Zonnepanelen op Oost en West ligging

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 13:40
Ik heb behoefte om zonnepanelen aan te schaffen, ben nieuw in de materie en heb wat vragen aan jullie tweakers die ik meer vertrouw dan diverse installateurs die ik al heb gesproken :)

Meer informatie over mijn huis en wensen:

- jaren 30 woning; rijtjeshuis
- jaarlijks verbruik ~4000 kwh
- daken gesitueerd op ~zz-oost & nn-~west (zie onderstaande afbeeldingen)
- hoek van het dak 35 graden
- aantal panelen in gedachten zz-oostzijde: 8x320WP? (5 panelen tegen de daknok en 3 onder de (kleine) bestaande dakkapel) > net zoals de buren rechts op de achterzijde foto hebben gedaan.
- aantal panelen in gedachten nn-westzijde: 5x320WP? (alleen tegen de daknok i.v.m. ligging en schaduw van (over)buren)
- beide buren hebben grote dakkapellen en er zijn diverse 'pijpjes' op de daken, ik zou voorkeur hebben voor optimizers;

toekomst wensen:
- toevoegen van 2 extra panelen op de nog te bouwen dakkapel aan de zz-oost zijde, de buren hebben hier ook twee panelen op laten plaatsen.

- wat voor ideeën hebben jullie bij bovenstaande situatie?
- zijn er omvormers die goed om kunnen gaan met 8 (later 10) panelen aan de zz-oost zijde en 5 panelen aan de andere kant?
- is het uberhaupt zinvol om de nn-w zijde ook te voorzien van 5? panelen denken jullie?

voorzijde

achterzijder

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is er bijzonderder aan jouw installatie dat niet reeds is behandeld?
https://gathering.tweaker...B%5D=71&keyword=oost+west

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Nnw kan prima, hoewel ik dan Panasonic kuro zou pakken om mooi hoog in de volts te komen. Heeft dus zin en ik zou het doen.
Aangaande zzo , hou rekening mee dat dakkapel moeilijk vervangt tussen de panelen, Als het kan doe dat eerst. Denk ook even na hoe je de dakkapel gaat schilderen.

Omvormers kunnen het prima, alle dual trackers van rond de 3000 watt zijn goed. Kijk wat je prettig vind , de ene houd van SMA, ik ben een goodwe man, beste el cheapo die nog van goede kwaliteit is : growatt.

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 24-08-2019 08:10 . Reden: Zzo of zzw maakt nogal uit ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bedenk of je die pijpjes kwijt kan raken of kan combineren. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde opstelling en is zeer rendabel. Gewoon laten intekenen en bereken door 3 verschillende partijen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen probleem. Gebruik Solaredge zodat je met Optimizers en 1 omvormer de beide oriëntaties kunt aansluiten. Omvormer capaciteit kan 80% van de totale Wp zijn omdat je toch niet de max. Wp zult halen. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
teacher schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:15:
Bedenk of je die pijpjes kwijt kan raken of kan combineren. :Y
Goeie! Het bovenste pijpje wil ik laten verplaatsen (is van de CV) zodat er bovenaan een 5e paneel kan worden geplaatst.

Die overige twee is afzuiging keuken/badkamer maar ik denk dat deze geen schaduw geven op de installatie..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

knights16 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Goeie! Het bovenste pijpje wil ik laten verplaatsen (is van de CV) zodat er bovenaan een 5e paneel kan worden geplaatst.

Die overige twee is afzuiging keuken/badkamer maar ik denk dat deze geen schaduw geven op de installatie..
Jawel, maar de dakkapellen ook, ik heb een vergelijkbare set gelegd (zuid oost & noord west) met 8+8 x315Wp op een growatt dual mppt omvormer maar door de diverse schaduw haalt hij een 3300 kWh per jaar ermee.
Noord west ook nog een boom.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Rol-Co schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 17:03:
[...]

Jawel, maar de dakkapellen ook, ik heb een vergelijkbare set gelegd (zuid oost & noord west) met 8+8 x315Wp op een growatt dual mppt omvormer maar door de diverse schaduw haalt hij een 3300 kWh per jaar ermee.
Noord west ook nog een boom.
Heb je dan ook optimizers gebruikt in je opstelling en indien ja, heb je deze voor al je panelen ingezet ?
Het makkelijkste is natuurlijk om alles hiervan te voorzien.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

knights16 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Heb je dan ook optimizers gebruikt in je opstelling en indien ja, heb je deze voor al je panelen ingezet ?
Het makkelijkste is natuurlijk om alles hiervan te voorzien.
Nee, geen optimisers, ik vraag mij ook af of dat echt goed gaat helpen aangezien het slechts 8 panelen per string zijn waar 6 eigenlijk al minimum is.
Voorkant heeft hij een cv pijp in de morgen, tegen de middag de dakkapel van de buren, dan de switch van dakvlak naar achter waar ook een dakkapel van de buren er af loopt en in de avond redelijk vroeg weer een boom op loopt.
Best veel schaduw dus.
Dit was gisteren
https://pvoutput.org/intr...1827&dt=20190824&gs=0&m=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Waarom hangt dat aan een 5000 watt omvormer? De helft was ook groot genoeg geweest.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:53:
@Rol-Co
Waarom hangt dat aan een 5000 watt omvormer? De helft was ook groot genoeg geweest.
Ja klopt, zijn piek ligt op 3200W dus een 3000 was prima maar we liepen tegen deze aan nieuw voor 250,- .
Specificatie van een 3000 en 5000 zijn bij growatt ook het zelfde op max W na. Ik heb hem wel 16A afgezekerd met een alamat.

Kunnen we later nog wat bij leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:47:
[...]

Nee, geen optimisers, ik vraag mij ook af of dat echt goed gaat helpen aangezien het slechts 8 panelen per string zijn waar 6 eigenlijk al minimum is.
Voorkant heeft hij een cv pijp in de morgen, tegen de middag de dakkapel van de buren, dan de switch van dakvlak naar achter waar ook een dakkapel van de buren er af loopt en in de avond redelijk vroeg weer een boom op loopt.
Best veel schaduw dus.
Dit was gisteren
https://pvoutput.org/intr...1827&dt=20190824&gs=0&m=0
Begrijp ik dan goed dat jij je panelen in serie hebt geschakeld omdat je geen optimisers hebt ?

Mijn gedachte is namelijk dat vanwege de diverse schaduwvlakken (ongeveer dezelfde als jij) de installatie naar beneden gaat qua opbrengst vanwege alle schaduw en dat dan optimisers dit tegengaat.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

knights16 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Begrijp ik dan goed dat jij je panelen in serie hebt geschakeld omdat je geen optimisers hebt ?

Mijn gedachte is namelijk dat vanwege de diverse schaduwvlakken (ongeveer dezelfde als jij) de installatie naar beneden gaat qua opbrengst vanwege alle schaduw en dat dan optimisers dit tegengaat.
Ja in serie, 2 strings van 8 met ieder een eigen mppt op de omvormer.

Naar beneden gaat het altijd! Met en zonder optimizer, als er geen zon op staat gaat een optimizer daar ook geen zon van maken natuurlijk. En je weet het verschil niet zonder eerst gewoon te proberen. :)

Ik heb het overlegd met de eigenaar vorig jaar, we hebben bewust meer gelegd dan nodig, vermogen is lager maar wel lange dagen, de boom gaat waarschijnlijk nog weg omdat die ook veel troep in de tuin geeft bij buurtbewoners. Al met al maken wij ons geen zorgen om de set, de tvt is kort door goedkoop inkopen, zelf leggen en het doet meer dan dakpannen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
Ik zou ook zeker even bij je buren nagaan wat de opbrengsten zijn en welke configuratie daar is toegepast.
Op basis van die informatie kun je vrij nauwkeurig jouw ideale situatie bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

royaljoop schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 20:46:
Ik zou ook zeker even bij je buren nagaan wat de opbrengsten zijn en welke configuratie daar is toegepast.
Op basis van die informatie kun je vrij nauwkeurig jouw ideale situatie bepalen.
Als dat het zelfde is, en dan bedoel ik met pijpjes en dakkapellen zoudat een idee zijn, maar de kans is klein dat dat het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Is redelijk hetzelfde alleen is daar sprake van een solaredge opstelling met optimisers en ik ben nou net vooral benieuwd naar wat het geheel doet zonder optimisers.

PVoutput

• knights16
Ik ben inmiddels weer wat verder en denk te gaan voor een setup zonder optimisers. Iemand heeft een Schaduwanalyse voor mij gemaakt en het verschil is minimaal terwijl de kosten bij een solaredge opstelling hoger zijn.

Nu nog de keuze voor een string omvormer. Mijn tweede string (nw zijde) zou bestaan uit vijf panelen. Is dit voldoende voor een aparte string om op te starten ?

En naar welke specificaties van de omvormer en panelen moet ik kijken om vast te stellen of de panelen voldoende zijn voor de omvormer? (vmpp per paneel X aantal panelen en dan vergelijken met mpp voltage range?)

[ Voor 9% gewijzigd door knights16 op 25-09-2019 20:52 ]

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
@knights16
cool geen solaredge, bespaart vaak kosten jep.
en de meer opbrengst, tja dat is vaak maar een idee.
(het kunnen loggen per paneel is wel gaaf.)

een omvormer heeft vaak een start V nodig.
dit is de minimale V waar mee hij kan werken.
(het zal wel een TL omvormer worden op 1 fase, dus ik praat volledig naar dat type omvormer.)
dit is meestal rond de 100V.
(sommige omvormers is dat de Voc soms is dat de Vmpp.)
gelukkig leveren panelen als er maar een beetje licht is al hun V.
dat kun je dan ook als vast gegeven zien.
hoe meer zon de meer A een paneel levert.
V x A = W
en dan als het paneel rond de maximum levert heb je V x A = Wp.

dan heb je de Vmpp en de Voc.
Vmpp = onder belasting, dus omvormer werkt.
Voc = nog geen belasting, omvormer werkt nog niet.

de Voc/Vmpp is helaas wel iets afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
en ja die worden erg heet als ze vol in de zon liggen.
de warmer de lager de Voc/Vmpp.

"normale" panelen leveren vaak 32Vmpp en 40Voc.
doe je die 5x in een string dan heb je 5x32Vmpp=160Vmpp.
neem je dan de temperatuur nog mee dan kom je uit op 3x28Vmpp=140Vmpp.
hier kunnen omvormers wel mee werken als het moet.
maar een beetje schaduw en een paneel wat zich dan uit schakelt dan kom je wel erg laag uit.

dan heb je het volgende probleem:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dit is het rendement van een TL omvormer.
dan zie je horizontaal de Vmpp, tja als je 350Vmpp er op zet dan doet hij het wel beter als dat hij 140Vmpp krijgt.
(onder de 200Vmpp zakt het rendement best hard.)

dit zou je kunnen oplossen door dit soort panelen te gebruiken:
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
die leveren geen 32Vmp maar 58Vmpp.
die doen dus 5x58=290Vmpp.
(het hoeft dus niet perse, maar kan het wel erg aanraden.
dit levert je al snel een 4-6% extra op + dit soort panelen doen toch al een 7% extra per Wp.
dus dit helpt erg als je je hele gebruik wil afdekken.)

de andere string wil je er 8.
die moet je dus NIET met panasonic doen.
want 8x70Voc=560Voc + temperatuur = teveel voor een omvormer. ;)
daar gebruik je dan weer "normale" panelen met 32Vmpp. ;)

duidelijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• knights16
Lardman, waarom helpt dat paneel? Ik zie namelijk in de spec sheet niet direct iets waardoor ik hem snap :)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
dit paneel doet 37 volt in plaats van 32. Dat geeft dus 185 volt in plaats van 160 volt als je er 5 in een string plaatst. Ik heb zelf 6 oude paneeltjes in een string plat op het dak aangesloten op de 2e tracker van een 2ekans goodwe 3600. Werkt dikke prima, de panelen zien er mooi uit en kosten verrassend weinig. Bij mijn weten zo rond de 130 ex. 8 stuks van deze is ook dikke prima, dus dan kun je met 1 paneel beide kanten doen. Bel anders even met Patrick de Vries van zonnekompas. De website is oud, maar het telefoonnummer klopt nog. Hij attendeerde me laatst op dit paneel, vandaar dat ik het ken. Hij weet ook waar je ze kunt kopen en wat het precies moet kosten.

• knights16
migjes schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:36:
@knights16
cool geen solaredge, bespaart vaak kosten jep.
en de meer opbrengst, tja dat is vaak maar een idee.
(het kunnen loggen per paneel is wel gaaf.)

een omvormer heeft vaak een start V nodig.
dit is de minimale V waar mee hij kan werken.
(het zal wel een TL omvormer worden op 1 fase, dus ik praat volledig naar dat type omvormer.)
dit is meestal rond de 100V.
(sommige omvormers is dat de Voc soms is dat de Vmpp.)
gelukkig leveren panelen als er maar een beetje licht is al hun V.
dat kun je dan ook als vast gegeven zien.
hoe meer zon de meer A een paneel levert.
V x A = W
en dan als het paneel rond de maximum levert heb je V x A = Wp.

dan heb je de Vmpp en de Voc.
Vmpp = onder belasting, dus omvormer werkt.
Voc = nog geen belasting, omvormer werkt nog niet.

de Voc/Vmpp is helaas wel iets afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
en ja die worden erg heet als ze vol in de zon liggen.
de warmer de lager de Voc/Vmpp.

"normale" panelen leveren vaak 32Vmpp en 40Voc.
doe je die 5x in een string dan heb je 5x32Vmpp=160Vmpp.
neem je dan de temperatuur nog mee dan kom je uit op 3x28Vmpp=140Vmpp.
hier kunnen omvormers wel mee werken als het moet.
maar een beetje schaduw en een paneel wat zich dan uit schakelt dan kom je wel erg laag uit.

dan heb je het volgende probleem:
[Afbeelding]
dit is het rendement van een TL omvormer.
dan zie je horizontaal de Vmpp, tja als je 350Vmpp er op zet dan doet hij het wel beter als dat hij 140Vmpp krijgt.
(onder de 200Vmpp zakt het rendement best hard.)

dit zou je kunnen oplossen door dit soort panelen te gebruiken:
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
die leveren geen 32Vmp maar 58Vmpp.
die doen dus 5x58=290Vmpp.
(het hoeft dus niet perse, maar kan het wel erg aanraden.
dit levert je al snel een 4-6% extra op + dit soort panelen doen toch al een 7% extra per Wp.
dus dit helpt erg als je je hele gebruik wil afdekken.)

de andere string wil je er 8.
die moet je dus NIET met panasonic doen.
want 8x70Voc=560Voc + temperatuur = teveel voor een omvormer. ;)
daar gebruik je dan weer "normale" panelen met 32Vmpp. ;)

duidelijk?
Wauw, thanks voor het zeer uitgebreide en duidellijke antwoord :)

Wat bedoel je met "dit soort panelen doen toch al een 7% extra per Wp." ?
Als ik bijv 325WP URE panelen inzet of de 325WP Kuro's zal de opbrengst toch (naargenoeg) hetzelfde zijn? (even los van het efficiëntie voordeel van de omvormer bij hogere Vmp)

Het prijsverschil tussen een string omvormer + kuro's en solar edge wordt wel kleiner omdat de kuro's duurder zijn. Prijsverschil is nog circa 10% met een Growatt omvormer. Kies ik een SMA string omvormer + Kuro's is de investering even hoog.

En met oog op onze uitbouw met dakkapellen voor en achter (waar dan nog 2x2 panelen op kunnen) is Solar Edge wellicht toch nog een interessante keus omdat ik probleemloos drie verschillende oriëntaties kan combineren en eventueel kan uitbreiden. Of zie ik hier nog iets belangrijks over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door knights16 op 26-09-2019 19:48 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Als je veschillende panelen wilt combineren, kijk ook eens naar Jinko Maxim panelen of anders normale budgetpanelen met tigo optimisers. Goedkoper dan solar-edge en net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
knights16 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:03:
[...]

Wauw, thanks voor het zeer uitgebreide en duidellijke antwoord :)
no prob.
Wat bedoel je met "dit soort panelen doen toch al een 7% extra per Wp." ?
Als ik bijv 325WP URE panelen inzet of de 325WP Kuro's zal de opbrengst toch (naargenoeg) hetzelfde zijn? (even los van het efficiëntie voordeel van de omvormer bij hogere Vmp)
oke, om systemen te vergelijken doe je een paar dingen.
je neemd de dag kWh en die deel je door de (k)Wp.
dit geeft je een kWh/kWp zodat de grote van de set word uitgefactord.
dan tel je de laatste 365 dagen de kWh/kWp bij elkaar op.
zodat je zomer en winter er uit factord.
dit zet je dan weer in een grafiek. (click voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
nu kun je zelf wel uit zoeken wanneer ik schade had aan mijn set.
en wanneer ik de oost panelen heb vervangen voor panasonic.

verschil tussen ure en kuro.
ure gebruikt een laag silicium als cel (een mono paneel), kuro heeft op die laag nog een extra laagje dunne film liggen.
die laag gebruikt een ander deel van het spectrum, maar laat nog genoeg bruikbaar spectrum door voor de laag er onder.
daar door zijn de kuro's stabieler in opbrengst, is er wat bewolking dan draaien ze wat meer op de dunne film, is het volle zon dan draait het op de mono.
op die manier komt er net wat meer kWh per Wp uit.
(of dat de prijs goed maakt, mmm amper. maar gaaf spul is het wel.)
Het prijsverschil tussen een string omvormer + kuro's en solar edge wordt wel kleiner omdat de kuro's duurder zijn. Prijsverschil is nog circa 10% met een Growatt omvormer. Kies ik een SMA string omvormer + Kuro's is de investering even hoog.

En met oog op onze uitbouw met dakkapellen voor en achter (waar dan nog 2x2 panelen op kunnen) is Solar Edge wellicht toch nog een interessante keus omdat ik probleemloos drie verschillende oriëntaties kan combineren en eventueel kan uitbreiden. Of zie ik hier nog iets belangrijks over het hoofd?
solaredge klinkt heel flexiebel, maar dat valt aardig tegen.

solaredge werkt met optimizers.
en optimizers starten pas als de panelen leveren. (stroom om de optimizer te laten werken komt dus van het paneel zelf.)
de omvormer zelf start pas als je 8 (of 6 met speciale optimizers) optimizers werkend hebt.
als je dan maar 5 optimizers hebt per kant, dan mis je best wel wat uren opbrengst. :-(
dus het kan wel, maar doe dan de extra panelen meteen er bij leggen. ;)

of check @Lardman zijn opties. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
@Lardman : Even checken of ik het goed heb begrepen:
Met TIGO optimisers kan ik extra panelen aansluiten in een string waarvan het merk,type,de orientatie en hellingshoek afwijkt van de andere panelen in de betreffende string?
Dus aan mijn oost zijde met initieel acht panelen zou ik in de toekomst kunnen uitbreiden met twee extra panelen in de string als ik deze twee maar voorzie van TIGO?
En klopt het dat er tigo optimisers zijn die alleen maar op een paneel hoeven te worden aangesloten en er geen aanvullende gateway nodig is voor communicatie met de Tigo?

@migjes : als ik je goed begrijp heeft solaredge dus minimaal zes of acht panelen nodig (zag ik ook in de datasheets) en deze ook nog eens stroom moeten leveren wil de boel aangaan, dus met vijf panelen aan de west zijde gaat dit waarschijnlijk niet lekker werken ondanks dat de oost zijde dan ook wel voorzien is van acht panelen?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
@knights16 antwoord op je vragen is ja, ja en ja. Je hebt het helemaal begrepen.
Vandaar mijn voorkeur voor tigo in veel situaties waar men met solaredge dweept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
knights16 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:21:
@migjes : als ik je goed begrijp heeft solaredge dus minimaal zes of acht panelen nodig (zag ik ook in de datasheets) en deze ook nog eens stroom moeten leveren wil de boel aangaan, dus met vijf panelen aan de west zijde gaat dit waarschijnlijk niet lekker werken ondanks dat de oost zijde dan ook wel voorzien is van acht panelen?
lastig te vertellen.

zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je ziet oost hard naar beneden gaan als het na 17:00 is. (dan komen ze in de schaduw van het dak.)
en dan word het erg lastig voor de optimizers om nog te werken.
maar dit was een perfecte zonnige dag, als er wat wolken in de hemel zijn, dan weerkaatsen die wat licht.
en zullen de optimizers op oost blijven werken.
dus heel vaak zullen ze niet uit vallen.
maar dan nog het blijft wat suboptimaal. :-(

en als je dan bedenkt dat je al snel 13 optimizers niet hoeft te kopen, daar kun je met gemak de meer prijs van Panasonic(of sunpower) wel van betalen.
dus waarom iets suboptimaals kiezen als het ook goed kan. >:)

of natuurlijk @Lardman zijn plan, ook niks mis mee.
(die ga ik in vervolg niet meer bij typen, straks typt hij nog naast zijn toetsenbord. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Tnx so far @Lardman en @migjes :)

Dan worden het vijf Panasonic hit panelen aan de west kant (ivm die vmp) maar voor de oost kant heb ik nog geen keuze gemaakt. Voor de oost kant (waar acht panelen komen) zoek ik mooie zwarte panelen en zie ik aardige modellen in de prijscategorie 150-175 euro, zoals modellen van, q cells, en ure, half cut cellen..

Mij lijkt bijvoorbeeld https://cdn.webshopapp.co...m-dd06m05ii-en-2019-a.pdf wel wat. Zijn er nog kenmerken in de panelen waar ik extra op moet letten, bijvoorbeeld aantal bus bar en zijn er nog specifieke voor- of nadelen van mono vs half cut panelen? Ik lees dat ze beter met schaduw zouden moeten om kunnen gaan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@knights16
oke de panasonic optie (heb zelf geen voorkeuren dus dat niet denken dat is dat heb.)
nadeel uitbreiden is wat lastiger en gelijk ook makkelijker.
met die panasonic kun je maar max een stuk of 7 in 1 string serieel zetten.
maar door de lage A kun je heel makkelijk 2 stringen parallel maken.
parallel stringen moeten even veel cellen serieel bevatten (dit komt dan vaak weer neer op de zelfde aantal panelen.).
parallel stringen hoeven niet de zelfde kant op te kijken. (zie mijn set 2x7 op oost)
dus mischien kun je daar in de toekomst iets leuks mee doen. ;)

de andere panelen?
tja lastig, 3 busbars 12 busbars, honyblack, percium, bla bla,etc etc.
tja het is meer marketing als werkelijk iets van verschil in opbrengst.
je hebt best wel een hoog gebruik wat je waarschijnlijk niet 100% gaat afdekken.
dus de beste tip die ik kan geven, kies iets met veel Wp (per m2) en dan komt het wel goed.

je zou nog kunnen kijken naar LG.
https://www.winkelman-zon...61/?display=tiles&merk=LG
die panelen zijn net een klein beetje groter, want de cellen zijn dat ook.
maar om nu te zeggen dit moet (zoals de panasonic) nop, iets anders kan ook. :P

heb je al nagedacht over een omvormer?
dit word een lastige:
eigenlijk is een 3kW omvormer goed genoeg voor oost-west.
maar er zijn omvormers van 3kW die maar <2kW per mpp doen. (de oude omnik TL omvormers gingen maar tot de 1700W per mpp.)
dit zijn de goedkope omvormers.
dan heb je dus 2 keuzes:
1. goedkope omvormer maar dan iets zwaarder pakken van +/-3,8kW dan heb je wel een +/-2,5kW per mpp.
2. duurdere omvormer van 3kW nemen, die geen beperking heeft per mpp.

(niet iedere goedkope omvormer meld of hij een beperking heeft per mpp.
dus pas op met marketing. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
migjes schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:23:
@knights16
oke de panasonic optie (heb zelf geen voorkeuren dus dat niet denken dat is dat heb.)
nadeel uitbreiden is wat lastiger en gelijk ook makkelijker.
met die panasonic kun je maar max een stuk of 7 in 1 string serieel zetten.
maar door de lage A kun je heel makkelijk 2 stringen parallel maken.
parallel stringen moeten even veel cellen serieel bevatten (dit komt dan vaak weer neer op de zelfde aantal panelen.).
parallel stringen hoeven niet de zelfde kant op te kijken. (zie mijn set 2x7 op oost)
dus mischien kun je daar in de toekomst iets leuks mee doen. ;)

de andere panelen?
tja lastig, 3 busbars 12 busbars, honyblack, percium, bla bla,etc etc.
tja het is meer marketing als werkelijk iets van verschil in opbrengst.
je hebt best wel een hoog gebruik wat je waarschijnlijk niet 100% gaat afdekken.
dus de beste tip die ik kan geven, kies iets met veel Wp (per m2) en dan komt het wel goed.

je zou nog kunnen kijken naar LG.
https://www.winkelman-zon...61/?display=tiles&merk=LG
die panelen zijn net een klein beetje groter, want de cellen zijn dat ook.
maar om nu te zeggen dit moet (zoals de panasonic) nop, iets anders kan ook. :P

heb je al nagedacht over een omvormer?
dit word een lastige:
eigenlijk is een 3kW omvormer goed genoeg voor oost-west.
maar er zijn omvormers van 3kW die maar <2kW per mpp doen. (de oude omnik TL omvormers gingen maar tot de 1700W per mpp.)
dit zijn de goedkope omvormers.
dan heb je dus 2 keuzes:
1. goedkope omvormer maar dan iets zwaarder pakken van +/-3,8kW dan heb je wel een +/-2,5kW per mpp.
2. duurdere omvormer van 3kW nemen, die geen beperking heeft per mpp.

(niet iedere goedkope omvormer meld of hij een beperking heeft per mpp.
dus pas op met marketing. ;) )
-Interessant verhaal om 2 stringen parallel te maken. Ik zie alleen (nog) geen toepassing op mijn dak. Te weinig ruimte en door de keuze van twee verschillende merken en daarmee celgrootte krijg ik dat niet passend. Of ik moet 5x panasonic aan zowel de oost als west zijde plaatsen en deze paralel zetten en de 3 overige panelen aan de oost zijde (wederom panasonic) op de andere mpt? Maar schiet ik daar wat mee op? (al hebben de 3 overige panelen wel schaduwvorming als eerste zodra de zon begint te draaien vanwege de dakkapel. Maar schiet ik daar wat mee op ?

-Ik heb nagedacht over een omvormer en denk dat het een 'duurdere' omvormer wordt, de 3.0K van SMA ofzo. Neem de langere TVT voor lief. Was mij nog niet opgevallen dat goedkopere merken beperkingen hebben per mpp, thnx.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
knights16 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:34:
[...]

-Interessant verhaal om 2 stringen parallel te maken. Ik zie alleen (nog) geen toepassing op mijn dak. Te weinig ruimte en door de keuze van twee verschillende merken en daarmee celgrootte krijg ik dat niet passend. Of ik moet 5x panasonic aan zowel de oost als west zijde plaatsen en deze paralel zetten en de 3 overige panelen aan de oost zijde (wederom panasonic) op de andere mpt? Maar schiet ik daar wat mee op? (al hebben de 3 overige panelen wel schaduwvorming als eerste zodra de zon begint te draaien vanwege de dakkapel. Maar schiet ik daar wat mee op ?
2 verschillende merken, moet je niet mixen en zeker niet parallel. (versimpeld gezegd, kan soms wel.)

ik zal vertellen hoe ik het heb gedaan:
oost heeft een dakkapel (huis breed) , die is 6mx1,3m aan oppervlakte.
ik gebruik panasonic panelen die niet de "normale" maten hebben, ze zijn maar 1,58x0,79m, dus een stuk smaller.

hier van kan ik er 7 op het dakkapel plaatsen, ze zijn (7x0,79) + (6x 0,02 voor tussen klem) + (2x5cm eindklem) = 5.53 + 0.12 + 10 = 5.75cm en dan heb ik nog een dakrand dus past krapjes precies.
(ik hield 5cm over, dus netjes krap op dak)

in de breedte had ik maar 1,3m, dat is wat korter als de lengte van het paneel.
ze staan op een zelf gebouwde stelling van +/-15 graden en ze hangen dus iets over het schuine gedeelte er achter over.

op het schuine dak er boven, heb ik nog 7x de zelfde panasonic panelen hangen.
het dak heeft daar een hoek van 45 graden.
en die string hangt dus parallel aan die op het dakkapel.

en dat levert deze grafiek op:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
helaas kun je met parallel stringen niet zien hoeveel er van string 1 en string 2 komt.
(dit kan alleen per mpp, en die gebruik ik voor oost en west.)
maar de steilere panelen op dak, beginnen gewoon vroeger in de ochtend, en later in de dag komen de plattere panelen van het dakkapel er bij.
het is daar om dat ondanks vrijwel gelijk Wp toch oost minder hoog komt als west.
maar wel veel bredere oppervlak heeft als west.
en ja het oppervlak is de kWh, en dat is belangrijker als de hoogte van de lijn.

ik hoop dat je parallel zo een beetje begrijpt?

dit omzettend naar jouw dak:
verschillende richtingen gaat waarschijnlijk niet lukken bij jouw.
maar panasonic heeft 3 verschillende maten panelen.
en al die verschillende maten kun je mixen in 1 string serieel.
mischien kun je 3x 1m = 3m brede panelen leggen, maar heb je 3,6m ruimte.
dan kun je ook 2x1m + 2x0,8m leggen = 3,6m.
dan heb je of: 3x330Wp of 2x330Wp+2x245Wp
990Wp vs 1150Wp.

en dan zou je parallel, mischien wel kunnen werken in deze vorm:
1 string boven het dakkapel en 1 string er onder.
parallel stringen vangen ook een beetje schaduw problemen op.

hier zijn veel tetris dingen mee te verzinnen, hoe verder en beter je het uit zoekt, de meer je mischien op je dak krijgt.
en de groter de kans word dat je je doel van 4000kWh gaat halen.
hoe beter je het uitzoekt voor je zelf, de meer er mogenlijk is. ;)
(ik doe nu 6000kWh, meer als ik nodig heb voor mijn elektra, maar nu ook een warmtepomp dus ook nog een lage gas rekening. ;)
ik heb nog ruimte over voor meer panelen. >:)
maar moet nu eerst iets van een elektra boiler aanschaffen zodat ik ook al het douche en bad water zonder gas kan doen.)
-Ik heb nagedacht over een omvormer en denk dat het een 'duurdere' omvormer wordt, de 3.0K van SMA ofzo. Neem de langere TVT voor lief. Was mij nog niet opgevallen dat goedkopere merken beperkingen hebben per mpp, thnx.
het maakt allemaal niet veel uit of je een 3,6/3,8kW goodwe/hosola/omnik etc etc omvormer gebruikt.
of een wat duurdere SMA 3.0/fronius etc etc.. gebruikt.
zolang je maar niet de sma 3.0 gelijk ziet aan een goodwe/hosola/omnik 3.0, maar daar dus de 3,6/3,8 voor neemt.
prijs verschillen vallen allemaal wel mee, dus TVT is amper een probleem.
(zie de relativiteit: je doet straks +/-3300kWh opwekken(lage schatting) dat is 690€ per jaar, of te wel je kunt bijna een omvormer per jaar verdienen/besparen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
migjes schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

2 verschillende merken, moet je niet mixen en zeker niet parallel. (versimpeld gezegd, kan soms wel.)

ik zal vertellen hoe ik het heb gedaan:
oost heeft een dakkapel (huis breed) , die is 6mx1,3m aan oppervlakte.
ik gebruik panasonic panelen die niet de "normale" maten hebben, ze zijn maar 1,58x0,79m, dus een stuk smaller.

hier van kan ik er 7 op het dakkapel plaatsen, ze zijn (7x0,79) + (6x 0,02 voor tussen klem) + (2x5cm eindklem) = 5.53 + 0.12 + 10 = 5.75cm en dan heb ik nog een dakrand dus past krapjes precies.
(ik hield 5cm over, dus netjes krap op dak)

in de breedte had ik maar 1,3m, dat is wat korter als de lengte van het paneel.
ze staan op een zelf gebouwde stelling van +/-15 graden en ze hangen dus iets over het schuine gedeelte er achter over.

op het schuine dak er boven, heb ik nog 7x de zelfde panasonic panelen hangen.
het dak heeft daar een hoek van 45 graden.
en die string hangt dus parallel aan die op het dakkapel.

en dat levert deze grafiek op:
[Afbeelding]
helaas kun je met parallel stringen niet zien hoeveel er van string 1 en string 2 komt.
(dit kan alleen per mpp, en die gebruik ik voor oost en west.)
maar de steilere panelen op dak, beginnen gewoon vroeger in de ochtend, en later in de dag komen de plattere panelen van het dakkapel er bij.
het is daar om dat ondanks vrijwel gelijk Wp toch oost minder hoog komt als west.
maar wel veel bredere oppervlak heeft als west.
en ja het oppervlak is de kWh, en dat is belangrijker als de hoogte van de lijn.

ik hoop dat je parallel zo een beetje begrijpt?

dit omzettend naar jouw dak:
verschillende richtingen gaat waarschijnlijk niet lukken bij jouw.
maar panasonic heeft 3 verschillende maten panelen.
en al die verschillende maten kun je mixen in 1 string serieel.
mischien kun je 3x 1m = 3m brede panelen leggen, maar heb je 3,6m ruimte.
dan kun je ook 2x1m + 2x0,8m leggen = 3,6m.
dan heb je of: 3x330Wp of 2x330Wp+2x245Wp
990Wp vs 1150Wp.

en dan zou je parallel, mischien wel kunnen werken in deze vorm:
1 string boven het dakkapel en 1 string er onder.
parallel stringen vangen ook een beetje schaduw problemen op.

hier zijn veel tetris dingen mee te verzinnen, hoe verder en beter je het uit zoekt, de meer je mischien op je dak krijgt.
en de groter de kans word dat je je doel van 4000kWh gaat halen.
hoe beter je het uitzoekt voor je zelf, de meer er mogenlijk is. ;)
(ik doe nu 6000kWh, meer als ik nodig heb voor mijn elektra, maar nu ook een warmtepomp dus ook nog een lage gas rekening. ;)
ik heb nog ruimte over voor meer panelen. >:)
maar moet nu eerst iets van een elektra boiler aanschaffen zodat ik ook al het douche en bad water zonder gas kan doen.)

[...]

het maakt allemaal niet veel uit of je een 3,6/3,8kW goodwe/hosola/omnik etc etc omvormer gebruikt.
of een wat duurdere SMA 3.0/fronius etc etc.. gebruikt.
zolang je maar niet de sma 3.0 gelijk ziet aan een goodwe/hosola/omnik 3.0, maar daar dus de 3,6/3,8 voor neemt.
prijs verschillen vallen allemaal wel mee, dus TVT is amper een probleem.
(zie de relativiteit: je doet straks +/-3300kWh opwekken(lage schatting) dat is 690€ per jaar, of te wel je kunt bijna een omvormer per jaar verdienen/besparen. ;) )
Ik ga nog even Tetrissen :) ... in je oost opstelling, heb je dan ook TIGO's (moeten) gebruiken vanwege het verschil in helling en zoja welke panelen zijn voorzien van TIGO?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@knights16
ga maar eens lekker tetrissen:

hier de verschillende maten panasonic die je kunt mixen.
https://eu-solar.panasonic.net/nl/

door 2 stringen parallel en er voor te zorgen dat de 2 stringen even veel cellen hebben (belangrijk).
heb ik 0 tigo of maar iets anders nodig. ;)

parallel stringen lossen de verschillen in hoek al op.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-10-2019 16:25 ]

Pagina: 1