Chromebook leegmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik zit hier met een Chromebook (waar ik de ballen verstand van heb trouwens) welke van mijn zoon is geweest tijdens zijn eerste drie jaar van zijn school. Omdat de drie jaar om zijn heeft hij een nieuwe gekregen en deze wil ik doorschuiven naar mijn jongste zoon.

Dus ik dacht, factory reset en gaan met die banaan. Mooi niet schijnbaar.Schijnbaar is dat ding aangemeld op een domein ofzo, want zelfs na een (factory) reset zeurt hij om een emailadres welke eindigt op de naam van mijn zoon zijn school.

Hoe verwijder ik deze onzin? Het is onze laptop en ik wil deze dwang helemaal niet. Of kan dat alleen maar gedaan worden door de IT van zijn school? Ik weet helemaal niet hoe zo'n ding werkt, maar ik vind het belachelijk dat een laptop die van ons is zo gegijzeld wordt door een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Contact opnemen met de school is inderdaad de enige mogelijkheid als je niet wilt het apparaat wilt openmaken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Snake schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:16:
Contact opnemen met de school is inderdaad de enige mogelijkheid als je niet wilt het apparaat wilt openmaken.
En als ik dat wel wil? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dus je koopt een laptop, en nu gegijzeld door zijn school. WTF is dat. Dan zou ik me maar ook zorgen maken om wat die school alleen te zien krijgt/kreeg.

Zou het weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ivysaur schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:46:
Dus je koopt een laptop, en nu gegijzeld door zijn school. WTF is dat. Dan zou ik me maar ook zorgen maken om wat die school alleen te zien krijgt/kreeg.

Zou het weggooien.
Dit dus. Te belachelijk dat ze de hele laptop gijzelen. Kom er ook nu pas achter nadat we deze willen cleanen voor zijn broertje. Ik wil gewoon een full wipe kunnen uitvoeren en mijn jongste kunnen laten inloggen, maar dat mag ik dus niet meer 8)7 is mijn laptop.

CTRL+D gedaan en zelfs een recovery image op stick geprobeerd, maar blijft naggen dat ik kan/moet inloggen met ID van school.

[ Voor 10% gewijzigd door Yzord op 24-08-2019 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou inderdaad gewoon even naar school gaan (en dan niet op het opgewonden toontje dat je nu uit) en vragen de laptop weer vrij te geven.

Daarnaast zou ik wel om de privacyvoorwaarden van de school vragen waarin zij aangeven wat er met de gegevens van de laptop gebeurt. En misschien is een GDPR-verzoek om alle gegevens ook mogelijk.

Maar goed, op hoge poten zul je waarschijnlijk minder bereiken dan als je ze gewoon als mens benaderd. Uiteraard kun je wel prima aangeven dat je niet blij bent met wat ze hebben gedaan en dat ze dit gedaan hebben zonder toestemming je bijzonder irriteert.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 24-08-2019 00:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik heb meteen doemscenario's in mijn hoofd ronddwalen, joh. Jaren geleden was er een bericht dat laptops van scholen mee konden kijken via de webcam. Brrrr.

Zou @Room42's advies opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Mja mijn zoon moet hem maar even langs de IT brengen dan maar. Maar wat absurd zeg allemaal. Bij Windows en Mac kan je je ook aanmelden op een domein, maar wordt niet meteen je hele laptop gegijzeld. Nu heeft de school bepaald dat alleen iemand van die school hem mag gebruiken, terwijl wij de eigenaar zijn van de laptop.

Het voelt gewoon bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik begrijp het sentiment volledig en deel dat ook. Het lijkt me ook volledig ongewenst maar daar binnenstormen bij de mensen die dit slechts uitvoeren heeft geen zin. Dit zou ik op directieniveau uitzoeken. En zeker ook laten onderzoeken dat er niet van dat soort activiteiten als @Ivysaur opmerkt gebeurd zijn.

Overigens kun je tegenwoordig ook Windows-machines helemaal dichttimmeren dat je zonder geldig AD-account niet eens in de BIOS komt. In ieder geval HP's hebben die feature.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-08-2019 01:12 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:12
Ivysaur schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 01:01:
Ik heb meteen doemscenario's in mijn hoofd ronddwalen, joh. Jaren geleden was er een bericht dat laptops van scholen mee konden kijken via de webcam. Brrrr.

Zou @Room42's advies opvolgen.
Zo'n beheertool zou toch voor het tegenovergestelde gebruikt worden. Dichtgooien van webcam/apps waar je tijdens schoolwerkzaamheden toch niets mee moet doen. Of dat mag en of je het moet willen op een persoonlijk apparaat is een 2e.

Het is allicht ongebruikelijk dat een persoonlijk apparaat zo ver wordt dichtgetimmerd dat je hem niet eens meer kan resetten, maar als een apparaat goed is ingericht werkt een management tool inderdaad op het laagste niveau. Dan kom je bij elke reset weer terug op het punt dat je apparaat al in het domein/systeem zit en moet hij hier dus uit gegooid worden voor je weer iets met het apparaat kan (behalve voor spare parts gebruiken, wat volgens mij toch al regelmatig bij gestolen apple producten gebeurt.)

Overigens heeft het ook voordelen:
- Wifi netwerk toevoegen op afstand (zo hoeft niemand het wachtwoord te weten)
- Koppelingen/apps pushen.
- Netwerkverbindingen automatisch toevoegen.
- Wissen op afstand (bij diefstal etc, of een collega die denkt bestanden mee te nemen)
- Bij houden welke apps geïnstalleerd worden (Torrents? :P )

Het hele doemdenken van "stel dat ze je met je webcam mee kunnen gluren want ik heb gelezen dat...." kan ik mij niet in vinden. Zelfs IT bij scholen moet een VoG hebben om kinderen te mogen helpen, bovendien worden webcams bijna standaard al afgeplakt (iets wat ik persoonlijk ook gewoon aan zou raden als je dat ding nooit gebruikt). En even realistisch, het risico dat een gebruiker zijn laptop een paar minuten onbeheerd achter laat en iemand even snel een paar instellingen kan veranderen of iets op de achtergrond kan installeren zijn vele malen groter :P (en in een beheerde situatie zou je ook dat af kunnen vangen met bijv. een blacklist voor apps.)

En ja, IT kan veel zien op een dergelijk apparaat, maar het is geen kwestie van "even meegluren bij gebruiker ...." maar vaak een kwestie van "Als een bestandsnaam woorden als hack, keylogger etc etc. bevat, stuur een alert naar systeembeheerder" etc.

@Yzord
Het kan prima zijn dat de chromebook in beheer zetten een voorwaarde was voor het gebruik van bepaalde diensten etc. Je zoon zal daar dan al dan niet goed geïnformeerd akkoord mee gegaan zijn. (Hij zou de laptop bij IT afgegeven moeten hebben of instructies gevolgd hebben bij installatie)
Dat je hem niet kan wissen gaat misschien wat ver, maar dit is wel iets wat IT voor je op moet kunnen lossen als je er simpelweg om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 16:12

mickjuh

Good news everyone!

Is dat niet hetzelfde als met een Android telefoon? Als je een Android factory reset zonder eerst afgelogd te hebben met je Google account dan vraagt hij na de factory reset om eerst in te loggen met de Google gegevens die voor de reset gebruikt werden. Dit is diefstal preventie.

Wellicht dat het met een Chromebook ook zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dit lijkt wel een beveiliging wat lijkt op die van Samsung. Dat als je de telefoon reset, dat hij bij een reset en een nieuw account alsnog een bevestiging nodig heeft van het oude account, wat ergens diep is opgeslagen, en niet wordt meegenomen bij een factory-reset.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 26-08-2019 10:56 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Licentie van de Chromebook is gekoppeld aan het domein van de school via de Google Admin omgeving.
De enige manier om dit los te koppelen is door de IT beheerder van de school. Die kan dan via de Google Admin Console de licentie loskoppelen of instellen dat het domein niet geforceerd wordt.

Echter zal die laatste optie niet gebeuren omdat dit een een globale instelling is en dan gelijk voor alle Chromebooks van de school gebeurt. Enige oplossing is dus laten loskoppelen door de IT van de school.

Dit werkt vergelijkbaar met een Windows PC die is aangemeld bij een domein via AD.
Echter in het geval van de Chromebook is het op hardware niveau, waardoor een factory reset geen oplossing is.

Zie ook

https://support.google.com/chrome/a/answer/3523633?hl=en

[ Voor 19% gewijzigd door ReVision. op 26-08-2019 11:37 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Powerwash is uitgeschakeld door de school (IT) in de instellingen.

Ik heb ze al gemaild erover en op de website stond dat ik ze moet mailen erover als ik de chromebook weer wil bevrijden van zijn bezetters.

Als ITer ben ik het helemaal niet eens met deze manier van gijzelen. Al helemaal niet omdat ze hem dan ook kunnen 'volgen'. Maar goed, ik zet me er wel weer overheen en heb ze op een nette manier gevraagd of ze me kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yzord schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

Powerwash is uitgeschakeld door de school (IT) in de instellingen.

Ik heb ze al gemaild erover en op de website stond dat ik ze moet mailen erover als ik de chromebook weer wil bevrijden van zijn bezetters.

Als ITer ben ik het helemaal niet eens met deze manier van gijzelen. Al helemaal niet omdat ze hem dan ook kunnen 'volgen'. Maar goed, ik zet me er wel weer overheen en heb ze op een nette manier gevraagd of ze me kunnen helpen.
vziw kan alleen de eigenaar toestemming geven voor MDM (wat jij gijzelen noemt).

Dus heeft jouw zoon de school toestemming gegeven voor het beheren van het apparaat?

Of is het apparaat van de school gekocht en geleverd met MDM?

Vanuit het perspectief van de beheerder (in dit geval de school) zijn deze beperkingen heel prettig en ook nuttig.

Meer info:
https://support.google.com/chrome/a/answer/1289314?hl=nl

[ Voor 3% gewijzigd door Diederik op 26-08-2019 11:42 . Reden: link toegevoegd ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
_Diederik schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

vziw kan alleen de eigenaar toestemming geven voor MDM (wat jij gijzelen noemt).

Dus heeft jouw zoon de school toestemming gegeven voor het beheren van het apparaat?

Of is het apparaat van de school gekocht en geleverd met MDM?

Vanuit het perspectief van de beheerder (in dit geval de school) zijn deze beperkingen heel prettig en ook nuttig.

Meer info:
https://support.google.com/chrome/a/answer/1289314?hl=nl
Wij hebben de laptop 'gehuurd' en is nu onze eigendom. Dus ja, ik snap dat de school deze beperkingen oplegde, maar gezien mijn privacy issues ben ik er niet blij mee, want hij kon dus ook gevolgd worden en dat wil ik niet. Net als dat ik geen toestemming geef voor gezondheidsonderzoek op school en dat mijn kinderen gefilmd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yzord schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Wij hebben de laptop 'gehuurd' en is nu onze eigendom. Dus ja, ik snap dat de school deze beperkingen oplegde, maar gezien mijn privacy issues ben ik er niet blij mee, want hij kon dus ook gevolgd worden en dat wil ik niet. Net als dat ik geen toestemming geef voor gezondheidsonderzoek op school en dat mijn kinderen gefilmd mogen worden.
Tsja, als jouw zoon werkt met een laptop van school, en inlogt met een account van school, dan is de kans groot dat de school meer inzicht heeft in het gebruik, dan dat jij wenselijk vindt.

Ook wanneer de Chromebook losgekoppeld is van school, en deze gebruikt wordt met een Google account, zal Google mogelijk ook meer inzicht hebben in gebruik, dan wat voor jou wenselijk is.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Yzord schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Kijk, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Een gekochte laptop en een gehuurde laptop zijn 2 geheel verschillende dingen.

Als je zoiets aan het einde van de huurperiode overkoopt heb je inderdaad kans dat zoiets even georganiseerd moet worden. Dat een school dat niet geheel op orde/geautomatiseert heeft verbaasd me maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:28:
[...]

Kijk, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Een gekochte laptop en een gehuurde laptop zijn 2 geheel verschillende dingen.

Als je zoiets aan het einde van de huurperiode overkoopt heb je inderdaad kans dat zoiets even georganiseerd moet worden. Dat een school dat niet geheel op orde/geautomatiseert heeft verbaasd me maar weinig.
De laptop is gekocht. Maar met een regeling dat we een paar euro betalen per maand dat mocht er wat mis zijn met de laptop dat hij dan een nieuwe krijgt. Dus ja, hoe interpreteer je zoiets haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Yzord schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

De laptop is gekocht. Maar met een regeling dat we een paar euro betalen per maand dat mocht er wat mis zijn met de laptop dat hij dan een nieuwe krijgt. Dus ja, hoe interpreteer je zoiets haha
Zoiets heet garantie en daar hoor je niet voor te betalen. Het verhaal wordt per bericht onduidelijker, anyways, als het met de school geregeld is, is het klaar toch. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:58:
[...]

Zoiets heet garantie en daar hoor je niet voor te betalen. Het verhaal wordt per bericht onduidelijker, anyways, als het met de school geregeld is, is het klaar toch. Probleem opgelost.
Nou, het is gewoon simpel. We kopen een Chromebook bij een bedrijf die door de school is aanbevolen. Alleen betaal je per maand een kleine vergoeding voor als de batterij er mee op houdt of de laptop zelf. 3 jaar garantie krijg ik nergens en bij hun wel, dat is de reden dat we het bij hun hebben gekocht. En een accu zit vaak maar 6 maanden garantie op, dus de regeling is best logisch voor ons.
Pagina: 1