft mijn voeding.
Er schoten letterlijk vonken uit en toen ik de voeding er uit haalde viel er een condensator uit.

Ik heb de Corsair rm550x voeding dus heb 10 jaar garantie maar ik wil er niet een voeding induwen zonder te weten wat er aan de hand is.

Dit zijn alle onderdelen in de pc:
Case
ThermalTake versa N21

GPU
MSI Radeon RX 570 ARMOR

CPU
AMD Ryzen 5 2600

Motherboard
MSI B450 Tomahawk

HDD
Seagate Barracuda 1TB

SSD
Samsung 860 EVO 250GB

RAM
Corsair CMK16GX4M2B3000C15

PSU
Corsair rm550x

Ik probeer de fout nu te vinden maar zou niet weten wat er fout kan zijn. Heb tijdens het bouwen wel 1 ding fout gehad ik had eerst de koeling op de cpu gedaan en zou daarna de RAM doen maar dat werkte natuurlijk niet dus haalde ik de koeling eraf maar toen had ik de cpu ook uit zijn huls getrokken.

Dus mijn vraag aan iedereen is als jullie een idee hebben hoe dit zou kunnen gebeuren vertel het dan maar.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jesse Elzinga

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:53
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:56:
haalde ik de koeling eraf maar toen had ik de cpu ook uit zijn huls getrokken.
Dit klinkt niet echt goed. Heb je gecontroleerd of er CPU pinnen zijn gebogen?

Weet je 100% zeker dat het de voeding is? Geen ander onderdeel die de starter is? (Zoals de GPU). Zie je ergens anders schade? Mogelijk ergens kortsluiting gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
talkatoo schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Dit klinkt niet echt goed. Heb je gecontroleerd of er CPU pinnen zijn gebogen?

Weet je 100% zeker dat het de voeding is? Geen ander onderdeel die de starter is? (Zoals de GPU). Zie je ergens anders schade? Mogelijk ergens kortsluiting gemaakt?
Heb alle pinnen bekeken. Kon geen buigingen vinden of wat dan ook vinden.
En jaah de vonken die eruit kwamen waren niet van laagspanning ze lagen nog even op mijn bureau na te branden. Maar ik zit dacht wel het kan wel zijn dat hij bij de cpu eeb kortsluiting gemaakt heeft (dat ik toch iets over het hoofd heb gezien) en terug is geslagen naar de voeding.

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14
Ik heb tot nu toe alleen een b-merk voeding gehad die daadwerkelijk geploft is. Van corsair zou ik het niet snel verwachten. Daarnaast zou je het even na moeten kijken maar hebben de meeste voedingen van hun ook wel kortsluiting en overbelasting beveiligingen.
Mogelijk had je pech met de voeding. Wel is te hopen dat het geen schade richting andere hardware heeft veroorzaakt.

---edit
Heb even gekeken maar alsdus de kenmerken in de pricewatch zou psu de genoemde beveiligingen moeten hebben. Verder is de psu niet nieuw dus mogelijk toch gevolg van ouderdom

[ Voor 26% gewijzigd door Qaatloz op 24-08-2019 08:57 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd welke voeding is ontploft ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Viel de condensator uit de voeding zelf of van je moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Qaatloz schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:50:
Ik heb tot nu toe alleen een b-merk voeding gehad die daadwerkelijk geploft is. Van corsair zou ik het niet snel verwachten. Daarnaast zou je het even na moeten kijken maar hebben de meeste voedingen van hun ook wel kortsluiting en overbelasting beveiligingen.
Mogelijk had je pech met de voeding. Wel is te hopen dat het geen schade richting andere hardware heeft veroorzaakt.

---edit
Heb even gekeken maar alsdus de kenmerken in de pricewatch zou psu de genoemde beveiligingen moeten hebben. Verder is de psu niet nieuw dus mogelijk toch gevolg van ouderdom
Die beveiligingen kwam ik ook tegen en heb ook nog met een paar mensen bij een computer bedrijf gepraat en die zeiden ook het is theoretisch niet mogelijk door kortsluiting in het mobo ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:01:
@Verwijderd welke voeding is ontploft ?
Mijn corsair rm550x

Verwijderd

Topicstarter
Basekid schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:09:
Viel de condensator uit de voeding zelf of van je moederbord
Uit de voeding weg

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dan zou ik die maar niet meer terugplaatsen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een voeding is dicht (afgezien van wat gaas of spleten). Daar past normaliter geen condensator doorheen. Doe eens een foto van die condensator en van je voeding?

Oh, en wil je aub niet meerdere malen na elkaar reageren? Graag meerdere reacties samenvoegen tot 1 reactie, dat leest een stuk prettiger.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 24-08-2019 09:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:05

HugoBoss1985

Xenotech

I.p.v. aan de koeler te trekken er ook/eerst aan draaien in het geval van een AMD cpu.
Dan voorkom je dat je de cpu uit het socket trekt.

Kwalijke zaak als die voeding zomaar, op deze manier, defect is geraakt.
Ik hoop voor je dat het geen andere componenten heeft meegenomen.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-08-2019 09:51 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:07

DataGhost

iPL dev

Als je met je auto een klapband krijgt ga je toch ook niet eerst de motor na laten kijken voordat je er een nieuwe band onder zet? Er kwamen vonken uit je voeding en er viel een component uit. Dan is het logisch om aan te nemen dat dat component op de een of andere manier niet goed vast zat en daarmee is gaan vonken, of dat het component zelf gewoon slecht was.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afstandsbusjes tussen je behuizing en je moederbord erin gedaan? (Tenzij ze al standaard goed op de kast zaten, kan ook, maar moet je wel checken). Anders kan je daar kortsluiting hebben. En nee, dan nog steeds mag een voeding niet ontploffen, maar goed, dat mag sowieso niet en het is wel gebeurd.

@DataGhost, ik ben het met je eens dat er goede kans is dat de voeding gewoon defect is en niet meer. Al zelfs als dat het geval is, is de vraag hoeveel de voeding nu gefrituurd heeft. Maar tegelijk is het wel zo logisch om eerst te checken of het toch niet iets anders is geweest. Als je fietsband lek is, dan ga je ook niet blindelings een nieuwe band erop doen, maar eerst check je of er niet nog wat door de buitenband heen steekt, anders is de nieuwe direct weer lek.

[ Voor 44% gewijzigd door Sissors op 24-08-2019 09:52 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sissors schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:50:
Afstandsbusjes tussen je behuizing en je moederbord erin gedaan? (Tenzij ze al standaard goed op de kast zaten, kan ook, maar moet je wel checken). Anders kan je daar kortsluiting hebben. En nee, dan nog steeds mag een voeding niet ontploffen, maar goed, dat mag sowieso niet en het is wel gebeurd.

@DataGhost, ik ben het met je eens dat er goede kans is dat de voeding gewoon defect is en niet meer. Al zelfs als dat het geval is, is de vraag hoeveel de voeding nu gefrituurd heeft. Maar tegelijk is het wel zo logisch om eerst te checken of het toch niet iets anders is geweest. Als je fietsband lek is, dan ga je ook niet blindelings een nieuwe band erop doen, maar eerst check je of er niet nog wat door de buitenband heen steekt, anders is de nieuwe direct weer lek.
Hij zegt dat het systeem perfect werkte en hij drivers aan het installeren was. Dat strookt niet met vergeten afstandsbusjes. Op de vraag hoeveel de voeding gefrituurd heeft krijg je helaas geen antwoord zonder er een nieuwe voeding aan te hangen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:56:

Er schoten letterlijk vonken uit en toen ik de voeding er uit haalde viel er een condensator uit.
pics please

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Maak eens wat foto's van de voeding. En ook van de rest van het systeem. Ik zou zoveel mogelijk vastleggen als ik jou was. Als er vonken uit je voeding schieten vind ik het niet ondenkbaar dat er ook schade is aan andere onderdelen van je systeem die zich eventueel pas later laten zien.

Het aansluiten van een voeding is aardig fool proof en als je aangeeft dat het issue zich voordeed bij het installeren van drivers dan is het ook niet dat de belasting te hoog was. Zeker met een 550W voeding.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2019 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een foto wil plaatsten dan zegt hij dat ik niet genoeg karmapunten heb ofzo

Verwijderd

Topicstarter
https://www.tiendaelectro...r-ceramico-220pf-50v.html

Dit is de soort condensator die er uit viel

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-11 13:09
Die kan makkelijk door een gaatje. Misschien hoort hij er niet in en was hij er ingevallen en maakte toen kortsluiting.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Het is echt enorm lang geleden dat ik dat soort condensatoren op een moederbord of videokaart gezien heb, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat 'ie niet in de voeding hoorde te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
https://nl.hardware.info/.../corsair-rm550x-550w-2018

Als je goed op de 3de foto kijkt zie je die condensator daar wel in de voeding zitten

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Als ik een foto wil plaatsten dan zegt hij dat ik niet genoeg karmapunten heb ofzo
Even je plaatje extern hosten (imgur of iets dergelijks) en de link hier delen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:51

rdejongjr

Gnome

Niet per ongeluk te lange schroeven gebruikt on de voeding vast te zetten? ( Max 5mm ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bijgeleverde schroeven gebruikt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar maak nou eens een foto van je voeding, en waar die condensator uitviel. Want de gaten in een voeding zijn in de regel echt niet groot genoeg om een condensator door te kunnen laten vallen.

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-11 13:09
Een foto van een soortgelijke condensator in plaats van de echte maakt niet duidelijk of hij vastgesoldeerd heeft gezeten of niet.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

TERW_DAN schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:00:
Maar maak nou eens een foto van je voeding, en waar die condensator uitviel. Want de gaten in een voeding zijn in de regel echt niet groot genoeg om een condensator door te kunnen laten vallen.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:21:

Als je goed op de 3de foto kijkt zie je die condensator daar wel in de voeding zitten
Op de eerste foto, de fangrill is echt groot zat voor een hele hoop rotzooi.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

Een beetje voeding heeft tegenwoordig zoveel beveiligingen erop zitten dat je echt je best moet doen om 'm te laten ontploffen. Krachtstroom erop zou wellicht helpen, maar buiten dat zit er normaliter undervoltage, overvoltage, overcurrent, short-circuit, overtemperature etc. beveiliging op. Het ding zou niet mogen ontploffen.

Voor de zekerheid, doe je het volgende:

- Replacement voeding
- Mainbord + cpu uit de kast halen
- mainbord op de kartonnen doos van het moederbord leggen (niets eronder), stekkers erin, aansluiten en kijken of het start. Met zo weinig mogelijk dingen eraan dus. Geen toetsenbord, muis, videokaart etc. Eerst maar eens kijken of het ding nog aan gaat.
- Langzaam meer onderdelen aansluiten
- Als laatste alles in de kast bouwen en de afstandsbusjes niet vergeten. En zorgen dat er enkel afstandbusjes op plekken zitten waar je ook een schroefgat in je moederbord hebt zitten.

-_-

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Was de rm550x serie niet een serie met veel van deze problemen? Ik kan me een topic herinneren, waar de voeding (als ik het me dus goed herinner, ook een rm550x) ook vonkte. Iemand in dat topic wist te vertellen, dat het een veelvoorkomend probleem is.

• Tens
M2M schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:29:
Een beetje voeding heeft tegenwoordig zoveel beveiligingen erop zitten dat je echt je best moet doen om 'm te laten ontploffen.
het kan, elk stukje elektronica kan in principe 'ontploffen', de kans dat het daardoor plotseling uit een voeding kan vallen en/of voor een leek herkenbaar is als condensator, is een ander verhaal

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:07:
Was de rm550x serie niet een serie met veel van deze problemen? Ik kan me een topic herinneren, waar de voeding (als ik het me dus goed herinner, ook een rm550x) ook vonkte. Iemand in dat topic wist te vertellen, dat het een veelvoorkomend probleem is.
650w heb ik wel eens voorbij zien komen(non 2018)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hackus schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

650w heb ik wel eens voorbij zien komen(non 2018)
Topic gevonden: Voeding geeft vonkjes. Blijkbaar was het een RM650x. Geen idee, of de rm550x dezelfde problemen heeft als de rm650x. Ging in ieder geval om een groen component. Blijkbaar een thermistor.

[ Voor 38% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2019 12:32 ]

• Tens
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:21:

waar precies? ik zie wel wat vermogensweerstanden, maar niet zo'n condensator.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18
Tens schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

waar precies? ik zie wel wat vermogensweerstanden, maar niet zo'n condensator.
Onderin, boven de dikke condensatoren, links langs die groene,
Zitten onder de kit gespoten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Tens
MaD_co schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Ah ja, ik zie het, en die kit heeft automagisch losgelaten.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MaD_co schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Iets rechts boven uit het midden zit er ook eentje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-11 20:49
Dit topic mist plaatjes :Y)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is geen veelvoorkomend probleem.
Kleine condensators kunnen prima door de fangril, al is het waarschijnlijk geen condensator.
Is ook niet iets waar je zelf iets aan kunt doen trouwens, productiefout.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 24-08-2019 22:21 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-11 10:02

ikt

Blijkt soms vaker voor te komen. Maak gebruik van die garantie zou ik zeggen, misschien dat je ondertussen iets met je webwinkel kunt regelen om je componenten binnen de resterende [14-daagse] inruilperiode ook meteen te testen en te vervangen, mocht de voeding meer componenten hebben gefrituurd.

[ Voor 3% gewijzigd door ikt op 24-08-2019 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding terug gestuurd en heb een nkeuwe gekregen. En hij draait nu zonder problemen.
Bedankt voor jullie hulp!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-11 20:49
Het toeval trof dat ik vandaag ook een terminale voeding op de pijnbank had met vuurwerk :+ In mijn geval betrof het een goedkope no-name voeding waarvan de 12V lijn overbelast is geweest, gevolg: de chopper (bestaande uit twee hoogvoltage torren) faalde waardoor er kortsluiting ontstond op twee kleine weerstandjes in het HV gedeelte die al het vermogen uit de elko's voor hun kiezen kregen. De weerstandjes eindigden zodoende in een spectaculaire boog plasma die er (dankzij de ventilatie) aan de achterkant van de computer werd uitgespuwd :)

Resultaat (behoorlijke anticlimax):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tZZpBVc4/photo-2019-09-20-16-17-29.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N93YSjh7/photo-2019-09-20-16-17-33.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Azbest op 20-09-2019 17:05 . Reden: typo ]

Pagina: 1